Finanskrisen drabbar Intel

Permalänk
Melding Plague

Finanskrisen drabbar Intel

Halvledarjätten Intels preliminära kvartalsrapport för det fjärde kvartalet visar på dystra siffror. Omsättningen har minskat med över 20 procent.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju inte direkt oväntat. Nu när folk har mindre pengar är ju inte ny dator det första man köper...

Permalänk

Absolut inte oväntat men det va verkligen ett stort tapp. Jag hade inte alls väntat mig så stor skillnad i just datorbranschen.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att finanskrisen kom ivägen, hade varit kul att se hur mkt dom tappat när dom släppte atom. Som bekant tog den ju en del från försäljningen av de dyrare processorerna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett bra tecken för konkurrensen, nu måste de sänka priserna mer för att öka omsättningen och fightas med AMD

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

I stort sett alla i branchen drabbas.. Intel kommer definitivt inte lida mer än någon annan är jag övertygad om.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Lite offtopic: Sweclockers, det finns andra sätt att inleda en artikel om Intel än att alltid skriva "Halvledarjätten Intel" ;)'

Annars finns det väl inte någon på denna jorden som inte har blivit berörd på ett eller annat sätt? Vissa mer eller mindre.
Nog bra för konkurrensen ändå

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor grupp de ska avskeda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Man kan ju även säga att de kan haft onödigt mycket personal och sen gjort för bra grejor som folk gärna sitter på lite extra länge.

i stan är det nog över 500pers som fått gå från sina jobb. detär rätt mycket med tanke på att vi uteslutande bara har 4-5stora industrier.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det var ju inte direkt oväntat. Nu när folk har mindre pengar är ju inte ny dator det första man köper...

Kan ju tala om för dej att jag har mer pengar över from i år. OT
Självklart är det inte bara Intel som drabbas, så att ta upp det som en nyhet övergår mitt förstånd faktiskt, finanskrisen är global.
Att uppsägningar kommer som grädde på moset borde väl ingen bli förvånad av längre, företag har ju bara ett syfte, att tjäna så mkt pengar dom kan.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Kan ju vara ett bra tecken för konkurrensen, nu måste de sänka priserna mer för att öka omsättningen och fightas med AMD

branchen har tappat men Intel har inte förlorat marknadsandelar till AMD och i och med att dom varslar folk verkar det som om dom kommer att vänta ut konjukturen istället för att kömpa för att vända den med lägre priser

Permalänk

Inte konstigt tycker jag, man är ju tvungen att punga ut runt 10 k för ett core i7 system ju.

Permalänk
Avstängd

Lite oväntat är det, det spåddes att elektronik branschen skulle bara drabbas med ca 10% som max

Ekonomer på jobbet som sa detta, inte några praktikanter på aftonbladet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Titta bara på q6600 som kostade 1500kr för bara någon månad sen. Nu kan man inte hitta den under 2000kr.

Det är en höjning på 500+.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Konjunktursvängningar eller "finanskriser" måste vara det slutgiltiga beviset på mänsklig enfald.

Här kan vi prata om självinducerade problem till följd av masshysteri. Det borde vara spöstraff för media att skriva om "finanskriser" över huvud taget, då det bara leder till att trångsynta människor tar ut alla sina pengar och hamstrar dem i madrassen (varefter de får sparken, för att köpkraften minskat).

Sorgligt.

Personligen har jag inte märkt av "finanskrisen" än. Jag är dock ganska svårpåverkad av kvällstidningar. Tror jag skall beställa en ny telefon ikväll för att stimulera ekonomin.

Permalänk
Medlem

Vi blir för tillfället hårt drabbade vad gäller priser då den svenska kronan försvagats samtidigt som dollarn stärkts.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Vi blir för tillfället hårt drabbade vad gäller priser då den svenska kronan försvagats samtidigt som dollarn stärkts.

USA sålde ut alla sina resurser för att få in pengar för att mätta skulderna de drar på sig. Därför fick dollarn ett uppsving. Snart går den ner igen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
USA sålde ut alla sina resurser för att få in pengar för att mätta skulderna de drar på sig. Därför fick dollarn ett uppsving. Snart går den ner igen.

Sant. Men svenska kronan blir samtidigt svagare framöver verkar de som.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
USA sålde ut alla sina resurser för att få in pengar för att mätta skulderna de drar på sig. Därför fick dollarn ett uppsving. Snart går den ner igen.

Får hoppas det, kanske dollarn krashar så resten av världen slutar spekulera i dollarn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Världen litar nog tyvärr lite mycket på dollarn :<

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoulShatter
Världen litar nog tyvärr lite mycket på dollarn :<

"Maffian" övergick ju till euro för ett bra tag sedan eftersom den var värd mer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Titta bara på q6600 som kostade 1500kr för bara någon månad sen. Nu kan man inte hitta den under 2000kr.

Det är en höjning på 500+.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Titta bara på q6600 som kostade 1500kr för bara någon månad sen. Nu kan man inte hitta den under 2000kr.

Det är en höjning på 500+.

nej, den ligger på 1590 kronor!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
nej, den ligger på 1590 kronor!

Nej inte på dustin, inet och komplett osv.
På okända butiker där ingen vågar handla finns det säkert.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Konjunktursvängningar eller "finanskriser" måste vara det slutgiltiga beviset på mänsklig enfald.

Här kan vi prata om självinducerade problem till följd av masshysteri. Det borde vara spöstraff för media att skriva om "finanskriser" över huvud taget, då det bara leder till att trångsynta människor tar ut alla sina pengar och hamstrar dem i madrassen (varefter de får sparken, för att köpkraften minskat).

Sorgligt.

Personligen har jag inte märkt av "finanskrisen" än. Jag är dock ganska svårpåverkad av kvällstidningar. Tror jag skall beställa en ny telefon ikväll för att stimulera ekonomin.

3 av mina närmare vänner, 2 av mina släktingar har förlorat sina jobb bara det sista 3 månaderna bara för att hela världen gick ner på sparlåga. Kallar du det enfald? Fruktansvärt många i landet, speciellt nere på västkusten har det otroligt tungt och får gå från hus och hem bara på grund av lågkonjukturen och du pratar om mänsklig enfald. Den enfaldiga här är du som inte ser längre än din egen näsa räcker, skit i andra och sköt om sig själv.. eller hur? Alla är tyvärr inte född med silversked i mun eller garanterade bra betalda jobb som håller i sig genom svängningar i ekonomin. Antar du tillhör antingen endera eller andra parten, annars skulle du aldrig uttala dig så korkat som du gjorde.

Idiot.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
3 av mina närmare vänner, 2 av mina släktingar har förlorat sina jobb bara det sista 3 månaderna bara för att hela världen gick ner på sparlåga. Kallar du det enfald? Fruktansvärt många i landet, speciellt nere på västkusten har det otroligt tungt och får gå från hus och hem bara på grund av lågkonjukturen och du pratar om mänsklig enfald. Den enfaldiga här är du som inte ser längre än din egen näsa räcker, skit i andra och sköt om sig själv.. eller hur? Alla är tyvärr inte född med silversked i mun eller garanterade bra betalda jobb som håller i sig genom svängningar i ekonomin. Antar du tillhör antingen endera eller andra parten, annars skulle du aldrig uttala dig så korkat som du gjorde.

Idiot.

Det finns gott om trångsynt folk överallt, dom lever i sina perfekta fantasivärld där dessa tror sig veta allt.

Lättare att ignorera dom, inte värt en stund av ens liv.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
USA sålde ut alla sina resurser för att få in pengar för att mätta skulderna de drar på sig. Därför fick dollarn ett uppsving. Snart går den ner igen.

jo har sett en del debatter om det, men när de började trycka pengar så sa alla att den skulle gå ner men istället så gick den upp. Man vet aldrig säkert vad som kommer hända, och ibland inte ens vad som hänt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
3 av mina närmare vänner, 2 av mina släktingar har förlorat sina jobb bara det sista 3 månaderna bara för att hela världen gick ner på sparlåga. Kallar du det enfald? Fruktansvärt många i landet, speciellt nere på västkusten har det otroligt tungt och får gå från hus och hem bara på grund av lågkonjukturen och du pratar om mänsklig enfald. Den enfaldiga här är du som inte ser längre än din egen näsa räcker, skit i andra och sköt om sig själv.. eller hur? Alla är tyvärr inte född med silversked i mun eller garanterade bra betalda jobb som håller i sig genom svängningar i ekonomin. Antar du tillhör antingen endera eller andra parten, annars skulle du aldrig uttala dig så korkat som du gjorde.

Idiot.

Tyvär är det ju så, jag är lite lyckligare lottad eftersom jag valt ett yrke som inte påverkas så mycket. Det ända är att flera försöker byta yrkesinriktning och slå sig in på marknaden.

Han gjorde en storsatsning innan den här finanskrisen slog in och har fått lägga till ett par miljoner på satsningen än vad han räknat med (byggnad). Förövrigt märks det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
jo har sett en del debatter om det, men när de började trycka pengar så sa alla att den skulle gå ner men istället så gick den upp. Man vet aldrig säkert vad som kommer hända, och ibland inte ens vad som hänt

Tyvär så är det alltid så att valutan går uppåt ett tag för att sedan krascha när man trycker upp massa pengar. Minns att det finns ett namn för det, men kan inte komma ihåg vad det heter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tyvär är det ju så, jag är lite lyckligare lottad eftersom jag valt ett yrke som inte påverkas så mycket. Det ända är att flera försöker byta yrkesinriktning och slå sig in på marknaden.

Han gjorde en storsatsning innan den här finanskrisen slog in och har fått lägga till ett par miljoner på satsningen än vad han räknat med (byggnad). Förövrigt märks det inte.

Tyvär så är det alltid så att valutan går uppåt ett tag för att sedan krascha när man trycker upp massa pengar. Minns att det finns ett namn för det, men kan inte komma ihåg vad det heter.

jag tror ordet du söker efter är tabbe

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Var väll inte oväntat, alla företag kommer ju drabbas mer eller mindre. Elektronik är väll något av det man drar in på först om man får det knapert i kassan.

Systemfel (globalt och lokalt) är väll det som ställer till det. Det skulle behövas något för att jämna ut mellan hög och lågkonjunktur så det blir mer stabilt istället för toppar och dalar. Släng in en konjunkturskatt eller något när det är mot högkonjunktur så ekonomin dämpas och spara pengarna så skatten kan sänkas när det vänder och då stimulera ekonomin. Inte sänka skatten i högkonjunktur som regeringen gjorde så man inga pengar har när lågkonjunkturen kommer.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro