Permalänk
Medlem

Vista slukar cpu?

Hej! Jag har idag fått en ny laptop, Acer aspire 5530 G med amd turion x 2 2ghz.
Under dagen så var cpu användningen ok allt från 0 till 10 % under idle, nu är den på 50+ % i idle och satans laddnings lysdioden blinkar hela tiden och man undrar ju wtf

EDiT : Detta händer när jag inte rör datorn på kanske 1 min, så fort man rör den sjunker % till normala värden. Why?

Permalänk
Avstängd

Indexeringstjänsten och Superfetch är två delar (stöttepelare nästan) av Vista som i början arbetar häcken av sig. Det kommer lugna ned sig med tiden och du kommer få en snabbare och mer responsiv dator än om det inte jobbade alls. Indexeringstjänsten säger sig självt men Superfetch kan vara lite svårare att förstå. Vista har ett annorlunda minnestänk i jämförelse med XP. I och med Vista så vill man använda allt tillgängligt ramminne, till skillnad från XP där endast det nödvändiga skulle finnas inlagt.

Med tanke på minnesmängden som var tidigt tjugohundratal så var detta en korrekt idé, men nu när vi sitter på det tiodubbla utan att tycka att det är märkligt så vill man förstås göra det bästa av situationen. Superfetch försöker helt enkelt lära sig vilka program du använder mycket/oftast och sedan ladda in dem i ramminnet för att kunna användas smidigare än om det ska behöva läsas in från hårddisk varje gång. Både indexeringstjänsten och Superfetch jobbar när du inte använder datorn för att inte vara i vägen.

Enkelt förklarat

Edit: Styckeindelat *ahem*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Indexeringstjänsten och Superfetch är två delar av Vista (stöttepelare nästan) som i början arbetar häcken av sig. Det kommer lugna ned sig med tiden och du kommer få en snabbare och mer responsiv dator än om det inte jobbade alls. Indexeringstjänsten säger sig självt men Superfetch kan vara lite svårare att förstå. Vista har ett annorlunda minnestänk i jämförelse med XP. I och med Vista så vill man använda allt tillgängligt ramminne, till skillnad från XP där endast det nödvändiga skulle finnas inlagt. Med tanke på minnesmängden som var tidigt tjugohundratal så är detta en bra tanke, men nu när vi sitter på det tiodubbla utan att tycka att det är märkligt så vill man förstås göra det bästa av situationen. Superfetch försöker helt enkelt lära sig vilka program du använder mycket/oftast och sedan ladda in dem i ramminnet för att kunna användas smidigare än om det ska behöva läsas in från hårddisk varje gång. Både indexeringstjänsten och Superfetch jobbar när du inte använder datorn för att inte vara i vägen.

Enkelt förklarat

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Men tror du inte att det där kunde delas upp i två stycken?... jag tror att det hade underlättat lite. Annars är det bra och enkelt förklarat.

Så får vi hoppas också att det är därför som Vista äter upp hans CPU. Det låter som det i alla fall. Jag tänkte först tippa på att det är något program som körs i bakgrunden som slukar processorkraft. Det är det också i och för sig, men jag menade mera en situation där ett program har använts men har inte avslutats korrekt.

Det har hänt mig att jag har kört igång ett visst program, använt det ett tag, och så har det kanske slutat svara och när jag har stängt det så har det ändå fortsatt köras i bakgrunden som en process utan att jag vetat om det. Och så har jag startat det på nytt i hopp om att det skulle fungera bättre nu, men så har jag märkt då att processorn jobbar på som galen. När jag har sedan kollat under Processer i Aktivitetshanteraren så har jag hittat två eller flera instanser av samma program.

Så det kan vara värt att kika där också i såna situationer. En annan åtgärd som definitivt borde avslöja om det är ett program som inte har avslutats korrekt och som körs i bakgrunden som slukar resurser är att starta om datorn. Men det verkar inte vara aktuellt i hans fall då det är återkommande varje gång han låter datorn stå på tomgång.

Det heter inte "idle" på svenska! Det heter tomgång. Tänka sig att man sitter i bilen och ska övningsköra och instruktören säger lägg den i idle och avsluta alla pågående processer. Ja, det hade nog varit minnesvärt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

När processorn är utnyttjad 50%+, vilka processer är det då som ligger högt? Om du inte kan se processerna som är högt utnyttjade eller se mer i detalj vad processorn gör ska du tanka hem process explorer från microsoft och kolla lite nogrannare med det.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//