Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Framtida Windows kan få flera webbläsare

Nya krav från EU kan innebära att Microsoft måste skicka med flera webbläsare tillsammans med Windows.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla moderna operativsystem kommer väl med webbläsare, så jag fattar inte riktigt varför. Men det är bra iaf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Fler användare som kör Firefox = Ännu bättre webbläsare! Alltså är detta goda nyheter. Konkurrens är aldrig fel!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel att Microsoft har en sådan dominans som dom har när det gäller spel och applikationer som enbart fungerar på just Windows system... men något jag aldrig kommer fatta är just detta tjaffs om att dom inte ska få ha program som är en del utav operativsystemet installerat som standard -_-

Permalänk
Medlem

Ha, fyfan vad löjligt av Opera.
Jag tycker absolut Microsoft inte skall behöva implantera mer än deras egen webläsare bara för att Opera vill ha fler användare.

Jag tycker absolut inte om IE men jag tycker denna anklagelse är hur löjlig som helst.

Permalänk
Medlem

Men idiot opera! Microsoft har uppfunnit det NI gör webbläsare till, klart dom har med sin egen webbläsare i en microsoft produkt. Mycket lättare för "casuals" att efter installation av OS slippa installera musik spelare, webbläsare osv.

Använder inte apple förinstallerade program på sina OS?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Låter som en bra idé, låt användaren välja mellan tre olika webbläsare vid installation så blir alla nöjda...

Permalänk
Musikälskare

"Använder inte apple förinstallerade program på sina OS?"

Spelar väll ingen roll i sammanhanget, MS är störst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Enda lösningen som jag ser det är att man får välja ifall man vill installera IE eller ej. Att bli påtvingad att ta med tredjepartstillverkares produkter i en distribution är befängt om något.

Ingen vill ta ansvar för något som en tredje part tillverkat för i slutändan så blir kunden missnöjd med Microsoft även om säkerhetsfelet låg i Firefox, Opera eller IE, struntsamma vem som tillverkat programmen, "det kom ju med på skivan".

Att vi vet skillnaden må vara men det enda reella alternativet som jag ser det är att man får välja ifall man skall installera IE eller ej vid installationsprocessen.

Dock tycker jag att det är absurdt på ett vis att EU skall bestämma vad som får ingå i en operativsystemsinstallation eller ej. Jag tycker allt att det är upp till tillverkaren att välja vad man vill erbjuda till slutkunden.

Permalänk
Medlem

En till sak jag undrar, kommer inte detta fortsätta hur långt som helst då Windows har movie maker, applikation för att defragmentera hårddiskarna och program som rensar allt onödigt. Till alla dessa tre finns det ju konkurrenter? Vi ska då inte snacka om Defender och "nya antivirus programmet" microsoft vill ha inbakat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Snart får vi väl inte med några ikoner heller. Det stoppar ju chansen för andra "3rd party" att slå sig in på marknaden.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har användt Opera sedan runt 2004. Men detta var en sak som jag blev förbannad på.

Så länga man inte kan komma fram VAD ett operativsystem egentligen ska innehålla så får man sluta med sådana här sandlåde-saker bland vuxna människor.

Tänk om Windows enbart hade kommit med just enbart Windows. Inte något ALLS utöver detta. Enbart operativsystemet. Utan något GUI, utan några kommandon för att kunna öppna filer. Bara själva OS:et.

Är DÅ EU nöjda?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Lite löjligt av Opera.. Förstår inte riktigt detta, är det verkligen ett problem. Så t.ex. borde SAAB stämma BMW för att dom inte OCKSÅ levererar SAABs nya fina askkopp som alternativ till den egna BMW-koppen.. Eller Hugin stämma Electrolux för att inte ett ex. av deras damsugarpåse följer med en ny Electrolux damsugare med 5st medföljande damsugarpåsar?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dem tvingas till detta är troligtvis för att dem vägrar göra ie avinstallerbart (och kommer med dåliga undanflykter att det inte går, vafan klarar man inte av att plocka bort en browser från systemet borde man fan inte få sälja os) Installerar jag windows tvingas jag att ha en browser full med säkerhetshål som jag aldrig kommer att använda, om nu inte ett virus får för sig att ta sig in via den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
"Använder inte apple förinstallerade program på sina OS?"

Spelar väll ingen roll i sammanhanget, MS är störst

Tycker jag allt det gör. Bara för MS är störst ska inte andra regler gälla dem än andra leverantörer av OS.

Får inte MS skicka med IE utan att det finns med flera att välja på så ska inte tex Apple få göra det heller. Vilket betyder att om detta går igenom ska Mac OS X innehålla fler webbläsare med, eller ingen alls.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk

Visst, Microsoft är stört, men att de ska tvingas ta med tredjepartsprogram tycker jag är löjligt.
Låt säga att Volvo hade en lika stor dominans bland bilar som MS har bland datorer, skulle då BMW kräva att man får med fälgar med BMW-loggan om man köper Volvo?

Permalänk
Inaktiv

Så riktigt jävla lågt. Bara för att Microsoft skapat något som används av merparten, blir småföretagare förbannade (läs: avundsjuka) för att det inte går lika bra för dom.

Public Relations...det är nog den stora anledningen till att Microsoft står där dom står idag. Och att det inte går att spela på andra operativsystem är bullshit. Bara för att Microsoft's egna API piskar skiten ur allt annat betyder det inte att speltillverkare kan välja en annan inriktining.

Att en tillverkare för en webbläsare ens gör sig hörd pg.a detta.....haha.....patetiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Anledningen till att dem tvingas till detta är troligtvis för att dem vägrar göra ie avinstallerbart (och kommer med dåliga undanflykter att det inte går, vafan klarar man inte av att plocka bort en browser från systemet borde man fan inte få sälja os) Installerar jag windows tvingas jag att ha en browser full med säkerhetshål som jag aldrig kommer att använda, om nu inte ett virus får för sig att ta sig in via den.

vettigaste kommentaren i den här tråden, visst är det så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Visst, Microsoft är stört, men att de ska tvingas ta med tredjepartsprogram tycker jag är löjligt.
Låt säga att Volvo hade en lika stor dominans bland bilar som MS har bland datorer, skulle då BMW kräva att man får med fälgar med BMW-loggan om man köper Volvo?

Vi kan vända på det och säga att volvo redan har släppt alla sina 'kvar' som biltillverkade hade haft på de idag. de tog tex inte patent på 3 punktbältet för de ville att även andra bilar skulle vara säkra.

Problemet ligger snarare att man inte får välja och tvingas sitta med deras skit. man betalar för saker man inte använder. det är snarare det som de riktar sin kritik på. tar vi Unix så får man göra vad man vill. dock ser jag gärna att de börjar skriva spelen till unix dessutom. väldigt många kommer hoppa M$ om bara spel blir mer spelbara på unix os utan allt för mycket tvekkande för att kringå drivrutiner osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Tycker jag allt det gör. Bara för MS är störst ska inte andra regler gälla dem än andra leverantörer av OS.

Får inte MS skicka med IE utan att det finns med flera att välja på så ska inte tex Apple få göra det heller. Vilket betyder att om detta går igenom ska Mac OS X innehålla fler webbläsare med, eller ingen alls.

Kan ju vara så att Safari går att avinstallera helt från OS X och då blir inte det samma problem. Dessutom har Safari ca 1% marknadsandel och IE 70% vilket ganska tydligt visar på vilken browser man bör ge sig på först.

Att MS inkluderar fler och fler program i sitt OS är lite märkligt egentligen. Virusprogram från MS vet jag inte om jag vill använda. Det där är definitivt något som kan komma att få konkurrensdomstolar att titta lite extra på MS.

Men som det ser ut att Win7 kommer att bli verkar det mer handla om saker man får ladda ner själv om man vill ha - just för att komma runt den problematiken.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Återigen, vad är det med dessa referenser till bilindustrin varje gång Swec-användare ska dra liknelser till IT-relaterade frågor?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vi kan vända på det och säga att volvo redan har släppt alla sina 'kvar' som biltillverkade hade haft på de idag. de tog tex inte patent på 3 punktbältet för de ville att även andra bilar skulle vara säkra.

Problemet ligger snarare att man inte får välja och tvingas sitta med deras skit. man betalar för saker man inte använder. det är snarare det som de riktar sin kritik på. tar vi Unix så får man göra vad man vill. dock ser jag gärna att de börjar skriva spelen till unix dessutom. väldigt många kommer hoppa M$ om bara spel blir mer spelbara på unix os utan allt för mycket tvekkande för att kringå drivrutiner osv.

Men inte samma sak, för vill jag inte ha microsofts webbläsare kan jag välja att använda en annan helt gratis.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

IE måste väll installeras oavsett? Alla MS applikationer använder ju just IE för att komma ut på nätet, Windows Update, Messenger, med flera..

Tveksamt om IE går att ta bort helt, dock är det säkert möjligt att integrera ett val av standardwebbläsare under installationen.

Och hur blir det med support? Om Firefox väljs som standardval, ska MS då ge support för den om något krånglar?

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Suck... EU... håll er till böjda gurkor för fan...

Permalänk
Medlem

Om nu avinstallation är problemet, varför gör inte Microsoft så att det går att avinstallera då?

Jag tycker också det är löjligt att andra bestämmer vad Windows får/måste ha i sina operativsystem. Hur väljer de sedan vilken browser som skall vara förinstallerad och vilken som inte ska? Snart finns det väl 50 förinstallerade browsrar när man köper ett OS. Och det är väl bra att det åtminstone finns en browser så man får Opera nerladdad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vi kan vända på det och säga att volvo redan har släppt alla sina 'kvar' som biltillverkade hade haft på de idag. de tog tex inte patent på 3 punktbältet för de ville att även andra bilar skulle vara säkra.

Problemet ligger snarare att man inte får välja och tvingas sitta med deras skit. man betalar för saker man inte använder. det är snarare det som de riktar sin kritik på. tar vi Unix så får man göra vad man vill. dock ser jag gärna att de börjar skriva spelen till unix dessutom. väldigt många kommer hoppa M$ om bara spel blir mer spelbara på unix os utan allt för mycket tvekkande för att kringå drivrutiner osv.

Är inte det att töja på sanningen lite väl mycket? Tänker framför allt på "man betalar för saker man inte använder". Nu har jag ingen riktig statistik på det men jag är beredd att sätta pengar på att Internet Explorer är den mest använda webläsaren. Mest använda och "bäst" brukar sällan gå hand i hand, kanske inte så i det här fallet heller men oavsett så nog används Internet Explorer.

Hittade en länk gällande webläsarestatistik. Vet inte hur noggann den är men bättre än inget.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Ska man dessutom gå efter statistiken så är Firefox inte allt för långt bakom, bara någon procent, så visst fasen kan man göra en konkurrenskraftig tredjeparts webläsare!

Permalänk
Medlem

Sådana här saker krånglar bara till det för svensson användare, hur fan ska min morsa 51 år gammal veta vilken webbrowser hon vill installera vid antingen installation eller första uppstart av windows?

Permalänk
Medlem

Härligt detta kommer bidra att när jag installerar en färsk kopia av Windows så kommer den vara lika full med en massa mög som en nylevererad märkesdator.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så är det Microsofts operativsystem och då premieras deras programvara, är man inte nöjd med det så kör Ubuntu eller något annat modeenligt. Krångla inte till det i onödan för alla windowsslavar som inte vågar sig utanför startmenyns trygghet

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Men inte samma sak, för vill jag inte ha microsofts webbläsare kan jag välja att använda en annan helt gratis.

Samma sak där, IE ingår som en del av Windows. Ungefär som Aero i Vista eller Paint eller kalkylatorn. Det hade faktiskt varit ganska roligt om Adobe stämde Microsoft för att Paint i Windows 7 skulle sno kunder från dem. Alla använder vi inte operativsystemet på samma vis och därför kommer en del funktioner användas mer än andra av olika individer. Man får helt enkelt ett paket när man köper Windows och enligt mig är det den stora tjusningen med Windows - mångfalden (på gott och ont)