EU-utskott rekommenderar stärkt skydd för privatlivet

Permalänk
Melding Plague

EU-utskott rekommenderar stärkt skydd för privatlivet

Ett EU-utskott som arbetar med mänskliga rättigheter har idag röstat för en rapport som rekommenderar medlemsstater att respektera privatlivet på internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Upphetsande. Så FRA och IPRED kanske inte blir så farligt trots allt?

Permalänk
Medlem

Men grattis Äntligen fattar dom nått iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Underbart ju.
Hoppas och håller tummar och tår för att detta går in snarast möjligt

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas att detta kommer ha någon betydelse.

Permalänk

Hah! In your face regeringen!

Permalänk

Hoppas bara det går igenom också!!!!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Upphetsande. Så FRA och IPRED kanske inte blir så farligt trots allt?

Förhoppningsvis kommer de gå till historien som ytterligare ett blått misstag, trots att det egentligen kom från det röda blocket..

Permalänk
Medlem

Dock låter lite för bra för att vara sant. Men man kan ju alltid hoppas på att det går igenom

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tror också att det låter lite för bra för att vara sant, men man kan ju hoppas.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte att dom nekar den fast dom som sitter i EU verkar smartare/bättre än dom vi har i Sverige som röstar ja på allt som är emot integritet på internet osv utan att ha någon koll whatsoever.

Permalänk

Jag håller tummarna, ringfingret och några tår för att detta går igenom. Äntligen några nissar som står upp för integritet och frihet... att det kommer från EU är ju verkligen en rolig överraskning också!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd

Måste finnas någon i EU som inte har papper mellan öronen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt; äntligen verkar det som att EU inte bara består av ögontjänare.

Får de igenom detta så blir det kanon - då kan mitt förtroende i Sverige leva vidare ett tag till. För att döda IT-utvecklingen till förmån till att ge företag möjlighet att agera polis och domare utan att ha ögon på sig är inget som får nästan hela min bild av Sverige att falla ihop.

Betyder inte detta att Danmark också kommer droppa sin iPred-variant? Eller är Danmark ens med i EU? Jag är inte helt hundra just för att jag ser Danmark som ett par arga bakåtsträvare (politiskt).

Permalänk
Medlem

Var det inte EU som nyss röstade igenom ett förslag som sa att alla teleoperatörer, bredbandleverantörer osv. måste logga alla uppgifter om sina användare och spara dess i minst 2 år?

Permalänk
Medlem

Trevligt, min annars låga tro på EU steg nu en aning.
Mr.Borka, Danmark har varit med i EU länge.

Permalänk

Haha se där ja till och med EU är emot den lag som snart kommer röstas fram, sverige är ett skämt och denna notis stärker min tro på att USA numera bestämmer vilka lagar vi ska ha...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Haha se där ja till och med EU är emot den lag som snart kommer röstas fram, sverige är ett skämt och denna notis stärker min tro på att USA numera bestämmer vilka lagar vi ska ha...

Eller hur mycket pengar dom vill och från vem. Se bara på GM och SAAB grejer. Bra att regeringen inte betalar men synd om dom som får gå.

Men får EU bestämma över Sverige bara sådär och typ tvinga oss att ändra lagar?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Nja vi måste inte men kan då kanske få böta stora belopp för det. I fallet IPRED och FRA Beror det på hur EU ser på saken, eftersom vi är med så måste vi mer eller mindre rätta oss efter vad de säger.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

IPRED är ett direktiv från EU, detta är ett uttalande från ett utskott. Vi tvingas nu införa IPRED, sen om detta utskott får igenom ett direktiv kan vi skrota IPRED.

Lite måste jag dock skratta åt dubbelmoralen inom EU.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Nja vi måste inte men kan då kanske få böta stora belopp för det. I fallet IPRED och FRA Beror det på hur EU ser på saken, eftersom vi är med så måste vi mer eller mindre rätta oss efter vad de säger.

Dom skulle nog se ganska så hårt på saken i och med hur mycket utlandsdata som passerar sverige och som då avlyssnas. Kan nog säga att vi skulle bli tvungna att avskaffa dom eller böta med än vad vi har råd med.

Är vad jag tror i alla fall

Håller med Bacon ovan om att dubbelmoralen är skyhög inom EU.
Tur att dom är eniga vad gäller integriteten XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Eller hur mycket pengar dom vill och från vem. Se bara på GM och SAAB grejer. Bra att regeringen inte betalar men synd om dom som får gå.

Men får EU bestämma över Sverige bara sådär och typ tvinga oss att ändra lagar?

Det finns två olika sätt EU kan "bestämma lagar" i Sverige.

Dels kan EU stifta övergripande lagar som gäller alla medborgare i EU-länder direkt och i praktiken ligger bredvid svensk lagstiftning (men fortfarande gäller 100 %).

Sen kan EU också komma med så kallade direktiv. Detta innebär att medlemsländerna är skyldiga att implementera vissa lagar i den nationella lagstiftningen. Exempelvis IPRED. Om regeringen skulle vägra så kan det resultera i böter för Sverige.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

ätnligen är det någon som får upp ögonen för dessa dumheter, de visar ju iaf att de bryr sig.

Permalänk
Proffsmoddare

Tror att jag dör av chock. Ska helt klart bli intressant att se hur det här går!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Se så dumma politiker vi har i sverige.. EU tåget kom och körde över skiten..

Så vad tycker ni om EU nu då? mer för folket tycker jag, men vi är vilseledda av politikerna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det finns några vettiga människor kvar iaf.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem

Det låter ju otroligt trevligt om något sådant här vettigt skulle få genomslag!

Kanske finns hopp ändå!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Men vad gulligt, dom "rekomenderar" att respektera våra grundlagskyddade rättigheter medan en hel drös med lagar från samma EU ser till att dessa rättigheter pi**as på....heh kan det vara så att EU parlamentsval kommer snart och det ska fiskas efter röster....??!!

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

helt klart possitiva nyheter!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Äsch detta är säkert bara för att "lugna ned massan" för att inte löpa amok innan IPRED och allt sånt skit vunnit laga kraft överallt. Sen kommer det säkert visa sig att detta ändå inte kommer att ske...

Det är en konst att förtrycka folk. Först tar man bort alla rättigheter och när man märker att det blir uppror så lugnar man ner dem med något annat för stunden. Sen går tiden och allt blev skit iaf, men då har ju folk lugnat sig redan.