Nästa Core i7 har sex kärnor

Permalänk
Melding Plague

Nästa Core i7 har sex kärnor

Nästa generation Intel Core i7 har hela sex kärnor, eller tolv virtuella med Hyperthreading. Detta avslöjar Intel i ett pressmeddelande.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6 kärnor niiice!

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att 2 kärnor även med hyperthreading kommer kunna konkurrera med amds quads då jag misstänker att hexacores kommer hamna i en helt annan prisklass. Dessutom har jag för mig att krympningen skulle ske i höst istället för nästa år?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Va fan Hur kommer de på namnen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Detta lär bli ett as till sifferskyfflare. Fast hänger mjukvaran med på mer än två eller tre kärnor i annat en server och workstation mjukvara?

Permalänk
Avstängd

Hmm PUST! jaha måste ha prolle sen då... precis köpt en 940=) haha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Detta lär bli ett as till sifferskyfflare. Fast hänger mjukvaran med på mer än två eller tre kärnor i annat en server och workstation mjukvara?

Vissa spel använder fyra trådar, och framtidens spel kommer det nog användas ännu fler.

Annars kan man ju spela ett tvåtrådat spel och samtidigt köra 5 foldingklienter

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser svingrymt ut, dock vill jag se att spel/program börjar nyttja 4 kärnor först

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Har svårt att se att 2 kärnor även med hyperthreading kommer kunna konkurrera med amds quads då jag misstänker att hexacores kommer hamna i en helt annan prisklass.

Men om man funderar på att köpa en sådan istället kanske det var i7 eller i5 man borde ha tittat på från början?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dessutom har jag för mig att krympningen skulle ske i höst istället för nästa år?

Ett år efter i7 innebär väl slutet av 2009/början av 2010, ungefär som det ser ut i planen: http://www.pcper.com/article.php?aid=668

Permalänk
Avstängd

Trevligt, det börjar bli på tiden.
De borde haft 6 cores tidigare.
Undrar när vi kommer till 8 cores.

Sun Microsystems har haft UltraSPARC T2 som har 8 kärnor som har 8 trådar var, vilket resulterar i ett system med 8 kärnor och 64 trådar.
De håller på att utveckla UltraSPARC T3 (Niagara 3) med 16 kärnor som har 16 trådar var. Det blir 16 kärnor och 256 trådar!

Dags för Intel att börja komma med något med lite fler kärnor och trådar.

http://www.opensparc.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
GTA 4 är ett exempel på ett spel som verkar klara av att pressa quads iaf.

GTA4 använder tydligen 3 trådar vad jag har hört och det är väl nästan det enda spel som använder mer än 2, om någon kan lista lite spel som uttnyttjar 4 trådar så vore jag tacksam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
GTA4 använder tydligen 3 trådar vad jag har hört och det är väl nästan det enda spel som använder mer än 2, om någon kan lista lite spel som uttnyttjar 4 trådar så vore jag tacksam

Har för mig att UT3 använder 4 men jag har ingen källhänvisning

Permalänk

Även om en enskild applikation inte använde alla kärnor/trådar så är den knappast ensam i maskinen. Bara operativet har sjuttioelva olika saker igång samtidigt. Så många kärnor är bara att tacka och ta emot - om priset är rätt.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag nog att Nahelem EX är minst lika intressant som nyhet. 8-core är ju rätt spektakulärt även om det är för stor-server-bruk.

Itanium tappar väl mer och mer sitt syfte när man kan bygga såpass kraftiga servrar på x86-komponenter. Kanske att det fortfarande glappar en del på max-minnes-sidan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freka
Själv tycker jag nog att Nahelem EX är minst lika intressant som nyhet. 8-core är ju rätt spektakulärt även om det är för stor-server-bruk.

Itanium tappar väl mer och mer sitt syfte när man kan bygga såpass kraftiga servrar på x86-komponenter. Kanske att det fortfarande glappar en del på max-minnes-sidan?

Heter fortfarande Nehalem vad jag vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men om man funderar på att köpa en sådan istället kanske det var i7 eller i5 man borde ha tittat på från början?

Ett år efter i7 innebär väl slutet av 2009/början av 2010, ungefär som det ser ut i planen: http://www.pcper.com/article.php?aid=668

Jag tror inte Nehalem kommer finnas kvar så länge efter introduktionen av 32nm. Sen är i7 så dyr att den inte heller kan konkurrera i samma prisklass som en P2, det återstår att se vad Corei5 kommer kosta. Början av 2010 är inte ett år efter Corei7 då de lanserades tidigt i höstas.

