Corsair in på SSD-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Corsair in på SSD-marknaden

Amerikanska Corsair är framförallt kända för DDR-minnen och nätaggregat. Nu kommer tillverkaren att börja sälja solid state-enheter. Först ut är en modell på 128 gigabyte, baserad på hårdvara från Samsung.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Nice ! Corsair <3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

mer konkurrens ==> bättre priser

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Oh yeah... blir nog ssd i nästa burk man bygger.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Corsair är ett av dom få märken som jag litar på till 100%.. Jag är säker på att dom kommer göra bra ifrån sig på SSD-marknaden.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Jäklar vad SSD nyheter. detta kommer bli stort. lätt att man ska köpa sig en 320+ när priserna går ner en smula.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Snart kan det ju bli dags att köpa en och förvara alla bilder på Det är ju x antal GB

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att se en till tillverkare på SSD sidan. Tror det snart blir dags för mig att ta steget till SSD.

Permalänk

På tal om backup - någon som har koll på hur en SSD är som "off-line"-backup (man fyller den med det man värderar högt och sedan låser in den i bankfack eller liknande) jämfört med magnetiska diskar och DVD-skivor (med avseende på långtidshållbarhet)?

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Avstängd

En mekanisk hårddisk klarar brand bättre.. mest det ja är rädd för. Kan hända mycket tråkigt om de ingen gör något skyddande hölje.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
Varför?

varför finns jorden?
varför finns vi?
varför finns det onska?
varför skrev du det inlägget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
En mekanisk hårddisk klarar brand bättre.. mest det ja är rädd för. Kan hända mycket tråkigt om de ingen gör något skyddande hölje.

och hur ofta har din hårddisk brunnit upp? vidare så tvivlar jag på att det skulle gå speciellt bra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Hur får man in den i en vanlig 3,5" plats? Stoppar man in den i något skal eller liknande? Kommer troligen införskaffa en SSD mot sommaren, vill göra min HTPC (nästan) helt passiv och ha all lagring samt ytterligare backup på en server med RAID.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk

Med en passande adapter kanske?: http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429

2.5" är 2.5" oberoende innehållet...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddieBoo
Hur får man in den i en vanlig 3,5" plats? Stoppar man in den i något skal eller liknande? Kommer troligen införskaffa en SSD mot sommaren, vill göra min HTPC (nästan) helt passiv och ha all lagring samt ytterligare backup på en server med RAID.

det borde finnas 2,5" till 3,5" adaptrar att köpa hos din återförsäljare. Hittar du ingen på deras hemsida så fråga dom.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
En mekanisk hårddisk klarar brand bättre.. mest det ja är rädd för. Kan hända mycket tråkigt om de ingen gör något skyddande hölje.

Fast det gäller ju bara själva skivan. Den klarar ju nästan hur mycket som helst men allt runt i kring förstörs ju så man måste ju ändå lämna in den på nån firma som räddar hårddiskar. Iofs är det ju bättre än en SSD som säkert förstörs helt i en brand om det blir tillräckligt varmt.

SSD:n har dock fördelen att man kan tappa den utan att den slutar funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Nästan 4000kr för en disk är lite väl mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
En mekanisk hårddisk klarar brand bättre.. mest det ja är rädd för. Kan hända mycket tråkigt om de ingen gör något skyddande hölje.

Varför skulle en mekanisk hårddisk klara brand bättre? Om du nu är så orolig så finns den inget som hindrar dig från att själv montera på skyddande skal. Vill du vara ännu säkrare så kan du isolera den helt och stoppa ner den i vatten. Då kommer den aldrig att brinna upp Det hade du inte kunnat göra med en mekanisk hårddisk eftersom den kräver ventilation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Det hade du inte kunnat göra med en mekanisk hårddisk eftersom den kräver ventilation.

