Western Digital levererar två terabyte hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Western Digital levererar två terabyte hårddisk

Hårddisktillverkare slutar aldrig lansera allt större modeller. Western Digital planerar två terabyte redan denna vecka.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fint... undra hur mkt man får ut av den, 1.5TB kanske?

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

jag har aldrig förstått, varför får man inte ut det som står på hårddisken?

och varför i hela fridens namn skriver de inte ut hur mycket den kan lagra effektivt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
jag har aldrig förstått, varför får man inte ut det som står på hårddisken?

och varför i hela fridens namn skriver de inte ut hur mycket den kan lagra effektivt?

Man får ut det som står på disken om man räknar på rätt sätt. Sakna inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Man får ut det som står på disken om man räknar på rätt sätt. Sakna inget.

orkar du förklara?

Permalänk

Vore ju trevligt att köpa några sånna här, köra en trevlig raid och ställa en mediaserver i någon garderob. Slipper man ha lite här och lite där, utan allt på ett ställe!

Permalänk
Medlem

Får fram att man får ut 1862 GiB eller 1,819 TiB.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det har med hur man räknar. 1 GB i Windows räknas som 1000 megabyte, men det är egentligen 1024 megabyte.

Därför förlorar du 24 megabyte per gigabyte i Windows-miljö...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
jag har aldrig förstått, varför får man inte ut det som står på hårddisken?

och varför i hela fridens namn skriver de inte ut hur mycket den kan lagra effektivt?

Har för mig att hårddisk tillverkarna va först och att Microsoft lr något liknande företag beslöt sig för att räkna utrymme på ett annat sätt, dvs GB och GiB.

Problemet ligger säkert i att alla tillverkarna måste isf ändra annars ser det ju ut som om vissa hårddiskar skulle vara störra än andra =DD

Permalänk
Medlem

Instämmer med snowy86...du får ut mer/mindre beroende på vilket filsystem man använder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
jag har aldrig förstått, varför får man inte ut det som står på hårddisken?

och varför i hela fridens namn skriver de inte ut hur mycket den kan lagra effektivt?

För att någon smart jävel gjorde så att man räknar olika i Operativsystemet som på hårddisken. Så det är därför man "bara" får ut 232GB av en 250GB disk och 465GB av en 500GB disketc. men jag har inte matematiken på hur man faktiskt räknar i huvudet.

Permalänk
Medlem

Men vadå är det mer än siffror? kan man lagra mer om man använder ett annat operativsystem?

Permalänk
Medlem

Ja, du får ju ut mer om du använder t.ex. Ubuntu som har ext3 än om du använder t.ex Windows XP/Vista som har NTFS som filsystem...

Visa signatur

Corsair Obsidian 650d | Asus P9X79 LE | Intel Core i7 3820 @ 4.7 GHz | Corsair XMS3 1650 MHz 16 GB vengenance | MSI GeForce GTX680 2GB Twin Frozr III x2 SLI | Samsung SA24A350H | Windows 7 Professional x64|

Permalänk

är ju helt och hållet hur os'en räknar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
För att någon smart jävel gjorde så att man räknar olika i Operativsystemet som på hårddisken. Så det är därför man "bara" får ut 232GB av en 250GB disk och 465GB av en 500GB disketc. men jag har inte matematiken på hur man faktiskt räknar i huvudet.

Man får ut 500GB av en disk på 500GB. Däremot får man inte ut 500 GiB. Microsoft är dock inte kända för att följa standarder och använder felaktigt enheten GB när de räknar binärt.
1 GB = 10^9 Byte
1 GiB = 2^30 Byte

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
jag har aldrig förstått, varför får man inte ut det som står på hårddisken?

och varför i hela fridens namn skriver de inte ut hur mycket den kan lagra effektivt?

Jo du får ut exakt vad som står!

1KM = 1000M (en kilometer = tusen meter) samma gäller bytes 1KB = 1000B.

"programmerarna" räknar där emot med 1024 B = 1KiB

så i windows å andra OS ser du storleken i TiB, GiB, KiB etc inte MB KB GB TB etc.
Det är bara en annan enhet som du misstar för vanliga SI enheterna TB GB etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Varken OS eller tillverkarna räknar fel.. dom väljer bara att presentera siffrorna på olika sätt.. Båda sätt är rätt..

Du får precis lika många Byte om du har 2TB eller 1,819TiB

Varför denna diskussion varje gång det kommer en ny hårddisk?. Lär ni er aldrig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Varken OS eller tillverkarna räknar fel.. dom väljer bara att presentera siffrorna på olika sätt.. Båda sätt är rätt..

Varför denna diskussion varje gång det kommer en ny hårddisk?. Lär ni er aldrig?

Det är ju långt ifrån alla som sitter här varje dag och läser igenom alla topics eller nyhetskommentarer.

Sen har vi de medlemmarna som är nya och är hungriga efter info på sådant som de inte kan:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det är väl inget felaktigt i att 1kB = 1024 kB, 1MB = 1024 x 1024 B och 1GB följdaktligen är 1024 x 1024 x 1024 GB
Så har det alltid varit, sedan begynnelsen.

