Radeon HD 4000 för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 4000 för bärbara datorer

Ett halvår efter lanseringen av den stationära Radeon HD 4000-serien har nu AMD lanserat mobila varianter. Värstingen heter Mobility Radeon HD 4800 och ska bjuda på något alldeles extra.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt lovande, hoppas att energiförbrukningen inte är så hög. Men att prestandan fortfarande sopar mattan med nVidia eller iaf utmanar dem :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Verkar vara väldigt lovande, hoppas att energiförbrukningen inte är så hög. Men att prestandan fortfarande sopar mattan med nVidia eller iaf utmanar dem :).

AMD har alltid haft bra mobila chip, nvidia har ingen chans här.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Precis vad jag väntade på! Nu blir det bärbar!

Permalänk
Medlem

Undra om det är när man använder strömkablen till sin bärbara. Jag tvivlar att ATI skulle kunna minska energiförbrukningen så mycket på ett halvår.

grafikkortet klockar troligen ner sig min 30% när man inte har tillgång till ström för att man ska ha en hyfsad batteritid på bärbara. Men som sakt det ser mycket lovande ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ska nog vara glad att jag såg detta nu när jag är i startgroparna med att byta ut nuvarande HP laptop. Bäst att vänta tills laptops med dessa kretsar är ute på marknaden ordentligt innan man slår till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD har alltid haft bra mobila chip, nvidia har ingen chans här.

Beror väl på hur man ser det. Enligt mig har nVidia länge dominerat med sina SLI-lösningar i laptops. Eller hur menar du att nVidia inte har någon chans?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

4600 och 4500 har bara 64-bitars minnesbuss så dom lär bli lidande på bärbara med högre upplösning så man får verkligen veta vad som är vad när man skall köpa sig en laptop.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ATI's nya kort kan i alla fall inte vara sämre än det 8400gs som sitter i en av mina bärbara.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

hey 8400gs är bra för en bärbara (spelar cs source, wow, call of duty5 utan problem, 1280x800,medium,no AA). i allafall funkar 8400gs bättre an nvidias nya mchips som 9200m(crap) och 9300m! men nividias 9600mgt funkar jävligt bra! köpte en acer men en sånt chip och klarar de flesta spel på high (ok inte crysis) men kunde köra death space på high!
men jag hoppas ati 4800 blir inte allt för varmt. prestande blir säkert jätte bra!

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

fan va nice, då kommer jag avvakta tills det börjar komma ut lite burkar med 4800, hoppas det blir vid april då bonusen kommer ;-P

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Vad förvånad man blev när man såg att de inte skulle minska på annat än klockfrekvenser. Detta kan verkligen bli något, har troligt vis god potential att driva spel fort nog, men lär nog dra för mycket ström för regular use.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på deras diagram skriver dom längst ner.
"Note: ATI Mobility Radeon HD 4870 GDDR5 results achieved using ATI Radeon HD 4870 1gb GDDR5 board."

Vad menar dom med det då?

Sen att köra dom testerna i 1920x1280 4xAA 8xAF är ju lite onödigt.
Det sämre kortet får 1fps, det bättre får 2fps. Vips, förbättring på 100%.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Om man kollar på deras diagram skriver dom längst ner.
"Note: ATI Mobility Radeon HD 4870 GDDR5 results achieved using ATI Radeon HD 4870 1gb GDDR5 board."

Vad menar dom med det då?

Förmodligen underklockat vanligt kort... Det var ju som tyskt test på GTX285. Det gjordes av ett vanligt GTX280 med högre frekvenser.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Om man kollar på deras diagram skriver dom längst ner.
"Note: ATI Mobility Radeon HD 4870 GDDR5 results achieved using ATI Radeon HD 4870 1gb GDDR5 board."

Vad menar dom med det då?

Sen att köra dom testerna i 1920x1280 4xAA 8xAF är ju lite onödigt.
Det sämre kortet får 1fps, det bättre får 2fps. Vips, förbättring på 100%.

Betyder ju precis vad det står, att dom använt ett HD4870 1GB GDDR5 kort vid test. Och att prestandan är likadan för i princip alla HD4870 med GDDR5.

Sen står det inte 1fps på det sämsta kortet eller 2fps för det bättre kortet. Det står "relative performance" 1 skulle lika gärna kunna motsvara 100fps eller 10000fps, det är bara för att förstå prestandaförbättringarna. Men går ju tydligen att missförstå ändå

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

1 står ju för 100%, eftersom 3870 presterar 100% av vad det klarar på alla spel... sen betyder att nya grafikkretsen är på 2,5 menas då att det har ökat prestandan med 150% jämfört med 3870..

mvh André

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

AMD har gått ut med att det är upp till tillverkarna att själv välja klockfrekvens. Så batteritiden mellan olika tillverkare kommer variera rätt rejält trots samma batterityp och komponenter kan jag tänka mig. AMD sa även att riktlinjen var 75w.

Asus lanserade en bärbar (släpbar) på CES med ett 4870x2 och 18,4" skärm. Även 2 laptops med 4600 serie kort vilket jag tycker är mer intressant. Prestanda mellan ett 3850 och 3870 som man kan få för runt 6000-7000 kr

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att 1an står för 1 fps och 2an för 2fps.. Jag överdrev lite angående prestandan på bärbara. Inte många bärbar som klarar köra dom upplösningarna, och när dom väl gör det så får dom extremt låg fps.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Om jag ska ha grafik till en bärbär dator så finns det bara en sak jag bryr mig om.
Batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Undra om det är när man använder strömkablen till sin bärbara. Jag tvivlar att ATI skulle kunna minska energiförbrukningen så mycket på ett halvår.

grafikkortet klockar troligen ner sig min 30% när man inte har tillgång till ström för att man ska ha en hyfsad batteritid på bärbara. Men som sakt det ser mycket lovande ut.

Troligen så kommer det fungera som med nuvarande kort från ati att det även sitter integrerade kretsar i datorn som används istället när man inte behöver kraften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Om jag ska ha grafik till en bärbär dator så finns det bara en sak jag bryr mig om.
Batteritid.

Då är det nog bättre om du kör med ett inbyggt grafikkort.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

jag gillade storleken på upplösningen 19x12 ^^

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Om jag ska ha grafik till en bärbär dator så finns det bara en sak jag bryr mig om.
Batteritid.

tror dig inte..

tror du vill ha enstaka färger och mer än en bild per sekund..

så du vill nog ha lite mera än batteri tid även om du inte tror det själv

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
tror dig inte..

tror du vill ha enstaka färger och mer än en bild per sekund..

så du vill nog ha lite mera än batteri tid även om du inte tror det själv

vissa använder sina laptops till mer än bara spela spel...och då behövs det inga tunga diskreta kort....kan vara en av de mer billigare modellerna...

själv försöker jag balansera mellan lite power och batteritid när jag söker laptops...tex, den bör kunna spela upp full hd videos....men att spela crysis i 100fps skiter jag i...

skulle jag vilja lira crysis, så skulle jag välja en alienware laptop med sli, och köra utan svenskt tangentbord

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Hoppas folk OCH tillverkare får upp ögonen för AMD/ATI nu, har uteslutet bara ATI i mina bärbara och jävligt nöjd, aldrig problem.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut, de behövs mer bra grafikkort på laptop-marknaden. Idag är typ de bästa 8800GTX i SLI, och dom sitter bara i dom Dell XPS och Alienware.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
SpelClockers

Hoppas bara inte att de behöver en dånande fläkt och höga temps för att kyla av kretsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GambitSWE
vissa använder sina laptops till mer än bara spela spel...och då behövs det inga tunga diskreta kort....kan vara en av de mer billigare modellerna...

själv försöker jag balansera mellan lite power och batteritid när jag söker laptops...tex, den bör kunna spela upp full hd videos....men att spela crysis i 100fps skiter jag i...

skulle jag vilja lira crysis, så skulle jag välja en alienware laptop med sli, och köra utan svenskt tangentbord

Tror han syftade på att utan någon form av grafikkrets så blir det lite DOS över det hela. Om man kollar på film osv kan det vara vettigt t.ex. Då kan ju dessutom det bli så att man sparar batteri genom att ha en grafikkrets värd namnet.

Förhoppningsvis blir det väldigt bra och har både bra prestanda och låg förbrukning i idle. Det är ganska logiskt att det inte kommer att gå att spela i flera timmar med hög upplösning och ögongodis utan att sätta i sladden...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

NVIDIA har nu tillkännagivigt en ny serie av mobila grafikkretsar som ska ta över efter GeForce 9M serien som dök upp under sommaren förra året. GeForce G100M heter den nya serien och NVIDIA har släppt lös tre olika kretsar i denna serie, G105M, G110M och GT130M. NVIDIA hävdar att de nya kretsarna ska vara upp till 55% snabbare än sina respektive föregångare och som väntat inte bara på att växla pixlar i spel utan även andra GPGPU arbeten som PhysX och stereoscopic 3D. Lenovo verkar vara först ut med NVIDIAs nya kretsar och dessa datorer ska dyka upp på marknaden i mars 2009.

http://www.nordichardware.se/nyhet,15002.html

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Hoppas bara inte att de behöver en dånande fläkt och höga temps för att kyla av kretsen.

Ingen större risk, det var ju nVIDIA som har problem med kretsar som lossnar i värme, men detta är inte nVIDIAs fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.