Intel dementerar försening av hybridprocessor

Permalänk
Melding Plague

Intel dementerar försening av hybridprocessor

Trots uppgifter som tyder på motsatsen försäkrar Intel att Havendale, en processor med integrerat grafikkort, lanseras under 2009.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag kallar budgetsegmentet ett nytt segment, men....

Vad är det för grafik som sitter i?

Tekniskt sett handlar det alltså egentligen om en trekärnig processor, där en kärna är en GPU...typ?

Permalänk
Medlem

Gillar inte att man bygger ihop två så skilda saker som CPU och GPU. Nu "tillhör" jag ju inte detta segment, men all valfrihet i olika kombinationer försvinner - Intel bestämmer förhållandet mellan CPU- och GPU-kraft.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Inte för att jag kallar budgetsegmentet ett nytt segment, men....

Vad är det för grafik som sitter i?

Tekniskt sett handlar det alltså egentligen om en trekärnig processor, där en kärna är en GPU...typ?

En Atom-kärna + gpu? Skulle vara först åtminstonde.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Inte för att jag kallar budgetsegmentet ett nytt segment, men....

Vad är det för grafik som sitter i?

Tekniskt sett handlar det alltså egentligen om en trekärnig processor, där en kärna är en GPU...typ?

Ehh... nej, om du kollat lite på vad artikeln länkade till så innehåller Havendale en Nehalem-baserad dual-core (inkl minneskontroller) och en GPU som är kopplat till en intern PCIE-buss. De sitter inte på en enda kiselbricka utan är en s k multi-chip module.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är trevligt! Tror det finns en marknad för detta med

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Marknadens finns. men behövs program special skrivas eller hur göra det?

Tur att sånna prov ex inte kommer till butiken men än till Delldatorer hemst fula

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Gillar inte att man bygger ihop två så skilda saker som CPU och GPU.

Jag gillar inte att man bygger ihop så skilda saker som heltals- och flyttalsenheter, men ingen verkar lyssna på mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag gillar inte att man bygger ihop så skilda saker som heltals- och flyttalsenheter, men ingen verkar lyssna på mig.

Dagens ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det har ju gått mot integrering av allting numera. Men jag känner inte att det är av ondo.
Förr hade vi separat matematikprocessor (flytalsprocessor), ljudkort, nätverkskort etc.

Att köpa separat "matematikprocessor" går ju inte längre men behovet finns ju inte. Men vi ser att både separata ljudkort och nätverkskort överlevt. Tror det inte skadar något att grafikkretsen hamnar i samma skal som processorn - nu hade den ju allt PCI-Express länk direkt så man kan koppla in ett separat grafikkort om man vill för att uppgradera.
Tänk på att sådana här processorer kommer sitta i datorer som numera har grafiken inbyggt i nordbryggan - som mer eller mindre försvinner i.o.m. nehalemplattformen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag gillar inte att man bygger ihop så skilda saker som heltals- och flyttalsenheter, men ingen verkar lyssna på mig.

He he, kunde inte sagt det bättre själv!
Tror dock att GPGPU:n har en bit kvar i sin utveckling, dvs. innan den slutas säljas som separat krets; har inte uppnått tillräckligt flexibel struktur ännu.

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt intressant när man får cpu + grafik + nordbrygga i samma modul.

Blir t.ex. mycket enklare att kyla (perfekt till hemmaserver mm).

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimpen
Kan bli riktigt intressant när man får cpu + grafik + nordbrygga i samma modul.

Blir t.ex. mycket enklare att kyla (perfekt till hemmaserver mm).

Kan hålla med dig till HTPC... men lättare å kyla? De flesta nordbryggor kyls ju passivt, och moderkort med integrerad grafikkrets likaså... Så du behöver ju fortfarande bara en kylare till din hemmaserver

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Vissa nordbryggor blir väldigt varma och han man väldigt lite luftgenomströmning kan det bli bekymmer.
På vissa av de m-atx moderkort som Intel har baserade på Nanoprocessorn har aktiv kylning på nordbryggan, men inte på processorn.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk

Menar du atom? Ja det stämmer, men då behöver man fortfarande bara en kylare, fast på nordbryggan istället för på processorn. Havendale lär ju behöva aktiv kylning också eller? Så då får man också en kylare totalt...

Vill inte bråka, förstår bara inte varför det blir lättare att kyla, för på en hemmaserver brukar man ju inte ha något aktivt kylt grafikkort iaf, om man nu har något överhuvudtaget : P

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik