Nvidia byter namn på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Nvidia byter namn på grafikkort

Sedan en tid tillbaka har det varit känt att Nvidia planerar att byta namn på vissa grafikkort för att, som tillverkaren hävdar, göra produktutbudet mer lättbegripligt. Nu har Nvidia ett officiellt datum för övergången.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en bra grej att göra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man tänkte ju bara "Igen.." när man läste rubriken.

Permalänk
Avstängd

Jävla idioter, de borde sluta byta namn. Om man gör ett namnbyte så bestämmer man sig och tänker igenom beslutet innan man utför det.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Here we go. Kan vi inte diskutera detta en gång till... Oo

Det är synd om "Svensson" som kommer bli vilseledda av detta namnbyte, även om Nvidia förmodligen har goda avsikter så är det ett himla klabbande med namn hit och dit.

Snart så har jag alltså ett Geforce GTS 250 om jag klockar lite vill säga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sätta ny namnstandard på nya produkter tycker jag är helt ok.. men att märka om gamla produkter med nya namn gör inget bättre.. eller lättare för konsumenten! Same same but different.. Undrar hur dom tänker egentligen nVidia?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det är synd om "Svensson" som kommer bli vilseledda av detta namnbyte, även om Nvidia förmodligen har goda avsikter så är det ett himla klabbande med namn hit och dit.

Tror inte att Svensson bryr sig så mycket om modellen, mer om hur mycket minne kortet har.
Dom som blir lurade är nog dom som är halvinsatta och fattar att modellen spelar roll men inte kan skillnaden på tex 8800GTS 640/320 och 512.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

AHAHAHA... En fd 9800GT (ex. 8800gt) ägare numera, lycklig ägare till ett GT240 då efter biosbyte. Fett, behövde inte ens betala för någon av uppgraderingarna. Delaktrim FTW. (Kanske vore något för nvidia: GT250 Special Delkaltrim Edition 512MB FTW)

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Avstängd

Smidigare för konsumenterna?
Snarare få en gammal serie att se ny och attraktiv ut, igen.

Permalänk
SpelClockers

Först hade man 8800GT, sen 9800GT och nu GT240.. nice nice..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Smidigare för konsumenterna?
Snarare få en gammal serie att se ny och attraktiv ut, igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Först hade man 8800GT, sen 9800GT och nu GT240.. nice nice..

jaha då är det igågn igen, för 100 ggn, kan inte mer än hålla med om att detta förvirrar vara kunderna, låt dom gärna på all NY hårdvara som kommer ut, alla nya modeller får gärna ligga på en och samma "betäckning" men att få "liv" ialla gamla serier ser jag bara som ett väldigt fult knep från nvidias sida, fy på Er

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Hedersmedlem

IT-världens motsvarighet till Dallas. Gammalt och det höll på länge.

Permalänk
Avstängd

8800gt--->9800gt--->Geforce GTS 240

Som att sälja Skoda för att sedan döpa om den till Ferrari för att den ska sälja bättre. Pinsamt!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Man tänkte ju bara "Igen.." när man läste rubriken.

Samma här. Djup suck... -.-

nvidia gör samma knep för att öka försäljningen... "Nej men kolla, ett nytt kort från nvidia! GTS 250, nice! HIGH FIVE VÄRLDEN!" eller inte

Jag nominerar nVidia till 2009 års mest pinsamma företag!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

MEN FÖR FAN! Seriöst rage på de jävla idioterna? De lär sig ju fan aldrig.

Permalänk
Citat:

vill säga en bokstavskombination följt av siffror.

Ja, förrut var det ju siffror följt av en bokstavskombination. hehehe
mycket enklare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

ännu en sett att lura okunniga kunder, bra jobbat NVIDIA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nvidia har sedan urminnes tider sålt grafikkort med namn som Geforce 9800 GT.

Eh...jaså?

Mitt första Nvidia-kort hette Riva TNT 32 eller liknande...
Sen hade jag ett dekaltrimmat Geforce 2 (Geforce 4MX).

Är skribenten 13 år gammal och just fått upp ögonen för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Enklare förr, nu vet man ju inte ens vad man själv har i datorn XD
Dock kollar man alltid vad kort presterar innan man köper, namnet spelar mindre roll...

Permalänk
Avstängd

men då krymper väl GF-9-seriens antal i modeller?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Höja värdet på sitt gamla grafikkort

Med en uppdatering av bios och demontering dekaler på sitt grafikkort så kan man sälja kortet som begangnat och lura köparen med att kortet endast är ett par veckor gamalt. För GT240 grafikkortet har inte har funnits så länge och på så vis få ett högre pris.

Men för de som har köpt kortet med gamla namet så är det ju ok att med endast en biosuppdatering få ett kort i 200 serien.

Man kan undra om de även ska byta namn på 9800gx2 för dom skriver ju att de ska nysta upp i namn junglen.

(undra vad mitt 8800gts640 får för nytt namn. Jag menar de ska väll ändå inte bara ändra några namn från denna serien.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Proffsmobbare

Varför kunde man inte fortsatt som i 8800-eran.
Då visste väl alla precis var kortet låg på prestandalistan?

GS (?)
GT
GTS
GTX
ULTRA
(X2)

Permalänk
Medlem

Det är riktigt bra att dom får igenom det, det kommer nog sätta sig bättre på plats nu.

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte bra, om de nu ska byta namn så ska det i.s.f. vara typ GTS 150, då 9800 bygger på G92 och inte den nya arkitekturen som G200 serien bygger på, således borde namnet indikera att det är en annan arkitektur än kort i 200 serien, alltså t.ex. 100 serien som också är ledig.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vad fan ska de byta namn på redan existerande kort :@
Blir ju bara värre och värre vad fan >.>

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara nVidia om de inte bytte namn på korten hela tiden, lite av deras kännemärke.

Sen så brukar jag inte anmärka sådant här... men det heter beteckningar. Betäckningar är något helt annat.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia döper om sina kort oftare än de lanserar något nytt. Nåja, hoppas de kommer med något nytt trevligt frammåt sommaren-hösten.

Permalänk

Väl bra att de gör ett försök att rensa upp i namnidiotin. Men de kunde väl låtit de gamla modellerna vara och låta de falla bort med tiden istället. Fortsätter man bara namnge de nya efter det nya schemat så har alla kort för eller senare rätt namn !

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
8800gt--->9800gt--->Geforce GTS 24

Som att sälja Skoda för att sedan döpa om den till Ferrari för att den ska sälja bättre. Pinsamt!

Din jämförelse känns fruktansvärt relevant.. Not.. Jag har fortfarande svårt att förstå varför det är så hemskt att de byter namn på gamla produkter, rådfrågar man inte en säljare eller någon annan som kan när man ska köpa nya produkter så får man skylla sig själv om man inte får det som hade varit bäst för en (oavsett vad för typ av produkt du ska köpa, inte går du väl fram till doktorn och säger "jag ska ha den här medecinen", för du kan ingenting om det!).. Själv anser jag inte att nVidia har gjort något vare sig fult eller fel, snarare tvärs om iomed att de gör det mycket mycket enklare att jämföra deras produkter mot varandra, att köparen (eller kanske även säljaren...) är dum nog att inte inse sina begränsningar är i vilket fall som helst inte nVidias fel.