Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Permalänk
Melding Plague

Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Seagate Barracuda 7200.11 är drabbad av ett allvarligt problem som gör data oåtkomlig. Nu har tillverkaren arbetat fram en lösning på problemet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, den nya hårddisken jag fick på garantin är inte påverkad.

Permalänk
Medlem

Min seagate på 320 har ej dessa problem

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng av dessa diskar dock utan någon som helst problem.

"if it ain´t broken, dont fix it", eller är det ens någon ide att försöka lägga in ny firmwire när man inte har upplevt dessa problem.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Vad bra att dom börjar göra något åt det, kanske blev rädda att förlora kunder när dom vände dövörat till.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Kolla upp om din disk är drabbad på hemsidan, är den det så skulle jag bytat just in case.

Min disk var som tur är inte drabbad ST31500341AS, med firmware SD19.

Och det verkar som att seagate vänt i frågan nu, innan verkade de försöka mörka och nu erbjuder de gratis recovery till folk.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Detta gör mig verkligen osäker till Seagate. Hoppas deras .12 serie blir bra som fan så kanske man kan köpa köpa sig en ny disk. MIn börjar bli lite gammal! Blir det samma skit med den serien så köper jag en WD som jag alltid gjort innan=)

Permalänk
Medlem

OJ, vad många versioner som vad påverkade. Det är ju lite som Nvidias bärbara miss.

Hoppas att allt löser sig ordentligt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra att dom börjar göra något åt det, kanske blev rädda att förlora kunder när dom vände dövörat till.

Är väl ganska klart att dom vände dövörat till när det inte hjälper för dom att höra om folks gnällande eller uttalande om problemen, dom vet ju redan om det, så varför ska dom då älta på det när dom kan fixa problemet istället med ny firmware t.ex.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är väl ganska klart att dom vände dövörat till när det inte hjälper för dom att höra om folks gnällande eller uttalande om problemen, dom vet ju redan om det, så varför ska dom då älta på det när dom kan fixa problemet istället med ny firmware t.ex.

Så du menar att det bästa att göra i deras situation är att inte verka bry sig om kunderna? Dom kunde ju bara gått ut med ett pressmeddelande att dom är medvetna om problem och jobbat för fullt för att åtgärda det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så du menar att det bästa att göra i deras situation är att inte verka bry sig om kunderna? Dom kunde ju bara gått ut med ett pressmeddelande att dom är medvetna om problem och jobbat för fullt för att åtgärda det!

Så att alla får reda på det istället för ett mindre antal nördar?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Min Seagate Barracuda 7200.11 750GB hade INTE dessa problem
*lycklig*

Permalänk

Jag testade ett par diskar och fick inget utslag även om någon modell fanns med i listan. [500 1.0 1.5].

Hade varit fint med en poll kopplat till nyheten.

Permalänk
Medlem

Haha, det är ju nästan komiskt. En sak är om dom hade tvärvägrat att erkänna problemet och låta sin interna inkvisition styra forumet. Men att sen ändå komma med en lösning är ju helfestligt. Varför kunde man inte bara säga att "vi har tio kodslavar som jobbar på en ny firmware, håll i hatten en månad så har vi en lösning"? Då hade ju folk tagit det lite lugnare, kan tänkas.

Är det bara jag, eller har Seagate "gjort en xfx" och tvingar folk att regga sig i deras system för att skicka ett jävla mail?

Citat:

Jag testade ett par diskar och fick inget utslag även om någon modell fanns med i listan. [500 1.0 1.5].

Deras program klarar ju inte till exempel inte kontrollerkort, så använd istället serienumret och deras checker:
http://support.seagate.com/sncheck.html

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag fick upp att min horddisks serial inte har detta problem, men den er fortfarande stendod. Annat problem do kanske.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Hmm...har 2st diskar med firmware SD15 som tydligen inte är bra samt diskarna finns med i listan men programmet som kollar upp serienummer säger att de inte är påverkade...

