Memristorer kan ge billigare minnen

Permalänk
Melding Plague

Memristorer kan ge billigare minnen

Nya forskningsrön om så kallade memristorer kan leda till billigare datorminnen. Ett amerikanskt forskarlag har visat hur denna elektroniska komponent kan användas till RAM.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

coolt,alltid roligt me ny teknik

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Kul med billigare minnen, i synnerhet när allt blir DDR3 men tror inte den minskning i kostnader kommer påverka priset för oss, bara öka företagens vinst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Alltid kul med mindre hårdvara

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Det borde väl även ge snabbare minnen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Det blir bara bättre o bättre allting, som vanligt alltså.
Trevligt. Kommer antagligen hålla på med hårdvara tills jag är pensionär

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Permalänk
Medlem

150 atomer , inga stora ledningar där inte;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Kul med billigare minnen, i synnerhet när allt blir DDR3 men tror inte den minskning i kostnader kommer påverka priset för oss, bara öka företagens vinst.

Vi har antagligen uppe i DDR7 när detta börjar användas

Permalänk
Medlem

Ja fattar faktiskt inte vad meningen är att hoppa över till dd3 nu, när det är minst 2 år gammalt (eller? typ nåt sånt), när det finns ddr4 och dd5 ..

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vi har antagligen uppe i DDR7 när detta börjar användas

Tror vi bytt minnesstandard innan dess.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Ja fattar faktiskt inte vad meningen är att hoppa över till dd3 nu, när det är minst 2 år gammalt (eller? typ nåt sånt), när det finns ddr4 och dd5 ..

I vilken pc kan du köra DDR4 och DDR5?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Ja fattar faktiskt inte vad meningen är att hoppa över till dd3 nu, när det är minst 2 år gammalt (eller? typ nåt sånt), när det finns ddr4 och dd5 ..

Huh? Det finns inget som heter DDR4 eller DDR5. Däremot finns GDDR4 och GDDR5 men det är något helt annat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Den största fördelen som jag kan se är att den sparar datan analogt och inte digitalt.
Om man kan läsa resistansen med 8bitars upplösning så kan man spara en byte på en lina. Förutsatt att man kan skriva med samma upplösning.

Om man då kan läsa med 256bitar kan man spara 8byte på 1 lina osv.
Det gör att man kan förbättra lagrings kapaciteten utan att förändra storleken.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Citat:

Precis som kondensatorn och resistorn är memristorn en grundläggande elektronisk komponent.

Trots att memristorn är känd sedan länge var det först för några månader sedan som komponenten kunde tillverkas.

?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
?

tror att den kunnat tillverkas tidigare även om det låter nytt för mig. men pga stabilitetsproblem mm. tex kondensatorer var ju tvugna att var asom en fotbollsplan för att nå upp till 1Farad när de var 'unga' nu är de mindre än ett suddgumma på en penna. Dock kanske inte samma effektivitet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
?

Den har funnits på pappret sen 1971 men har inte kunnat tillverkas förrens nu.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Personligen tycker jag det här verkar skit häftigt.
Någon nämnde något om nån ny minnesstandard innan, detta skulle väl kunna ställa upp som en kandidat till en ny standard om nåt år?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Citat:

Komponenten fungerar som ett vanligt motstånd, med bonusen att resistansen beror på tidigare resistans.

Det där blev väl inte riktigt rätt? Om jag förstår pappret rätt så beror resistansen av den tidigare pålagda spänningen?

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Det där blev väl inte riktigt rätt? Om jag förstår pappret rätt så beror resistansen av den tidigare pålagda spänningen?

Nja, resistansen är integralen av strömmen för att vara exakt.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

hoppas de kan nå upp i hastigheter och latenser som de nyvarande i ett tidigt skede, annars lär vi inte se en bra konkurrent i närframtiden.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Coolt! Sen var det en sjukt grym bild också. Otroligt smått det där. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
Nja, resistansen är integralen av strömmen för att vara exakt.

ah! tack!

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Ja fattar faktiskt inte vad meningen är att hoppa över till dd3 nu, när det är minst 2 år gammalt (eller? typ nåt sånt), när det finns ddr4 och dd5 ..

ja, man tycker att minesteknik som fungerar till grafikkort borde ganska snabbt kunna annpassas till att fungera med en vanlig processor
nu går det ju uppenbarligen inte, och jag förutsäter att vi kommer att få förklaringen i ansiktet som en paj bestående utav idiotförklaring (ett skämt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vi har antagligen uppe i DDR7 när detta börjar användas

Jag syftade inte på DDR3 som specifik standard utan åt trenden med ökande priser.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra om man kan tillverka enklare minnen som använder färre komponenter och 150 atomer blir ju drygt 15nm/komponent.

Det är ju positivt att de håller datan i flera timmar, vilket öppnar upp för möjligheter för strömsparning.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk

Läser ni så ser ni att den lagrar "informationen" igenom att den ändrar motstånd om man dragit en tillräckligt stor ström igenom den. På detta sätt kan man avgöra om man dragit ström igenom den tidigare eller inte.

Vad texten inte förtäljer är hur man återställer resistansen =/

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Läser ni så ser ni att den lagrar "informationen" igenom att den ändrar motstånd om man dragit en tillräckligt stor ström igenom den. På detta sätt kan man avgöra om man dragit ström igenom den tidigare eller inte.

Vad texten inte förtäljer är hur man återställer resistansen =/

Jag hittade inte heller nått om det men jag vet att en annan typ av memristor baserad på annat material/princip (titanoxid tror jag det var) så återställde man det genom att ändra riktning på strömmen. För att läsa det minnet användes AC vilket inte gav någon förändring i tillståndet då summan av strömmen i båda riktningarna blev 0.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Läser ni så ser ni att den lagrar "informationen" igenom att den ändrar motstånd om man dragit en tillräckligt stor ström igenom den. På detta sätt kan man avgöra om man dragit ström igenom den tidigare eller inte.

Vad texten inte förtäljer är hur man återställer resistansen =/

Man kör strömmen baklänges.
Eller så är det ett WoRAM, även kallat PROM.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Bananer kan inte flyga.

Ser ut som pomes frites nästan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB