Intel stänger fabriker – Apple slår rekord

Permalänk
Melding Plague

Intel stänger fabriker – Apple slår rekord

Ett internt memo från Intel visar att processorjätten riskerar röda siffror för årets första kvartal. För att förhindra detta stängs flera fabriker. Samtidigt visar Apple upp rekordsiffror.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Om du fortsätter att bete dig som ett troll så blir du snart varnad!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Jag hoppas intel går i konkurs och att cyrix gör comeback
hahah

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Intel har så mycke pengar, så det är nog inte så stor chans att dem går i konkurs

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! Om det är något företag som borde avvecklas, så är det AMD

IQ Fiskmås?
Ja det skulle ju vara jättebra om den ända stora konkurrenten skulle försvinna.. wait wat
Risken att Intel skulle gå i konkurs är obefintlig.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Är knappast förvånad över detta. Alla företag känner väll av konjunkturen på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Om intel går i konk så kommer jag äta upp min soffa Dom har, som det förövrigt skrev här på swec, gått med vinst 22kvartal i rad

Permalänk
Medlem

roligt för Crapple att det går bra

Permalänk

Intel går inte i konkurs om de inte skulle börja få massstämmingar på flera miljoners..

Man kan ju säga att det är tur för oss svenskar att vi inte ha någon fabrik här då hade den väl blivit nerdstängd. tur att de tog 3 i sitt egna land så de får känna på deras dumma system själva som orsakade 'krisen' från första början

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Apples marknadsandelar borde ju gå ner nu, när ekonomin är dålig, och de säljer onödigt dyra grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Om intel går i konk så kommer jag äta upp min soffa Dom har, som det förövrigt skrev här på swec, gått med vinst 22kvartal i rad

Nej, 22 ÅR!! 87 kvartal!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!!

ja för det kommer ju hända

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Eh, ja precis. Konkurrens är verkligen negativt. Alltid bra om vi får monopol så att det ensamma företaget på varje marknad kan ta ut vilka priser som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Intel går inte i konkurs om de inte skulle börja få massstämmingar på flera miljoners..

Man kan ju säga att det är tur för oss svenskar att vi inte ha någon fabrik här då hade den väl blivit nerdstängd. tur att de tog 3 i sitt egna land så de får känna på deras dumma system själva som orsakade 'krisen' från första början

Konstigt resonemang. Man ska aldrig skapa nya jobb för att dom kanske försvinner någon gång i framtiden. Tycker du ska applicera samma logik på alla andra problem också. Vi ses i grottan!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Eh, ja precis. Konkurrens är verkligen negativt. Alltid bra om vi får monopol så att det ensamma företaget på varje marknad kan ta ut vilka priser som helst.

Som Intel skyltar med "Intel inside" men sen fick dom ta bort resten "but nothing inside user" för att inte åka på mass stämningar.

Jag är inte emot Intel, bara deras fanboys.. AMD behövs för att hålla nere priserna.

Inte AMD fanboy, föredrar Intel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Tja vill du ha högre priser så.
Fruktansvärt korkat inlägg.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Är du beredd att betala dubbla priset eller mer ?
Äger du Aktier från Intel ?
Utan någon som helst konkurrens skulle utvecklingen mer eller mindre avstanna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Ja, det var tider det, när en pentium 2 kostade drygt 3-4tusen, med dom priserna hade en i7 kostat ungefär 10-20tusen idag
Så låt oss alla hoppas att AMD konkar

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Skolkade du från samhällskunskapen?

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Apples marknadsandelar borde ju gå ner nu, när ekonomin är dålig, och de säljer onödigt dyra grejer.

Jag tror inte att de kommer att minska men de kommer inte att öka lika snabbt som tidigare.

Citat:

The recession won’t cause cheap Windows PCs to take sales away from Macs, instead it will slow the rate that Macs take share from PCs. The higher-end consumer that Apple targets is less sensitive to the economic cycle, yet not immune. Consumers are less receptive to learning about / trying out unfamiliar products, as their mood to spend is subdued. During periods of rising asset prices, the wealth effect reduces the threshold for capturing a consumer’s attention and subsequently closing a sale.

http://seekingalpha.com/article/111759-recession-presents-cha...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Apples marknadsandelar borde ju gå ner nu, när ekonomin är dålig, och de säljer onödigt dyra grejer.