Det jag reagerar på är att det måste vara olönsamt att alltid ha ett segment i eftersläpet, efter Corei5 lanseras i 45nm kommer 32nm varianten av high end processorn och då är den det segment som sannolikt säljer mest kanske inte lika lönsamt att tillverka då 45nm processorn är större till ytan. Borde de inte skippa lanseringen av Corei5 och lansera den i 32nm direkt när det ändå är en så pass kort period mellan? Med tanke på hur svårt de haft att sälja slut sina 65nm Core2 tycker man de borde lära sig att inte trycka för stora volymer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
GTA4 använder tydligen 3 trådar vad jag har hört och det är väl nästan det enda spel som använder mer än 2, om någon kan lista lite spel som uttnyttjar 4 trådar så vore jag tacksam

Lost planet stödjer 4 kärnor. Detta var för 1.5 år sedan och med tanke på boosten så undrar jag varför inte alla spel har detta stöd. Quaden slår c2d vid lägre clock ordentligt.

(Kolla längst ned på sidan)
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

When Intel released information about the new 32nm core-i7 I jizzed in my pants!

6 kvartal känns alldeles för svårt att ta igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Har för mig att UT3 använder 4 men jag har ingen källhänvisning

Supcom ska ju använda sig av 4 (Supreme Commander)

Permalänk
Medlem

Kanske blir lagom med uppgradering när den här kommer, får se vad som erbjuds på marknaden då.

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas bara att dessa funkar med LGA 1366

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Om den nya Core i7 är kompatibel med 1366 är det ju ingen tvivel om att köpa det. Nu när det finns 1366 moderkort för runt 2k så är det ju en hyffsat billig lösning för ett framtidssäkert moderkort

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Den optimerade Westmere ska också kunna utföra fler beräkningar per klockcykel, vilket för prestanda mot nya höjder.

Undrar hur många fler beräkningar per cykel. Nu använder Intels processorer tekniken "quad-pumped" om jag inte har helt fel. Det betyder 4 gånger mer beräkningar per klockcykel än i "vanliga" fall.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Go Intel !

Ser ut som att Intel blir det självklara valet även den kommande generationen, härligt att se

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Go Intel !

Ser ut som att Intel blir det självklara valet även den kommande generationen, härligt att se

Varför är det härligt? Tycker bara att det är dåligt om jag får säga det själv. Skulle hellre se att Amd tog stafettpinnen. De gånger jag har köpt dator har intel alltid varit "bäst" så att säga. Dock så brukar detta gå i cyklar. Det har dock varit väldigt tungt för AMD ett längre tag. Sedan Core2duo har intel varit i topp om jag inte missminner mig. Ett ytterligare förspång i detta läget skulle vara katastrof för AMD.

Och jag vill verkligen INTE att Amd går i konkurs.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tror inte Nehalem kommer finnas kvar så länge efter introduktionen av 32nm. Sen är i7 så dyr att den inte heller kan konkurrera i samma prisklass som en P2, det återstår att se vad Corei5 kommer kosta.

Titta på planen; lynnfield verkar fortsätta finnas hela 2010 i alla fall. Man kan också tycka att det vore dumt att skapa introducera en lucka i sin produktportfölj där amd kan få in en fot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Början av 2010 är inte ett år efter Corei7 då de lanserades tidigt i höstas.

Inte för att jag kommer ihåg det exakta datumet, men wikipedia säger att lanseringen skedde den 17:e november. Knappast någon tidig höst alltså.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Tick Tock (Tack?) metoden?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Varför är det härligt? Tycker bara att det är dåligt om jag får säga det själv. Skulle hellre se att Amd tog stafettpinnen. De gånger jag har köpt dator har intel alltid varit "bäst" så att säga. Dock så brukar detta gå i cyklar. Det har dock varit väldigt tungt för AMD ett längre tag. Sedan Core2duo har intel varit i topp om jag inte missminner mig. Ett ytterligare förspång i detta läget skulle vara katastrof för AMD.

Och jag vill verkligen INTE att Amd går i konkurs.

om du nu inte vill att AMD ska kursa så köp dig en AMD istället då.
även om det varit tungt för AMD så ska väl Intel få lov att släppa Fräsha saker?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stig86
om du nu inte vill att AMD ska kursa så köp dig en AMD istället då.
även om det varit tungt för AMD så ska väl Intel få lov att släppa Fräsha saker?

Självklart får släppa nya saker. Var inte det jag kommenterade. Om du läser inlägget så var det mer attityden jag klagade på...

Det är inte "Härligt" att bara ett företag går bra. Det är verkligen inte bra för oss som konsumenter. Varför tror du att corei7 är så dyr?

Är bara så jävla trött på alla "fanboys" som alltid ska hålla på och klanka ner på den andra sidan.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
GTA4 använder tydligen 3 trådar vad jag har hört och det är väl nästan det enda spel som använder mer än 2, om någon kan lista lite spel som uttnyttjar 4 trådar så vore jag tacksam

Chris Kline, lead programmer of BioShock from Irrational Games, deemed BioShock as "heavily multithreaded" as it has the following elements running separately

Simulation Update (1 thread)
UI update (1 thread)
Rendering (1 thread)
Physics (3 threads on Xenon, at least one on PC)
Audio state update (1 thread)
Audio processing (1 thread)
Texture streaming (1 thread)
File streaming (1 thread)

Saxxade detta från Wikipedia. Verkar ju som om Bioshock borde kunna pressa en flerkärning processor lite.