Intelgrafik i nästa Playstation

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nintendo kör väll säkert också ati men undra vad nvidia tar sig till om dom inte finns i konsolmarknaden över huvud taget. Slänger ihop en egen konsol? ^^

Annan fråga, IBM dom har väll väldigt stora kundskaper när det kommer till processorer varför ser man inget från dom till privat personer?

Tror IBM har gjort processorn till Gamecube om ja inte minns helt fel, sedan är det väl nån av dom nuvarande konsolerna som också använder sig av IBM?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nintendo kör väll säkert också ati men undra vad nvidia tar sig till om dom inte finns i konsolmarknaden över huvud taget. Slänger ihop en egen konsol? ^^

Annan fråga, IBM dom har väll väldigt stora kundskaper när det kommer till processorer varför ser man inget från dom till privat personer?

IBM har väl lämnat den markaden (privatmarknaden) och övergått till att erbjuda konsulttjänster istället?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Sony sa för några år sen att PS3 är så kraftig att den kommer att överleva två generationer. Nu har dom alltså ångrat sig och PS4 kommer samtidigt som konkurrenternas nästa?

Permalänk
Medlem

Cell-processorn lät också väldigt osannolik när man fick höra den för många år sedan.

Fast tror att mycket ska hända innan Sony vågar lite på Larrabee, eftersom just nu så är väl all prestanda teoretisk?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Hejsan SweClockers, The Inquirer är inte en nyhetskälla så ni kan sluta översätta deras artiklar nu. *host host*

Neeej det var för elakt. Men jag tycker ändå att en hel artikel om något som Inq spekulerar om är helt onödigt. You can has högre standarder?

http://www.techradar.com/news/gaming/sony-shoots-down-intel-gpu-in-ps4-rumours-525563

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Cell-processorn lät också väldigt osannolik när man fick höra den för många år sedan.

Fast tror att mycket ska hända innan Sony vågar lite på Larrabee, eftersom just nu så är väl all prestanda teoretisk?

Det borde väl passa Sony perfekt?

Hela idén med PS3:ans teknologi är ju att kunna skryta med så mycket teoretisk prestanda som möjligt, när spelen aldrig någonsin kommer utnyttja särskilt mycket av dem eftersom det kräver flera år extra för att utveckla spel på det viset.

Faktum är att de spel som finns till både 360 och PS3 är mer begränsade av utvecklarna än av hårdvaran. Om ett utvecklingsteam fick 50 miljoner och 10 år på sig så skulle de kunna dra nytta av så enormt mycket mer av PS3:ans prestanda än de gör i nuläget, men det finns ingen egentlig anledning för att göra det, då det inte finns någon chans alls att ett sådant projekt skulle innebära större procentuell vinstmarginal än ett projekt värt 25 miljoner som tar 5 år.

Hursomhelst, Larrabee är ingen bra idé för Sony, de borde satsa mer på simplare teknologiska lösningar än mer komplicerade.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Tror IBM har gjort processorn till Gamecube om ja inte minns helt fel, sedan är det väl nån av dom nuvarande konsolerna som också använder sig av IBM?

Gamecuben's "Gekko" var en moddad PowerPC 750CXe.
Alla de nuvarande konsolerna har en IBM processor.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

50 miljoner räcker nog inte. Den budgeten är inte speciellt märkvärdig i film och spelvärlden. Däremot har de inte 10 år på sig.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
50 miljoner räcker nog inte. Den budgeten är inte speciellt märkvärdig i film och spelvärlden. Däremot har de inte 10 år på sig.

Ärligt talat var det bara en vild chansning

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ärligt talat var det bara en vild chansning

Precis som resten av ditt uttalande då? Det är knappast utvecklarnas fel. De kan bara de får möjlighet. Det är snarare så att de blir tvingade att släppa ifrån sig spelen alldeles för tidigt, vilket leder till ooptimerad kod.

Så skyll på de som förtjänar det. Överbetalda chefer bakom skrivbord.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

låter ju bra..kan jag ha min Ps3 3 år till i allfall det känns skönt:)

Permalänk
Medlem

Playstation 3 blev min sista spelkonsol i vilket fall. Men det finns många unga i världen som kan tycka detta är spännande.

Kommer aldrig att glömma min barndomskamrat Sega Master System (SMS)
Som jag fick nån gång under 80-talet. Jösses vad många timmar man spenderade vid den aparaten... hehe
Sen tidigt 90-tal kom jag över ett NES med ett 20-tal spel, där ibland Double Dragon som kom att ta över min fritid helt och hållet.

Good times

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Playstation 3 blev min sista spelkonsol i vilket fall. Men det finns många unga i världen som kan tycka detta är spännande.

Kommer aldrig att glömma min barndomskamrat Sega Master System (SMS)
Som jag fick nån gång under 80-talet. Jösses vad många timmar man spenderade vid den aparaten... hehe
Sen tidigt 90-tal kom jag över ett NES med ett 20-tal spel, där ibland Double Dragon som kom att ta över min fritid helt och hållet.

Good times

Håller med där! min ps3 ska få få som mediacenter när dom inte släpper spel till den sen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja det har dom, men hur presterar dom chippen?

Så bara för att en produkttyp inte haft prestanda innan så innebär det att den inte kan få det sen? Intressant tankeförmåga du har!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Playstation 3 blev min sista spelkonsol i vilket fall. Men det finns många unga i världen som kan tycka detta är spännande.

