Geforce GTX 260 kan bli billigare

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 260 kan bli billigare

Geforce GTX 260 kan snart komma att bli billigare. Nvidia har designat om grafikkortet för att sänka tillverkningskostnaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sweetness, dock kanske inte så stor prissänkning

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem

blir verkligen det kortet mer intressantare om det bara priset sänks med 15 dollar?
Med all den nedskärning på kortet borde då inte prestandan lida lite?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd

$15 var inte så mycket. Ligger fortfarande en bit ifrån HD4870.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

15$ på en tillverkningskostnad som är...? Jag förstår inte riktigt hur jag ska använda infomationen som konsument för att bilda mig en uppfattning om hur detta påverkar mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Var står det att priset ska sänkas med 15 dollar? Jag ser bara att tillverkningskostnaden sjunker med 15 dollar.

Permalänk

Jag tycker att det låter bra med ett billigare kort, men om det sedan kan konkurrera med 4870 1GB vet jag inte.

Permalänk
Medlem

15$ ner för att riskera överklockningen, kvaliteten, stabiliteten och hållbarheten. Inte värt, någonstanns...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Var står det att priset ska sänkas med 15 dollar? Jag ser bara att tillverkningskostnaden sjunker med 15 dollar.

Sänks tillverkningskostnaden med 15$ kan man sänka priset med lika mycket utan att förlora på det. Eller så sänker man det inte alls = högre förtjänst, eller sänker det mer än 15$ = minskad förtjänst.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
15$ ner för att riskera överklockningen, kvaliteten, stabiliteten och hållbarheten. Inte värt, någonstanns...

håller med

Permalänk
Avstängd

Varför håller nvidia på med sina gamla kort hela tiden för?! varför satsar dom inte på att göra helt nytt kort för?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Asså kom igen, tänk efter nu..!
Om tillverkningskostnaden sänks med 15$ kan ju kortet pris till konsumenten sänkas med betydligt mer... det är ju inte så att det har lika mycket i vinst på varje kort oberoende på pris, det hoppas jag ni förstår. Ett kort som kostar 200$ att tillverka kanske säljs för 300$. Ett annat som kostar 30$ att tillverka säljs ju däremot INTE för 130$. Verkar som ingen tänker efter innan ni skriver.

Nu har jag dock ingen aning hur mycket kortet kostade att tillverka innan, men priset kan mycket väl komma att sänkas med 250kr..

Permalänk
Hjälpsam

Det blir nog mer än 15 dollar, för konsumenten, dom olika aktörerna i distributionskedjan brukar väl lägga på ett antal provcent.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Varför håller nvidia på med sina gamla kort hela tiden för?! varför satsar dom inte på att göra helt nytt kort för?

Måste ju ha kort i alla prisklasser och GTX260 är ett bra kort, bara lite dyrt jämfört med AMDs motsvarighet. Dessutom kostar det pengar att utveckla nya kort, oavsett om det är budget eller prestandakort.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Varför håller nvidia på med sina gamla kort hela tiden för?! varför satsar dom inte på att göra helt nytt kort för?

Hela Nvidia jobbar inte med FoU.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
15$ ner för att riskera överklockningen, kvaliteten, stabiliteten och hållbarheten. Inte värt, någonstanns...

Det fungerar ju för ATI?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Geforce GTX 260, vad är det?
Är det ett GeForce 8600 med nytt namn kanske?

Nej, jag tror jag köper AMD istället. Då vet man vad man får, och blir inte lurad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Geforce GTX 260, vad är det?
Är det ett GeForce 8600 med nytt namn kanske?

Nej, jag tror jag köper AMD istället. Då vet man vad man får, och blir inte lurad.

Eller varför inte göra det lätt för sig? När det är dags att skaffa nytt grafikkort så letar man upp något bra test och ser vilken nivå man behöver. På så sätt slipper du bry dig om ett kort är omdöpt eller ej eftersom du får den prestanda du vill ha.
Denna metod kanske inte fungerar om man bara vill ha ett tuffare, fränare och trendigare kort än dagiskompisarna

Permalänk
Medlem

-15$ tillverkningskostnad borde ge absolut minst -50$ mot kund.

om grafikkort hade kostat 200$ att tillverka hade vi nog betalat runt 10000:- för dem

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Grymt, jag är på jakt efter grafikkort då mitt 4850 visade sig vara defekt. Får hoppas prisändringen sker snart.

Får hoppas att förändringen är stor också!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det fungerar ju för ATI?

Jo men dom har mycket kvalitet att tumma på, nVIDIA var skit redan innan sänkningen (syftar på grafiken)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bättre än så kan dom , ge oss bättre priser....
Dags att införskaffa sig ett nytt grafikkort snart, men inte med dessa priser , blir nog ett ATi nästa gång

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Grymt, jag är på jakt efter grafikkort då mitt 4850 visade sig vara defekt. Får hoppas prisändringen sker snart.

Får hoppas att förändringen är stor också!

öh varför skickar du inte in kortet där ud köpte de så får du nytt som funkar?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Men vadfn... Suttit på 4870x2 i snart ett halvår, finns INGET som ger ens 10% boost rakt över brädet att tillgå (nej, 295 är några procent snabbare på VISSA saker, medans 4870x2 är snabbare på VISSA saker). Vadfan håller de på med?!

Värst är att 4970x2 inte ser ut att ge ens 10% ökning, vilket är riktigt sorgligt, men inte så oväntat av en dieshrink.

Jäkla recession, fram med pengarna så företagen gör något igen

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Ska dom göra samma sak som dom gjorde när de lade till ett plus efter 9800GTX?

Dessa nya kort borde då säljas som GTX 260 med ett minustecken efter sig...

Dom verkar spendera mer tid på att hitta på nya namn än på att förbättra sina produkter.

Permalänk
Avstängd

Bra att kortet blir billigare, tråkigt ifall det går ut över kvalitén.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Men vadfn... Suttit på 4870x2 i snart ett halvår, finns INGET som ger ens 10% boost rakt över brädet att tillgå (nej, 295 är några procent snabbare på VISSA saker, medans 4870x2 är snabbare på VISSA saker). Vadfan håller de på med?!

Värst är att 4970x2 inte ser ut att ge ens 10% ökning, vilket är riktigt sorgligt, men inte så oväntat av en dieshrink.

Jäkla recession, fram med pengarna så företagen gör något igen

Stackars dig, inte kunnat uppgradera grafikkortet på ett halvår...

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte den hundralappen billigare det blir är värt det för konsumenter. Kvalitén är ju inte den samma om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo men dom har mycket kvalitet att tumma på, nVIDIA var skit redan innan sänkningen (syftar på grafiken)

När såg grafiken ut som skit har jag missat nått?
Finns väl istort sätt bara en krets som var defekt hos nvidia o det var väl 8600gt

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll, ATI sparar pengar genom billiga komponenter (elektrolytkondensatorer med kort livslängd på 4850) och dåliga kylare (alla kort), men ändå är forumet fullt med folk som skriker att ATI är bäst (eftersom de är billigare, eller var billigare).

Nu får ni ju som ni vill, sämre kvalitet billigare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W