Clarksdale är Intels nya hybridprocessor

Permalänk
Melding Plague

Clarksdale är Intels nya hybridprocessor

Intel har skrotat hybridprocessorerna "Havendale" och "Auburndale" till förmån för en mer avancerad ersättare. Nya uppgifter avslöjar "Clarksdale" och "Arendale".

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

i så fall måste ju gpu:n sita of die alltså på en egen bit kisel för jag har då aldrig hört talas om två tillverknigsprocesser på en å samma bit kisel och i så fall till villken nytta.

Permalänk
Avstängd

Uppenbart tvåchipslösning. Som vanligt då.

Då är det inget mer än en vanlig i5 processor med ett grafikchip brevid ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uppenbart tvåchipslösning. Som vanligt då.

Då är det inget mer än en vanlig i5 processor med ett grafikchip brevid ju.

sparar ändå plats.. kan bli intressant..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Blir väldigt intressant att se hur de lyckas med de här hybriderna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uppenbart tvåchipslösning. Som vanligt då.

Då är det inget mer än en vanlig i5 processor med ett grafikchip brevid ju.

Sant, blir upp till AMD att finslipa idén och lansera en "True Hybrid" som de gjorde med "True Quad".

Detta är dock ett välkommet steg i en riktning jag uppskattar.
Kan man ju få sig en riktigt liten prestandalaptop eller extremt liten HTPC!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uppenbart tvåchipslösning. Som vanligt då.

Då är det inget mer än en vanlig i5 processor med ett grafikchip brevid ju.

fortfarande en bra mycket mer smidig lösning utrymmes och kylningsmässigt.

men vi vet ju att det är ditt jobb att vara en proffisionell gnällkärring (ja, jag censurerade mig själv ).

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Finns det några belägg för att Auburndale är en mer avancerad variant som det står i ingressen? Det verkar ju som man inte vet något nytt om den alls (förutom 32nm).

Visa signatur

g++

Permalänk

Det är inte så konstigt att efterfrågan misnskar då alla företag tar de försiktigt och bara skjuter sig själva i foten. Skulle ett gäng större företag trotsa trenden och nu tillverkar vi mer produkter så kommer de mindre företagen igång och vi får en mindre 'finanskris'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Trodde Intel skulle komma med en GPU integrerad i CPUn men det är ju bara en "dubbelmacka", tyckte det var mest det som har gjort Nehalem intressant hela tiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Trodde Intel skulle komma med en GPU integrerad i CPUn men det är ju bara en "dubbelmacka", tyckte det var mest det som har gjort Nehalem intressant hela tiden.

Det har varit känt under en lång tid, det gäller bara att veta vilka rykten/läckor som är trovärdiga. De flesta verkar avfärda alla dessa och litar bara på vad företagens PR avdelningar matar dom med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det är inte så konstigt att efterfrågan misnskar då alla företag tar de försiktigt och bara skjuter sig själva i foten. Skulle ett gäng större företag trotsa trenden och nu tillverkar vi mer produkter så kommer de mindre företagen igång och vi får en mindre 'finanskris'

Du har rätt. Du har löst krisen. Ifall Volvo istället för att dra ner hade dragit upp tillverkningen så hade de företag som tillverkar bildelar inte drabbats av någon kris utan kanske hade fått jobba övertid eller anställa mer folk.
Detta folk hade då kunnat köpa nya bilar. Eller nä... Behövs ju kredit för det då en bil kostar en årslön...

Okej, ifall Intel kört igång en produktion av en ny form av cpu för x antal miljoner kronor. Då hade ju ja... de som säljer kisel m.m. tjänat bra med pengar.

Krisen handlar inte om att företagen håller i sina pengar för hårt.
Krisen handlar om att alla i USA levt på krediter och att börserna har varit rena rama spekulativa pyramidspel.

Pengarna har endast funnits i aktier och i fastigheter. Ändå har denna kredithysteri drivit på utvecklingen och orsakat en inflation.
När bankerna inte längre kunde få in för sina krediter så började aktierna falla och pengarna försvann. Kvar blir inflationen.

Enda sättet som det kan bli bättre är om alla börjar producera igen och bankerna får tillbaka pengar till sina lån. Då pengarna inte existerat så innebär det att vi sitter i skiten ett tag till. Alldeles oavsett ifall Intel släpper en ny cpu eller inte.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Sant, blir upp till AMD att finslipa idén och lansera en "True Hybrid" som de gjorde med "True Quad".

Detta är dock ett välkommet steg i en riktning jag uppskattar.
Kan man ju få sig en riktigt liten prestandalaptop eller extremt liten HTPC!

Tror ju personligen mer på Intels metod att köra två chip, tror faktiskt AMD kommer göra det med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
fortfarande en bra mycket mer smidig lösning utrymmes och kylningsmässigt.

men vi vet ju att det är ditt jobb att vara en proffisionell gnällkärring (ja, jag censurerade mig själv ).

Inte meningen att vara gnällig. Konstaterade bara att det inte var något magiskt på gång. Är jävligt positiv till i5, ser ut att bli bästa mainstreamplattformen/notebook någonsin. Och med integrerad grafik så har de också bästa budget-plattformen, och low-end notebook.

Det som bekymrar mig är vad det innebär för AMD.

Allt är förståss baserat på att Intel lyckas få ett grafikchip som duger för en gång skull. Men det tror jag faktiskt.

Permalänk
Avstängd

32nm, väldigt trevligt!
Hoppas att de är strömsnåla och svala.

Undrar hur grafikdelen mäter sig Intel GMA, etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror ju personligen mer på Intels metod att köra två chip, tror faktiskt AMD kommer göra det med.

Inte meningen att vara gnällig. Konstaterade bara att det inte var något magiskt på gång. Är jävligt positiv till i5, ser ut att bli bästa mainstreamplattformen/notebook någonsin. Och med integrerad grafik så har de också bästa budget-plattformen, och low-end notebook.

Det som bekymrar mig är vad det innebär för AMD.

Allt är förståss baserat på att Intel lyckas få ett grafikchip som duger för en gång skull. Men det tror jag faktiskt.

Jadu vad det innebär för AMD får tiden utvisa, men jag får faktiskt lov att hålla med om att i5 plattformen ser riktigt trevlig ut på papper än så länge.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Bara jag som misstänker att de bara krympt ner deras gamla gma och ökat upp frekvensen lite?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Skall man tro att vi kommer se dessa rätt snart?
http://www.pcper.com/article.php?aid=668