Blanda inte in SI-enheter i bit-angivelser. En kilobyte är INTE detsamma som 1000 bytes. Har aldrig varit, kommer aldrig bli, så länge datorer räknar och är uppbyggda i bitar.

Anledningen till att hårddisktillverkare lurat konsumenter på extra megabytes, är för att de hittat ett kryphål genom att hävda att de istället anger sina storlekar i SI-prefix. Därmed göra storlekarna helt distansierade från dess faktiska binära 2-bas, och indirekt råna konsumenterna på extra bytes.

Det IEC-förslag som planerats införas och skrota den gamla kB/MB/GB/TB-angivelsen mot specifika bi-prefix, floppade rejält och har aldrig slagit rot. Både tillverkare, butiker, konsumenter, gamers och programmerare anger fortfarande storlekarna i samma bas-2-betydelse, där en kilobyte = 2^10, megabyte = 2^20, gigabyte = 2^30 osv...

Att påstå att en gigabyte skulle vara något annat än just 2^30 bytes är naivt, och det är väl bara egentligen hårddisktillverkarna som fortsätter slamkrypa.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antilus
Det har med hur man räknar. 1 GB i Windows räknas som 1000 megabyte, men det är egentligen 1024 megabyte.

Därför förlorar du 24 megabyte per gigabyte i Windows-miljö...

1000000000000 bytes = 931.32257 gigabyte.

det är ju lättre att dra av 10 nollor och kalla det gigabyte eller hur?
tillverkarna ser de första siffrorna som en gigabyte när det igentligen är 1000000000000 bytes. det ser helt enkelt bättre ut, därför använder de sig av detta system.

mer fakta hittat:
http://personal-computer-tutor.com/abc3/v30/vic30.htm

A common marketing ploy by hard drive manufacturers is to calculate the size of a hard disk by using the decimal 10 system of 1000 bytes = one kilobyte, instead of the binary system where 1024 bytes = one kilobyte (your PC only knows binary). This rounding off practice means you end up with a hard drive with a capacity less than what is indicated on the label. For example, a true 80 GB hard disk can hold 85,899,345,920 bytes, but by using the base 10 formula, 80 GB comes out to only 80,000,000,000 bytes Do the simple subtraction, that's 5,899,345,920 bytes less than the true value. Now calculate what 5,899,345,920 bytes converts to by entering 5899345920 in the Byte box above. You will find that it translates to a loss of 5.49419 GIGABYTES!

To perform the calculation manually:

True Size: 80 x 1024 X 1024 x 1024 = 85,899,345,920 bytes
False Size: 80 x 1000 x 1000 x 1000= 80,000,000,000 bytes

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju långt ifrån alla som sitter här varje dag och läser igenom alla topics eller nyhetskommentarer.

Sen har vi de medlemmarna som är nya och är hungriga efter info på sådant som de inte kan:P

Tack för visad hänsyn till oss som fortfarande lär sig

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju långt ifrån alla som sitter här varje dag och läser igenom alla topics eller nyhetskommentarer.

Sen har vi de medlemmarna som är nya och är hungriga efter info på sådant som de inte kan:P

jag sitter nog tyvärr och läser det mesta här nuförtiden så jag är nog en kategori nr 2

och tack jonazz!

Permalänk
Medlem

Apropå 2 TB, är inte detta maxgränsen på hur stor partition man kan göra på en hårddisk i windows? Alltså om de senare kommer med 3 TB stora hårddiskar så kan man få problem att formatera i exempelvis WindowsXP. Eller har jag fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Apropå 2 TB, är inte detta maxgränsen på hur stor partition man kan göra på en hårddisk i windows? Alltså om de senare kommer med 3 TB stora hårddiskar så kan man få problem att formatera i exempelvis WindowsXP. Eller har jag fel?

Det var så tidigare, men med GPT kan du ha en partition på 18 exabyte om du vill (Stöds från och med Windows Server 2003 SP1).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antilus
Ja, du får ju ut mer om du använder t.ex. Ubuntu som har ext3 än om du använder t.ex Windows XP/Vista som har NTFS som filsystem...

Ubuntu kommer lämna ext3 och gå över till ext4 snart.. vilket kommer ge ett ännu snabbare system;)

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Härligt, äg upp seagte nu låt dom svaga falla

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Apropå 2 TB, är inte detta maxgränsen på hur stor partition man kan göra på en hårddisk i windows? Alltså om de senare kommer med 3 TB stora hårddiskar så kan man få problem att formatera i exempelvis WindowsXP. Eller har jag fel?

Kör en chipsetfemma, dvs Win upplever den som EN disk på över 2TB, då fick jag i Win definiera den som GPT till skillnad från MBR.

Mer info på M$! Sök på GPT.

Permalänk
Medlem

Ska man bara lyckas kränga 1,5TB diskarna:P

Permalänk
Medlem

känns som larvigt mycket utrymme i dagsläget

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.