"Jag är inte tillräckligt rik för att köpa billiga varor."

D.v.s. folk märker av konjukturen och är inte längre beredda att köpa skräp för 4000-6000 som slängs efter ett till två år, istället vill man ha en dator/telefon/mp3 spelare som håller i flera år, och det är där Apple kommer in i billden.

Det är min teori.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Hög eller?

Fan va korkat inlägg, visst, kanske han vill ha ett företag med monopol på marknaden

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
"Jag är inte tillräckligt rik för att köpa billiga varor."

D.v.s. folk märker av konjukturen och är inte längre beredda att köpa skräp för 4000-6000 som slängs efter ett till två år, istället vill man ha en dator/telefon/mp3 spelare som håller i flera år, och det är där Apple kommer in i billden.

Det är min teori.

Så skulle det kunna vara, tror dock det snarare handlar om bra marknadsföring.
Så vitt jag vet är inte Apples produkter särskilt bättre än alternativen, eller håller längre för den delen.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Bäst för dig att du är ett troll. Annars har vi en kandidat för dummaste uttalandet Januari 2009.

Permalänk
Medlem

Antingen så läser inte folk vad som står i källan eller så skapar man bara rubriker ala kvällstidnings-modell.

Vissa fabriker stängs (vissa delar av arbetsstyrkan finns kvar) men det är ju ett logiskt val. Eftersom det rör sig om de _GAMLA_ fabrikerna med 200mm wafrar och äldre tillverkningsprocesser så har man två val. Antingen så uppgraderar man fabrikerna till 300mm och säg 45nm eller så säljer man bort utrustningen. Då det kostar så in i........ mycket pengar att rusta om en fabrik för att kunna skapa kretsar på en 300mm wafer och mindre ledbansbredd så förstår jag varför de gör som de gör. Det är ju jättetråkigt för de anställda men inte speciellt oväntat.

Detta kommer, som det står i källan, INTE att beröra 45 och 32nm teknikerna, så de som vill köpa en nytillverkad prescott @ 65nm kanske får svårt att hitta en ny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Så skulle det kunna vara, tror dock det snarare handlar om bra marknadsföring.
Så vitt jag vet är inte Apples produkter särskilt bättre än alternativen, eller håller längre för den delen.

Eller så handlar det om att Microsoft inte riktigt hade alla indianerna i kanoten när dom gjorde Vista.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Fanboi Alert.. Om AMD avvecklas så kommer du inte kunna handla CPU:er från Intel till det priset du gör idag... lägg på ca 300% kanske du kommer i närheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni tror inte att Antonmoritz skrev det för att få dessa reaktioner?? Ignorera trollen och koncentrera er på ämnet istället....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Så skulle det kunna vara, tror dock det snarare handlar om bra marknadsföring.
Så vitt jag vet är inte Apples produkter särskilt bättre än alternativen, eller håller längre för den delen.

Av personlig erfaranhet: Min kompis köpte hp laptop för 9 000, jag min macbook för 11 000 men jag köpte inte billigaste modellen, man kunde få en macbok för 9500 med mindre minne och sämre cpu.

Förutom att min 3 år gamla macbook inte längre är lika vit, och laddaren är mer svart än vit numer så fungerar den som om jag köpte den igår, d.v.s inget glappar, inget strular.

Tangentbordet på min kompis laptop har lossnat i ena hörnet efter ca 1 år, och när man trycker ner nån tanget så trycke halva plattan ner, efter 2 år började skärmen glappa, den klarar inte av att hålla 90 grader längre utan faller +- 10 grader.

En annan kompis dell, vissreligen köpt för ca 6500 och ett år tidigare är i praktiken helt oanvändbar, och har varit på reparation för skärmen har slutat fungera, nu är det vita ränder över hela skärmen och dator överhettar trotts att den är ren från damm.

En annan kompis köpte acer för 5 000, under första året var den inne på reparation 4 gånger, det går inte att lyssna på musik efterssom ljudkortet producerar bara massa oväsen i bakgrunden, och hon började leta efter en ny laptop efter bara 2 år.

Det fins säkert laptops där ute som fungerar lika bra efter tre år som när de var köpta, men då får man vara berred att pröjsa mer än 9 000, och då blir det plötslig aktuellt att välja om man ska ha apple eller pc, så marknadsföring och apples rykte kommer in där och därmed ser vi att apple växer.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se