Nvidia visar upp röda siffror

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar upp röda siffror

Grafikkortstillverkaren Nvidias senaste kvartalsrapport avslöjar att företaget gått med brakförlust under 2008.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suprise, suprise...

Nästan allt går back idag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

när nVidia går med förlust och intel vidtar åtgärder. Då är det sannerligen lågkonjunktur.

Permalänk

Ja men nVIDIA går snart med vinst igen!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk

Är 30 miljoner dollar verkligen en brakförlust?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte, de har väll ganska tufft nu mot ATI också och finanskrisen på det, aj aj..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Är 30 miljoner dollar verkligen en brakförlust?

Om man jämför det med vinsten på 800 miljoner dollar...

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XeVzL
Om man jämför det med vinsten på 800 miljoner dollar...

what the man said!

vad går inte med förlust i dessa tider?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Är 30 miljoner dollar verkligen en brakförlust?

Verkligen inte; det är totalt fel ordval. Jämför med AMD som gick back 1,42 miljarder USD Q4 2008 (även om det var bättre än samma kvartal 2007).

Dock tror jag mig ha läst att vi ska vi ge synpunkter på sådana här fel i artiklarna i en annan tråd ;).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Tycker hela marknadsekonomin är lite tvistad. Hur kan man säga att man går med förlust när man talar om fiktiva siffror som prognoser och planerad omsättning. Att dom förlorar potentiell inkomst kan jag köpa, men att kalla det för förlust är helt uppåt väggarna.

Ska en som blir arbetslös säga att denne går med förlust på 20% och göra förlustavdrag mm eller?

Först en vinst på 800 miljoner, sen en förlust på 30. I mina ögon är det fortfarande en vinst på 770...

Permalänk
Medlem

Yes !! Go go Ati !!!

Nä, skoja bara. Man får verkligen hoppas att både Nvidia och AMD klarar sig. Om en av dem går i konkurs får den andre näst intill monopol och utvecklingen hämmas.
Går båda i konkurs så är det verkligen katastrof. Alla får köra på sina gamla grafikkort tills någon ny tillverkare tar över..

Man får hoppas att den här otrevliga lågkonjunkturen snart går över.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

på is ? De förlorade totalt 30 miljoner och då med en vinst tidigare år på 800 miljoner det är inte vad jag skulle säga är på is.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Tycker hela marknadsekonomin är lite tvistad. Hur kan man säga att man går med förlust när man talar om fiktiva siffror som prognoser och planerad omsättning. Att dom förlorar potentiell inkomst kan jag köpa, men att kalla det för förlust är helt uppåt väggarna.

Ska en som blir arbetslös säga att denne går med förlust på 20% och göra förlustavdrag mm eller?

Först en vinst på 800 miljoner, sen en förlust på 30. I mina ögon är det fortfarande en vinst på 770...

Men om du har arbete och lägger undan 80000:- år 2007. Och sedan är arbetslös och tvingas ta 3000:- av dina sparpengar 2008. Så även om du har 77000:- kvar så gick du med förlust 2008.

Tillgångar och vinst är inte samma sak.

Permalänk

Hm, diggar deras hus, grymt snyggt. Undra hur det ser ut inuti.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Är 30 miljoner dollar verkligen en brakförlust?

För större internationella företag? Kanske inte... men en förlust på ca: 243 millioner i Svenska Kronor så är det en förlust som är större än de flesta svenska företag har i omsättning skulle jag tro? Jag vet inte men jag skulle nog tycka det sved ganska bra. Men har de mycket kvar av vinsten från 2007 så är det väl ingen sak men det mesta av det är troligen investerat i annat.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är -150 miljoner på ett kvartal, så nog är det en brakförlust alltid.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Är inte +800 miljoner USD till -30 miljoner USD på ett år en stor mellan skilnad..?

Det är ganska mycket förlust på ett år om man kollar på diagrammet..Ganska rakt ner....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Är 30 miljoner dollar verkligen en brakförlust?

Läste nånstans att Sony gott back med 21 miljarder kronor i år eller om det var dollar (troligen kronor )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men om du har arbete och lägger undan 80000:- år 2007. Och sedan är arbetslös och tvingas ta 3000:- av dina sparpengar 2008. Så även om du har 77000:- kvar så gick du med förlust 2008.

