TSMC kan påverka grafikkortens klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

TSMC kan påverka grafikkortens klockfrekvenser

Nästa generation GPU tillverkas i 40 nanometer. Nu ryktas det om att den modernare tillverkningstekniken inte är det tekniska genombrott som AMD och Nvidia hoppats på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här var ju tråkigt...

Kan dom inte köra samma 45nm teknik som dom kör på CPU:erna då?
Den verkar ju tydligen ha fungerat bra?

Antar att det inte går förstås, men alltid kul att spekulera lite...

Permalänk
Medlem

ajdå.. jag som tänkt mig ett 4995x2 till våren..

Permalänk
Medlem

ajdå... nu blev man lite emo

Permalänk
Medlem

I varenda ny generation som det skrivs om säger dom / ni att tillverkningskostnaderna ska bli mindre.. jag har under 3-4 år inte märkt att grafikkorten blivit billigare utan dom kostar fortfarande 5000-6000 kr när dom släpps ? ( Nu pratar vi prestandasegmentet ).

Eller gäller det bara budgetkorten ?

Permalänk
Medlem

Varför måste tillverksningskostnaden och priset ut till kund gå hand in hand. Speciellt på nya high-end produkter.

Det är väl snarare så att det blir bättre marginaler för företagen istället?

Permalänk

Det var ju synd. Men det kanske iaf ger lite lägre priser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Det var ju synd. Men det kanske iaf ger lite lägre priser?

Lägre priser, för ATI och Nvidia, inte dig.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Om produktens kvalitet inte uppfyller kontraktet så borde TSMC bli tvungna att göra om den, varken ATI eller Nvidia ska bli lidande pga någon annans tabbar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
I varenda ny generation som det skrivs om säger dom / ni att tillverkningskostnaderna ska bli mindre.. jag har under 3-4 år inte märkt att grafikkorten blivit billigare utan dom kostar fortfarande 5000-6000 kr när dom släpps ? ( Nu pratar vi prestandasegmentet ).

Eller gäller det bara budgetkorten ?

Det blir ju lägre tillverkningskostnad men det äts upp av att man lägger in fler transistorer och så får man kanske även nyare och mer minne.

/ Tråkig nyhet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
I varenda ny generation som det skrivs om säger dom / ni att tillverkningskostnaderna ska bli mindre.. jag har under 3-4 år inte märkt att grafikkorten blivit billigare utan dom kostar fortfarande 5000-6000 kr när dom släpps ? ( Nu pratar vi prestandasegmentet ).

Eller gäller det bara budgetkorten ?

Eftersom inflationen äter upp pengarnas värde så har priset på grafikkort i realiteten minskat.
Enkelt och snabbt räknat på 2% inflation per år innebär det att korten i realiteten har blivit 8% billigare.

Obs! Ta siffrorna med en nypa salt. Jag generaliserar för att påvisa effekten av inflationen. Är det någon som har koll på läget får han gärna presentera mer korrekta siffror. Tror dessutom inflationen ligger på över 3% idag?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Epic Fail

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Det blir ju lägre tillverkningskostnad men det äts upp av att man lägger in fler transistorer och så får man kanske även nyare och mer minne.

/ Tråkig nyhet

Precis.
En annan sak man kan lägga märke till är att trots att tillverkningsstorleken på chipen blivit mindre och svalare så har chippen i sig blivit större och varmare.
Ju mindre de är, desto fler får man in. Desto strömsnålare de är desto fortare kan man köra dem.

Men visst. Rent teoretiskt borde de kunna göra kort med prestandan för några år sen och sälja för några hundralappar. Men vem skulle vilja ha ett kort med TNT2 standard idag? Även om det kostar 150 spänn nytt med tillbehör?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
I varenda ny generation som det skrivs om säger dom / ni att tillverkningskostnaderna ska bli mindre.. jag har under 3-4 år inte märkt att grafikkorten blivit billigare utan dom kostar fortfarande 5000-6000 kr när dom släpps ? ( Nu pratar vi prestandasegmentet ).

Eller gäller det bara budgetkorten ?

Dom som märker av det är Amd/Nvidia.. i form av högre marginaler..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är nog bara en tillfällighet att det är strömläck, så det kommer nog ordna sig förr eller senare;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

"Källa: The Inquirer" - Jag tar det med all salt i havet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Epic Fail

Vad är det som är så episkt med det här misstaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror dessutom inflationen ligger på över 3% idag?

Nja, den borde vara betydligt mindre än 3%, förmodligen lite minus, dvs deflation, iaf i dagsläget med finanskriser hit och dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
"Källa: The Inquirer" - Jag tar det med all salt i havet!

Det är klart att det är lätt att misstro saker man inte begriper...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
Nja, den borde vara betydligt mindre än 3%, förmodligen lite minus, dvs deflation, iaf i dagsläget med finanskriser hit och dit.

Enligt SCB uppgick inflationstakten (KPI) i december till 0,9%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Epic Fail

epic?

det där är ett väldigt "starkt" uttryck, och jag tycker att jag ser det mer och mer i situationer som inte är tillräckligt "epic" för att man ska få använda det. samma sak med lol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Epic Fail

Du har nog missuppfattat hur det där uttrycket ska användas.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
ajdå.. jag som tänkt mig ett 4995x2 till våren..

Jag med...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
epic?

det där är ett väldigt "starkt" uttryck, och jag tycker att jag ser det mer och mer i situationer som inte är tillräckligt "epic" för att man ska få använda det. samma sak med lol.

varför kommentera ett inlägg istället för nyheten? orka klaga...

OT: ser lite dystert ut de här, hoppas att dom fixar läckorna så att man kan fortsätta att göra mindre, kraftfullare grafikkort

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd

Är de sant så får TSMC fila lite på tillverknings processen. Dom fixar de. Men kanske inte till dom nya grafikkortens lansering. Vem vet...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Alla vet att man inte kan fortsätta att förminska i all evighet.
De här är första tecknen på att vi håller på att nå den gränsen tror jag.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara sant ;o

Att de inte gör nått åt strömläckaget då :/

Permalänk

De har väl alltid problem med strömläckage i början, för att inte tala om dåliga yields...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
De har väl alltid problem med strömläckage i början, för att inte tala om dåliga yields...

Precis, 55 nm är ju i dagsläget en förfinad produktion med lägre läckage och bättre yields från hur det var när den lanserades. Se bara på CPU:s som får förfinade steppings hela tiden.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."