Seagate börjar med plattor på 500 gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Seagate börjar med plattor på 500 gigabyte

Hårddiskjätten Seagate förväntas inom kort lansera hårddiskar med plattor på 500 GB. Den högre lagringstätheten gör stora hårddiskar billigare att tillverka och dessutom snabbare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så då borde hårddiskar med femplattor ha 5*375=1875gb och 5*500=2500gb.

Permalänk
Medlem

Fasst var väl ett tag sen hårddiskar använde 5 plattor?

4 plattor och "2"TB vore inte fel, ryktades om att WD skulle komma med en men vet inte om det var mer än jusst rykten. Seagate brukar väl inte vara den som ligger främst vad gäller datatäthet heller?

(humm, känner mig lite ouppdaterad på området så rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Avstängd

skulle behöva en ny monsterdisk...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

http://prisjakt.nu/search.php?query=ST3500410AS

När släps de andra diskarna i serien 7200.12?

Permalänk

Kanske borde dom smälla krutet på att fixa firmwaren på 7200.11 först?.., men men, dom kanske tänker byta ut allas sådan mot denna framöver, det vore ju nice, kanske behåller min baraför att då...

Visa signatur

Nunca Est Bibendum

Permalänk
Medlem

Då kommer inte 640 GB diskarna vara snabbast längre då? Kommer det bli 1 TB diskarna istället?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Vore kul om Swec kunde fixa lite fler benchmarks på hårddiskar. Denna 500GB disk skulle ju vara intressant att se hur den presterar mot andra diskar med lägre datatäthet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som vanligt kommer det ny teknik hela tiden, med WD 640GB blue var ett kap när jag köpte den

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

500 GB plattorna ska Samsung också vara klara med som jag skrev i min tråd, de nya F2 Eco kommer använda de. Längtar tills 500GB plattan är standard.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Mumma. Trevligt med 1TB diskar med endast två plattor.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men kan inte nån berätta vad just det innebär med "1" eller "4" "plattor" har aldrig hört talats om det tidigare

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av west28
Dum fråga men kan inte nån berätta vad just det innebär med "1" eller "4" "plattor" har aldrig hört talats om det tidigare

http://www.imagecows.com/uploads/_d15c-iodata-ps3-hdd-2.jpg
Antalet skivor inuti helt enkelt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av west28
Dum fråga men kan inte nån berätta vad just det innebär med "1" eller "4" "plattor" har aldrig hört talats om det tidigare

En hårddisk har en eller fler skivor/plattor som informationen lagras på. För att öka storleken (för datan) på hårddisken har man helt enkelt bara lagt in flera skivor ovanpå varandra.

Bild på hur det kan se ut:

Bilden ovan har en 'ring' precis där armen är - vilket inte är särskilt bra. Armen har antagligen slagit i disken när den varigt igång och dragit en repa och sen antagligen smält fasst i skivan.

Nackdelen med fler plattor är att disken drar mer ström och blir varmare. Något direkt samband är nog lite halvsvårt att bevisa men många undviker diskar med många plattor för att de eventuellt skulle vara mer krashbenägna pga. att de har många skivor.

Permalänk
Medlem

Intressant, är väldigt nöjd med min nuvarande ST3500320AS 500gb 32mb, snabb och tyst och nu är den full och jag hatar att behöva rensa. Blir nog en ny snart.

Permalänk

med mer plattor och mer läsarmar ökar ju risken för fel dessutom.

Hoppas deras nya inte har samma 'fel' som de gamla har. och hoppas verkligen dessa blir billiga nu när samsung släpper sina samtidigt. (typ)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hur vore det om de kunde göra hållbara diskar först? ;)..

Köpte en Seagate 1TB i september.. den höll till början av december, började knacka och lät illa. Fick den utbytt i mitten av december. I förrgår hittade plötsligt datorn inga hårddiskar när jag startade datorn, efter lite felsökande så insåg jag att att det var den nya disken som lagt av, så fort jag drog ut den hittade datorn övriga diskar, så den höll 3v cirka. Då har jag i princip bara haft den ikopplad, knappt lagrat något på den.

Så jag vet inte riktigt....

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

en sån blir det! Perfekt!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Då borde de komma ner lite längre ner under kronan snart då?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Då borde de komma ner lite längre ner under kronan snart då?

Står i artikeln.:)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Hur vore det om de kunde göra hållbara diskar först? ;)..

Köpte en Seagate 1TB i september.. den höll till början av december, började knacka och lät illa. Fick den utbytt i mitten av december. I förrgår hittade plötsligt datorn inga hårddiskar när jag startade datorn, efter lite felsökande så insåg jag att att det var den nya disken som lagt av, så fort jag drog ut den hittade datorn övriga diskar, så den höll 3v cirka. Då har jag i princip bara haft den ikopplad, knappt lagrat något på den.