Tillgångar och vinst är inte samma sak.

Det är precis som du säger, men jag skriver att JAG tycker att marknadsekonomins ramar är lite konstiga.

(utanför ramen för marknadsekonomins regler) Att företaget inte säljer tillräckligt mycket produkter är alltså i mina ögon inte att kalla för förlust då det endast är önsketänkade försäljning. Tycker bara att det är lite vilseledande när det uttrycks på det viset med faktum att ett företag kan gå med förlust samtidigt som det uppvisar ett positivt resultat - men vi utvecklar inte det mer här.

Nvidia är inte direkt fattiga är vad jag vill säga. Dom klarar sig tills det vänder igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hm, diggar deras hus, grymt snyggt. Undra hur det ser ut inuti.

bara så du vet topic handlar om att företaget går i förlust och inte hur snyggt byggnaden är.......

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hm, diggar deras hus, grymt snyggt. Undra hur det ser ut inuti.

Du får priset för dagens off-topic!

Jag håller med om byggnaden, den var fin!

Permalänk
Avstängd

Då får väl de går ner på 32nm så att de kan sänka produktionskostnaden kanske.
Eller kanske satsa på den växande netbook marknaden.

200 serien är för dyr! 5000 kr för ett kort? Haha, aldrig!

Jag ska nog sluta köpa från Nvidia, då de hela tiden håller på att byta namn på deras kort för att luras.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Då får väl de går ner på 32nm så att de kan sänka produktionskostnaden kanske.

Beror mycket på vilken strategi de valde för ett par år sedan, kan bli så att de fortsätter med dyrare monolitiska chip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Eller kanske satsa på den växande netbook marknaden.

Netbookmarknaden har för små marginaler för att tjäna några större summor pengar, det är därför många företag är tveksamma till den.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Då får väl de går ner på 32nm så att de kan sänka produktionskostnaden kanske.

Eh nej. nVidia har inga egna fabriker så de är beroende på vad TSMC kan erbjuda. Eller kanske The Foundry Company kan bygga kretsarna hehe. AMD äger väl fortfarande rätt stor andel av TFC så då skulle väl AMD tjäna en liten summa på varje sålt nVidia-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hm, diggar deras hus, grymt snyggt. Undra hur det ser ut inuti.

Håller med. Fint är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Det är precis som du säger, men jag skriver att JAG tycker att marknadsekonomins ramar är lite konstiga.

(utanför ramen för marknadsekonomins regler) Att företaget inte säljer tillräckligt mycket produkter är alltså i mina ögon inte att kalla för förlust då det endast är önsketänkade försäljning. Tycker bara att det är lite vilseledande när det uttrycks på det viset med faktum att ett företag kan gå med förlust samtidigt som det uppvisar ett positivt resultat - men vi utvecklar inte det mer här.

Nvidia är inte direkt fattiga är vad jag vill säga. Dom klarar sig tills det vänder igen.

för att komplicera det hela gör jag insticket att företag inte kan gå med vinst (ekonomisk vinst)...

Permalänk

Det är inte så konstigt om ett företag ska konkurera med andra och fortfarande försöka göra miljonvinster hela tiden. någonstans måste marknaden mättas och avta innan det kommer igång igen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hm, diggar deras hus, grymt snyggt. Undra hur det ser ut inuti.

Påminner om en lyxvilla, kanske där Jen-Hsun Huang bor

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Jämför med AMD som gick back 1,42 miljarder USD Q4 2008 (även om det var bättre än samma kvartal 2007).

AMD och Nvidia är inte direkt jämförbara företag. AMD är mycket större och håller på med många andra verksamheter som Nvidia inte är med på. Möjligen kan man jämföra ATI-delen av AMD, om de siffrorna fortfarande redovisas separat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
bara så du vet topic handlar om att företaget går i förlust och inte hur snyggt byggnaden är.......

Öhm,. säger vem?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Som någon nämnde skulle det vara kul att få reda på hur Ati (om man tänker bort AMD ) ligger till i jämförelse.

Borde ligga bättre till va? 4800 serien var/är en riktig hit!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/