Permalänk

Har 4 seagate diskar i burken, tursamt nog var det bara 1 av dom som var påverkad.
Drygt att man måste regga sig dock för att kunna skicka in en support tickett.

*Edit
Bra, reggade mig och kan inte logga in i alla fall, toppen...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så du menar att det bästa att göra i deras situation är att inte verka bry sig om kunderna? Dom kunde ju bara gått ut med ett pressmeddelande att dom är medvetna om problem och jobbat för fullt för att åtgärda det!

Vart har jag sagt det?

Har det inte varit väldigt självklart att dom jobbat på problemet under ett tag och inte slutat med att försöka åtgärda problemet!? Jag har inte sett någonstans där dom säger att dom inte tänkt åtgärda problemen, dom började ju förut med att försöka fixa det och dom håller ju på än. Dom har ju som sagt redan yttrat sig om att försöka lösa problemet för flera månader sen, men du kanske missat detta? I så fall förstår jag dig.

Vad gör det för nytta om man gnäller till seagate när dom håller på att jobba på problemet? Det tar ju upp mer tid än gör nytta, dom kan ägna den tiden åt att lösa problemet istället.

Samma som att gnälla, gråta eller skrika när man gör illa sig, gör ingen nytta, men folk vill göra det ändå tydligen Förstår inte det viktiga i händelseförloppet

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hmm lösa ett problem som man vägrar erkänna finns. Den här branchen är rolig ibland

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Har 4 seagate diskar i burken, tursamt nog var det bara 1 av dom som var påverkad.
Drygt att man måste regga sig dock för att kunna skicka in en support tickett.

Har oxå en hdd påverkad, dock så kan jag ej skicka in en support tickett. Har registrerat mig o allt, hjälp?

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk

Har 2 st 500Gb som finns i listan.

Få se om man kan kolla in deras sida noggrannare än vad jag gjorde häromdagen.. rörig sida iaf.

EDIT: nu blir jag sne. är mina 4 i riskzonen eller inte? tar jag listan så verkar det som det men ska jag söka via deras sida så säger de att de inte är fel på.

EDIT: nu verkar det som att en disk är i riskzonen.. hmm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight77
Har oxå en hdd påverkad, dock så kan jag ej skicka in en support tickett. Har registrerat mig o allt, hjälp?

Reggade mig och kan ej logga in, segt värre...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Reggade mig och kan ej logga in, segt värre...

exakt!!! exakt samma problem för mig....palla

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Jippi -_-, min 1TB disk är drabbad och som en del säger här så fungerar tydligen inte registreringen så man kan inte kontakta dem =/

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni läste hela artikeln, det här gjorde mig väldigt lättad iaf.

Citat:

Seagate has isolated this issue to a firmware bug affecting drives from these families manufactured in December 2008.

Inga problem då jag köpte mina diskar i oktober.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hmm... var laddar man ner firweire till disken då?
eller måste man regga sig för att göra det? Drygt isf.

Your drive 9QM83VX7 IS affected.

EDIT: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

verkar vara en mindre mängd iaf.. men varför lägger de inte upp filen så man kan ladda ner utan att regga sig!!!!! Idioti!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm... var laddar man ner firweire till disken då?
eller måste man regga sig för att göra det? Drygt isf.

Your drive 9QM83VX7 IS affected.

Hade du läst vidare så står det att 'Desktop drives are not made with the intention to receive firmware updates in the field.'

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Nu förstår jag inte?
Det står inget mer än det jag skrev på Eng iaf. var läser du det där du skrev?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nu förstår jag inte?
Det står inget mer än det jag skrev på Eng iaf. var läser du det där du skrev?

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Mailsupporten funkar ju inte, går inte att logga in (man redirectas till salesforce.com)... Chatsupporten funkade dock efter att spammat den ett tag. Men inte fick jag någon firmware för det :/ Istället får man ett mail om 24-48 timmar med (förhoppningsvis) firmware... Varför göra det enkelt när man kan göra det jättekrångligt? Det skapar ju arbetstillfällen i dessa bekymmersamma tider :).

Visa signatur

Nej är också service.