Integrerad Atom ger mindre och billigare netbooks

Permalänk
Melding Plague

Integrerad Atom ger mindre och billigare netbooks

Senare i år lanserar Intel en ny Atomprocessor. Nyheterna är integrerad minneskontroller och grafikkort, vilket möjliggör mycket mindre moderkort och därför mindre datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt
Borde dom inte bli svalare/snålare dessutom, då dom chipset som sitter i vissa netbooks idag drar relativt mycket kräm?

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara en schysst dator att kunna dra med sig bara för saker som film eller enklare spel (typ nintendo 64 emulator) så är det en laptop jag skulle kunna tänka mig att ha. Min nuvarande är 17", alltså med andra ord stor och tung. En liten portabel laptop med mycket bra batteritid intresserar mig och det är något jag kan tänka mig köpa om några månader, om jag nu får behålla det jobb jag har fått (temporärt anställd med stor chans till fortsatt anställning).

Kan fan kolla på film i min mobil så en liten laptop som har flera gånger större skärm skulle ju passa perfekt.

Permalänk

Låter intressant.

Ja det är inte atom processorn i sig som varit ström boven. det är chipset.

När intel lyckas med 32nm atom 2 cores och 2 ghz samt med det dom har lyckats med nu med inbyggt minneskotroller.

Då kommer jag köpa en netbook.

Skulle vara underbart sen nu när dom lyckats göra allting mindre och BYGGA in ett 6 cell som standard så det slipper stå ut.
Hoppas det inbyggda grafikkortet klarar avkoda 720p vore nice.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Med tanke på att samsung nc 10 har lyckats uppnå riktigt bra batteritid lär detta betyda att det extra stora klumpiga batteriet(om man lägger till det) kan tryckas in i laptopen.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt det dær.
Jag vill ha en dator som ær under 20mm och 10" det hade varit något

Permalänk

borde de inte bli snabbare då de slipepr ta omvägen genom nordbryggan?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Om det inte är en Gigabyte M912 på bilden också något tjock är den, men sjukt vad nöjd jag är ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
borde de inte bli snabbare då de slipepr ta omvägen genom nordbryggan?

Inte omöjligt, men jag tvivlar på att det är det som sätter begränsningen för klockfrekvensen. Det är nog mer troligt att det är transistorerna i processorn som sätter gränsen då de behöver en viss tid på sig att stabilisera sig för varje signal. Att då minska avståndet mellan processorn och nordbryggan har ingen påverkan. Men det är som sagt om det är processorn i sig som sätter gränsen...

Ont:
Nu blev det jobbigt. Hade tänkt att köpa en Samsung NC10 när den kommer till Sverige, men efter att ha läst det här så undrar man om man inte ska vänta tills Pineview släpps... ^^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Nu ska man bara vänta på att den kommer ut och köpa den
Men ska bli intressant hur mycket billigare den blir än dagens min laptops xD

Visa signatur

Jag hoppas att vi får snart virtual reality skulle va NICE

Permalänk
Medlem

Det betyder att man kan klämma i en DVD läsare i dagens netbooks om dessa moderkort används eller extra überfeta batterier eller dedikerade grafikkort!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det betyder att man kan klämma i en DVD läsare i dagens netbooks om dessa moderkort används eller extra überfeta batterier eller dedikerade grafikkort!

Vad ska du med grafikkort till på Netbook?
Det är inte så att dem är gjorda för att spela.
Inte är dem gjorda för att visa Hdmatrial heller och vart ska du få användning av det på den lilla skärmen?

Större batteri dock skulle vara trevligt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det betyder att man kan klämma i en DVD läsare i dagens netbooks om dessa moderkort används eller extra überfeta batterier eller dedikerade grafikkort!

Men då kommer den oundvikliga frågan: vad ska du med ett dedikerat grafikkort till i en netbook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Inte är dem gjorda för att visa Hdmatrial heller och vart ska du få användning av det på den lilla skärmen

En HDMI-utgång och kraft att spela upp 720p (går nästan redan på dagens) skulle jag gärna ha i min netbook...

Permalänk
Medlem

Det där kommer att bli hur bra som helst, nu blir det under 1kg samt 10timmar batteritid.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt varför mindre skulle vara så bra. redan dagens 10" är jobbiga som fan att skriva på. I för sig om de går över till notepads då blir det plötsligt mycket mera interesant.

I för sig har jag hellre än större burk och grymm bateritid än liten burk och 2-3 timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
En HDMI-utgång och kraft att spela upp 720p (går nästan redan på dagens) skulle jag gärna ha i min netbook...

Då är det bättre med en billigare stationär?
En netbook är en dator du ska lätt ta med dig överallt.
Inte flytta mellan tvn

720p går på dagens.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
En HDMI-utgång och kraft att spela upp 720p (går nästan redan på dagens) skulle jag gärna ha i min netbook...

jag längtar efter amd kongo..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hör grafiken verkligen hemma inuti i processorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Då är det bättre med en billigare stationär?
En netbook är en dator du ska lätt ta med dig överallt.
Inte flytta mellan tvn

720p går på dagens.

