Två nya Core i7 nästa kvartal

Permalänk
Melding Plague

Två nya Core i7 nästa kvartal

I november lanserade Intel tre stycken Core i7-processorer. Nyligen dök det upp information om en fjärde modell, och enligt nya rykten planerar Intel ytterliggare en.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, keep them coming! ;ı

Permalänk

"överklocka mkt bättre?" i7 Jag ser 4,3Ghz och uppåt bland swec på 920-modellerna idag. Ska vi förvänta oss 5,0 Ghz?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Moderator
Testpilot

And they're raising the bar further...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

härligt, hoppas det blir mindre variation mellan olika batchar denna gång...

Permalänk
Inaktiv

Fasen...någon som vill köpa en 2 mån gammal i7 940

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Fasen...någon som vill köpa en 2 mån gammal i7 940

Men lilla vännen. Trodde du att de skulle sluta tillverka nya processorer när du köpte din?

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Fasen...någon som vill köpa en 2 mån gammal i7 940

600 spänn, här och nu

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk

varför inte lansera en billigare variant än 920? typ i7 910/900?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Fotfarande för tidigt för Core 7. Väntar på x58-ds3 max 1400kr

Sen så ser man bara här att det kommer bättre snart.
Juli - Augusti är nog bra tid o handla core 7.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
varför inte lansera en billigare variant än 920? typ i7 910/900?

Därför att Intel rider på vågen och tjänar hutlösa pengar på att ha stora marginaler på sina topp presterande processorer just nu, eftersom AMD inte har en direkt konkurrent i det segmentet så kan Intel prissätta lite hur de vill.

Core i5 ska komma men lanseringen blev uppskjuten pga. rådande finanskris, vilket ur min synpunkt bara är en ursäkt att krama ur mer pengar ur Nehalem.

Dessutom om man vill ha en billigare variant av Core i7 så köp en Q9xx0... De presterar fortfarande fantastiskt bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
"överklocka mkt bättre?" i7 Jag ser 4,3Ghz och uppåt bland swec på 920-modellerna idag. Ska vi förvänta oss 5,0 Ghz?

troligen för de med fryskylning.
vi lär inte se mer mhz med luft/vatten.
Kör själv 4.2ghz, så för att det ska vara lönt krävs liksom 5ghz+ vilket vi inte lär få se med den kylningen. (kan hoppas på det dock)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Orka betala över 7000KR för en CPU

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Men lilla vännen. Trodde du att de skulle sluta tillverka nya processorer när du köpte din?

OT: Men lilla vännen...du kan inte mena allvar? Sarkasm kanske inte är din starka sida?

ONT: Undrar vad tanken är när de lanserar 950 och 975? Som artikeln löd...ska de "skrota" 940 och 965? Läste förut om någon bugg i processorn? Kan det vara dessa som haft problem och de löst detta med 950 och 975?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Fotfarande för tidigt för Core 7. Väntar på x58-ds3 max 1400kr

Sen så ser man bara här att det kommer bättre snart.
Juli - Augusti är nog bra tid o handla core 7.

Hålla med, liten för for tidigt och for dyrt.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Orka betala över 7000KR för en CPU

orka förstå varför de kostar så mycket.

Permalänk
Medlem

allt som är dyrare än instegsmodellen är totalt ointressant enligt mitt tycke.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Core i5 ska komma men lanseringen blev uppskjuten pga. rådande finanskris, vilket ur min synpunkt bara är en ursäkt att krama ur mer pengar ur Nehalem.

Snarare för att kunna rensa ut fler gamla processorer från lagren som de annars måste prisdumpa rejält för att bli av med.

Nåja, mig kvittar det. Jag väntar på Westmere, då kanske DDR3-priserna är lite vettigare också.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

jag anser det åxå varför så mycke nyare o dyrare cpuer , dom lär käna mer om dom håller en human summa pengar så folk har råd att införskaffa dom

fatta att ett I7 system det billigaste kostar närmare 7000:- det är ganska mycket anser jag

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Orka betala över 7000KR för en CPU

Lutar mer åt vilja än någons ork.

Permalänk
Medlem

ugh... 920 med bättre stepping, alla vi som redan köpt en sån då?! jobbigt

Tycker det är lite konstigt att de sänker sina egna priser då nya CPU-er kommer, det är ju lite som intern konkurrens. Vi gråter ju inte över prissänkningar, men det är ändå lite konstigt när vi pratar om ett företag som nästan har monopol på top presterande CPU-er.

