Intel planerar utöka ledningen i processorkampen

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar utöka ledningen i processorkampen

Både AMD och Intel upplever ansträngda finanser, mycket på grund av finanskrisens dyningar. AMD är dock i ett betydligt sämre skick än Intel – ett läge den större processortillverkaren planerar att utnyttja.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt dumt. Hoppas verkligen att AMD står sig. Konkurrens är bra för marknaden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intel ligger 3 kvartal före? ...

jag håller inte med...i7 är ju en hel generation nyare en AMD's Phenom II

"Väldigt dumt. Hoppas verkligen att AMD står sig. Konkurrens är bra för marknaden..."

captain obvious ?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Ja, tror det vore katastrof för oss kunder om Amd försvann...:( Tyvärr så är chansen väldigt stor nu verkar det som....

Permalänk
Medlem

kan bli intressant att se hur mycket pengar intel verkligen har... 20 år av vinster så borde de ha ganska rejäla reserver

Permalänk
Medlem

AMD har det inte lätt. i7 är antagligen inge lätt nött att knäcka i deras läge.

Permalänk
Medlem

Jag kan erkänna att jag personligen gillar Intel mer än AMD.
Men AMD får inte försvinna iaf, konkurrens är viktigt för oss konsumenter, annars blir det äckligt dyrt.
Monopol vill vi ej ha så därför säger jag, GO AMD!

Visa signatur

Antec 900 l Intel Q6600 G0 l Asus P5Q-Pro P45 l Powercooler ATI HD4850 l Corsair TX650 l Corsair PC6400 DDR2 4gb l WD Caviar 640 gb | Noctua NH-U12P 120mm + Noctua NF-P12 l XP Professional 64-bit l Razer Copperhead l LG L227WT 22" | Playstation 3 | Xbox 360 |

Permalänk
Avstängd

Är det tillverkningsteknik de ligger tre kvartal före eller enligt vilket sätt att mäta anser de sig ha försprånget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Player74
Ja, tror det vore katastrof för oss kunder om Amd försvann...:( Tyvärr så är chansen väldigt stor nu verkar det som....

Du menar risken antar jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Lame

Ditt inlägg då?

Permalänk
Medlem

total katastrof för konsumenten om intel lyckas knäcka amd, då kan vi alla se fram emot flera hundraprocentig ökning av priserna

Permalänk
Medlem

öhm, om amd går i konka tar de även med sig ati då eller?

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tummps
öhm, om amd går i konka tar de även med sig ati då eller?

inte tänkt på det....men ati är ju starkt just nu så vi får väl se vad som händer

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

borde inte amd kunna ta stöd av ati för att överleva i detta fallet då?

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
kan bli intressant att se hur mycket pengar intel verkligen har... 20 år av vinster så borde de ha ganska rejäla reserver

Kan bara vara så att de har ett års 'vinst' i sparande och resten har de omsatt för byggen och sånt. bara för de gått plus 20 år så behöver de inte ha 20års 'sparande' sparande.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tummps
öhm, om amd går i konka tar de även med sig ati då eller?

<
Dem säljer väl av/lägger ner delarna som går sämst först.

Känns lite som att Intel vill konkurrera ut amd, tragiskt.

Permalänk
Avstängd

Intel vill INTE konkurrera ut AMD.

F.ö så behöver väl inte Intel lägga 5 miljarder på utveckling, det räcker med att de viftar med plånboken igen för att utöka den dominanta ledning de köpte sig till.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Stöd processorutveckligen i Haifa!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Det är bra Intel, knäck AMD tills dom står där och bönar och ber om nåd. Intel ftw

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Känns som att Intel skryter nu när de egentligen sitter i klistret för att i 0-3000kr klassen så har AMD alldeles strax sprillans nya processorer som i vissa fall utpresterar Intels gamla motsvarighet och i andra fall presterar lika bra iaf.

Då har Intel endast sin i7 som utmanar och det är i 3000kr+ klassen (lägg sedan på moderkortskostnader och minneskostnader), vilken inte är så stor.

Visst kommer Intel med i5 i augusti/september men det är långt dit och frågan är om de kommer prestera bra egentligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Stöd processorutveckligen i Haifa!

Va? Menar du Hydra?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är bra Intel, knäck AMD tills dom står där och bönar och ber om nåd. Intel ftw

Antar att du inte är seriös.

Dock är nyheten verkligen inget att höja på ögonbrynen åt. AMD drar ner ja men samtidigt la de fram planerna för den nya fabriken i NY state igår. Men det vore givetvis dumt av Intel att inte försöka vinna på det här. De har förmodligen ganska stora summor liggande för framtida investeringar.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Det står väl ingenstans att intel skulle vilja knäcka amd?
Det ligger VERKLIGEN inte i intels intresse, däremot så vill de ju att amd får så liten marknadsandel som möjligt. Guldläge för intel om de kan fortsätta utveckla medan amd får snåla.

Jag tycker snarare att AMD är tradiga för att de inte kan konkurrera med intel och producera likvärdiga (eller bättre) CPUer i toppskiktet (budget är jäkligt trist, som att handla på lidl).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Man kan inte säga 'buuu' åt Intel bara för att dom vill göra bättre processorer, det är ju bara trevligt, vi ska snarare säga 'buuu' åt AMD som inte har skaffat ordentlig kompetens för att konkurrera med Intel (antar att $ har med saken att göra)!

AMD var bra i några år för att dom råkade vara först med lite saker, men jag hoppas verkligen att AMD klarar sig och kommer igen med lite mer utmanade processorer, iofs. så ligger dom inte såå mycket efter, bara dom lyckas komma ur krisen så kommer det nog lösa sig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag tycker snarare att AMD är tradiga för att de inte kan konkurrera med intel och producera likvärdiga (eller bättre) CPUer i toppskiktet (budget är jäkligt trist, som att handla på lidl).

Karin vet du, hon tror inte sånt här inte behöver kosta så mycket.
Nää, inte pengar inte, men tålamod...
Handla smart från AMD.

(ripoff på ildls julreklam )

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är bra Intel, knäck AMD tills dom står där och bönar och ber om nåd. Intel ftw

Seriös?

Om han är seriös så har vi en kandidat till tävlingen Årets mest korkade inlägg -09

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är bra Intel, knäck AMD tills dom står där och bönar och ber om nåd. Intel ftw

Du skulle nog uppskatta det lika mycket som om jag knäckte dina grafikkort från AMD!

Föreställ dig känslan nästa gång du uppgraderar din dator;
"Låt se nu, jag ska nog ha den där budgetprocessorn för 3 500 kr, och så var det ett mellanklassgrafikkort för.. låt se, 4500 kr. Såja! Nu ska jag nog klara av låg-medel i alla spel! Härligt!".

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

jo intel har väl ca 2 års försprång, det är väl först 2011 som orochi kommer... efter i5 om ett halvår hamnar väl phenom 2 i budgetsegmentet under 1500 kr.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

känns som att intel skulle kunna få lågkonjukturen att gå uppåt om de investerar så mkt i "utveckling". För pengarna måste ju gå till något annat företag/organisation...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är bra Intel, knäck AMD tills dom står där och bönar och ber om nåd. Intel ftw

Finns ingen anledning för dom att knäcka ett företag som betalar royalties för varenda producerad x86 processor...

Permalänk
Avstängd

Är intel desperata?

Luktar lite desperation över intels uttalande.

Jag tror det tvärtom är så att intel börjar bli lite skrajja och försöker prata upp försäljningen eftersom de inte får sålt tillräckligt många i7 och kanske märker att Phenom II säljer bra.
Utöver det så har de ju själva ställt dill det med Atom och förmodligen försämrat deras så vinstrika portabla CPU del.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja vi får väl se.

Utgången av detta lär vi inte se på två-tre år.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Katten också, gammla hederliga AMD får bara inte försvinna, även om jag gått över till Intel på det senaste har jag ändå en viss svaghet för AMD då alla mina datorer från 2000-2008 var AMD baserade.

Har fortfarande kvar en AthlonXP (Barton) 3000+ Socket A som fortfarande går lika starkt som när den köptes.

Hoppas AMD klarar sig och kan börja utmana igen!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1