Permalänk
Medlem

HLDS på andra kärnan

Tjena. Drog för ett tag sedan igång en CS-server och det fungerar fint, inga större problem med det. Nu är det dags att dra igång en till under test. Jag tittar under htop och ser att HLDS enbart körs på en kärna (och drar runt 40%), ser inte heller allt för dumt ut. Nu när jag drar igång den andra servern så lägger den sig på samma kärna. Alltså används bara ena kärnan vilket känns rätt dumt. Kan jag på något sätt köra den andra cs-servern på andra kärnan eller kanske köra de på båda?

Jag har även en tilläggsfråga. Jag har utforskat lite om "pingbooster" och "sys_ticrate" men inte kommit fram till något vettigt svar. Hur mycket spelar dessa inställningar roll, och finns det något rekommenderat vad gäller dessa kommandon i så fall?

Processorn är en AMD Athlon X2 4400+

Tack på förhand
/Daniel

Permalänk
Medlem

Yes box, schedutils är det du söker.

schedtool -a <kärna> <PID>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Yes box, schedutils är det du söker.

schedtool -a <kärna> <PID>

Ska ta en titt på det där. Underbart med svar, tackar!

Permalänk
Medlem

Re: HLDS på andra kärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Tjena. Drog för ett tag sedan igång en CS-server och det fungerar fint, inga större problem med det. Nu är det dags att dra igång en till under test. Jag tittar under htop och ser att HLDS enbart körs på en kärna (och drar runt 40%), ser inte heller allt för dumt ut. Nu när jag drar igång den andra servern så lägger den sig på samma kärna. Alltså används bara ena kärnan vilket känns rätt dumt. Kan jag på något sätt köra den andra cs-servern på andra kärnan eller kanske köra de på båda?

Jag har även en tilläggsfråga. Jag har utforskat lite om "pingbooster" och "sys_ticrate" men inte kommit fram till något vettigt svar. Hur mycket spelar dessa inställningar roll, och finns det något rekommenderat vad gäller dessa kommandon i så fall?

Processorn är en AMD Athlon X2 4400+

Tack på förhand
/Daniel

Ticrate bör ställas på 1000, men din kärna måste vara confad för det. Jag är extremt grön på linux men jag tror att efter kernel 2.6 så funkar det.
Ticrate är en enhet i hur många gånger per X tid serven hanterar och skickar data till klienterna. Alltså, 1000 ticrate = bättre känsla i spelet samt bättre ping.

Pingbooster körs med fördel för att helt enkelt trimma pingen till klienterna. Enligt mina erfarenheter så krävs sys_ticrate 1000 och en bra lina för att pingbooster ska hjälpa., har du adsl behöver du inte köra med det.

Tip.! Ticrate kallas ofta FPS i counterstrike sammanhang, just för att hlds prestenterar aktuell ticrate i FPS. ( Skriv stats i hlds för att visa fps. )

Permalänk
Medlem

Re: Re: HLDS på andra kärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Ticrate bör ställas på 1000, men din kärna måste vara confad för det. Jag är extremt grön på linux men jag tror att efter kernel 2.6 så funkar det.
Ticrate är en enhet i hur många gånger per X tid serven hanterar och skickar data till klienterna. Alltså, 1000 ticrate = bättre känsla i spelet samt bättre ping.

Pingbooster körs med fördel för att helt enkelt trimma pingen till klienterna. Enligt mina erfarenheter så krävs sys_ticrate 1000 och en bra lina för att pingbooster ska hjälpa., har du adsl behöver du inte köra med det.

Tip.! Ticrate kallas ofta FPS i counterstrike sammanhang, just för att hlds prestenterar aktuell ticrate i FPS. ( Skriv stats i hlds för att visa fps. )

Tack för förklaringen, mycket uppskattat! Jag kör för tillfället på pingbooster 2 och ticrate 1000 vilket tycks fungera bra. Enligt stats ligger FPS:en på 99,xx och det fungerar nog det också

Permalänk
Medlem

Om stats visar 99,x fps så kör du ju bara på 100fps. Alltså är din kärna inställd på System ticrate 100 (ett hundra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Om stats visar 99,x fps så kör du ju bara på 100fps. Alltså är din kärna inställd på System ticrate 100 (ett hundra).

Jasså, okej. Kan det vara värt att försöka kompilera om kärnan i så fall? Vill försöka erbjuda det bästa till spelarna om man uttrycker det så Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

1000 är ett måste om det är seriöst lir! dubbelkolla stats igen innan du kompilerar om! och ta backup

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HLDS på andra kärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Tack för förklaringen, mycket uppskattat! Jag kör för tillfället på pingbooster 2 och ticrate 1000 vilket tycks fungera bra. Enligt stats ligger FPS:en på 99,xx och det fungerar nog det också

Det är 'rcon stats' som gäller för att kolla på servern. Antar att du bara kollat din egen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
1000 är ett måste om det är seriöst lir! dubbelkolla stats igen innan du kompilerar om! och ta backup

Är inte servern tillräkligt stark för att klara av 1000 tickrate hela tiden, så är det bättre att köra 500 eller lägre. Speciellt om han ska köra med flera serverar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det här med tickrate och hlds har man hört mycket. Själv tycker jag dock att det låter orimligt att man ska behöva kompilera om kärnan för att kunna köra en snabb/stabil CS-server.
Är väl inga inga andra server applikationer som kräver det .

Permalänk

Jag behövde inte kompilera om på Archlinux iaf, funkar bra på min vista burk också

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: HLDS på andra kärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Det är 'rcon stats' som gäller för att kolla på servern. Antar att du bara kollat din egen.

Självklart var det så. 300 får jag fram om jag kör rcon framför. Bör den vara högre eller duger 300 gott och väl? Bytte även från pingbooster 3 till 2 och den drar betydligt mindre CPU (men fortfarande runt samma ping), så prestandan är nog inget problem för tillfället. 2 servrar klarar burken fint i alla fall.
Kör också på Arch. Återigen, tack för era svar. Ni som gör forumet till vad det är

Permalänk

Eller ja, är lite osäker vad det blev för mig, har för mig att om man körde stats i consolen så visade den olika jämfört med rcon stats från spelet. Vilken ska man lita på?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk