AMD och Nvidia mot 40 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia mot 40 nanometer

Grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia är på väg att gå över till 40 nanometers tillverkningsteknik. Nu har nya uppgifter om de kommande modellerna presenterats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hehe... allt går så snabbt numera! På gott och ont. Tyckte det var igår som 55 var sprillans

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hehe... allt går så snabbt numera! På gott och ont. Tyckte det var igår som 55 var sprillans

Så ska det vara ! Undrar vad de gör när saker börjar bli riktigt små, under 10nm.

Hoppas bara att prestandan också höjs rejält.

Permalänk

nu skulle svensson kunna bli förvirad, börja bli lite krångligt. var placera den sig kan man fråga sig, under 4830 får man hopas annars kan det bli lite nvidia varning

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

personligen känns det som det börjat gå långsammare nu än för nåt år sen, då 8800GTX va det hetaste kortet på marknaden, då fick vi se nya prestandakort dagligen nästan.
Har stått mer eller mindre stilla en längre tid nu sen HD4870x2 tog över marknaden

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
personligen känns det som det börjat gå långsammare nu än för nåt år sen, då 8800GTX va det hetaste kortet på marknaden, då fick vi se nya prestandakort dagligen nästan.
Har stått mer eller mindre stilla en längre tid nu sen HD4870x2 tog över marknaden

Missat Geforce GTX 295 och 285?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Missat Geforce GTX 295 och 285?

Det tog dock ca ett halvår innan dessa kort kom, så jag känner samma, det har saktat in lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
nu skulle svensson kunna bli förvirad, börja bli lite krångligt. var placera den sig kan man fråga sig, under 4830 får man hopas annars kan det bli lite nvidia varning

Äh, ju högre siffra dessto bättre kort Svårare än så är det inte, så det borde nog de flesta klara av ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
personligen känns det som det börjat gå långsammare nu än för nåt år sen, då 8800GTX va det hetaste kortet på marknaden, då fick vi se nya prestandakort dagligen nästan.
Har stått mer eller mindre stilla en längre tid nu sen HD4870x2 tog över marknaden

Det kan betyda att båda eller bara Nvidia sitter och filar på nya arkitekturer.

Man kan ju hoppas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Missat Geforce GTX 295 och 285?

som inte var spec imponerande gämfört med det som redan fanns. vill se rejäla prestanda ökningar.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Om priset på 47xx hamnar runt 46xx i prisväg så lär det bli riktigt prisvärt. Men de kommer verkligen behöva sänka priset på 49xx eller vad det kommer heta eftersom enda skillnaden mot 4870 ju är ca 8-9 % ökning på minnesfrekvensen så kommer ju knappast vara värt priset som 4870 ligger på nu om 4750 kommer hamna på samma prestandanivå som 4830/50 är nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

RV740 hamnar under tusenlappen med prestanda mellan dagens 4830 och 4850.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Det är ju alltid bra att tillverknings processen kan göras mindre och snabbare. Dock så börjar deras namn nu blir redigt jobbiga att hålla koll på.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
som inte var spec imponerande gämfört med det som redan fanns. vill se rejäla prestanda ökningar.

Då lär du få vänta tills Q3/Q4, dvs. när nästa generation kommer ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
personligen känns det som det börjat gå långsammare nu än för nåt år sen, då 8800GTX va det hetaste kortet på marknaden, då fick vi se nya prestandakort dagligen nästan.
Har stått mer eller mindre stilla en längre tid nu sen HD4870x2 tog över marknaden

8800gtx var ju det starkaste kortet under mycket lång tid.
jämfört då med nu så går det väll nästan snabbare nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
nu skulle svensson kunna bli förvirad, börja bli lite krångligt. var placera den sig kan man fråga sig, under 4830 får man hopas annars kan det bli lite nvidia varning

så du menar 4830 kommer vara kvar? vad bygger du det på?Kommer så klart en 4930 logiskt nog och 4830-4850-4870 kommer fasas ut troligen rätt fort..55nm ska bort för kostar mer pengar.
4930-4950-4970 är det lokista kommer bli.Om det varit Nivida så hade ja inte gissat alls.Där kommer ju fan 9 serien vara kvar och döpas om tex.
Tycker väldigt kul att äntligen blir mellan klassen snabb med hehe.
vem minns inte 8600 nivida. sög helt. eller ati 2600 och 4600 lika så.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Om priset på 47xx hamnar runt 46xx i prisväg så lär det bli riktigt prisvärt. Men de kommer verkligen behöva sänka priset på 49xx eller vad det kommer heta eftersom enda skillnaden mot 4870 ju är ca 8-9 % ökning på minnesfrekvensen så kommer ju knappast vara värt priset som 4870 ligger på nu om 4750 kommer hamna på samma prestandanivå som 4830/50 är nu.