Kommer aldrig att glömma min barndomskamrat Sega Master System (SMS)
Som jag fick nån gång under 80-talet. Jösses vad många timmar man spenderade vid den aparaten... hehe
Sen tidigt 90-tal kom jag över ett NES med ett 20-tal spel, där ibland Double Dragon som kom att ta över min fritid helt och hållet.

Good times

Gamla fina NESspel håller fortfarande, underbar spelkänsla! Det gjordes bättre spel på 80talet

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Precis som resten av ditt uttalande då? Det är knappast utvecklarnas fel. De kan bara de får möjlighet. Det är snarare så att de blir tvingade att släppa ifrån sig spelen alldeles för tidigt, vilket leder till ooptimerad kod.

Så skyll på de som förtjänar det. Överbetalda chefer bakom skrivbord.

ps3 an lär vara mycket svårare att programera spel till än 360 och wii

dock tycker jag att hela nuvarande generationen är en hop av epic fails.
wii är en leksak med nitendoförbannelsen över sig(nitendoförbannelsen innebär att dom enda spel som släpps är 950 mario om året, samt 2 zelda)

ps3 är en hopkastad hög av dom dyraste komponenterna på marknaden som tar längre tid att programera spel till än någon av konkurenterna, därav inga spel.

microsoft var det enda företaget med en bra konsoll, men dom bestämde sig för att släppa den trasig. hade tänkt köpa en när dom släpper en working edition, men den kom aldrig

Permalänk
Medlem

Tror Larrabee kommer bli riktigt bra, Intel är inte känd för att ha dålig arkitektur på sina prylar, ska bli intressant att se hur de kommer prestera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Nvidia och sony samarbeta med ps3 grafik processor så varför inte i ps4
http://www.nvidia.com/page/console.html ^^

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Skön kommentar från sony:)

Permalänk
Medlem

Jag tror att Sony officiellt hade förnekat ryktet vare sig om det är sant eller inte. Dom har inget annat val just nu eftersom det är för tidigt med att gå ut med information om PS4. Tror ni verkligen att Charlie ljuger rätt upp och ner? Det här är företagspolitik på hög nivå!

Permalänk

Alla ljuger väl hit och dit om det mesta så det är bara att vänta och se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hrm sitter ati i både wiin och xbox 360n. Så nog fylls plånböckerna redan nu.

Lite klargöranden.

360 och Wii kör ATi medan PS3 lirar på nVidia.

Alla tre konsolerna kör med IBM PowerPC processorer.

Wii har någon enkelkärnig ~700 MHz.
360 kör trekärnig PowerPC G5.
PS3 kör Cell

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
PS3 och Wii kör ATi medan 360 lirar på nVidia.

Google is your friend.

360:n har ATi-grafikchips (xenos)

http://hothardware.com/News/ATI-Xenos-ProMagix-DCX-Gigabyte-G...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
360:n har ATi-grafikchips (xenos)

http://hothardware.com/News/ATI-Xenos-ProMagix-DCX-Gigabyte-G...

Självklart har den det. Tryckfelsnisse var framme

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så bara för att en produkttyp inte haft prestanda innan så innebär det att den inte kan få det sen? Intressant tankeförmåga du har!

Ja tolka mig precis hur du vill Men tror aldrig att Intel Larrabee kommer bli något som verkligen slår på spelmarknaden vad gäller prestanda, den kommer nog ha väldigt bra beräkningsförmåga för GPGPU applikationer.

Men visst Larrabee kanske blir en riktig hit efter några generationer, och när speltillverkare börjar optimera spel därefter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Lite klargöranden.

360 och Wii kör ATi medan PS3 lirar på nVidia.

Vadå det var ju det jag skrev..? :S

Smartidiot89: Menar du att bara för att det är nytt så är det dåligt? Första generationen av playstation och xbox floppade inte direkt..
Men för att ta en lite mer relevant jämnförelse är S3s grafikkort som inte är mycket att hurra över, även om de varit med i gejmet en lång tid.

Jag tror ingen här kan veta hur bra larrabee kommer att prestera. Varför det är lite dumt att kalla den dålig redan nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Precis som resten av ditt uttalande då? Det är knappast utvecklarnas fel. De kan bara de får möjlighet. Det är snarare så att de blir tvingade att släppa ifrån sig spelen alldeles för tidigt, vilket leder till ooptimerad kod.

Så skyll på de som förtjänar det. Överbetalda chefer bakom skrivbord.

Min åsikt är backad av både Gabe Newell och John Carmack, jag gissar att du aldrig presenterat en åsikt som ens är hälften så väl underbyggd. Om de två största namnen inom spelindustrin när det kommer till faktisk programmering säger att PS3:an är mycket svårare att programmera för, huvudsakligen på grund av dess korkade processor, så har jag faktiskt inte mycket annat val än att lita på det.

Det GÅR att göra underverk med PS3:ans processor, men det tar så pass mycket tid och resurser att faktiskt nå dit att inget företag är korkade nog att slänga pengar på det när mindre ansträngning kan ge i princip identiska resultat i försäljningssiffrorna.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja det har dom, men hur presterar dom chippen?

Du är troligen inte gammal nog att minnas t.ex. i740 som var med och slogs med de stora grabbarna när det begav sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du är troligen inte gammal nog att minnas t.ex. i740 som var med och slogs med de stora grabbarna när det begav sig.

Intel slutade också göra sådana kort pga den hårda konkurrensen från Ait nvida 3dfx mm. (Och jag har själv ägt en dator med I740 8mb AGP)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb