Nvidia rapporterar kraftigt fallande försäljning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia rapporterar kraftigt fallande försäljning

Datorbranschen är inte oberörd av lågkonjunkturen. Nvidia är senast i raden att drabbas av fallande försäljning som sätter käppar i hjulet för företagets framtidsplaner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt, alla påverkas ju av lågkonjukturen just nu.
Tråkigt är det hur som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra men som sagt så är de absolut inte ensamma om att vinstvarna.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

Frågan är om det är enbart finanskrisen som gör att de säljer mindre.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

@d0nnie

Det tror jag, Nvidia är ju ett otroligt poppulärt märke och att den sämre försäljningen inte skulle vara pga lågkonjukturen känns osannorlikt.

Tråkigt ändå att det går nedför, men vi får väl hoppas att krisen snart är löst.

Permalänk
Avstängd

Mmm kanske, men jag tror ändå att andra faktorer påverkar resultatet, t.ex. en hårdare konkurans. Vi lär få svar den dagen AMD presenterar sina resultat vilket inte är alltför långt borta nu.

Det jag tyckte va tråkigast är att de skjuter upp sina 40 nm planer

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

förstårligt att dem rapporterar det, men tråkigt såklart.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Bra nyheter imo, Nfailia suger ._.

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte detta är tråkigt. Sänk priserna mer nvidia.
Kom ner på jorden ett tag!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Bra nyheter imo, Nfailia suger ._.

Fanboys i varenda nyhet nu förtiden...

Permalänk
Medlem

nåja jag har bidragit med ett 8800gt för 2500 kr när den var färsk och ett 8600m gs men nu äre ati som gäller framöver=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Inaktiv

i takt med att fler och fler lämnar PC som spelplattform så kommer Nvidia och även ATI uppleva dalande försäljning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Bra nyheter imo, Nfailia suger ._.

På vilket sätt är det bra?..

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Bra nyheter imo, Nfailia suger ._.

Hur kan du påstå att nVidia suger när de totalt dominerat marknaden under många tillfällen?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
i takt med att fler och fler lämnar PC som spelplattform så kommer Nvidia och även ATI uppleva dalande försäljning

Är inte det bara en myt? att konsolerna tar över. vet att du inte skrev så men antar att du menade så.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Avstängd

FEL PÅ NYHETEN!

Detta gäller arbetsstationer! dvs. Quadro och är en följd av ATI's billigare FireGL-lineup!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Är inte det bara en myt? att konsolerna tar över. vet att du inte skrev så men antar att du menade så.

tror oxå att de är en myt för nästan ingen jag känner spelar lr äger nån av dom nyare konsolerna , medans alla har en egen dator som dom spelar på

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

En sak kan ju vara att marknanden blir mer mättad efter några år då ett higend kort för 6 månader sedna fortfarande står sig bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhet

Detta tillsammans med AMD:s framgångsrika Radeon HD 4000-serie var förmodligen orsaken till att Nvidia gick med i den första delen av 2008.

verkan nästan som om det saknas ett ord i den meningen. Förlust förslagsvis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Är inte det bara en myt? att konsolerna tar över. vet att du inte skrev så men antar att du menade så.

Konsollerna tar över, dom flesta spelar bara wow, counter strike och sims på dator.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Citera inte andra inlägg utan att skriva något själv.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Är inte det bara en myt? att konsolerna tar över. vet att du inte skrev så men antar att du menade så.

fler och fler inser att de höga kostnaderna (inte bara pengar utan energi och tid också.. väldigt skönt att slippa mecka med ini-filer för att få ett spel att funka som man vill) inte är värda avkastningen, det finns helt enkelt för få bra spel och tiden mellan de är för långt för att det inte ska ge en bitter eftersmak... vet många som sitter på 8800 gts och planerar att byta till de nya korten, trots att de kanske endast spelat 2-3 bra spel sen de köpte 8800:an. Förstår inte varför man någonsin skulle vilja investera i ett grafikkort till PC när den ändå är skit efter 1 år. Speciellt med tanke på att konsoller erbjuder närapå lika bra speluuplevelse (ibland bättre, ibland sämre) till en bråkdel av priset. Jag vet inte hur det är med er men jag är inte ekonomiskt oberoende för att kunna spela PC-spel.

