Hårddisktillverkare utvecklar standard för kryptering

Permalänk
Melding Plague

Hårddisktillverkare utvecklar standard för kryptering

Flera stora hårddisktillverkare har gemensamt tagit fram en ny standard för hårddiskkryptering. Framöver kan detta leda till fler produkter med transparent kryptering av hela lagringsutrymmet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drömma kan man!

Vore trevligt att ha nåt sånt där, om det funkar bra vill säga.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd

På gott och ont...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Lite dåligt med nyheter idag

Permalänk

Hur blir det om man flyttar skivorna till en icke krypterad disk? blir det fortfarande krypterat. elerl skräpdata elelr klar text?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

stoppar detta FRA från att kunna läsa din data då:S?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Med svenska lag som den är på väg å gå nu så lär det bli en vicktig facktor med bra kryptering. Visst går att göra via mjukvara men är ju inte fel å ha bra kryptering på HW nivå också.

Permalänk
Medlem

Trusted Computing Group. Jo.. minns ni inte dom? De på Trusted avgör vem man kan lita på och inte lita på. Och vi konsumenter kan inte bli litade på. Så Trusted Computing Group har syftet att göra bra produkter för företag.

Trusted Computing Group
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing

Den kända filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=U0FAaah8jgY

Jag i alla fall, skulle inte förlita mig ett dugg på denna inbyggda kryptering.

Och vad menar de med att man inte kan sälja en krypterad disk på ebay? Det är ju bara att formatera en disk som är krypterad så är den som ny.

Edit: Jag kör med Truecrypt på alla mina diskar utom speldisken. Detta ifall den minimala risken att ens dator blir beslagtagen för bevis om filmer/musik.

Det är lätt att använda Truecrypt. Speciellt om man har flera diskar, och kan flytta över filer till annan disk, för att sedan köra kryptering på hela disken.
http://www.truecrypt.org/downloads.php

Permalänk
Medlem

Finns garanterat bakdörrar på såna här media. Fraförallt amerikanska myndighetsorganisationer kräver detta.

Permalänk
Avstängd

Trevligt.
Men finns det bakdörrar?

Med open source program så kan du ha kryptering. Med kryptering i firmware, så kan du inte veta om det finns bakdörrar eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hur blir det om man flyttar skivorna till en icke krypterad disk? blir det fortfarande krypterat. elerl skräpdata elelr klar text?

I truecrypt i alla fall, så blir filerna okrypterade om du flyttar eller kopierar filer från en mountad och krypterad disk till en okrypterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
I truecrypt i alla fall, så blir filerna okrypterade om du flyttar eller kopierar filer från en mountad och krypterad disk till en okrypterad.

Truecrypt-motsvarigheten till hans exempel skulle vara att flytta över den krypterade hårddisken till en dator som inte har Truecrypt. Med andra ord, "skräpdata" är vad man får.
Och även om mottagardatorn/disken har Truecrypt/hårdvarukryptering så måste man ändå ha rätt nyckel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
[1] Jag i alla fall, skulle inte förlita mig ett dugg på denna inbyggda kryptering.

[2] Och vad menar de med att man inte kan sälja en krypterad disk på ebay? Det är ju bara att formatera en disk som är krypterad så är den som ny.

[3] Jag kör med Truecrypt på alla mina diskar utom speldisken. Detta ifall den minimala risken att ens dator blir beslagtagen för bevis om filmer/musik.

1) Man kan nog lita på den om mjukvaran är open source, aldrig i livet annars.

2) För att det är krypterat/blockerat i hårdvaran. Du kan inte ens komma åt disken utan att mata in lösenord, än mindre formatera den.

3) Varför inte på speldisken?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Upp och hoppa med källorna som säger att AES256 inte lämpar sig för detta också

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att detta släpps utan någon form utav samarbete med myndigheter, då detta kommer försvåra väldigt mycket för många myndigheter om det skulle vara så att det inte sker något samarbete...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Tvivlar starkt på att detta släpps utan någon form utav samarbete med myndigheter, då detta kommer försvåra väldigt mycket för många myndigheter om det skulle vara så att det inte sker något samarbete...

