Vem gör dom bästa 1066-minnena? (DDR2)

Permalänk

Vem gör dom bästa 1066-minnena? (DDR2)

Hej där allihopa

Tänkte byta ut mina 6400 minnen som inte klockar så där jättebra till roligare grejer med tanken att dom ska vara snabbare original, kompatibla med även lite "sämre" mammabrädor som mitt amd770 och även gå att klocka lite grann.

Vilket märke gör dom bästa PC8500 minnena?

Crucial? Kingston? Corsair? OCZ? ngt annan?

Permalänk
Avstängd

CORSAIR EL KINGSTON

Permalänk
Medlem

Har själv Corsair Dominator 2x2gb PC8500 och jag tycker dom är bra.
OCZ verkar också vara rätt bra.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

Kingston HyperX PC8500 (1066 MHz) Använder jag funkar felfritt för mig

Permalänk

Dominator här. Alltid kört med Corsair minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att det nästan inte spelar någon roll... kan nästan ta det billigaste då det kmr ha samma prestanda och snabbhet som dom dyra... Kan skilja lite på vilka timings man kan köra på och lite kvalitémässigt om du ska kräma ur dom till max tex.....

Men alla dom här märkena är skitgrymma:
Corsair
Crucial
Ocz
Kingston
Patriot
Mushkin

mm.

Men skulle nog rekomendera Kingston HyperX då dom är så jäkla billiga mot tex dominator... Och hade "kraftigare" kylplattor än jag trodde dessutom

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

okay tack killar det sista inlägget var ju rentav rätt informativt till skillnad från tidigare propaganda

tack timpO.

aa det är ju så mysigt att HyperX är billigast överallt där jag har tittat, komplett t.ex.

man behöver väl sällan mer än 2gb antar jag?
har hört att sånna med 2gb/styck är mkt sämre att klocka. Stämemr det?
(inte för att ja är någon expert på klocknig men ändå)

Permalänk
Medlem

mm därför jag köpte dom bla. och jag har då varit helt utan problem

Hmm det är ju faktiskt lite av en "kuggis" då många spel osv mår bra av typ 2gb och då är det ju skönt att ha lite marginal... men om ditt moderkort gillar 4 stickor så kan det vara en ännu bättre lösning att ha 4x1gb Men också där, få moderkort som klarar det bra verkar det som så vet du inte så chansa inte eftersom det kan bli känsligt Och 2x2gb är nog inte mkt sämre vad jag har läst mej till...

Men kör på hyperX för du lär ju inte bli mkt fattigare för den prestandan du får,,, riiiktigt mkt bang fot the buck så att säga

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
okay tack killar det sista inlägget var ju rentav rätt informativt till skillnad från tidigare propaganda

tack timpO.

aa det är ju så mysigt att HyperX är billigast överallt där jag har tittat, komplett t.ex.

man behöver väl sällan mer än 2gb antar jag?
har hört att sånna med 2gb/styck är mkt sämre att klocka. Stämemr det?
(inte för att ja är någon expert på klocknig men ändå)

Att 2GB-stickor skulle vara svårare att klockar har jag inte hört nåt om...däremot om man har 4GB med 1GB-stickor blir det jobbigare.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart det blir känsligare men däremot kan det fungera snabbare om man har bra moderkort

På mitt P7N iaf så står det klart och tydligt att den klarar alla 4 slottar i 1066Mhz men då kostar ju moderkortet därefter.... + att det inte ens behöver vara riktigt stabilt bara för att det står det.... men som sagt vissa moderkort klarar dedär superbt

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
okay tack killar det sista inlägget var ju rentav rätt informativt till skillnad från tidigare propaganda

tack timpO.

aa det är ju så mysigt att HyperX är billigast överallt där jag har tittat, komplett t.ex.

man behöver väl sällan mer än 2gb antar jag?
har hört att sånna med 2gb/styck är mkt sämre att klocka. Stämemr det?
(inte för att ja är någon expert på klocknig men ändå)

Är du ute efter extrema klockfrekvenser på minnena är 1GB moduler att föredra ja, men 4st sånna är också svåra att klocka

Corsair Dominator 2x2GB PC8500 CL5 klarar 1200mhz utan problem.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men tänk på att han sitter på en amd 5050 så han lär inte behöva den snabbheten.... Då man märker mer skillad på lägre timings än höga klockar

Så tycker det är smartast av han att köpa Kingston HyperX för 350kr eller vad dom nu kostar... + att han sitter på vanligt xp så han behöver inte riktigt mer än 2gb heller

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Har själv Corsair Dominator 2x2gb PC8500 och jag tycker dom är bra.
OCZ verkar också vara rätt bra.

Dominator e helt underbara

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara flika in att minnestillverkaren är av mindre betydelse utan det som spelar roll är vilket chips som används.

Det kan vara lite knepigt att ta reda på men en google brukar lösa det mesta.

Det är alltså chipset som spelar mest roll för hur mycket minnet kan överklockas. Rent spontant skulle jag rangordna som följande:

chipset
pcb, antal lager (generellt, ju fler lager, desto mer spänning kan du mata)
kylning (man skulle kunna argumentera för att kylning är viktigare än antal lager)
Minnestillverkare
PCB-tillverkare (ex. brainpower)

Kändast men absolut inte vanligast är Micron D9 chipsen där d9gmh och d9gkx är extremt bra. Får du tag i ett sådant kit så kan du räkna med bra resultat oavsett vad de är binnade som vilket kan var bra att komma ihåg. Tillverkare som Cellshock och Teamgroup använder D9 chipsen även i 6400-modeller vilket gör dem riktigt prisvärda om du får tag på ett billigt.

Andra chips som används i relativt stor utsträckning och har medelbra prestanda är:

Powerchips
Elpida
Promos

Nu är det också viktigt att de listor som finns på nätet idag ofta har några år på nacken vilket gör att chipsen som finns i modellerna ändras med olika revisioner. Tyvärr så är inte alltid senare rev. bättre vilket gäller för i princip alla tillverkare då de har bytt ner sig från D9 chip till andra billigare.

Varning är på i princip alla stora märken som säljs i Sverige. Ex. Corsair, Kingston och Crucial och OCZ.

Permalänk
Medlem

Menar du att Corsair och kingston och domdär inte håller måttet? Eller tvärt om? Och såntdär är väl inte jätteviktigt att tänka på sålänge man inte ska riktigt "över-överklocka"? Eftersom de flesta kör perfa med sina prollar tex E8600 i 4.5 stabilt utan att minnena verkar gå sönder... Så dedär är väl mest också en "kvalité"s grej precis som att köpa bmw istället för renault= det kan vara lika bil i allt förutom att man vet att bmw alltid håller klassen

Rätta mej om jag har fel, kan inte dedär du just gick igenom så vore rätt intressant att veta

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Men tänk på att han sitter på en amd 5050 så han lär inte behöva den snabbheten.... Då man märker mer skillad på lägre timings än höga klockar

Så tycker det är smartast av han att köpa Kingston HyperX för 350kr eller vad dom nu kostar... + att han sitter på vanligt xp så han behöver inte riktigt mer än 2gb heller

haha helt rätt där skulle ja tro

skulle ingen kunna tala om för mig lite exaktare varför timings är viktigare än hastigheten? har försökt läsa guider men tycker inte att jag hittar nån info om just det jag letar efter. det kanske finns nån guide på swec som jag har missat?

Jaa, Hyper X kostar väl typ 330 pix för 2 x 1gigs 1066mhz på komplett, not bad!

Citat:

Tänkte bara flika in att minnestillverkaren är av mindre betydelse utan det som spelar roll är vilket chips som används.

Nu är det också viktigt att de listor som finns på nätet idag ofta har några år på nacken vilket gör att chipsen som finns i modellerna ändras med olika revisioner. Tyvärr så är inte alltid senare rev. bättre vilket gäller för i princip alla tillverkare då de har bytt ner sig från D9 chip till andra billigare.

Varning är på i princip alla stora märken som säljs i Sverige. Ex. Corsair, Kingston och Crucial och OCZ.

Lsäte om det där nånstans oxå, men orkar inte läsa så långt för jag blev illamående av komplikationer LOL
Tyckte att minnen var komplicerat redan innan men nu blev de ju sjuuukt mkt svårare...

Aja, normalt dödligt folk, och t.o.m. riktigt seriösa klockare verkar ju klara sig jättebra på grejer som man normalt sett anser har bra märke - typ Corsair, Crucial, Kingston etc.

Permalänk
Avstängd

Glömde några viktiga grejor som troligen har stor inverkan på era köp.

De D9 chip som jag talade om är är på 16x64mb vilket gör att de inte finns i 2gb stickor så där kan man sluta leta. De 2gb är micron är D9hnl och nuvarande rev vilken är E är inte mycket att hänga i gran. Powercips kan nog anses tillverka de bästa 2gb chipsen.

När det sedan gäller 4*1 eller 2*2 så beror det ganska mycket på hur bra moderkort man har. Sitter man på toppmodeller (ex. x--, kan det nog vara bättre att ta 4*1 medan det är bättre att ta 2*2 om man sitter på ,mainstreamkort (p.35 kort)

Angående frågorna så är svaret att det går att köpa i princip vad som helst för normal överklockning. Sitter man på en E8400 vilket är ganska vanligt så räcker det med att minnena går i 450/900 Mhz för en normal 24/7 överklockning på ca 4 ghz.

Om det där med att de kända märkena inte håller måttet så är det väl halvsanning. Toppmodellerna är riktigt bra men segmentet under brukar vara överprissatt i förhållandena till sin prestanda. Typexempel är att de flesta stora tillverkares 8500-minnen är sämre än 6400-minnen från t.ex. teamGroup och Cellshock. Anledningen till att jag nämnt dem så många gånger är att de är i princip de två enda tillverkarna som bara använder sig av d9 chip i 6400-minnen och uppåt.

Angående det där med låga timings eller hög bandbredd så är grundregeln, Intel bandbredd, AMD timings.

Ett annat tips som är bra är att vet man inte exakt vad man pysslar med så ska man hålla sig till 3 tre "standarderna" 3-3-3-8, 4-4-4-12 och 5-5-5-15. Man kan nämligen förlora prestanda genom att ändra fel även om man tror att man hittat någon übergrej som gör att man kan sänka någon av värdena utan att man behöver ändra något annat.

Kila in på memoryc.com för att få en bra överblick.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Glömde några viktiga grejor som troligen har stor inverkan på era köp.

De D9 chip som jag talade om är är på 16x64mb vilket gör att de inte finns i 2gb stickor så där kan man sluta leta. De 2gb är micron är D9hnl och nuvarande rev vilken är E är inte mycket att hänga i gran. Powercips kan nog anses tillverka de bästa 2gb chipsen.

När det sedan gäller 4*1 eller 2*2 så beror det ganska mycket på hur bra moderkort man har. Sitter man på toppmodeller (ex. x--, kan det nog vara bättre att ta 4*1 medan det är bättre att ta 2*2 om man sitter på ,mainstreamkort (p.35 kort)

Angående frågorna så är svaret att det går att köpa i princip vad som helst för normal överklockning. Sitter man på en E8400 vilket är ganska vanligt så räcker det med att minnena går i 450/900 Mhz för en normal 24/7 överklockning på ca 4 ghz.

Om det där med att de kända märkena inte håller måttet så är det väl halvsanning. Toppmodellerna är riktigt bra men segmentet under brukar vara överprissatt i förhållandena till sin prestanda. Typexempel är att de flesta stora tillverkares 8500-minnen är sämre än 6400-minnen från t.ex. teamGroup och Cellshock. Anledningen till att jag nämnt dem så många gånger är att de är i princip de två enda tillverkarna som bara använder sig av d9 chip i 6400-minnen och uppåt.

Angående det där med låga timings eller hög bandbredd så är grundregeln, Intel bandbredd, AMD timings.

Kila in på memoryc.com för att få en bra överblick.

Vilket är en högst subjektiv uppfattning,dom flesta 8500 går utan att vidare dra upp till 450 eller mer om man släpper på timings bara,givetvis måste man ge dom den speccade volten för det också och det är där många som inte vet bättre bara blåser på.Så chippen spelar inte längre så stor roll i det hela.Nämnde jag att alla kingston hyperx har livstids garanti oavsett om du överklockar?
MvH albanen.........

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vilket är en högst subjektiv uppfattning,dom flesta 8500 går utan att vidare dra upp till 450 eller mer om man släpper på timings bara,givetvis måste man ge dom den speccade volten för det också och det är där många som inte vet bättre bara blåser på.Så chippen spelar inte längre så stor roll i det hela.Nämnde jag att alla kingston hyperx har livstids garanti oavsett om du överklockar?
MvH albanen.........

Du har så rätt, i övrigt så citerade du mitt inlägg där jag sa exakt det som du sa:P

Permalänk
Medlem

Dominator är kanon. Klockar bra som attan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vilket är en högst subjektiv uppfattning,dom flesta 8500 går utan att vidare dra upp till 450 eller mer om man släpper på timings bara,givetvis måste man ge dom den speccade volten för det också och det är där många som inte vet bättre bara blåser på.Så chippen spelar inte längre så stor roll i det hela.Nämnde jag att alla kingston hyperx har livstids garanti oavsett om du överklockar?
MvH albanen.........

Tack killar, u made my day

En grej bara, för oss på noobsidan lixom hehe. Dra upp till 450? 450 vadå?
minneshastigheten? upp med 450? låter mkt?!

Åh mysigt med livstidsgaranti! Shiiet just by a coincidence så är dom billigast av PC8500 på komplett, hehe dom har nog just fått en kund!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Tack killar, u made my day

En grej bara, för oss på noobsidan lixom hehe. Dra upp till 450? 450 vadå?
minneshastigheten? upp med 450? låter mkt?!

Åh mysigt med livstidsgaranti! Shiiet just by a coincidence så är dom billigast av PC8500 på komplett, hehe dom har nog just fått en kund!

Skruva upp dem till 450 MHz

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Btw så är det fler än Kingston som har livstidsgaranti.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Btw så är det fler än Kingston som har livstidsgaranti.

Enkelt sagt så är 8500 minnen av hög och lite dyrare kvalitet bäst om man vet vilka inställningar man skall köra.
Mvh albanen:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate