Nvidias nya namnschema

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nya namnschema

Att byta namn på grafikkort kors och tvärs kan tyckas vara förvirrande, och ännu värre blir det när Nvidia håller vissa av namnändringarna hemliga. SweClockers reder ut tillverkarens nya namnschema.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

9800 GT green edition.?

varför inte döpa det till GTS 240 Green Edition. ?

och 9600 till typ GT 220 . blir väl mer logiskt då?

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk

Minst sagt förvirrande, det ska bli intressant att se infon den tredje mars.

Är förresten inte "betäckning" något helt annat, i djurens värld?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Avstängd

ojoj vilket bök!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Har 9800GT 128 st shaderprocessorer? Trodde att det som skiljde 9800GT och GTX var att GT hade 112 shaderprocessorer jämfört med 128 i GTX?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Varför blanda in GTS och GTX när de ändå skiljer alla kort åt med siffror? 240 sämre, 250 bättre, 260 ännu bättre osv har dom ju redan så varför ha olika serier med GTS och GTX? Krångel kallar jag det, ATi kör ju en enkel princip, högre siffra = högre serie. Första siffran är vilken generation, andra siffran om det är budget, mid-range eller värsting, och tredje vilken modell inom respektive kategori. Ska inte vara svårare än så. Geforce 285, Geforce 260, Geforce 245 osv duger väl?

Permalänk

vilka puckon, hoppas företaget går i konkurs snart.
Om jag så skulle få nvidia gratis så skulle jag ej sätta det i min dator, aldrig!!
Då lägger jag hellre pengar och får ett ati, känns bättre för mig

Permalänk
Medlem

Namn-förvirringen är oförändrad.. lika knepigt som innan; ingen förbättring!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Alltså, inkompetenta nvidia, säger en sak men gör en annan.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
vilka puckon, hoppas företaget går i konkurs snart.
Om jag så skulle få nvidia gratis så skulle jag ej sätta det i min dator, aldrig!!
Då lägger jag hellre pengar och får ett ati, känns bättre för mig

Du skulle alltså tacka nej till .tex. ett GTX 295? Ok.
Till topic, det verkar vara så att Nvidia inte riktigt kan bestämma sig.
Det är minst sagt krångligt och frustrerande för oss som komsumenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det här var faktiskt lite roligt;

GTS 240 har 1024MB grafikkminne medans GTS 250 har 512MB grafikminne.
Även om GTS 250 har högre frekvenser så är GTS 240 ett bättre köp i dagsläget, nu hoppas vi bara att priset blir rätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Du skulle alltså tacka nej till .tex. ett GTX 295? Ok.
Till topic, det verkar vara så att Nvidia inte riktigt kan bestämma sig.
Det är minst sagt krångligt och frustrerande för oss som komsumenter.

Jodå, vi är kräsna.. vi pluggar inte vilket skit som helst i datorn, må vara snabb men inte snyggt, plus att djungeltrummorna ekar med antik teknik.

Dom är så upptagna att vilseleda kunderna så dom inte avancerar sig tekniskt, visst en lite uppdatering och ett nytt maffigare namn... men fortfarande samma skit i kartongen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

9800GT Green Edition och GTX 260 Core 216.
Hur tänker de? Konstruerar de namnscheman på söndagmorgorna klockan 4?

Permalänk

Har en fråga! varför ändrar Nvidia sina namn hela tiden?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd

Ja, jag trodde att det skulle bli enklare att förstå, men ingen utom Nvidia verkar kunna göra ett logiskt namnsystem till ett komplicerat sådant. Mycket besviken.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Har en fråga! varför ändrar Nvidia sina namn hela tiden?

- Ingen som vet, ingen som vet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackebacke
vilka puckon, hoppas företaget går i konkurs snart.
Om jag så skulle få nvidia gratis så skulle jag ej sätta det i min dator, aldrig!!
Då lägger jag hellre pengar och får ett ati, känns bättre för mig

Jösses.. Mer märkesfixerad än så går det nog inte att bli. Själv vägrar jag sätta något annat i min burk än det som presterar bäst för pengarna i de applikationer jag använder och med den budgeten jag har. Och även den principen kan brytas om det skulle passa mig.
Och ang. din lilla förhoppning kan jag trösta dig med att nVidia i dagsläget är bra mycket längre från konkurs än vad ATi är, läs deras respektive senaste kvartalsrapporter, eller sammanställningarna av dem, så får du se..

Permalänk

Jag skulle tacka nej för att stoppa det i min dator! Men kunde gärna tagit emot och sålt det vidare!
Men hade jag bara haft det första alternativet att välja på alltså sätta i min dator och ej sälja vidare! Då hade jag tackat nej direkt hade ej velat använda kortet! Så är det! jag visar bara mitt tycke om nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Du skulle alltså tacka nej till .tex. ett GTX 295? Ok.
Till topic, det verkar vara så att Nvidia inte riktigt kan bestämma sig.
Det är minst sagt krångligt och frustrerande för oss som komsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jösses.. Mer märkesfixerad än så går det nog inte att bli. Själv vägrar jag sätta något annat i min burk än det som presterar bäst för pengarna i de applikationer jag använder och med den budgeten jag har. Och även den principen kan brytas om det skulle passa mig.
Och ang. din lilla förhoppning kan jag trösta dig med att nVidia i dagsläget är bra mycket längre från konkurs än vad ATi är, läs deras respektive senaste kvartalsrapporter, eller sammanställningarna av dem, så får du se..

Ehm... att ta emot gratis vore som att stöda Namnförvirringen

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nick-li
Ehm... att ta emot gratis vore som att stöda Namnförvirringen

Nej men att stödja vidare produktion av nyare och bättre grafikkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej men att stödja vidare produktion av nyare och bättre grafikkort

Det gör du ju knappast om du tar emot det gratis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nick-li
Ehm... att ta emot gratis vore som att stöda Namnförvirringen

Nästan så att man inte kan låta bli att ifrågasätta undertecknades kompetens när man läser det här..
På vilket sätt menar du att man stödjer din s.k. "Namnförvirring" genom att ta emot en av deras produkter gratis..? Hade du otur när du tänkte, eller tänkte du inte alls?

Permalänk
Avstängd

Bra jämförelse SweClockers.
Fast ni har fel på en punkt. GTX 260 core 216 heter faktiskt bara GTX 260. Bara en del som väljer att förtydliga med core 216.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bra jämförelse SweClockers.
Fast ni har fel på en punkt. GTX 260 core 216 heter faktiskt bara GTX 260. Bara en del som väljer att förtydliga med core 216.

Officiellt ja, men inte inte i Nvidias datablad och inte bland tillverkarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Jasså nu är cirkus nvidia muppet show igång igen:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det här var faktiskt lite roligt;

GTS 240 har 1024MB grafikkminne medans GTS 250 har 512MB grafikminne.
Även om GTS 250 har högre frekvenser så är GTS 240 ett bättre köp i dagsläget, nu hoppas vi bara att priset blir rätt.

Nej det är inte ett bättre köp ur prestandasynpunkt. Hög texturupplösning och kantutjämning frossar i minne.

Permalänk
Medlem

vad är detta? har alla medlemar på sweclockers blivit r-tards eller?

hur svårt är det igentligen? herregud...gnäll,gnäll,gnäll....sen vadå igen?
det här är namnbytet! "THE NAME CHANGE"

så ni som har "kunskap" om datorkomponenter kan inte hänga med i detta namn schema? .... säger bara *punkt* ...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Har ett 8800GTX för tillfället, får se vad det ska kallas snart?
Hur som helst så är det inget fel med namnbyten, så länge de väljer ett system som de håller fast vid så man får en chans att lära sig

De flesta konsumenterna fattar inte heller ATI:s system utan det som avgör till sist (som alltid) är priset, och i andra hand prestandan. Om någon har 3000kr att lägga på ett kort, så köper de ett kort som kostar ca 3000kr oavsett namn.

Alla lite mer insatta kollar hur korten presterar i olika test, köper sedan ett prisvärt/galet bra (beroende på budget) och struntar i vad det heter. Hela poängen med namngivning av grafikkort är väl att man ska kunna särskilja dem från varandra, inte berätta vilket som är det bästa köpet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Nej det är inte ett bättre köp ur prestandasynpunkt.

- Nu syftar du på GTS 250 antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jodå, vi är kräsna.. vi pluggar inte vilket skit som helst i datorn, må vara snabb men inte snyggt, plus att djungeltrummorna ekar med antik teknik.

Dom är så upptagna att vilseleda kunderna så dom inte avancerar sig tekniskt, visst en lite uppdatering och ett nytt maffigare namn... men fortfarande samma skit i kartongen.

Ja X2 t.ex är ju en teknisk triumf, verkligen. Höga temperaturer vansinig strömförbrukning och hög RMA. En fantastisk teknisk revolution... get real

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900