Permalänk

Trög Acer 5520

Har en Acer 5520g som jag köpte Juli -08 och sedan dess tyckt att den går trögt ibland och ibland kommer sidor upp snabbt.
Ofta när den trögar går fläkten för fullt och det blir outhärdligt att använda datorn då den till slut fastnar helt, och det enda som hjälper är att starta aktivitetshanteraren och stänga ner allt inklusive datorn ett tag.

Har ringt supporten med jämna mellanrum sen inköp där dom alltid haft nåt jag ska ändra på i datorn för att se om det blir bättre alltid utan resultat. Har även gjort 3 recovery på dessa 6 månader också det utan resultat.

Har själv tyvärr ganska begränsat kunnande när det gäller datorer. Men den verkar ju bli väldigt varm lätt då fläkten nästan alltid går fullt, som nu när jag endast är inne på Sweclockers och skriver, ingen annan sida eller program eller nåt är igång.

Hur kollar jag om den går varm?

Hur varm ska den max vara?

Och vad kan det annars vara för fel?

Mvh/Johan

Permalänk
Inaktiv

Se till att datorn står på en plan yta, alltid, t.ex. ett bord, alltså inte i en säng osv. Detta för att vara säker på att datorn får all luft den behöver undertill. Datorn är ju rätt nyligen inköpt så den borde inte vara särskilt dammig på insidan, men man vet aldrig.

Du kan kolla upp processer med Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del) och snoka efter processer eller program som äter upp processorkraft, dvs. belastar ditt system så pass att den blir skitslö och låter som en dammsugare.

Ibland kan man ha fått in trojaner/virus osv. som kan tugga i sig processortid så se till att din dator är ren från sådant.

Sista utvägen är att blåsa datorn och göra en ren installation. (Vanligtvis är fabriksinstallation full med skit ändå).

Det är inte heller omöjligt att du fått ett Måndags-ex eller så, där kylningen inte blivit korrekt installarad, kylpasta osv., men Acer insisterar troligen på att du gör allting annat de säger, först.

Permalänk

Den står alltid på ett skrivbord då man måste ha extern mus då plattan är överkänslig på denna modellen och måste vara avstängd så markören inte hoppar runt när man tex skriver i adressfält mm.

Det finns nu ca 70-80 processer igång...är det normalt och hur ska jag kunna veta vilka som äter processkraft i onödan? De allra flesta namnen där har jag ingen aning om vad det är.

Har aldrig fått nått virus enligt norton iaf men hur kan jag kolla det bättre?

Har efter den senaste recoveryn avintallerat onödiga acer program för det fanns det gott om. Ren installation? Då måste jag väl ha ett nytt vista?

Det jobbigaste är ju att den är så ostabil och kan fungera felfritt och kvickt ett tag för att sen bli så seg att den inte går att använda. Då orkar man inte ringa supporten varje gång som alltid har nåt nytt man ska testa...antagligen väntar dom på att garantin ska gå ut.

Har nog fått tag på ett måndags-ex.

Mvh/Johan

Permalänk
Inaktiv

70-80 processer är ett tjing för många, även om det inte behöver betyda att det är sjävla problemet. Bara kolla allra längst ner (i statusfältet) hur processorn belastas i %-enheter. Vanligtvis ligger detta runt några procent men under 10% om du gör något 'vanligt'.

Många processer i allmänhet betyder mer att det tar längre tid att starta upp Windows, men det är snabbt avklarat att dubbelkolla.

I första hand kolla belastningen av processorn/CPUn, då det egentligen är den som skulle kunna göra din maskin varm. Vista tar väl lite grafikminne men det är inget att egentligen tala om.

Prova gärna att boota upp datorn i BIOS och låt den stå där, bara för att se om datorn behöver någon belastning för att spinna upp, eller inte.

Säger Norton inget är det lugnt, ingen mening att låsa sig fast vid misstankar.

Edit: vill passa på att nämna det att Vista är ganska bloatat från början och är inte direkt det bästa operativet för en bärbar. Mycket går att åtgärda, framförallt saker som använder upp hårddisk-prestanda och minnesanvänding. Finns gott om guider så du kan googla dig fram till. Det finns också information om alla processer du ser i aktivitetshanteraren på Internet, om du känner dig osäker vad det är.

Jag kan hålla på hela dagen här hur du kan snabba upp ditt Vista, men jag liksom Acer och troligtvis ett flertal andra, har jag ingen 1-minuts lösning på det problem du tycks ha.

Allt gällande oljud och fläktljud är dessutom subjektivt och inte det lättaste problem att få hjälp med från någon på distans.

Edit2: skit i att göra dessa 'recovery' du nämnt tidigt ovan, detta är bara något Acer uppmanar dig att göra för att dem inte har något bättre att komma med och för att slippa förlora kostnader med upphämtning, reparationer osv. Systemåterställning lika så. Antingen bantar du ned ditt Vista, program, tjänster etc. och ser om det hjälper, eller fixa en ren installation.

Permalänk

Har kollat processorn en stund nu och den kan ligga på mellan 0-5% för att helt plötsligt gå upp i 78% samtidigt som fläkten börjar bröta...och då ligger den och pendlar ett tag mellan 20-78% för att sedan gå ner.

När jag testade att gå in på aftonbladets hemsida gick den upp i 100% och låg länge mellan 80-100% sen gick den ner i runt 50% tills jag klickade på en artikeldå var det 100% igen osv.

Vet inte om allt detta betyder nåt men den blir ju trög när CPU-användning går upp långt över 10%. Man ska väl ändå kunna kolla på aftonbladets hemsida utan att det trögar med en hyfsat ny dator med 4gb minne och dubbla processorer.
Den var ju likadan som ny med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pseudonym
Har kollat processorn en stund nu och den kan ligga på mellan 0-5% för att helt plötsligt gå upp i 78% samtidigt som fläkten börjar bröta...och då ligger den och pendlar ett tag mellan 20-78% för att sedan gå ner.

När jag testade att gå in på aftonbladets hemsida gick den upp i 100% och låg länge mellan 80-100% sen gick den ner i runt 50% tills jag klickade på en artikeldå var det 100% igen osv.

Vet inte om allt detta betyder nåt men den blir ju trög när CPU-användning går upp långt över 10%. Man ska väl ändå kunna kolla på aftonbladets hemsida utan att det trögar med en hyfsat ny dator med 4gb minne och dubbla processorer.
Den var ju likadan som ny med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pseudonym
Har kollat processorn en stund nu och den kan ligga på mellan 0-5% för att helt plötsligt gå upp i 78% samtidigt som fläkten börjar bröta...och då ligger den och pendlar ett tag mellan 20-78% för att sedan gå ner.

När jag testade att gå in på aftonbladets hemsida gick den upp i 100% och låg länge mellan 80-100% sen gick den ner i runt 50% tills jag klickade på en artikeldå var det 100% igen osv.

Vet inte om allt detta betyder nåt men den blir ju trög när CPU-användning går upp långt över 10%. Man ska väl ändå kunna kolla på aftonbladets hemsida utan att det trögar med en hyfsat ny dator med 4gb minne och dubbla processorer.
Den var ju likadan som ny med.

Du kan alltid prova med en annan browser, FireFox, Chrome, Opera eller vad du vill, liksom uppdatera sådant som hör en browser till, t.ex. flashplayer och java. Bara se om det gör någon skillnad.