Rättegången mot The Pirate Bay inleds

Permalänk
Melding Plague

Rättegången mot The Pirate Bay inleds

Sverige står i centrum för kriget mellan internetpiraterna och upphovsrättsindustrin. Fyra personer bakom fildelningssajten The Pirate Bay är åtalade, och rättegången börjar idag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur det än slutar är det så oroligt mycket idioti inblandat. Blir dom hårt dömda och pirate bay går ner så får sidan stortsett matyr status, annars åter går det som vanligt.

Vad som än händer kommer det bli riktigt roligt att följa det.

Permalänk
Avstängd

And so it begins.

Undra ifall man ska åka in och bevittna den största farsen i svensk rättshistoria.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Då brakar det loss alltså. Hoppas verkligen att det inte går så illa för dem som många tycks förutspå. Att sidan kommer tvingas läggas ner verkar dömt och det kanske jag kan leva med men allt snack om vidare övervakning av privatpersoners IP och allt vad det var vore katastrof.

LYCKA TILL!

*somnar mot tangentboooooooo*

Permalänk

Haha jag tror vi kommer få se många roliga inlägg i denna tråden... Och borde fanimej se rättegången, vore sjukt intressant =D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otello
OCH jag tycker inte man ska likna illegal fildelning med att snatta mm, tycker det är idiotiskt, ett spel har inget materiellt värde i sig förutom skivan den ligger på. så det är en jääävla skillnad!!!

Du får gärna utveckla dina åsikter en smula (och kanske passa på att kamma dig); givetvis finns det skillnader, men om man inte talar om vilka de är och hur de påverkar känns det rätt meningslöst att påpeka detta.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att det här kommet att bli en rättvis rättegång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på.

Ville bara säga att det där var riktigt fint sagt

Permalänk

Skulle gärna sett det hela live, men jag har en känsla av att jag skulle få spunk på all idioti.
Hur som helst så hoppas jag att hela åtalet ogillas, men det lär ju inte hända. I bästa fall blir dom ju frikända, och med lite tur så delas några kängor ut till lobbyorganisationer och politiker.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner det lite "lustigt" att det maximala rättsliga straffet som kan dömas ut bara av en händelse "råkar" vara 2 års fängelse, gränsen för det minimala straff som krävs för eventuellt brott för att det ska legitimera att polisen beslagtog deras servrar?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Kommer att förvandlas till en internationell PR-kupp där Sverige slickar jänkarnas feta röv.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på.

HAhaa

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på.

Nja, det är mer som att åtala en skattebetalare för att vägverket byggt en väg som sedan någon kör för fort på.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag tror inte att det här kommet att bli en rättvis rättegång.

Självklart inte. Den är ju köpt för längesen.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, om jag tar en piratkopierad skiva med ex windows XP på, komplett med produktnyckel, stoppar i ett kuvert med porto, och skickar detta till åklagaren. Har då posten gjort sig skyldig till medhjälp till upphovsrättsbrott? De har ju förmedlat datan, och dessutom erhållit ekonomisk kompensation för det.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt att folk litar på det svenska rättsväsendet

snacka om att sova vid ratten!

Permalänk
Medlem

Den här farsen kommer gå hela vägen upp till Högsta domstolen för ingen sida kommer ge med sig,

Sen att Carl Lundström kan bli åtalad för att ha tillhandahållit serverkapacitet är ett skämt för isf ska transportföretag som transporterar varor för kunds räkning bli åtalad varje gång Tullen hittar illegalt material i försändelser men det lär ju aldrig ske.

Google då? När ska IFPI mm rättighetsmaffia ge sig på dom för det är ju enkelt att söka efter torrentfiler på deras hemsida så när släcks dom ner?

Nä fars är det och ska bli kul att se hur denna rättegång utvecklar sig.

Vem vet om 10 år kanske det blir en film om TPB gjord i Hollywood :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Vänta nu, är snubben åtalad för att ha sålt bandbredd till en sida som i sin tur länkar till diverse material som vissa användare sedan har brutit mot upphovsrättslagen genom att ladda ner?

Vadå långsökt, det är väl ungefär som att åtala en snöröjningsfirma för att de plogade en väg som någon sedan har kört för fort på.

Klockren jämförelse måste jag säga

Vart äger förhöret rum? Skulle vara kul att dippa in när dom åtalade ska förhöras

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Länsrätten? Tingsrätten? På Kungsholmen är det iaf.

Edit: Tingsrätten.

Permalänk
Medlem

Detta är ju dömd på förhand. För mycket pengar inblandade. Dessutom har man redan ändrat lagen så de "misstänkta" blir skyldiga till minst medhjälp. Pengarna kan köpa "nästan" allt och alla. Film och musik-branschen har gott om dessa...

Permalänk
Hedersmedlem

något som känns positivt är ju att 6 av 7 ungdomspartier har valt sida i frågan och alla är över ens om att fri nedladdning för personligt bruk verkar som en bra idé. Endast SSU som står som ett svart får nu och inte ens kan bestämma sig.
Det bådar gott för framtiden, inte sant?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

SSU ska ju bestämma sig på sin kongress i augusti, jag gissar att de kommer ha en liknande ställning som övriga förbund. Jag läste någonstans att V och Mp är för det också och att C är tveksamma, men kan inte hitta det. Var kan jag ha läst det? DN?

Permalänk
Medlem

Kommer bli mycket intressant att följa, väldigt mycket. Jag hoppas rättegången blir rättvis och att det bådar gott för The Pirate Bay.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Kommer att förvandlas till en internationell PR-kupp där Sverige slickar jänkarnas feta röv.

Så sant.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

De sänder i tv24...? Bara ta fram popcorn och sätta sig i soffan....Kommer nog bli en trevlig serie detta...bara de inte bryter med reklam...

Detta program sponsras av APB samt PB..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Detta är ju dömd på förhand. För mycket pengar inblandade. Dessutom har man redan ändrat lagen så de "misstänkta" blir skyldiga till minst medhjälp. Pengarna kan köpa "nästan" allt och alla. Film och musik-branschen har gott om dessa...

Precis, utgången känns ganska uppgjord i förväg - nämligen den utgång som de som har pengamakten vill ha. Tragiskt för oss alla är vad det är.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas med hela mitt hjärta att piraterna fälls hårt.

Är det något som är värt att betala pengar för är det bra musik, bra spel och bra film. Ingen tvingar en att köpa det som inte är bra.

Folk är villiga att betala för så jävla mycket skitsaker och onödiga saker, som massa poker och skit. Men dem tycker att en påkostad film ska vara gratis?

Tycker hela grejen är ett skämt, folk som laddar olagligt bör få grova böter.

Och no, jag skojar faktiskt inte, betala för er!

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Jag hoppas med hela mitt hjärta att piraterna fälls hårt.

Är det något som är värt att betala pengar för är det bra musik, bra spel och bra film. Ingen tvingar en att köpa det som inte är bra.

Folk är villiga att betala för så jävla mycket skitsaker och onödiga saker, som massa poker och skit. Men dem tycker att en påkostad film ska vara gratis?

Tycker hela grejen är ett skämt, folk som laddar olagligt bör få grova böter.

Och no, jag skojar faktiskt inte, betala för er!

Och sen hur ägarna till TPB fälls det struntar du i? Och nej vi diskuterar inte om pirater här utan om rättsäkerhet om det är bekant?

Men det är vanlig taktik att byta ämne när man inget konkret har att säga.

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara anledningen till att man tankar ner TV serier och sånt är ju att det kommer till Sverige typ 1,5 år efter det har släppts.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"