Få disk att gå ned i standby efter 1h - hur ?

Permalänk
Medlem

Få disk att gå ned i standby efter 1h - hur ?

Vad använder man för program eller kommando för att låta ens hårddiskar exempelvis gå ned i standby efter 60min? Hur skulle ni även föreslå att man gör?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Re: Få disk att gå ned i standby efter 1h - hur ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vad använder man för program eller kommando för att låta ens hårddiskar exempelvis gå ned i standby efter 60min? Hur skulle ni även föreslå att man gör?

mvh
Benkaboy

HDparm. Dock vet jag inte om det är så aktuellt längre. Men det går absolut att fixa en standby med det.

Permalänk
Medlem

hdparm -S 242 /dev/sd*

borde göra susen tror jag. Det är ett väldigt skumt system med tiden, men jag tror att 242 borde vara rätt för en timme.

man hdparm för mer information

Permalänk
Medlem

Vaknar disken så fort någon vill skriva / läsa till den? Om den gör så måste detta skrivas in igen? Om kommandot inte är sparat så att säga, finns det något sätt att göra det permanent som den sköter av sig självt? I sådana fall hur?

tack!

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter laptop mode som kan varva ner diskarna.
http://samwel.tk/laptop_mode/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vaknar disken så fort någon vill skriva / läsa till den? Om den gör så måste detta skrivas in igen? Om kommandot inte är sparat så att säga, finns det något sätt att göra det permanent som den sköter av sig självt? I sådana fall hur?

tack!

Om diskarna behövs startar de igen, och somnar på nytt efter en timme. Du behöver bara köra hdparm en gång per disk och omstart.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas

hdparm -S 242 /dev/sd*

borde göra susen tror jag. Det är ett väldigt skumt system med tiden, men jag tror att 242 borde vara rätt för en timme.

man hdparm för mer information

urklipp ur man hdparm:
[B]

-S Set the standby (spindown) timeout for the drive. This value is used by the drive to determine how long to wait (with no disk activity) before turning off the spindle motor to save power. Under such circumstances, the drive may take as long as 30 sec‐ onds to respond to a subsequent disk access, though most drives are much quicker. The encoding of the timeout value is somewhat peculiar. A value of zero means "timeouts are disabled": the device will not automatically enter standby mode. Values from 1 to 240 specify multiples of 5 seconds, yielding timeouts from 5 seconds to 20 minutes. Values from 241 to 251 specify from 1 to 11 units of 30 minutes, yielding timeouts from 30 minutes to 5.5 hours. A value of 252 signifies a timeout of 21 minutes. A value of 253 sets a vendor-defined timeout period between 8 and 12 hours, and the value 254 is reserved. 255 is interpreted as 21 minutes plus 15 seconds. Note that some older drives may have very different interpretations of these values.

när jag räknar får jag det till att:
241 borde bli 50 minuter och 242 borde bli 1h 20 min. hur skall man egentilligen tänka,
240*5 + (X-240)*30 = tid
Där X är ett tal större än 240

ahh förstod nu att det bara är (X-240)*30 = tid, som gäller.