The Pirate Bay-rättegången: Dag 2

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bay-rättegången: Dag 2

Åklagare Håkan Roswall backar från åtalspunkten att The Pirate Bay ska ha hjälp till vid exemplarframställning av olovliga kopior. Kvar är anklagelserna om att användare kan distribuera piratkopior mellan varandra.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Bra för TPB, eller snarare mycket bra. Men jag tror åklagaren kan överraska under rättegångens gång

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det är ju lite lustigt av Sweclockers att hålla den hårda linje man gör kring piratkopiering i forumet, där ens en antydning åt piratkopieringshållet låser många trådar och samtidigt länka till var man köper Popcorn Hour billigast under denna artikel. Mej veterligen används Popcorn Hour lika lite till lagligt material som Piratebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det är ju lite lustigt av Sweclockers att hålla den hårda linje man gör kring piratkopiering i forumet, där ens en antydning åt piratkopieringshållet låser många trådar och samtidigt länka till var man köper Popcorn Hour billigast under denna artikel. Mej veterligen används Popcorn Hour lika lite till lagligt material som Piratebay.

Tillåta diskussioner om piratkopiering = leder till problem.
Länk till popcorn hour = leder inte till problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Tillåta diskussioner om piratkopiering = leder till problem.
Länk till popcorn hour = leder inte till problem.

Hur fungerar det om man skapar en tråd som handlar om vad och hur man spelar upp filer på sin Popcorn hour?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Om en åklagare backar i anklagelserna lär ju inte chansen vara vidare stor för detta skämt till åklagare.
"Distribuera kopior mellan varandra?"
Visst att det stämmer, men lycka till med att bevisa det. Själva torrent-filerna kan ju aldrig spåras till just TPB. Ja, dom är fan för roliga dessa puckon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

lycka till..11 dagar kvar

Permalänk
Inaktiv

"När åklagaren tar upp bevis i form av torrent-filer från The Pirate Bays servrar gör Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij tekniska invändningar. Med enbart torrentfilerna går det nämligen inte att bevisa att just The Pirate Bay används som tracker."

men hur funkar det då? om jag drar ner en torrent från thepiratebay och klickar på den i utorrent så får jag i egenskapsfliken följande:

http://*************/announce

udp://**************/announce

Det måste väl finnas något i .torrent filen som visar vilken/vilka trackers som ska användas? Sen att filerna därefter skickas mellan olika användare och sker "utanför" trackern är ju en sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det är ju lite lustigt av Sweclockers att hålla den hårda linje man gör kring piratkopiering i forumet, där ens en antydning åt piratkopieringshållet låser många trådar och samtidigt länka till var man köper Popcorn Hour billigast under denna artikel. Mej veterligen används Popcorn Hour lika lite till lagligt material som Piratebay.

Precis. Samma sak gäller ju egentligen nyheter om hårddiskar också... eller, ja... vi behöver ju alla Tb-diskar för att hålla koll på våra semesterfoton. Sen skulle väl hälften av oss inte köpa stora tv:n eller hemmabion om det inte vore för vårt piratande. För att inte tala om internet över 2 Mbit.

Förresten, här kan man följa med rättegången via blogginlägg.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
"När åklagaren tar upp bevis i form av torrent-filer från The Pirate Bays servrar gör Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij tekniska invändningar. Med enbart torrentfilerna går det nämligen inte att bevisa att just The Pirate Bay används som tracker."

men hur funkar det då? om jag drar ner en torrent från thepiratebay och klickar på den i utorrent så får jag i egenskapsfliken följande:

Det måste väl finnas något i .torrent filen som visar vilken/vilka trackers som ska användas? Sen att filerna därefter skickas mellan olika användare och sker "utanför" trackern är ju en sak

Kopplingen mellan användare - tracker och användare - användare är väldigt vag, det är det som gör torrent så bra.

Det här är nog den mest intressanta realityserien jag läst på länge

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att denna rättegång kommer att vinnas av TPB.
Detta kommer att leda till att mediaindustrin kommer att satsa snabbare på att ta fram tjänster som vi kunder faktiskt vill ha, och prissätta de rätt!

Spotify fungerar lysande tycker jag. Väntar på att det kommer någon sorts filmvariant snart.

Steam för att köpa spel fungerar superbra, enda nackdelen är att de är så himla dyra där. Varför köpa ett spel på steam för 500+ kr när jag kan beställa det via snigelpost för 350 kr? Förstår inte hur/varför steam ska vara dyrare än en fysisk butik. Om något ska det vara billigare!

Om inte mediaindustrin kan lösa detta kommer piratkopieringen bara att växa och växa...

Permalänk
Medlem

"Det här är nog den mest intressanta realityserien jag läst på länge"

Got that right!

Permalänk
Medlem

Den börjar bra den här såpan

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
"När åklagaren tar upp bevis i form av torrent-filer från The Pirate Bays servrar gör Gottfrid Svartholm Warg och Fredrik Neij tekniska invändningar. Med enbart torrentfilerna går det nämligen inte att bevisa att just The Pirate Bay används som tracker."

men hur funkar det då? om jag drar ner en torrent från thepiratebay och klickar på den i utorrent så får jag i egenskapsfliken följande:

http://*************/announce

udp://**************/announce

Det måste väl finnas något i .torrent filen som visar vilken/vilka trackers som ska användas? Sen att filerna därefter skickas mellan olika användare och sker "utanför" trackern är ju en sak

Grejen är att det finns x antal trackers att välja mellan. Att TPB finns med i listan betyder inte nödvändigtvis att det är just den trackern som används av klienten.

Ang. forumreglerna så är väl denna rättegång ett ypperligt exempel på varför dom är nödvändiga. TPB åtalas i praktiken för medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Precis. Samma sak gäller ju egentligen nyheter om hårddiskar också... eller, ja... vi behöver ju alla Tb-diskar för att hålla koll på våra semesterfoton. Sen skulle väl hälften av oss inte köpa stora tv:n eller hemmabion om det inte vore för vårt piratande. För att inte tala om internet över 2 Mbit.

Förresten, här kan man följa med rättegången via blogginlägg.

Man har alltså ingen nytta av en stor tv/projektor+duk när man har KÖPT en hög med Bluray-filmer?

Och STORA hårddiskar/stor bandbredd behövs alltså inte heller för dem som KÖPER spel/musik/film online?

Permalänk

"Den åtalade Gottfrid Svartholm Warg begär ordet och frågar målsäganderna om de har någon kopia över de aktuella torrentfilerna. Frågan möts först med tystnad och sedan med ett "nej" från skiv- och filmbolagens ombud."
(från svd.se)

Permalänk

En delseger för de åtalade iallafall... vi får se om domaren kan hålla huvudet kallt i pressen från multimediagiganterna.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Man har alltså ingen nytta av en stor tv/projektor+duk när man har KÖPT en hög med Bluray-filmer?

Och STORA hårddiskar/stor bandbredd behövs alltså inte heller för dem som KÖPER spel/musik/film online?

Såklart man har. Det var inte heller det jag sa... vad jag sa var att många (jag sa hälften, men det var bara ett lösryckt tal som fick fungera exempel) inte skulle köpa sådana produkter om de inte skulle piratkopiera.

Sen tror jag inte att det är så värst många som köper så mycket filmer och musik att det behöver flera terabyte hårddiskutrymme.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
"Den åtalade Gottfrid Svartholm Warg begär ordet och frågar målsäganderna om de har någon kopia över de aktuella torrentfilerna. Frågan möts först med tystnad och sedan med ett "nej" från skiv- och filmbolagens ombud."
(från svd.se)

Haha, med andra ord så kunde dom lika gärna laddat ner en fil någonstans och nu bara påstå att den kommer från TPB, har dom inte ens en kopia på torrenten så bevisas det ju ännu en gång att dom verkligen inte har en aning om vad dom pysslar med

Eller om dom hade svarat ja, lägga en motanmälan för olaga nerladdning av TPB's torrentfiler, vilket dom gjort utan tillstånd

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

TPB möjliggör fildelning, och det är inte olagligt så förstår inte varför de slösar våra(?) pengar på detta : P

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Om Piratebay fälls måste ju även Seagate, Samsung och Western Digital kunna bli stämda. De allra flesta med konsumenthårddiskar över 250 GiB blir ju behjälpta av dessa företag som i allra högsta grad tjänar enorma summor på piratkopieringen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Åklagare Håkan Roswall backar från åtalspunkten att The Pirate Bay ska ha hjälp till vid exemplarframställning av olovliga kopior.

Var har de fått för sig att TPB ska ha hjälp till vid exemplarframställning av olovliga kopior?
Ska de inte åtala dem för något annat påhittat också?

Citat:

Roswall fortsätter sedan under förmiddagen med att lägga fram bevis för att The Pirate Bay möjliggjort intrång i upphovsrätten.

TPB har väl knappast gjort intrång i upphovsrätten.

Citat:

Under resterande tiden av förmiddagen och eftermiddagen går Roswall igenom fakturor och andra dokument för att binda de fyra åtalade till The Pirate Bay.

Fakturor från vadå?

Citat:

Roswall börjar intressant nog med att ändra brottsrubriceringen till ”medhjälp till tillgängliggörande”.

Jag kan köpa en kniv på Ikea. Om jag mördar någon är Ikea skyldiga till medhjälp av mord?
Om jag köper en Volvo, och rånar en bank, är Volvo skyldiga till medhjälp av bankrån?
Om Rosvall har en blog, och jag postar en kommentar som innehåller upphovsrättat material, är han skyldig till medhjälp av tillgängliggörande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Jag kan köpa en kniv på Ikea. Om jag mördar någon är Ikea skyldiga till medhjälp av mord?
Om jag köper en Volvo, och rånar en bank, är Volvo skyldiga till medhjälp av bankrån?

The Pirate Bays affärside är att man ska kunna ladda ner Upphovsrättsligt skyddat material genom p2p. Ikeas affärside är inte direkt att sälja knivar för att döda folk.

En bil är ett transport medel och kan användas tills å mycket mer, likadant med kniven. Du drar ju såå dåliga paralleller!

På thepiratebay kan man bara göra en sak! dvs ladda ner en torrent som möjliggör olaglig nerladdning.

Men om de ska dömas för det, ja det är en annan historia.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
The Pirate Bays affärside är att man ska kunna ladda ner Upphovsrättsligt skyddat material genom p2p. Ikeas affärside är inte direkt att sälja knivar för att döda folk.

En bil är ett transport medel och kan användas tills å mycket mer, likadant med kniven. Du drar ju såå dåliga paralleller!

På thepiratebay kan man bara göra en sak! dvs ladda ner en torrent som möjliggör olaglig nerladdning.

Men om de ska dömas för det, ja det är en annan historia.

Och laglig nedladdning, två saker minst iaf

http://thepiratebay.org/torrent/4728577/Debian_GNU_Linux_5.0_...

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Via p2p kan man ladda ner vadsomhelst. TPB kräver ju inte att man laddar olagliga saker. Det är upp till användarna. Alltså kan man ju inte stämma ägarna till sidan.

Ska bli spännande att se hur denna cirkus slutar. Får hoppas skivbolagen ramlar ner från lindansen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
The Pirate Bays affärside är att man ska kunna ladda ner Upphovsrättsligt skyddat material genom p2p. Ikeas affärside är inte direkt att sälja knivar för att döda folk.

Det finns ingenting som gör att TPB enbart riktar sig mott upphovsrättsligt skyddat material. De har en tracker där man kan göra filer tillgängliga, lagliga såsom olagliga.

Citat:

En bil är ett transport medel och kan användas tills å mycket mer, likadant med kniven. Du drar ju såå dåliga paralleller!

Dina paralleller är minst lika dåliga. Fildelning i sig kan användas till så mycket mer än olagliga saker, precis som knivar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
The Pirate Bays affärside är att man ska kunna ladda ner Upphovsrättsligt skyddat material genom p2p. Ikeas affärside är inte direkt att sälja knivar för att döda folk.

En bil är ett transport medel och kan användas tills å mycket mer, likadant med kniven. Du drar ju såå dåliga paralleller!

På thepiratebay kan man bara göra en sak! dvs ladda ner en torrent som möjliggör olaglig nerladdning.

Men om de ska dömas för det, ja det är en annan historia.

Så du menar att det bara finns torrents på TPB som länkar till olagliga filer? Jag har då tankat en del lagliga grejer därifrån iaf...

Permalänk
Medlem

Fast alla vet ju att TPB egentligen är till för olagligt matrial, varför skulle de annars kalla sig för The Pirate Bay?

--

Är det bara jag som inte fattar vad de ska med sina loggade IP adresser till? Rättegången är ju mot The Pirate Bay och inte massor av privatpersoner...

Permalänk

vad sägs då om en butik som bara säljer knivar ? som möjliggör olaglig aktivitet.

På TPB finns det givetvis torrents som leder till fullt lagligt material.

ps. "Alla vet ju att TPB egentligen är till för olagligt matrial, varför skulle de annars kalla sig för The Pirate Bay?" håller nog inte i rätten.