Så jag vet inte riktigt....

Håller med.

De borde fixa stabilitet och firmware i sina nuvarande diskar innan de förväntar sig att folk ska köpa deras nya.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, varför använder man inte alltid så lite skivor som möjligt?, vilka är nackdearna?, Med fördelarna snabbare, billigare och kallare så borde det väl alltid användas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandstorm
Hur vore det om de kunde göra hållbara diskar först? ;)..

Håller absolut med! Jag lagrar data på mina diskar liksom, data som jag vill behålla och komma åt när det är dags.
Köper inte bara större diskar för att bräcka och jag klarar mig utan Seagate's alla krascher och stallande hårddiskar. (stalla uttalas ståla från flygterminologi)
Kör hellre på beprövad teknik som Western Digital.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred| MB: Gigabyte MA790X-DS4| Processor: AMD X2 5050e 2.6GHz| Minne: 4GB Corsair Dominator 1066MHz| Grafik: Radeon HD4650| Hårddisk: WD Caviar Green 500/640GB| Nätagg: Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Men dom skiter i att fixa gamla diskarna... hoppas inte felet finns på nya sen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Lite sent tycker jag allt de kom ._.
Eller?

Permalänk
Medlem

önskar dom kunde fixat dom gamla innan men man får väl hoppas man får nån sån när min seagate pajar har haft den i ca 2 veckor och den knackade redan från första dagen så det är nog bara en tidsfråga innan den dör dock har ja en lite äldre seagate på 1tb som är ca 6 månader och den låter jättefint och har inte krånglat det minsta och det skumma är att det är samma firmware på båda diskarna.

väldigt trevligt med 1tb diskar med bara två plattor dock hoppas bara dom inte har några problem med dom för då lär iaf jag skaffa nån/några sådana

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Bara en fråga, varför använder man inte alltid så lite skivor som möjligt?, vilka är nackdearna?, Med fördelarna snabbare, billigare och kallare så borde det väl alltid användas?

Det gör man (det är därför det kommer en ny 500 GB disk med en sån här ny skiva istället för att fortsätta köra på de gamla 500 GB diskarna), men med fler skivor så får du ju mycket större diskar.
Hade du bara haft en skiva hade den största disken först nu alltså varigt 500 GB, men med flera skivor så har vi i dagsläget 1.5 TB och det kommer säkert 2 TB med dessa nya skivor också.

Men visst, om du vill ha en viss storlek och denna storlek finns på diskar med en enda skiva så är den att föredra rent generellt. Men ska du ha större diskar har du inget val än att köpa en med flera skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det gör man (det är därför det kommer en ny 500 GB disk med en sån här ny skiva istället för att fortsätta köra på de gamla 500 GB diskarna), men med fler skivor så får du ju mycket större diskar.
Hade du bara haft en skiva hade den största disken först nu alltså varigt 500 GB, men med flera skivor så har vi i dagsläget 1.5 TB och det kommer säkert 2 TB med dessa nya skivor också.

Men visst, om du vill ha en viss storlek och denna storlek finns på diskar med en enda skiva så är den att föredra rent generellt. Men ska du ha större diskar har du inget val än att köpa en med flera skivor.

Jo jag vet att det blir större ju fler skivor man har, men det känns som slöseri med pengar då om man kollar på wd, seagate och hitachi 500gb som är gjorda i mitten på 07 och har 3skivor då?.

Permalänk
Medlem

Fasst vad är alternativet? Sitta kvar med ~300 GB diskar?
De 500 GB diskarna man kan köpa idag har antagligen 2 skivor. Men när man ökade datatätheten så man fick in över 300 GB per platta så blev det alltså ineffektivt att ha två skivor på en 500 GB disk.
Därför kom 640 GB disken som passade bra med två skivor. Dvs. man kunde göra 640 GB disken för ungefär samma pengar som en 500 GB disk - det är därför som 640 GB disken rent generellt haft ett så bra pris per gigabyte.

De första 500 GB diskarna som kom hade antalgigen på den tiden minst 3 skivor. Första TB disken hade 5 skivor t.o.m. Med dessa 500 GB skivor kan man göra en terabytedisk med bara två skivor.
Med tiden så kommer det alltså ofta ut nya versioner av diskarna med färre skivor när man väl har lyckats med bättre datatäthet.

Permalänk

Har förvisso haft en 500GB Samsung som också kraschade, fast det var en DOA, knackade vid första användning.

Verkar itne som om det spelar någon roll vilket märke man satsar på, alla håller halvdan kvalitet.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS