Hårda tider för moderkortstillverkare

Permalänk
Melding Plague

Hårda tider för moderkortstillverkare

En av de fyra stora tillverkarna Asus, MSI, Gigabyte eller ECS lägger ned moderkortstillverkningen inom tre år. Detta förutspår MSI som menar att marknaden inte är stor nog för alla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asus har väll stora marknadsandelar i hela världen, ECS är väll mest Asien där dom är rätt stora? Gigabyte och MSI kommer troligtvis få lägga skorna på hyllan isf, hoppas det blir MSI då deras kort inte verkar hålla samma klass som dom andras.

Permalänk
Medlem

Istället för att ha så många olika modeller kan dom väl skära ner och ha låt säga 5 olika till bra priser.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om ECS =/

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Asus har väll stora marknadsandelar i hela världen, ECS är väll mest Asien där dom är rätt stora? Gigabyte och MSI kommer troligtvis få lägga skorna på hyllan isf, hoppas det blir MSI då deras kort inte verkar hålla samma klass som dom andras.

Håller med.. Tycker att om det är någon utav dessa 4 som skall ner i bottnen så är det MSI ^^

Permalänk

Tror det är MSI som kmr att få lägga ner

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Av dom fyra företagen känns de som att ECS är en stor kandidat för att sluta tillverka moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Håller med.. Tycker att om det är någon utav dessa 4 som skall ner i bottnen så är det MSI ^^

Varför skulle just MSI gå ner? Dom tillverkar bättre moderkort än ECS.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Har aldrig hört talas om ECS =/

Tänkte samma sak o:

Om någon lägger ned så borde väl det vara den man aldrig hört om? x)

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd

hoppas i så fall det blir ECS, då MSI är duktiga på AMD moderkort:)

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

ECS aka Elitegroup?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Asus kommer absolut inte att lägga ner, dom har tillverkning för massor av OEM och ODM. Både laptop och stationärt. Med mycket annat.

Av dom tre återstående så är, kanske, ECS är mest sannolikt att åka vidare till de sälla jaktmarkerna. (Dom är i dagsläget minst av de fyra stora.) Men i slutändan kommer den som lägger ner vara den som inte anpassat sig bäst efter marknaden. MSI? Gigabyte? ECS? Tiden får utvisa, likaväl kan alla fyra lämna kvar i liv.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Har aldrig hört talas om ECS =/

samma sak här, så min gissning är ju att dessa ligger pyrt till om de inte är större någon annanstans i världen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tänkte samma sak o:

Om någon lägger ned så borde väl det vara den man aldrig hört om? x)

De är stora utanför Sverige

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

ECS har mest OEM produkter, vilket antagligen är en stor del av förklaringen till varför så få har hört talas om dem.
De tillverkar bland annat moderkort för IBM och Compaq (HP). 4:e störst i världen är ju inte direkt nåt att skämmas för:p

Deras konsumentprodukter är relativt nya, i alla fall på den europeiska marknaden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elitegroup_Computer_Systems

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag har 2 gigabyte kort och dessa 2 har fungerat klockrent, dom klockar som gud också, min röst går till MSI eller ECS..

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Min röst faller på Asus om vi nu ska börja "rösta".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

att msi klarade sälja 16 milj brädor är mest förvånande i nyheten........ De får gärna lägga ner i mitt tycke. Att dyrt, sälja dålig kvalitets bling bling brädor utan någon prestanda gynnar inte konsumenterna iaf. Klart sämst. Synd att Abit gick i graven.

Permalänk
Medlem

Få som läste nyheten:

ECS 21M (8M egna)
Asus 21M
Gigabyte 19M (16M egna)
MSI 16M (7M egna)

MSI är alltså minst och ECS delad 1:a, hittade ingen uppgift om hur många av Asus kort var egna (alltså eget märke).

Sen är det frågan om vad som betaler sig bäst i framtiden, egna kort som man kan ha större marginal på men som kräver marknadsföring och mer utveckling än OEMkort som sällan har avancerat bios och enklare kort öht men som ger lägre marginal samtidigt som man är utlämnad åt dom stora oemtillverkarna för att få sålt.

Se på Abit som kom med lite nya ideer med överklockning och blev stora (det är rätt många år sen nu), sen gjorde dom ett par felbeslut och det gick fort utför då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gillar Gigabyte och tycker deras prestanda på korten är bra. Några jag INTE tycker om är MSI.

Jag håller på att MSI ska BORT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ECS aka Elitegroup?

Ja. tror det är ett ECS moderkort som jag har nu

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

MSI & Gigabyte har jag goda erfarenheter av
Vore synd om nån av dem gick i graven, men det är nog troligt ändå.
Tror dock att MSI ligger mest illa till

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nVIDIA
Jag har 2 gigabyte kort och dessa 2 har fungerat klockrent, dom klockar som gud också, min röst går till MSI eller ECS..

Håller helt med, klagar man på gigabytekort nuförtiden vet man inte vad man pratar om. Det är ASUS och Gigabyte som stångas om entusiasternas gunst, personligen tycker jag däremot att ASUS koncentrerar sig lite väl mycket åt extrementusiasterna.

Permalänk
Medlem

Hade från början ett Elitegroup (ECS) moderkort i dator 2 i sign, men den dog så inet som byggde datorn bytte till ett nytt av samma modell. Det funkade några dagar, sen dog den igen. Då gav inet upp och bytte till asuskortet som är i fortfarande.

Dock hatar jag asuskortet också, PCI-e går i 2x och minnet går i 5:6 av fsb när det är inställt på 1:1

Gigabytekortet i dator 1 har funkat perfekt, enda "problemet" är väl att det inte verkar klara över 465 fsb med fyra minnen...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Asus kan väl lägga ner. De har en ständig förmåga att ha dåligt fungerande bios. Brukar hända mycket konstigt när man avaktiverar funktioner på dem.

Ett kort jag ägde försökte jag avaktivera usb på. Efter omstart så klagade bios på att jag drog för mycket ström på just usb - och stängde ner.

Ett annat dual xeonkort hade helt uppfuckade acpitabeller.

Ett tredje kort vägrade starta från scsikort om man avaktiverade ljudet i bios.

Sen äger eller har jag inte ägt fler asuskort.

Asus kan lägga ner.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

ASUS och MSI tror jag går säkra. Gigabyte tror jag personligen blir den 3:e överlevande tillverkaren.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Om ett år så kan den som gör sämst kort i dagsläget göra det bästa kortet. För ett par dagar sedan hade ati det snabbaste grafikkortet ( ledde i knappt ett halvår ) och nu har nvidia det snabbaste grafikkortet. Så jag tror om msi gör de sämsta moderkorten nu så kan de mycket väl kanske göra det bästa om ett halvår. För det skiljer väl inga ljusår mellan de olika tillverkarnas kort. Tror faktiskt att det snarare handlar om vilka som är duktigast på marknadsföring och ekonomi. inte om ett kort presterar 2 fps mer i ett spel än ett annat.

Permalänk

MSI kan dö. Asus och Gigabyte får stanna.

Permalänk

Intressant. Önskar såklart att inget av dessa märken går i graven, men rent spontant säger jag MSI. Har ägt ett par kort från MSI tidigare o kan inte påstå att det var nån vidare kvalité. Samtidigt anser många AMD användare att MSI brädor är riktigt bra, speciellt den senaste MSI DKA790GX.

Lite Off Topic
Ska förmodligen handla ett nytt MOBO (AM2+) o valet står melan MSI o Gigabyte. Har mest lutat åt MSI. DrMos o allt vad det nu heter verkar lovande, men som sagt...MSI osar lite halvdan kvalité samtidigt. Vad ska man välja egentligen?

Permalänk
Medlem

I så fall ligger väl MSI väldigt bra till, skulle inte gråta om dom försvann precis.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hmm haft ESC // Elitegroup har ett asus nu. dock tror jag det kommer bli MSI som får lägga ner. bara en känsla. ESC är ju grymt stora i övriga länder och det räcker med att de har 2-3 stora länder än att som Asus är spridda över hela världen. bättre surport och i några länder finns det tillräkligt med köpare.

Visa signatur

I am Extrazz.