Kan nämna att jag har ganska höga krav, vilket de flesta inte har. Jag skulle aldrig kunna spela igenom Crysis utan att köra i hög upplösning (1920x1200 native med min 24" skärm) och med höga inställningar, annars anser jag att man missar för mycket av spelet. Så det bästa borde vara att man skiter i de senaste spelen.. går o köper en 8800 för 300 kr begagnat och spelar igenom Half-Life 2 med allt på högsta och får väldigt mycket ut av spelet. Så kan man göra även med Far Cry osv osv. Om 6 år så kanske man kan ge sig på Crysis och på det sättet få ut så mycket mer av sitt LIV.

Det många gör istället är kör de senaste spelen med de dyra nya komponenterna och ändå sitter de där med låg upplösning och medium-inställningar. Skulle man alltid göra så så skulle det innebära att man ALDRIG skulle få ut det bästa spelen kan erbjuda (för att inte nämna att det skulle vara skitdyrt.

Kortfattat så kan jag ibland känna att många handlar komponenter av fel anledning, dvs de köper en 4870x2 för att nöjjet är vad den kan göra, inte vad man kommer göra med den.

Permalänk
Medlem

Hrmm, alla andra verkar förstå innebörden av denna mening:
"Detta tillsammans med AMD:s framgångsrika Radeon HD 4000-serie var förmodligen orsaken till att Nvidia gick med i den första delen av 2008"

Dags för lite korrekturläsning gott folk, god afton.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hrmm, alla andra verkar förstå innebörden av denna mening:
"Detta tillsammans med AMD:s framgångsrika Radeon HD 4000-serie var förmodligen orsaken till att Nvidia gick med i den första delen av 2008"

Dags för lite korrekturläsning gott folk, god afton.

Ja kom igen nu Sweclockers bli inte som IDG.se!!

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd

Nvidia kanske borde släppa open-source drivrutiner.
Då kanske jag skulle vilja köpa från dem.

Om inte det, så kan de försöka med ett halv-höjd kort, som är halv-längd.
Trött på kort som är 15 breda och 40 långa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
@d0nnie

Det tror jag, Nvidia är ju ett otroligt poppulärt märke och att den sämre försäljningen inte skulle vara pga lågkonjukturen känns osannorlikt.

Tråkigt ändå att det går nedför, men vi får väl hoppas att krisen snart är löst.

Tråkit att företag går med förlust p.g.a. den nuvarande finanskrisen. Men den har varit ganska väntad en längre tid och jag har svårt att tro att vi har sett toppen av finanskrisen ännu.

Det kommer att bli intressant att se när andra hårdvaru företag redovisar sina rapporter men är personligen mer intresserad av nästa kvartals rapport.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

Konsollerna tar över, dom flesta spelar bara wow, counter strike och sims på dator.

Håller ändå inte med,

Pazu, självklart är tar det tid och kostar en j*vla massa om man ska uppgradeta en massa.. Jag själv köpte en dator förra året och har inte uppdaterat det ett dugg och den tar ändå senaste spelen, oftast på högsta.

Hade en polare som inte hade råd med dator och hade ett 360 (han var kär i den) sen nu i jul fick han sig en bra dator och nu sitter han en massa vid den.
Jag anser att datorer är till för de som vill ha lite mer utav det spel de ska lira (om det nu finns på konsol också) alltså mer hard-core gaming.

Jag anser också att man inte måste ha nyaste monster datorn utan att det räcker med att uppgradera det vart annat eller 1.5 år om man känner att man inte vill lägg ut mycket pengar på det. Men förstår ditt inlägg och säker massa som kör konsol pga de du tog upp, men tror fortfarande inte PC gaming dör ut.

Även om det är en "mindre grupp" med spel som spelas på dator (eftersom WOW och CS leder) så är det en massa spelare, nådde inte WoW 11 miljoner spelare alldeles nyss? Och kolla bara på Cod 4/Waw hur mycket det ändå är som spelar.

Pust! förlåt om det är slarvigt skrivet

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Swec redaktion måste skärpa sig!

Varför källhänvisar ni till The Inq och speciellt Chalie's artiklar? Han är en korkskalle som sprider FUD med artiklar som saknar all opartiskhet.

Sluta sprida hans idioti.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
verkan nästan som om det saknas ett ord i den meningen. Förlust förslagsvis

Konsollerna tar över, dom flesta spelar bara wow, counter strike och sims på dator.

Instämmer, förlust passar väl in där ^^
Dessutom avslutades nyheten med att nVidia skulle skjuta på releasen av främst 40nm-kretsar, därför skulle dessa lanseras tidigare.. Bara jag som ser motsägelsen..?

Dessutom tar inte konsolerna över någonting alls. Konsoler har sin plats, de är t.ex. (ok, jag menar bara Wii, men PS3 och 360 får åka med på bananskal..) utmärka underhållningsmaskiner för flera spelare på samma fysiska plats, där har datorn lite svårt iomed att den är otymplig. Däremot vägrar jag att någonsin lira FPS eller RTS-spel på konsol, saknas ord för hur förödande det är för spelupplevelsen..
Summa summarum:
Konsoler: Ett fåtal poänger, bl.a. vid flera spelare på samma plats.
PC: Rätt många fler poänger, samtliga spelgenrer är bäst på PC, sålänge du har en som är tillräckligt bra och i vissa fall har de extra spelkontroller som krävs (ex. joystick, ratt/pedaler, guitarr osv), men då du behöver sådana till konsoler också så tappade konsolerna sin poäng potentiella poäng där med..
Dock är allt tjafs om att "du slipper uppgradera konsoler" riktigt bs, min och brorsans gamla X-Låda (må samtliga existerande högre makter förlåta mig för mitt felsteg i ungdomens okunnighet) fungerar, men inte f*n kan jag spela Mirrors Edge på den för det? Inte ens Guitarr Hero 3 med sin minst sagt måttligt krävande grafik..

Permalänk
Medlem

prisades förden välkonstruerade Geforce 8800-serien

8800-serien = G80, G92, eller all förvirring kring dessa två kärnor i samma serie?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Håller ändå inte med,

Pazu, självklart är tar det tid och kostar en j*vla massa om man ska uppgradeta en massa.. Jag själv köpte en dator förra året och har inte uppdaterat det ett dugg och den tar ändå senaste spelen, oftast på högsta.

Hade en polare som inte hade råd med dator och hade ett 360 (han var kär i den) sen nu i jul fick han sig en bra dator och nu sitter han en massa vid den.
Jag anser att datorer är till för de som vill ha lite mer utav det spel de ska lira (om det nu finns på konsol också) alltså mer hard-core gaming.

Jag anser också att man inte måste ha nyaste monster datorn utan att det räcker med att uppgradera det vart annat eller 1.5 år om man känner att man inte vill lägg ut mycket pengar på det. Men förstår ditt inlägg och säker massa som kör konsol pga de du tog upp, men tror fortfarande inte PC gaming dör ut.

Även om det är en "mindre grupp" med spel som spelas på dator (eftersom WOW och CS leder) så är det en massa spelare, nådde inte WoW 11 miljoner spelare alldeles nyss? Och kolla bara på Cod 4/Waw hur mycket det ändå är som spelar.

Pust! förlåt om det är slarvigt skrivet

Jag själv tycker spelkänslan i fps spel på konsoll är mycket taskig, däremot bilspel är en aha upplevelse.

Tror jag ska köpa ett billigare nvidia kort snart, synd bara att vissa har så fula klistermärken på kylaren

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth