AMD RV790 – krympt och trimmad

Permalänk
Melding Plague

AMD RV790 – krympt och trimmad

Inom kort lanserar AMD en krympt version av grafikprocessorn RV770, kretsen som används i Radeon HD 4800-serien. Nya uppgifter avslöjar fler detaljer bakom modellnamnet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väntar med nöje då det är dags för nytt kort nu efter 1 år lidande med kort som bara ger bild och ingen prestanda.

Hoppas det kostar under 2000kr eftersom 4870 512 kostar nu 2090 har jag för mig som biligast.

Men det blir säkert dyrare som allt nytt.....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Ah, skall bli intressant och se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

4870 under 2000Kr? Skulle vara fett nice ;D

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk

Ati har bra grafikkort. det ska vi inte komma undan med. eller mja det heter väl AMD

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte vänta!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Hoppas de lärt sig att det gör sig bäst med 1gb minne och att de inte ens släpper en 512mb variant.
Mycket möjligt att jag köper detta.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ati har bra grafikkort. det ska vi inte komma undan med. eller mja det heter väl AMD

AMD och ATI ATI är en del av AMD (sen kan man bråka om på vilket sätt, ATI är ett varumärke som AMD äger men själva företaget är "borta").

RV790 (och 740) kommer säkert bli intressant. Om det släpps i februari som det ryktas om kommer nVidia få det ännu jobbigare första halvan av året.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
4870 under 2000Kr? Skulle vara fett nice ;D

Finns redan, med 1 GB minne dessutom.
http://www.digiswe.com/sapphire-technology-radeon-hd-4870-1-g...

Att RV790 är på väg ut på marknaden är nog en av anledningarna till att HD4870 kryper nedåt i pris.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice det här

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Ska nog köpa en.

Visa signatur

Q9300 2.5GHz @ 3,2GHz - GA-X48-DQ6 - 8GB PC8500 OCZ HPC - HD4870 1GB MUSASHI x2 - TRUE 120/NFP12 - Corsair 1000HX - 2xWDC 640GB BE - Creative SB X-Fi Xtreme - Cosmos S

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer i Februari!

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle ett sådant gå att köra crossfire med ett "gammalt" 4870?

Permalänk
Avstängd

Hoppas på en utfasning av HD4870 som leder till utförsäljning Vore väldigt trevligt att köra crossfire, även om jag bara har 512mb VRAM

Klockrent kort i övrigt. Ännu en Nvidia-dödare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Skulle ett sådant gå att köra crossfire med ett "gammalt" 4870?

Antagligen, men dock ifall det är högre mHz, skulle det bli nerklockat.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har pengar annars hade jag köpt ett 4870.

Som det ser ut nu kommer pengarna gå till Empire Total War

Permalänk
Medlem

Frågan är om man vågar hoppas på en krympning av HD4850 också.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Finns redan, med 1 GB minne dessutom.
http://www.digiswe.com/sapphire-technology-radeon-hd-4870-1-g...

Att RV790 är på väg ut på marknaden är nog en av anledningarna till att HD4870 kryper nedåt i pris.

Grymt billigt, kanske blir att man slår till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Finns redan, med 1 GB minne dessutom.
http://www.digiswe.com/sapphire-technology-radeon-hd-4870-1-g...

Att RV790 är på väg ut på marknaden är nog en av anledningarna till att HD4870 kryper nedåt i pris.

Sjävl så köpte jag ett Sapphire dum som jag var.
Även en polare gjorde det.
VI båda fick kort som det var fabriksfel på, vi fick artifacs i dom felsta spelen.
I vista var det ännu värre.
Så se upp me sapphire, dom har problem me sina 512:are, vet inte hur det är me 1 GB versionerna.

Men men, OnT, Kul att se att dom krymer, men surt för mig, byte precis in mitt, mot ett annat. Att jag inte väntade

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ser intressant ut. ATi tillverkar väl med repairteknik så nu när man krymper så kommer antagligen detta leda till fler streamprocessorer blir intakta. Ganska övertygad om att det handlar om en smärre uppgradering med fler SP-domains.

880 eller 960 ALU:s är väl att vänta, sen så klarar den säkert av högre frekvenser också.

Jag är mer intresserad av R800 faktiskt. Hoppas att ATi kan lösa problemen med gemensam framebuffer på sina dual-kort. Först då tror jag det verkligen kan bli aktuellt med dual-kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Finns redan, med 1 GB minne dessutom.
http://www.digiswe.com/sapphire-technology-radeon-hd-4870-1-g...

Att RV790 är på väg ut på marknaden är nog en av anledningarna till att HD4870 kryper nedåt i pris.

Den där ser skum ut!!!... det e typ 1000 kr billigare än dem andra webbutiker som komplett och dustin...

Permalänk
Avstängd

Tycker det är lite dåligt att slänga upp ett HD4870X2 när artikeln inte berör något om det.

Någon kommer säkert försöka vara filosofisk och säga att prestanda-chipet kommer hamna i ett X2 också, men berörs som sagt inte med ord.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
Den där ser skum ut!!!... det e typ 1000 kr billigare än dem andra webbutiker som komplett och dustin...

Nä, inte särskilt skumt. Computer City Göteborg har sålt det för 2120 kr ganska länge. Att Komplett och Dustin tar ut uppenbara överpriser är inte den andra sidans fel. Dessutom är det 600kr skillnad. Ungefär samma skillnad som Inet/Komplett när det gäller 4870X2 (Powercolor).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

det ryktas ju om 840 Streamproc. samt högre klock på GPU-frekvens. Siffran jag läst om är 900MHz ända upp till 1GHz. Samt att minnesfrekvensen är mellan 3.9 och 4GHz

Vi får se helt enkelt. Hoppas dessa når ut början av Q2

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker det är lite dåligt att slänga upp ett HD4870X2 när artikeln inte berör något om det.

Någon kommer säkert försöka vara filosofisk och säga att prestanda-chipet kommer hamna i ett X2 också, men berörs som sagt inte med ord.

Eh va?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Antalet streamprocessorer är ännu okänt, det kommer inte bli 800 det är en sak som är säkert, isåfall är ATI lika mycket till fiasko som Nvidia med deras krympningar. Nej 800 blir det inte.

Titta noga på specifikationerna sweclockers har på nyheten så ser vem som helst att det ser ut som en helt vanlig krympning med en minimal överklockning vilket knappast skulle ge nämnvärt bättre prestanda. RV790 är en optimerad RV770 som kommer ha mer streamprocessorer, kanske mer TUMs och ROPs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
det ryktas ju om 840 Streamproc. samt högre klock på GPU-frekvens. Siffran jag läst om är 900MHz ända upp till 1GHz. Samt att minnesfrekvensen är mellan 3.9 och 4GHz

Vi får se helt enkelt. Hoppas dessa når ut början av Q2

840 SPs kan det inte bli.

RV700 är byggt på lager av 80 streamprocessorer, så det måste gå i steg av 80.

880 är inte tillräckligt för en ny värsting, tror snarare att ATI kommer släppa RV790 med 960 streamprocessorer minst. Men 1040-1120 eller 1200 är väl inte helt omöjligt men kan tänka mig att det rusar iväg i pris då, och ATI måste hålla pris/prestanda med RV700 arkitekturen mot Nvidias GTX200.

RV790 på 40nm kommer nog innehålla en hel del smaskigt, men tveksamt om den kan konkurrera i prestanda mot GTX285 beror helt på hur många streamprocessorer ATI klämmer in i den.

RV740 är ju en RV730(HD4670) med dubbelt antal streamprocessorer och högre klockfrekvenser. Troligtvis kommer den prestera aningen bättre än dagens HD4830, men till ett pris under 1000kr.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

AMD har nyligen även släppt mer dokumentation för implementering av 3D i drivrutiner för R600 och R700 serien kretsar.

Go go go AMD!

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzAxNg

Permalänk
Medlem

lyckades hålla mig från att köpa ett 4870x2 så jag hoppas mycket att en RV790x2 kommer.. och gärna direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Antalet streamprocessorer är ännu okänt, det kommer inte bli 800 det är en sak som är säkert, isåfall är ATI lika mycket till fiasko som Nvidia med deras krympningar. Nej 800 blir det inte.

Titta noga på specifikationerna sweclockers har på nyheten så ser vem som helst att det ser ut som en helt vanlig krympning med en minimal överklockning vilket knappast skulle ge nämnvärt bättre prestanda. RV790 är en optimerad RV770 som kommer ha mer streamprocessorer, kanske mer TUMs och ROPs.

840 SPs kan det inte bli.

RV700 är byggt på lager av 80 streamprocessorer, så det måste gå i steg av 80.

880 är inte tillräckligt för en ny värsting, tror snarare att ATI kommer släppa RV790 med 960 streamprocessorer minst. Men 1040-1120 eller 1200 är väl inte helt omöjligt men kan tänka mig att det rusar iväg i pris då, och ATI måste hålla pris/prestanda med RV700 arkitekturen mot Nvidias GTX200.

RV790 på 40nm kommer nog innehålla en hel del smaskigt, men tveksamt om den kan konkurrera i prestanda mot GTX285 beror helt på hur många streamprocessorer ATI klämmer in i den.

lol:P du verkar bara ta siffror från hit o dit, jag ser inte meningen med det. RV790 är troligen inte mycket mer än en krympning, den kommer fortfarande höra till 4*** serien.
mindre kärna har ju ekonomiskt sett många fördelar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Eh va?

Om du inte förstår vad jag menar behöver du inte kommentera.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.