Nej, det är väl inte riktigt sant, en mekanisk hårddisk behöver jobba inom ett visst temperaturområde men sen hur man kyler den till denna temperatur spelar ju ingen roll så länge man inte förstör den. Jag ser inget intuitivt fel med att stoppa en mekanisk hårddisk i ett vattentätt skyddshölje.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Gillar den påstådda livslängden
Med snabbare läs o skriv hastigheter så skulle den bli en grym hårddisk att ha sitt OS på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
... Vill du vara ännu säkrare så kan du isolera den helt och stoppa ner den i vatten ...

Du fick mig att börja fundera på ett egenbyggt system fyllt med någon form av olja som kylning (mekaniska hårddiskar pallar inte detta då de skulle få fnatt om de fick olja mellan läsarm och platta).. Dumma dig va du sätter griller i huvudet på mig!

Permalänk
Medlem

Olja kyler väl inte särskilt bra?

Tor jag köper en SSD när de är uppe i 1TB och eller har bättre pris är en vanlig HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nej, det är väl inte riktigt sant, en mekanisk hårddisk behöver jobba inom ett visst temperaturområde men sen hur man kyler den till denna temperatur spelar ju ingen roll så länge man inte förstör den. Jag ser inget intuitivt fel med att stoppa en mekanisk hårddisk i ett vattentätt skyddshölje.

Den kräver ventilation.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hur snabb är en mekanisk hårddisk jämfört med de 90/70mb per sekund?

Man kanske skulle undersöka SSD snart och köpa en 32gb eller 64gb som systemdisk. Vill dock att priserna ska gå ner lite till först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Olja kyler väl inte särskilt bra?

Tor jag köper en SSD när de är uppe i 1TB och eller har bättre pris är en vanlig HDD

Keep on dreaming.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Ska utan tvekan sitta en SSD i HTPCn som ska byggas senare 2009 och då har jag inte speciellt höga krav på läs- och skriv-prestandan, så länge den är tyst och liten är jag nöjd

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte 70/90 i överföringshastighet är dåligt alls. Visst, vissa hårddiskar kommer upp i liknande hastigheter eller mer när de är som snabbast, men det är sällan. På en SSD får man den prestandan mycket oftare eftersom accesstiden är kardinalt lägre samtidigt som hastigheten är jämn över hela minnesarean. Edit: Däremot är priset för högt även om det är mycket billigare än konkurrenternas. 32 GB är överkomligt för mig och räcker mer än väl för OS.

Edit2: 100 år livslängd? Är nyhetsförfattaren _säker_ på att det inte var MTBF eller liknande mått som var 100 år? Det är _inte_ liktydigt med förväntad livslängd. Det kan också vara "data retention" som avses och är då dels beroende på temperatur och lika oimponerande som MTBF.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Den kräver ventilation.

varför då?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nej, det är väl inte riktigt sant, en mekanisk hårddisk behöver jobba inom ett visst temperaturområde men sen hur man kyler den till denna temperatur spelar ju ingen roll så länge man inte förstör den. Jag ser inget intuitivt fel med att stoppa en mekanisk hårddisk i ett vattentätt skyddshölje.

Ventilationen är inte till för att reglera temperaturen. Den är till för att jämna ut lufttrycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du fick mig att börja fundera på ett egenbyggt system fyllt med någon form av olja som kylning (mekaniska hårddiskar pallar inte detta då de skulle få fnatt om de fick olja mellan läsarm och platta).. Dumma dig va du sätter griller i huvudet på mig!

Det var ungefär det jag tänkte på när jag skrev Men om du tänker efter så behöver du inte stoppa ner någon SSD i någon vätska då den redan är ljudlös. Därav faller lite av poängen med ett oljefyllt system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
varför då?

Ventilation var kanske ett dåligt ordval från min sida. Vad som krävs är att hårddisken har fri tillgång till atmosfärstryck. En hårdisk är konstruerad så att läsarmen svävar på en luftkudde. Skulle du helt försegla hårddisken så skulle inte denna luftkudde kunna bildas på exakt rätt sätt vilket medför att läsarmen mycket väl skulle kunna "falla" ner på skivorna och repar dem.

Permalänk
Medlem

Du har ju oljan för att kyla bättre och det är ju skönt att slippa dra ut en kabel bara för disken.