Det tillsammans med lagar som kastar folk i fängelse om dom inte hostar upp sina krypteringsnycklar så är saken biff. Finns redan i andra länder men då krävs det grövde brott, fast det förväntar jag mig att det sänks också, tills lagen mer eller mindre säger "Alla medborgare ska hosta upp sina krypteringsnycklar, för dom har väl rent mjöl i påsen!?" mer eller mindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Truecrypt-motsvarigheten till hans exempel skulle vara att flytta över den krypterade hårddisken till en dator som inte har Truecrypt. Med andra ord, "skräpdata" är vad man får.
Och även om mottagardatorn/disken har Truecrypt/hårdvarukryptering så måste man ändå ha rätt nyckel.

"Truecrypt-motsvarigheten till hans exempel"? Alltså hårdvaru-krypteringen menar du?

Det verkar ju skumt att det skulle bli:
Hårdvarukrypterade filer (upplåst/mountad disk)-> kopieras till vanlig disk = krypterat / "skräpdata" på vanliga disken.

För med mjukvaru kryptering som med Truecrypt, så man har mountat en disk, så har man angett lösenordet/nyckeln för hårddisken. Och då är disken i princip en helt vanlig disk, när den är upplåst med nyckel.

Dvs:
Mjukvarukrypterade filer (upplåst/mountad disk)-> kopieras till vanlig disk = helt vanliga läsliga filer på vanliga disken.

Så det verkar imo dumt att hårdvarukryptering skulle fungera så, om det är som du säger.
Jag tror inte på att det skulle fungera så som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
1) Man kan nog lita på den om mjukvaran är open source, aldrig i livet annars.

2) För att det är krypterat/blockerat i hårdvaran. Du kan inte ens komma åt disken utan att mata in lösenord, än mindre formatera den.

3) Varför inte på speldisken?

1) håller med
2) åh fan. Trixigt!
3) Kommer göra det på den disken med så småningom. Dock har jag inte lärt mig än hur man gör autostart-mount all med Truecrypt än. Så jag mountat alla diskar manuellt varje gång jag startar windows, plus att jag har boot up mounting där jag får ange nyckeln för att disken skall boota / låsas upp.

Så det blir ange nyckel vid dessa tillfällen:
1) Vid uppstart av datorn (efter datorn har räknat upp minne etc)
2) När jag skall mounta all disks i Truecrypt med Auto-mount Devices. (har samma lösen till alla diskarna, så det blir att ange lösenordet en gång).

Dock fördelen med att inte ha speldisken krypterad är att jag slipper gå in i truecrypt och mounta när jag skall spela spel. Utan behöver endast göra det när jag skall få tillgång till musik/filmer.

Dock kommer jag vid nått tillfälle lära mig / hitta kommandona för autostart-automount för truecypt vid nåt tillfälle. Men det blir när det blir....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Edit: Jag kör med Truecrypt på alla mina diskar utom speldisken. Detta ifall den minimala risken att ens dator blir beslagtagen för bevis om filmer/musik.

Om farbror blå tror att du har bevismattrial på dina diskar (om nu polisen skulle få rätten att göra husransakan för pirat brott vill säga) så kommer du endå få uppge dina eventuella lösenord för att komma åt alla data på datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Om farbror blå tror att du har bevismattrial på dina diskar (om nu polisen skulle få rätten att göra husransakan för pirat brott vill säga) så kommer du endå få uppge dina eventuella lösenord för att komma åt alla data på datorn.

Man kan inte bli tvngad att lämna ut sådana uppgifter, man har ju "glömt" lösenorden under all stress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Om farbror blå tror att du har bevismattrial på dina diskar (om nu polisen skulle få rätten att göra husransakan för pirat brott vill säga) så kommer du endå få uppge dina eventuella lösenord för att komma åt alla data på datorn.

som man helt just nyligen glömt bort, nedrans förarligt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Om farbror blå tror att du har bevismattrial på dina diskar (om nu polisen skulle få rätten att göra husransakan för pirat brott vill säga) så kommer du endå få uppge dina eventuella lösenord för att komma åt alla data på datorn.

Finns väl någon lag som säger att du inte behöver vittna mot dig själv och din närmaste familj. Du är inte tvingad att ge ut lösenordet såvitt jag vet, även om det kanske stärker misstankarna mot dig.

I andra länder, och det kommer säkert hit, så är det olagligt. Där kan du hamna i fängelse för att du glömt bort din krypteringsnyckel.

Permalänk
Inaktiv

MX510

Det går med auto-mount favourites eller all devices. Om alla kör med samma lösenord och samma keyfile (keyfile kan ligga på systemdisken t.ex. ) så kommer de mountas normalt och utan att du behöver knappa in lösen och keyfile för varje volym.

I för sig är FreeBSD Geli smidigare för sådant men det är svårt att spela på FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en bra lösning för säkerhet mellan privatpersoner, myndigheter och rättsväsendet har redan möjligheterna att förbigå krypteringarna om det verkligen behövs. De krypteringsstandardena som finns tillgängliga för allmänheten och företag är ju de som NSA klassat som tillåtna och som de har kontrollen över (de sätter standarderna). Detta kommer ju bli allt mer uppenbart när kryptering blir allmänt vedertaget och använt av vanliga människor, då kommer verktygen för att dekryptera att finnas tillgängligt hos diverse rättsväsenden.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Detta är bara en bra lösning för säkerhet mellan privatpersoner, myndigheter och rättsväsendet har redan möjligheterna att förbigå krypteringarna om det verkligen behövs. De krypteringsstandardena som finns tillgängliga för allmänheten och företag är ju de som NSA klassat som tillåtna och som de har kontrollen över (de sätter standarderna). Detta kommer ju bli allt mer uppenbart när kryptering blir allmänt vedertaget och använt av vanliga människor, då kommer verktygen för att dekryptera att finnas tillgängligt hos diverse rättsväsenden.

Vad krypterar NSA sina saker med då? De kan ju inte använda AES om nu andra myndigheter kan knäcka det

Det är korrekt att man inte bör lita på NSAs ord att något är säkert. De har motiv och historiskt så har man gjort precis det (rekommenderat en algoritm som de knäckt själva).
Relativt färska misstankar http://www.schneier.com/essay-198.html

Men dagens krypton bygger på matematiskt svåra problem som man hittils inte har kunnat lösa. Eller ja, problemet ligger i att det tar så lång tid att lösa. När ett krypto anses osäkert är det antingen för att man gjort framsteg i att snabba upp den processen eller att datorer etc. blivigt så snabba så att det går att utföra under rimlig tid.

Det finns ingen garanti för att NSA eller någon annan inte har hittat svagheter, men det är inte särskilt troligt och skulle man börja utnyttja detta mot privatpersoner så skulle det bli kännt. Det är betydligt enklare att ta reda på nyckeln och det faktum att polisen överallt vill ha möjligheten att installera trojaner hos folk är ju bl.a. för att man ska kunna ta reda på krypteringsnycklar visar ju på att polisen känner sig maktlös mot kryptering.

Än finns det inga belägg för att tro att någon betrodd standard, såsom AES, skulle vara 'knäckt'. Implementationer är något helt annat och för en sådan mainstream-lösning som detta så är jag per automatik misstänksam. Men du behöver bra mycket mer belägg för att säga det du säger, anser jag. Om det är själva algoritmerna du menar i alla fall, jusst det här fallet säger jag inget om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Detta är bara en bra lösning för säkerhet mellan privatpersoner, myndigheter och rättsväsendet har redan möjligheterna att förbigå krypteringarna om det verkligen behövs. De krypteringsstandardena som finns tillgängliga för allmänheten och företag är ju de som NSA klassat som tillåtna och som de har kontrollen över (de sätter standarderna). Detta kommer ju bli allt mer uppenbart när kryptering blir allmänt vedertaget och använt av vanliga människor, då kommer verktygen för att dekryptera att finnas tillgängligt hos diverse rättsväsenden.

Nej, det stämmer inte. AES togs fram i form av en tävling där hela den öppna akademiska världen kunde granska deltagarna. Det var NIST som höll i det hela. Det finns således inga bakdörrar för NSA och NSA kan inte knäcka AES på något annat sätt än att söka för svaga nycklar, precis som alla andra. Visst har NSA mer resurser än de flesta för detta, men det är ändå frågan om ett keyspace på 256 bitar, vilket _inte_ kan brute-forcas om man så fyller hela jorden med superdatorer av dagens högsta teknologiska nivå. Vidare har avståndet mellan den akademiska världen och NSA minskat. För 30 år sedan kunde man räkna med att hemliga organisationer av detta slag, med sin massiva koncentration av matematiker, låg mellan 10 och 30 år framför den öppna akademiska världen. Idag är det inte så länge. På sin höjd ligger NSA 5 år framför. De skulle behöva ligga 50 eller 500 år framför om de ville knäcka godtyckliga AES-krypton hur som helst, när de vill.

Vidare, idag vet man att NSA faktiskt stärkte, inte försvagade, DES när de hade åsikter om hur S-boxarna var uppbyggda i föregångarna IBMs Lucifer-krypto.

Bruce Schneier skriver alltid lika kunnigt och välinformerat om dylika ting. Märk dock väl att artikeln i länken inte handlar om AES utan om PRNGs vilka förvisso är essentiella för god kryptering, även med AES.

NSA har för övrigt en hel radda med krypton, allt efter applikation. Dels blockchiffer men även strömchiffer för t.ex. STU-telefonerna. AES används säkert men andra metoder likväl.

AES är säkert. Precis som echo skriver kan man givetvis inte utesluta att NSA har brutit det, men det är extremt osannolikt då NSA inte utvecklat AES. Vidare har krypton som NSA _har_ utvecklat även visat sig robusta. NSA har vidare inget intresse av att kunna läsa vad som helst, eftersom det då finns en inbyggd säkerhetsrisk; NSAs syfte är, förutom signalspaning, att kunna säkra inhemska (amerikanska) och "friendly nations" kommunikationer och transaktioner. Skulle det finnas säkerhetshål skulle det vara en oerhörd risk att andra upptäcker samma sak. NSA är inte den enda kompetenta "hemliga" organisationen. Så nej, det är inte pragmatiskt att tro att NSA kan läsa dina data om du väljer ett icke-trivialt lösenord för att skapa en icke-trivial nyckel för att kryptera dessa data med AES.

Edit: Dessutom är det inte alls så att du kan tvingas att uppge nycklar varken i USA eller Sverige. England har dock lagar på gång. Men, detta problem kan också lösas med "plausible deniability". Det som kan hända är att polisen lurar dig att tro att de kan tvinga av dig nycklarna eller förhandla om strafflindring. Polisen och andra liknande organisationer har inte skuggan av en chans att läsa dina privata data om du krypterar dessa med rätt implementation av rätta algoritmer med ett förnuftigt valt lösenord. Den öppna gratismjukvaran TrueCrypt, rätt använt, räcker gott till allt från privata data till statshemligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad krypterar NSA sina saker med då? De kan ju inte använda AES om nu andra myndigheter kan knäcka det

Det är korrekt att man inte bör lita på NSAs ord att något är säkert. De har motiv och historiskt så har man gjort precis det (rekommenderat en algoritm som de knäckt själva).
Relativt färska misstankar http://www.schneier.com/essay-198.html

Men dagens krypton bygger på matematiskt svåra problem som man hittils inte har kunnat lösa. Eller ja, problemet ligger i att det tar så lång tid att lösa. När ett krypto anses osäkert är det antingen för att man gjort framsteg i att snabba upp den processen eller att datorer etc. blivigt så snabba så att det går att utföra under rimlig tid.

Det finns ingen garanti för att NSA eller någon annan inte har hittat svagheter, men det är inte särskilt troligt och skulle man börja utnyttja detta mot privatpersoner så skulle det bli kännt. Det är betydligt enklare att ta reda på nyckeln och det faktum att polisen överallt vill ha möjligheten att installera trojaner hos folk är ju bl.a. för att man ska kunna ta reda på krypteringsnycklar visar ju på att polisen känner sig maktlös mot kryptering.

Än finns det inga belägg för att tro att någon betrodd standard, såsom AES, skulle vara 'knäckt'. Implementationer är något helt annat och för en sådan mainstream-lösning som detta så är jag per automatik misstänksam. Men du behöver bra mycket mer belägg för att säga det du säger, anser jag. Om det är själva algoritmerna du menar i alla fall, jusst det här fallet säger jag inget om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Trusted Computing Group. Jo.. minns ni inte dom? De på Trusted avgör vem man kan lita på och inte lita på. Och vi konsumenter kan inte bli litade på. Så Trusted Computing Group har syftet att göra bra produkter för företag.

Trusted Computing Group
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing

Den kända filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=U0FAaah8jgY

Jag i alla fall, skulle inte förlita mig ett dugg på denna inbyggda kryptering.

Och vad menar de med att man inte kan sälja en krypterad disk på ebay? Det är ju bara att formatera en disk som är krypterad så är den som ny.

Edit: Jag kör med Truecrypt på alla mina diskar utom speldisken. Detta ifall den minimala risken att ens dator blir beslagtagen för bevis om filmer/musik.

Det är lätt att använda Truecrypt. Speciellt om man har flera diskar, och kan flytta över filer till annan disk, för att sedan köra kryptering på hela disken.
http://www.truecrypt.org/downloads.php

Väldigt bra att du tipsar om Truecrypt! Utmärkt program!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...

Tack för en väldigt fin läsning!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Känner jag mina skiv- och filmbolag rätt så har de antagligen på något sätt sponsrat det här.

Det tragiska är att jag inte ens låter paranoid när jag säger det.

Precis som det mesta så kan kryptering användas både för att hjälpa och för att stjälpa mänskligheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Om farbror blå tror att du har bevismattrial på dina diskar (om nu polisen skulle få rätten att göra husransakan för pirat brott vill säga) så kommer du endå få uppge dina eventuella lösenord för att komma åt alla data på datorn.

Det får du gärna ge källa för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
stoppar detta FRA från att kunna läsa din data då:S?

Nej, hur skulle det fungera menar du? Det är väl självklart att FRA fortfarande kan kopiera all data du sprider på internet/via mobil/telefon om de bara vill. Vad du har på dina hårddiskar kan FRA självfallet inte avläsa, kryptering eller ej.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

För att komma undan FRA får man nog köra fullt krypterat och även då är det förmodligen farligt. Ända sättet jag kan se är fullstädningt anonyma nätverk av typen freenet. Allt annat är kört då det går se vem du har kontakt med (proxy är inte lösningen då de blockar direkt anslutningar mellan folk än så länge).

Permalänk
Avstängd

Vad är det folk inte förstår med "diskkryptering"? Vi talar inte om VPN och nätverk här och nej, varken FRA, NSA eller annan organisation kan läsa dina data, även om de får tag i din disk, så länge du gjort krypteringen rätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Finns garanterat bakdörrar på såna här media. Fraförallt amerikanska myndighetsorganisationer kräver detta.

Ja, jag vill minnas att det finns någon lag i USA om att det skall vara "knäckbart" eller finnas en "bakdörr". Så dumt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?