Skrik inte åt hårddisken!

Permalänk
Melding Plague

Skrik inte åt hårddisken!

Att vibrationer inte är hårddiskens bästa vän är ingen nyhet för SweClockers läsare. Mindre känt är att något så oskyldigt som den mänskliga rösten kan påverka enheternas prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ramlade nästan av stolen åt den bra rubriken!

Permalänk
Medlem

Haha!

Ska låta bli då.:)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Det var värst, undrar hur mycket ljudet från alla servrar och diskar själva påverkar det hela - det låter ju ofta en del i dessa serverhallar (vilket märks i videon bl.a. ).

Permalänk
Medlem

Haha!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt..jag som skriker jämt på mina hårddiskar...Det är det första jag gör när jag vaknar på morgonen...

Permalänk
Medlem

Tar hårddiskarna skada eller påverkas prestandan bara temporärt? Spelar ofta rätt hög musik när jag sitter framför datorn och det lär ju orsaka en del vibrationer för hårddiskarna. Något att oroa sig för?

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tar en stund för läsarmen att återhämta sig och detta ger högre latens.

Vad är "latens"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elactos
Vad är "latens"?

http://letmegooglethatforyou.com/?q=latens

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elactos
Vad är "latens"?

Latency, svarstid

Permalänk
Medlem

så vänta, om jag har en fet baslåda som dunkar när jag lyssnar på musik, fuckar jag datorn ? ummmm

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elactos
Vad är "latens"?

Engelska ordet för latens är latency, vilket betyder fördröjning.

Permalänk
Medlem

Hmm, 1 meter bakom min hdd står en 10" subwoofer :S

Visa signatur
Permalänk

sett för ett tag sedan varit uppe på de flesta sidor. Trodde den var fejk då de lätt kan byta iprogrammet till en falsk applikation när de vänder bort kamerna. man tycker att hela stativet borde vibrera oavsett hur väl man försöker få bort vibrattioner.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har också min 5.1 stående precis bredvid burken, dock har jag pallat upp burken på skum musmattor för att sänka vibrationer, det var till för att sänka ljudnivån, inte vibrationer till hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Hur många decibel krävs det för en Flash/SSD att tappa prestanda tillfälligt?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

han borde ju undersöka det där vidare och tex kolla vilka frekvenser som stör mest

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Hur många decibel krävs det för en Flash/SSD att tappa prestanda tillfälligt?

Hur mycket som helst eftersom en ssd inte har några mekaniska delar så bör den väl inte ens kunna bli påverkad av något decibeltal?
Det finns inget som kan vibrera antar jag?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Många cs-nördar har nog upplevt sämre prestandan på sina hårddiskar

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Oh vilken nyhet. xD

Permalänk

Haha, det var kul!

Jag undrar hur det är på DH!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Tar hårddiskarna skada eller påverkas prestandan bara temporärt? Spelar ofta rätt hög musik när jag sitter framför datorn och det lär ju orsaka en del vibrationer för hårddiskarna. Något att oroa sig för?

Jag skulle aldrig ha basen bredvid burken iallafall. PÅ gymnasiet hade vi någon kurs i ljud där många hade egna 2.1 ljud vid sina datorer. Exakt de system kraschade hårddiskarna på i slutet på läsåret. troligtvis pga av att basen stod bredvid burken.

Permalänk

intressant fenomen om det stämmer

kul att ni sitter och oroar er för om hårddisken kan gå sönder ? borde inte hörseln prioriteras högre ?
eller är det kanske fetast baslåda som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalked
Jag skulle aldrig ha basen bredvid burken iallafall. PÅ gymnasiet hade vi någon kurs i ljud där många hade egna 2.1 ljud vid sina datorer. Exakt de system kraschade hårddiskarna på i slutet på läsåret. troligtvis pga av att basen stod bredvid burken.

Skärmade ni av högtalarna? Större basar har ju riktigt stora magneter så om ni inte gjorde det är det ganska naturligt att magnetismen från dom kommer att förstöra hårddiskar.

Permalänk

Haha, coolt. Med tanke på hur hög ljudnivån var i rummet dom spelade in i borde väl prestandan sänkas rätt så mycket pga det också

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Skärmade ni av högtalarna? Större basar har ju riktigt stora magneter så om ni inte gjorde det är det ganska naturligt att magnetismen från dom kommer att förstöra hårddiskar.

Hårddiskar innehåller redan riktigt kraftiga magneter. Högtalare i närheten orsakar knappast något problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur Gregg upptäckte fenomenet förtäljer dock inte historien.

kek :3

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Skärmade ni av högtalarna? Större basar har ju riktigt stora magneter så om ni inte gjorde det är det ganska naturligt att magnetismen från dom kommer att förstöra hårddiskar.

var inte mer avskärmat än själva lådan till basen. det kanske var så vissa att blev påverkade av magnetismen. men några stod mer än 50cm ifrån burken(tror det var nåt sånt iallfall detta var ju inte igår...) och det verkar va lite långt för att va relaterat till magnetism, baserna var ju inga hemmabio grejer direkt. men jag är ingen expert på magnetism eller vibrationer så:) vem vet.

Permalänk
Medlem

Jag skall aldrig skrika åt mina hårddiskar ._.
De blir ledsna och vill kanske inte skriva mer o.O

Permalänk
Medlem

Undrar om det här är en faktor för windowskrascher?
Windos börjar lagga, någon smutsig applikation läcker minne, den stackars gamla disken jobbar för fullt och när den frustrerade användaren börjar skrika åt datorn så puttas den över kanten och blådumpar när latensnivåerna blir kritiska