AMD lär inte lansera sin AM3 Phenom II 965 på ett bra tag, och när dom gör det har dom en CPU som i bästa fall kan komma om i7 940...

För de flesta som inte vill gå över till DDR3 ännu verkar det stå mellan Phenom II 940 och C2D Q9550

AMD ligger ju snart två år efter Intel i utveckling av CPU-er. Tråkigt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Skiljer verkligen ~130mhz så mycket?
Känns inte riktigt värt att betala så mycket extra för de få mhz.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skiljer verkligen ~130mhz så mycket?
Känns inte riktigt värt att betala så mycket extra för de få mhz.

Är jag vilse eller?

Core i7 950 3,06 GHz Q2 2009 562 USD
Core i7 940 2,93 GHz Nov 2008 562 USD

Som jag ser/fattar de så kommer dom kosta lika mkt, fast 130mhz snabbare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag anser det åxå varför så mycke nyare o dyrare cpuer , dom lär käna mer om dom håller en human summa pengar så folk har råd att införskaffa dom

fatta att ett I7 system det billigaste kostar närmare 7000:- det är ganska mycket anser jag

Det är lite som med biljetter till populära rock artister.
De köpte från ATG ombud en sisådär 200 biljetter för ca 450kr styck.
Det blir ca 90 000.
Sen säljer de biljetterna för mellan 1000 och 4000kr. Får de sålt hälften så har de gjort sig en rejäl hacka. T.ex. behöver de bara hitta 22 idioter som betalar 10 gånger mer än av biljetterna ursprungligen kostade för att resterande biljetter ska säljas med ren vinst.

Samma sak med processorer. Säljer de 10 000 processorer för 7000kr st så har de fått in 70 miljoner.
Visst, de skulle kunna sälja dem för 2500kr men då hade de behövt sälja långt mer än dubbelt så många för att omsätta lika mycket.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag anser det åxå varför så mycke nyare o dyrare cpuer , dom lär käna mer om dom håller en human summa pengar så folk har råd att införskaffa dom

fatta att ett I7 system det billigaste kostar närmare 7000:- det är ganska mycket anser jag

Det är trots allt high end. Man måste inte ha det. Det finns mycket billigare system där ute som duger gott och väl. Dock så ska jag införskaffa mig ett i7 då jag tjänar en massa pengar nu och spenderar mycket tid vid datorn. Hail Intel!

Permalänk

Hmm, blir säkrare för var dag att jag ska köra på ett Q9xx0-system! Och vänta tills i7:orna blitt "stabilare" Alla nyheter är goda nyheter(?)

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

Toppen, det blir ett lotteri med 920 om man får D0 stepping eller ej.
Jag kommer nog köpa 950 bara för att vara SÄKER på att få D0 stepping.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
OT: Men lilla vännen...du kan inte mena allvar? Sarkasm kanske inte är din starka sida?

Haha, nej verkligen inte. Men jag är nog bättre på det än vad du verkar vara ;-).

Det var hur som helst inte skrivet med största allvar, precis som att du nog inte heller är så särskilt störd över att du köpt en processor just när nästa processor är på gång. En av de allra första sanningarna man lär sig när man går in i "uppgradera-dator-svängen" är ju att det inte lönar sig att vänta så man får det senaste, för det kommer hela tiden nytt som är mycket bättre än det gamla.

No hard feelings.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar man lägger på datorn är ju en intresse fråga, som allt annat. har lagt mitt bilintresse på is, men t.ex, ibland köpte man nya fälgar till den, dom kostar ju mer än i7 Extreme utan problem.. så ja, ställer jag datorn i relation till bilen då är det rent av billigt att byta hårdvara ofta

Så, allt är relativt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk

Köpte q9550 förra sommaren för 2400kr. mitt bästa köp.. så ja är nöjd

Blir troligtvis en 950 prolle o ett Evga x58 classified moderkort + Evga 285 720mhz i SLI vattenkylt med koolance egen byggda externt sys o I7 operativ efter nyår.

OK lite dyrt men hoppar en semester o så har man råd..

Lägger mycket tid på online spel o gillar när det flyter..

O tyvärr kostar nyare bättre teknik.. Så ja sålde bilen o köpte en riktigt fet spel dator..
Har aldrig ångrat det ...