vem har sagt bara blir minnes ökning?jag har läst ska öka från 800 st till kanske 1200 st. men om bara blir 800 st som idag så kommer dom sänka priset som fan så kan köpa 3 kort istället för 1st 285*S*

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hehe... allt går så snabbt numera! På gott och ont. Tyckte det var igår som 55 var sprillans

Yep, sitter man med nVIDIA så är det sprillans.. med ATI så är det djungeltrummor

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Radeon HD 4730 och 4750, håller tummarna för att dessa är korten som kan få mig att byta ut mitt befintliga, 8600GT, än hänger det med i de milda krav jag har.

Men börjar bli smått sugen på att skaffa en större skärm och köra lite större upplösningar än 1024x768 när man spelar.

Visst känner man av framedrops och att prestandan inte är optimal. Men för mig är hur datorn konsumerar viktigare än hur den presterar. En balans har alltid varit svår att hitta, men nu hoppas jag på frälsning.

Passivt kyld, GDDR5, ingen extra strömförsörning, sval och god(tycklig) prestanda.

Mvh,

EDIT: Fel ord, fel innebörd.

Permalänk

Ser bra ut :)...väntar på slutresultat och ett test av testpanelen av korten :)..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hehe... allt går så snabbt numera! På gott och ont. Tyckte det var igår som 55 var sprillans

Det går fortfarande för långsamt. Om utvecklingstakten hade hela tiden varit betydligt högre så hade vi sedan länge passerat dagens teknologi och kommit mycket närmare ett slutmål där uppgraderingar inte längre behövs.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
personligen känns det som det börjat gå långsammare nu än för nåt år sen, då 8800GTX va det hetaste kortet på marknaden, då fick vi se nya prestandakort dagligen nästan.
Har stått mer eller mindre stilla en längre tid nu sen HD4870x2 tog över marknaden

så vitt jag vet så är 8800gtx fortfarande en av marknadens bästa kort, så efter 8800 serien så har det inte hänt myck om man frågar mig, först "nu" så kom gt200 serien som var ny vilket jag tyker var långsamt..my point being it was not better befor then today

om nya 47xx serien blir snabbare än sämsta 48xx seiens kort så blir det knas vill jag påstå som svar på nångåns komentar till mitt tidigare inläg.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
så vitt jag vet så är 8800gtx fortfarande en av marknadens bästa kort, så efter 8800 serien så har det inte hänt myck om man frågar mig, först "nu" så kom gt200 serien som var ny vilket jag tyker var långsamt..my point being it was not better befor then today

om nya 47xx serien blir snabbare än sämsta 48xx seiens kort så blir det knas vill jag påstå som svar på nångåns komentar till mitt tidigare inläg.

Kort som HD4850/70 och GTX 200 samt 9800GTX/+. Vi har även 8800Ultra och HD3870X2. Det handlar om 10+ kort som är bättre än 8800GTX. Vissa väldigt mycket dessutom. 8800GTX är alltså passerat för länge sen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
så vitt jag vet så är 8800gtx fortfarande en av marknadens bästa kort, så efter 8800 serien så har det inte hänt myck om man frågar mig, först "nu" så kom gt200 serien som var ny vilket jag tyker var långsamt..my point being it was not better befor then today

om nya 47xx serien blir snabbare än sämsta 48xx seiens kort så blir det knas vill jag påstå som svar på nångåns komentar till mitt tidigare inläg.

HD47xx kommer att prestera bättre än nuvarande HD4830 och sniffa på prestanda nära HD4850, så HD4830 kommer troligen sluta tillverkas.

Mest nyfiken på vad Nvidia sätter emot RV740 (HD4700), då det är kort under 1000kr vi talar om väldigt nära 9800GTX+ prestanda.

RV790 (HD4900) är något jag ser fram emot

Undra dock om ATI inte slopar HD4600 och HD4800 helt och gör det till endast OEM, då HD4700 och HD4900 verkar ersätta de båda.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Det går fortfarande för långsamt. Om utvecklingstakten hade hela tiden varit betydligt högre så hade vi sedan länge passerat dagens teknologi och kommit mycket närmare ett slutmål där uppgraderingar inte längre behövs.

Klart det alltid kommer behövas uppgraderingar... iallafall så länge företag vill tjäna pengar.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

[i][...] En balans har alltid varit svår att hitta, men nu hoppas jag på frälsning.

Passivt kyld, GDDR5, ingen extra strömförsörning, sval och godtycklig prestanda.

Mvh, [/B]

http://susning.nu/Godtycklig

Permalänk
Avstängd

Bra att de nu går ner till 40 nm.
Hoppas att de snart kommer ner till 32 nm också.

Kan vi få strömsnåla och svala grafikkort nu? Snälla!

Permalänk
Medlem

Tycker om den idiotiska designen på kylaren och kortet. Satt 2 kondar precis där den varma luften blåser ut... Vadå optimalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Bra att de nu går ner till 40 nm.
Hoppas att de snart kommer ner till 32 nm också.

Kan vi få strömsnåla och svala grafikkort nu? Snälla!

Jag tror grafikkortstillverkarna samarbetar med elbolagen för att hålla elförbrukningen hos våra datorer uppe!

Permalänk
Medlem

@ Andreas D: Nej, jag har inte missat GTX295 eller GTX285, men dessa kort är inte överlägsna något annat i top i dagsläget. Jag menar, när 8800GTX verkligen hade sin storhetstid kom AMD med nyheter var och varannan vecka och nVidia fullständigt bajsade ut kort dagligen med nya kort med bättre prestanda fast med samma namn, endast ett + som skiljer, om ens det etc.
Det var ett överflöd, nu blev jag bortskämd med detta och jag saknar det lite grand. Det var bara det jag menade.

@ daweeeBD: Great minds think alike

@ thomas_skane: Det är ju fullt möjligt, men de kan ju lansera nåt nån gång - tycker det är tråkigt att behöva vänta

@ sykes90: Jag förstår hur du menar, men nej... Inte så jag menar. Det va ju som jag svarade på Andreas D - Jag tycker det är kul med nya grejer, hårdvarureleaser är bland det roligaste och mest spännande att läsa om här på SweC. Även fast det mesta som kom förut under 8800 storhetstid var i stort sett samma sak fast med olika namn (med vissa undantag också) så kom det vågor med nya produkter och lösningar, olika kylare olika klockning osv, det kanske fortfarande är så, men det rapporteras inte om det i så fall

@ fluffmajster: 8800GTX är verkligen inte ett dåligt kort, och det kan prestera bra i många nya spel, och kommer säkert fungera i framtida spel också, men i dag finns det mer prisvärda alternativ som också presterar mycket bättre, t.ex. HD4850, GTX260 - dessa är väl i dagsläget i samma prisklass som 8800GTX, men presterar bättre.
Min åsikt är dock att det numera inte händer speciellt mycket, till skillnad som då. Nu är det inte lika mycket krig, ett tag kändes det nästan som nVidia krigade med sig själva - tänker på 8800GTS 320mb som sen inte kunde sälja alls nästan då 8800GTS 512mb kom, och ännu mindre när 8800 GT 512mb, ett kort som visade sig vara bättre än det dyrare 8800GTS 320mb.
Jag kommer minnas 8800-serien med värme en lång tid framöver. Många gnällde på att det kom så många kort - men jag gillade alternativen - trots att jag ändå aldrig köpte nåt ut 8800-serien

Om någon är intresserad, mitt mål är att hitta en bra lösning, balans, för prestanda och låg ljudnivå - just nu siktar jag på 120mm kylare till processor och passivt kyld HD4850 1gb i CF
Kommer den nya RV790 med bättre prestanda med passiv kylning vore det riktigt najs, lägre nm innebär lägre temperaturer och där med större chans på bra passiva lösningar
En tyst dator känns viktigt för mig, men jag vill ändå kunna spela de senaste spelen!
Just nu finns det bara ETT EEETTTTTT passivt kylt kort ur HD48XX - varför? GE MIG ALTERNATIV!! :(:(:(:(:(

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.