MSI förbereder billigt X58-moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI förbereder billigt X58-moderkort

Taiwanesiska MSI följer trenden och lanserar ett förhållandevis billigt moderkort för Intel Core i7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter ju bra, på tiden att det kommer billigare brädor till X58!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Proffsmobbare

Visst är det härligt att det kommer billigare komponenter nu, men jag förstår inte varför man väljer en brun färg på kretskortet och clownaktig färgkodning på resten.

Idag bygger ju många även visuellt, är detta bara för att påpeka att det är en "budgetmodell"?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Visst är det härligt att det kommer billigare komponenter nu, men jag förstår inte varför man väljer en brun färg på kretskortet och clownaktig färgkodning på resten.

Idag bygger ju många även visuellt, är detta bara för att påpeka att det är en "budgetmodell"?

Kanske det, men MSI bygger gärna färgglatt i allmänhet.

Permalänk
Medlem

tänk på att "SLI-avgiften" för tillverkaren är 5 USD !!!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Visst är det härligt att det kommer billigare komponenter nu, men jag förstår inte varför man väljer en brun färg på kretskortet och clownaktig färgkodning på resten.

Idag bygger ju många även visuellt, är detta bara för att påpeka att det är en "budgetmodell"?

Troligtvis är det en minimal kostnad att ha lite snyggare färger. Ryan Air lägger ju ned pengar på att få allt att se så billigt ut som möjligt. Det handlar om marknadsföring. Du ska få en känsla av att du inte betalar för någonting onödigt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
tänk på att "SLI-avgiften" för tillverkaren är 5 USD !!!

Instämmer.. Att ange avsaknad av SLI-funktionalitet som en anledning till lägre pris är minst sagt skrattretande.. Men så är det ju också MSI...

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var särskilt billigt, billigare men billigt är det inte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Någon som vet/hört rykten om prissänkningar på CoreI7 och X58 brädorna?
Jag vill inte ha en sunkig MSI bräda iaf..

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dem väljer att stöda CF istället för SLI

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Ja tänk 5 USD, 5 USD på 1 miljon brädor blir en del pengar, snarare 5 000 000 USD. Den summan skulle jag vilja undvika som tillverkare. Dålig stil av nVidia att ta ut den kostnaden. En anledning till att stödja AMD/ATi .

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
tänk på att "SLI-avgiften" för tillverkaren är 5 USD !!!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Något datum den beräknas komma ut?

Sugen på att sätta ihop ett i7 system men det blir ju så himla dyrt med allt.

3 000kr processorn
1 700kr ram-minne
2 000kr moderkort

runt 6 700kr för allt.

3 500kr för grafikkort (typ HD4870 X2)
1 000kr för HDD
1 000kr för Blu-Ray
1 200kr för chassi+nätagg
2 000kr för skärm
1 500kr för mus+tangentbord
700kr för högtalare

16 - 17 000kr för ett helt datorpaket.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Verkar ju vara billigt som sagt. men sli kostnaden blir snabbt rätt dyrt skulle jag tror om de hade implenterat det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Något datum den beräknas komma ut?

Sugen på att sätta ihop ett i7 system men det blir ju så himla dyrt med allt.

3 000kr processorn
1 700kr ram-minne
2 000kr moderkort

runt 6 700kr för allt.

3 500kr för grafikkort (typ HD4870 X2)
1 000kr för HDD
1 000kr för Blu-Ray
1 200kr för chassi+nätagg
2 000kr för skärm
1 500kr för mus+tangentbord
700kr för högtalare

16 - 17 000kr för ett helt datorpaket.

Det finns att beställa i US nu, kommer förmodligen i feb. Gigabyte har annars moderkort för runt 2000 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer.. Att ange avsaknad av SLI-funktionalitet som en anledning till lägre pris är minst sagt skrattretande.. Men så är det ju också MSI...

Varför...?

Bara 5USD, ja det är inte mycket men alla företag vill gå med vinst, så det blir en hel del mer än 5USD vi pratar om för slutkonsumenten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

NÄR NÄR!?

Jag läste att de skulle släppa 2 SKU:er (vafan det nu är) och en av dessa SKU:er skulle stödja SLI.

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ctrl.alt.elit
NÄR NÄR!?

Jag läste att de skulle släppa 2 SKU:er (vafan det nu är) och en av dessa SKU:er skulle stödja SLI.

Stock Keeping Unit, dvs. två nya produkter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Okej men när kommer det till Svenska nätbutiker?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ja tänk 5 USD, 5 USD på 1 miljon brädor blir en del pengar, snarare 5 000 000 USD. Den summan skulle jag vilja undvika som tillverkare. Dålig stil av nVidia att ta ut den kostnaden. En anledning till att stödja AMD/ATi .

/K

De kan ju höja priset 5 USD i så fall.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Varför...?

Bara 5USD, ja det är inte mycket men alla företag vill gå med vinst, så det blir en hel del mer än 5USD vi pratar om för slutkonsumenten.

Ditt resonemang håller inte riktigt hela vägen fram
Bara för att konsumenten i realiteten får betala.. Säg 100kr extra (mer än så blir det inte, lägg på 20-30% per led [dvs frabriken, grossisten och återförsäljaren] samt 25% i moms på de $5 så får du c:a 80-100kr, dollarkurs på 8kr.) så hjälper ju inte det tillverkaren, de sparar fortfarande bara $5 Och de sista 100kr är inte direkt något som kommer avgöra om konsumenten är beredd att köpa ett system för sammanlagt 6-8000kr (och då bara räknat med CPU, mobo och RAM..), eller vad tror du?
Därför är det en minst sagt fånig anledning att nämna till prissänkningar..
Och du som kommenterade att det blir mycket pengar när man ska tillverka många brädor, du har inte funderat på att de övriga kostnaderna för tillverkningen springer iväg precis lika fort, så procentuellt sett står SLi-avgiften fortfarande precis lika stilla som allting annat och det gör den faktiska kostanden rätt ointressant..

Permalänk
Medlem

Tillverkningskostnad för en CF/SLI bräda är no densamma och det är ingen som har sagt något annat. Det som tillkommer utöver det är ju licenskostnad för SLI som nvidia debiterar tillverkaren för.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ditt resonemang håller inte riktigt hela vägen fram
Bara för att konsumenten i realiteten får betala.. Säg 100kr extra (mer än så blir det inte, lägg på 20-30% per led [dvs frabriken, grossisten och återförsäljaren] samt 25% i moms på de $5 så får du c:a 80-100kr, dollarkurs på 8kr.) så hjälper ju inte det tillverkaren, de sparar fortfarande bara $5 Och de sista 100kr är inte direkt något som kommer avgöra om konsumenten är beredd att köpa ett system för sammanlagt 6-8000kr (och då bara räknat med CPU, mobo och RAM..), eller vad tror du?
Därför är det en minst sagt fånig anledning att nämna till prissänkningar..
Och du som kommenterade att det blir mycket pengar när man ska tillverka många brädor, du har inte funderat på att de övriga kostnaderna för tillverkningen springer iväg precis lika fort, så procentuellt sett står SLi-avgiften fortfarande precis lika stilla som allting annat och det gör den faktiska kostanden rätt ointressant..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Tillverkningskostnad för en CF/SLI bräda är no densamma och det är ingen som har sagt något annat. Det som tillkommer utöver det är ju licenskostnad för SLI som nvidia debiterar tillverkaren för.

/K

Läs om, läs rätt.. Konsumenten får fortfarande stå för kostnaden eftersom tillverkarens kostnad för tillverkningen återspeglas (självklart inte helt, men till viss mån) i konsumentens slutpris. Vad jag reagerade på var ditt resonemang nedan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
5 USD på 1 miljon brädor blir en del pengar, snarare 5 000 000 USD.

Detta är irrelevant pga att även om licenseringskostnaden är $5milj. så är ju tillverkningskostnaden säkert bra mycket mer än $50milj., troligtvis över $500milj. och då är licenseringskostnaden åter plötsligt bara 1% av tillverkningskostnaden (eftersom en bräda kostar (i vårt teoretiska exempel) $100), förstår du vad jag menar? $5/bräda är en fruktansvärt liten kostnad även om det är en merkostnad som materialistiskt sett inte tillför någonting.. Du får vara hur mycket ATi-fan du vill, men ska du få över mig på din sida så får du allt argumentera lite bättre än sådär

Permalänk

Men NÄR KOMMER DET TILL SVERIGE?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem

Att plocka bort SLI-kompabiliteten på kortet kan ju vara ett sätt att inte konkurrera med sina dyrare modeller. För en slutkund kan det vara mycket mer värt än 5USD att kunna köra SLI, och väljer då en av de dyrare modellerna, medan andra inte bryr sig och satsar på den billigaste modellen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ditt resonemang håller inte riktigt hela vägen fram
Bara för att konsumenten i realiteten får betala.. Säg 100kr extra (mer än så blir det inte, lägg på 20-30% per led [dvs frabriken, grossisten och återförsäljaren] samt 25% i moms på de $5 så får du c:a 80-100kr, dollarkurs på 8kr.) så hjälper ju inte det tillverkaren, de sparar fortfarande bara $5 Och de sista 100kr är inte direkt något som kommer avgöra om konsumenten är beredd att köpa ett system för sammanlagt 6-8000kr (och då bara räknat med CPU, mobo och RAM..), eller vad tror du?
Därför är det en minst sagt fånig anledning att nämna till prissänkningar..
Och du som kommenterade att det blir mycket pengar när man ska tillverka många brädor, du har inte funderat på att de övriga kostnaderna för tillverkningen springer iväg precis lika fort, så procentuellt sett står SLi-avgiften fortfarande precis lika stilla som allting annat och det gör den faktiska kostanden rätt ointressant..

Nej ja tycker det stämmer fullt ut. Självklart spelar alla småkostnader hit och dit stor roll. Lite där och lite här så kan MSI sänka priserna ytterliggare. Skulle man tänka "bara 100kr" på varje val dom gör, så skulle alla Core i7 moderkort ligga på 3000kr+.

Men sen ska ju varken du eller jag låtsas veta hur mycket MSI lägger till på SLI stödet dom måste köpa sig till, men det finns där och det är ytterliggare en kostnad man kan dra ner på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pug132
Att plocka bort SLI-kompabiliteten på kortet kan ju vara ett sätt att inte konkurrera med sina dyrare modeller. För en slutkund kan det vara mycket mer värt än 5USD att kunna köra SLI, och väljer då en av de dyrare modellerna, medan andra inte bryr sig och satsar på den billigaste modellen.

bingo, det har inte så mycket med kostnader som med efterfrågan att göra. varför satte man inte tak eller något mjukt att sitta på i de gamla tågen för 3:e klass (typ 1800tal)? jo för att kunna ta mer betalt av 1:a klass... om alla moderkort gick mot exakt likadana skulle det ju gå mot perfekt konkurrens vilket företagen inte skulle gilla då de inte skulle kunna ta ut mer av betalningsviljan (extract consumer surplus) på konsumenternas bekostnad.

edit: de som säger att 5usd blir mycket i slutändan har rätt och fel. tyvärr lider de flesta butiker och grossister mm av något jävla procenttänkande men det borde inte blir så mycket mer (den största förklaringsfaktorn till fenomenet står ovan). möjligen finns den en viss logik i lite (läs mycket lite) högre slutpriser än 5usd eftersom lagerhållningen fördyras marginellt... (antar att 5usd inkluderar tillverkningskostnaden, men visst släng på en eller ett par usd till i värsta fall)

Permalänk

Det blev visst inte så billigt som man kunde tro...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94959 dessutom säljer de bara versionen utan sli stöd...

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1... UTAN SLI

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1... MED SLI

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej ja tycker det stämmer fullt ut.

Jo, men så är du ju också en smart idiot
Sorry, var bara tvungen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
... Självklart spelar alla småkostnader hit och dit stor roll. Lite där och lite här så kan MSI sänka priserna ytterliggare. Skulle man tänka "bara 100kr" på varje val dom gör, så skulle alla Core i7 moderkort ligga på 3000kr+.

Men sen ska ju varken du eller jag låtsas veta hur mycket MSI lägger till på SLI stödet dom måste köpa sig till, men det finns där och det är ytterliggare en kostnad man kan dra ner på.

Självklart är det en kostnad och funktion som kan vara värd att överväga om man kan ta bort eller inte på ett kort som ska ligga i ens budgetsegment, precis som om man ska ha 8 eller 4 S-ATA-portar eller 3, 2 eller kanske bara 1 PCIe-port för grafikkorten. Vad jag anmärkte på var att det enda som togs upp som avsaknad funktion, eller i alla fall den som det lades absolut mest vikt vid, var avsaknaden av SLi! Att på så sätt vinkla det för att få det att låta som om SLI ger en merkostnad för kunden som motsvarar prisskillnaden mellan detta kort och det över är absurt och fult eftersom besparingen för tillverkaren är 5 ynka dollar. Hoppas jag vart tydlig nog nu, tredje inlägget gillt ^.^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
edit: de som säger att 5usd blir mycket i slutändan har rätt och fel. tyvärr lider de flesta butiker och grossister mm av något jävla procenttänkande men det borde inte blir så mycket mer (den största förklaringsfaktorn till fenomenet står ovan). möjligen finns den en viss logik i lite (läs mycket lite) högre slutpriser än 5usd eftersom lagerhållningen fördyras marginellt... (antar att 5usd inkluderar tillverkningskostnaden, men visst släng på en eller ett par usd till i värsta fall)

Tack Aser, ditt edit gjorde nästan min dag. Skönt att se att det finns fler som vet vad de pratar om Tillverkningskostnaden bör inte påverkas alls eftersom det endast handlar om en licenskostnad, chipsen i sig själva är identiska och det är endast funktionaliteten som är bortskalad, exakt hur det är gjort vet jag inte, men jag har för mig att jag läst att det handlar om någon nyckel som ska skrivas in när man skriver mobots BIOS, men det är som sagt inget jag har källor på

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tillverkningskostnaden bör inte påverkas alls eftersom det endast handlar om en licenskostnad, chipsen i sig själva är identiska och det är endast funktionaliteten som är bortskalad, exakt hur det är gjort vet jag inte, men jag har för mig att jag läst att det handlar om någon nyckel som ska skrivas in när man skriver mobots BIOS, men det är som sagt inget jag har källor på

okej så ungefär som med bilmotorer etc då... makes sense

edit: btw om de så tillverkade 1E100 stycken moderkort med + 5usd styck så är det fortfarande 5usd per styck... till dem som använde det som argument

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
okej så ungefär som med bilmotorer etc då... makes sense

edit: btw om de så tillverkade 1E100 stycken moderkort med + 5usd styck så är det fortfarande 5usd per styck... till dem som använde det som argument

Ja, kanske det..
Ang din edit.. Jag har försökt, men det verkar inte riktigt gå in, låt oss hoppas att du röner större framgång ;):P