Snabbare FeRAM kan konkurrera mot flashminne

Permalänk
Melding Plague

Snabbare FeRAM kan konkurrera mot flashminne

Nya rön från Toshiba kan leda till solid state-enheter med flera gånger högre överföringshastigheter än dagens hårdvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär antagligen kosta därefter, om det nu släpps på marknaden vill säga.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter

Permalänk
Medlem

16 mb är ju inte så mycket, enheten måste ju vara så pass stor att den verkligen drar nytta av överföringshastigheten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

ett ord . . . Skynda!
med lanseringen av 30g's diskar. får fan kosta upp till 10 000 om det presterar så bra som dom påstår.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk

"högst prestanda per densitet" ?!
det är ju något negativt, för med minskande densitet ökar denna storhet
jag misstänker att det ska vara "högst prestanda per VOLYM (eller YTA)"

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
.. får fan kosta upp till 10 000 om det presterar så bra som dom påstår.

ahh för det väljer man ju hellre än en halv skottkärra raptordiskar i raid 0 för samma pris....

Permalänk
Medlem

Jag fick först för mig att det handlade om primärminne (FeRAM), tur var ju det att det inte var så ^^

Epic boot speed med en sån här ju!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
ahh för det väljer man ju hellre än en halv skottkärra raptordiskar i raid 0 för samma pris....

Då har man nog minst sagt otur när man tänkte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
16 mb är ju inte så mycket, enheten måste ju vara så pass stor att den verkligen drar nytta av överföringshastigheten.

Usb minnen var ju väldigt små i början 8-16-32 var ju väldigt vanligt. sen smälde det till och vi fick 128.256 och 512 utav abra farten. nu är det ju inte omöjligt att få 1-4Gb för runt en hundring.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
ahh för det väljer man ju hellre än en halv skottkärra raptordiskar i raid 0 för samma pris....

Inte du som betalar elräkningen hemma hör jag.

Permalänk
Medlem

vad man längtar.Är så man vill bli sövd 10 år. så det känns som i morgon dessa grymma saker kommer*S*Nja 5 år hoppas jag räcker, eller mindre.
Sitta med quad och 8 gb minne och super flaskhals till hårdiskar är fruktansvärt trist.Antar microsoft är en fet flaskhals också tyvärr.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
"högst prestanda per densitet" ?!
det är ju något negativt, för med minskande densitet ökar denna storhet
jag misstänker att det ska vara "högst prestanda per VOLYM (eller YTA)"

Så du menar att en produkt med lägst prestanda per densitet skulle vara positivt?
Jag håller med om att översättningen kunde vara bättre, men Läser du originaltexten så skulle du nog förstå innebörden lite bättre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
16 mb är ju inte så mycket, enheten måste ju vara så pass stor att den verkligen drar nytta av överföringshastigheten.

Det är per minneschip, vet inte exakt hur stor (fysisk storlek) just denna är men de är små, man kombinerar massor av chip för att göra en ssd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

16MB mot vad?

Alltså 16MB mot motsvarande SSD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
"högst prestanda per densitet" ?!
det är ju något negativt, för med minskande densitet ökar denna storhet
jag misstänker att det ska vara "högst prestanda per VOLYM (eller YTA)"

Tanken slog mig också...

Permalänk
Avstängd

Bra med en överförningshastighet 1,6 gigabyte per sekund när man bara har 16 mb utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Så du menar att en produkt med lägst prestanda per densitet skulle vara positivt?
Jag håller med om att översättningen kunde vara bättre, men Läser du originaltexten så skulle du nog förstå innebörden lite bättre.

Låg prestanda per densitet är bra om hög densitet är bra. Ingen komplicerad matte precis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Bra med en överförningshastighet 1,6 gigabyte per sekund när man bara har 16 mb utrymme.

Tja.. på 16 Mb kan man ha ett helt OS. Man behöver alltså inte ha separata minneskretsar för ram, rom, eprom, flash osv i de mindre applikationerna för tex styrsystem. man har ett minne och när man slår på strömmem fortsätter allt exakt där det slutade.

Bäst prestanda per densitet är väl inget svårt att förstå. Om man har samma antal celler per um så är denna snabbast

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Bäst prestanda per densitet är väl inget svårt att förstå. Om man har samma antal celler per um så är denna snabbast

Visst, om de har samma densitet skulle den med högst prestanda/densitet ha högre prestanda... Men då kulle det nog räcka med att bara kolla på prestandan.

Om däremot objekt 1 har 90% av objekt 2s prestanda, och hälften så stor densitet, så har den en högre prestanda/densitet även om den är en sämre disk.

Men nu har jag iofs förmodligen missförstått något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det är per minneschip, vet inte exakt hur stor (fysisk storlek) just denna är men de är små, man kombinerar massor av chip för att göra en ssd.

Exakt, men eftersom tekniken är så pass ny så är tillverkningsprocessen antagligen inte särskilt effektiv och varje krets lär vara relativt stor.

-=FULLMOON=-: Går inte jämföra en kostnad på hundra kronor och en sannolik kostnad på 10000, hur många svensson köpte cd-brännare när de kostade 50000 kronor? Även om produkten inte är tänkt för privata konsumenter utan företag så lär den i dagsläget ha begränsat användningområde.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
"högst prestanda per densitet" ?!
det är ju något negativt, för med minskande densitet ökar denna storhet
jag misstänker att det ska vara "högst prestanda per VOLYM (eller YTA)"

Tyckte också det där lät lite lurigt. Måste vara typo, eller nån som försöker lura dem som inte är uppmärksamma

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk

Kommer ju inte kosta lite direkt =/