Tanken är inte att använda den som HTPC utan att kunna spela upp när man "är på vift", man vill ju inte släpa med sig en stationär burk överallt. (som t.ex. hem till föräldrarna osv).
720p på dagens netbooks är ju inte helt perfekt...

Permalänk
Avstängd

Nu är det inte så att Intel har grafik i samma krets, men i samma processor. Detta har gjort förut och är inget nytt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nu är det inte så att Intel har grafik i samma krets, men i samma processor. Detta har gjort förut och är inget nytt.

och en processor är en krets?
ingen har sagt att det är nytt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Inaktiv

Tycker 9" är minimum men bättre batteritid och billigare hårdvara längtar vi efter!

Permalänk
Avstängd

integrerade?... går dom att köpa löst ens?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
En HDMI-utgång och kraft att spela upp 720p (går nästan redan på dagens) skulle jag gärna ha i min netbook...

Då tar jag hellre en TV med stöd för USB-stickor, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Inte omöjligt, men jag tvivlar på att det är det som sätter begränsningen för klockfrekvensen. Det är nog mer troligt att det är transistorerna i processorn som sätter gränsen då de behöver en viss tid på sig att stabilisera sig för varje signal. Att då minska avståndet mellan processorn och nordbryggan har ingen påverkan. Men det är som sagt om det är processorn i sig som sätter gränsen...

Ont:
Nu blev det jobbigt. Hade tänkt att köpa en Samsung NC10 när den kommer till Sverige, men efter att ha läst det här så undrar man om man inte ska vänta tills Pineview släpps... ^^

Klockfrekvensen begränsar det inte men vem snackade om klockfrekvens?
Visste du att signalen i en CPu i dag som liggerpå 3Ghz eller mer inte hinner färdas från ena ändan av chipet till den andra under en cykel?

Hur låg tid t ror du då det tar att färdas från chipet. Över systembussen sedan in i nortbryggan för att sedan gå vidare till minnet över moderkortet än en gång och sedan hela vägen tebaks?

C2D har en avrage accesstid på 240 klockcyklar. Benchade min tex i veckan och låg på ca 250-260 cyklar att accessa minnet. ju kortare avstånd ju läge accesstid. I dag består processorer av över 80% cache och 1% b eräknigsenheter, alus, fpu enhter etc rästen är prefetch logich.

Så straffet för latencyn till DRAM är enorm på modärna datorer. Så ja alla förbättringar i form av kortare färdväg till minnet rent fysisiskt är en prestanda ökning då man kan minska antalet klockcyklar det tar att accessa och kan öka prestandan eller tillägna mindre kisel åt prefetch och cache logik och mer åt att göra jobbet.

Så allt i ett lösning har fördelarna av låga accesstider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Klockfrekvensen begränsar det inte men vem snackade om klockfrekvens?
Visste du att signalen i en CPu i dag som liggerpå 3Ghz eller mer inte hinner färdas från ena ändan av chipet till den andra under en cykel?

Hur låg tid t ror du då det tar att färdas från chipet. Över systembussen sedan in i nortbryggan för att sedan gå vidare till minnet över moderkortet än en gång och sedan hela vägen tebaks?

C2D har en avrage accesstid på 240 klockcyklar. Benchade min tex i veckan och låg på ca 250-260 cyklar att accessa minnet. ju kortare avstånd ju läge accesstid. I dag består processorer av över 80% cache och 1% b eräknigsenheter, alus, fpu enhter etc rästen är prefetch logich.

Så straffet för latencyn till DRAM är enorm på modärna datorer. Så ja alla förbättringar i form av kortare färdväg till minnet rent fysisiskt är en prestanda ökning då man kan minska antalet klockcyklar det tar att accessa och kan öka prestandan eller tillägna mindre kisel åt prefetch och cache logik och mer åt att göra jobbet.

Så allt i ett lösning har fördelarna av låga accesstider.

Där ser man. Då har man lärt sig nåt nytt. ^^

EDIT:
Räknade lite på det där och kom fram till att en klockimpuls hinner 10 cm innan nästa impuls skickas. Så om CPU och nordbrygga ligger långt ifrån varandra så hinner den inte fram innan nästa, men på 2 cykler hinner den definitivt. Men om vi drar till ordentligt och säger att det tar 10 cykler för en signal att ta sig från CPU:n, till minnet, och tillbaka till CPU:n. Nu pratar vi rent avståndsmässigt. Då har impulsen täckt ett avstånd på 1 m, och SÅ långt vet vi att det inte är mellan CPU:n och minnet och tillbaka.

Eftersom du säger att accesstiden till minnet är ca 240 cykler, och avståndet bidrar med 10 cykler, så säger jag att det inte är avståndet som bidrar mest till prestandaförlust. Nu kan jag ha missat något vitalt, men då får någon rätta mig.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Galet hur billiga och små datorerna har blivit. Man ångrar ju att jag köpte Hp Pavilion DV-5... Låter som ett flygplan, väger bly och klarar inte av dom nya spelen¨särskilt bra.

Nej nästa gång blir det en BÄRBAR dator, inte en släpbar.