konstigt systemljud ur hörlurar

Permalänk
Medlem

konstigt systemljud ur hörlurar

Hej alla!

har problem med lite ljud.
Det är så att när jag pluggar in hörlurar i min främre ljudport så hör jag ett konstant tjutande ljud som verkar påverkas av vad jag gör med datorn,
typ rör jag på musen så hörs det med ett annat "system"ljud?

någon som vet varför och vad en lösning på detta kan vara?

har följande moderkort som jag också låter ta hand om ljudet
MK Gigabyte GA-EP35-DS4P35/DDR2/LK/GBLAN

kan jag ha kopplat det fel? har använd sound hd sladden till moderkortet finns en som heter typ ac97 också

tacksam för en lösning^^

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Dem flesta inbyggda ljudkort låter så.

Permalänk
Medlem

men knappast så här extremt som den gör nu.

Det blev så i samband med en ominstallation btw

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Jag har använt många inbyggda ljudkort men aldrig haft liknande problem och om det fungerade innan så låter det som om det har blivit knas vid ominstallationen. Gjorde du några ändringar på hårdvaran då? Om inte så verkar det vara någon inställning eller drivrutins problem.

Hade ett asus-kort förut där inställningar i bios (för ljud) kunde ställa till det.

Permalänk
Medlem

Jag har också sådant ljud som kommer från störningar i ljudkortet eller från annan enhet.
Kolla först så att du inte har nån "störande" enhet i samma väggjack eller kanske nån fläkt eller luftvärmepump i närheten. Det ger störningar på mitt ljud som hörs tydligt speciellt i hörlurar.
För att lösa problem så köp till ett PCI ljudkort så kommer garanterat störningarna försvinna.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

saken är ju den att jag har använt mig av det tidigare utan problem.
Har nyss gjort en omformatering och då började problemet.

minns att jag hade det tidigare också men löste det på något sätt och hade hoppats att någon här visste vad jag menade och hade en lösning:p

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Installerat moderkortsdrivsar, de senaste? Senaste drivisar till ljudkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

japp, allting är nyhämtat från gigaybtes sida.

Det jag har kommit fram till är att det kan vara någon form av feedback från andra portar som hittar ut genom frontporten. Eller så är kabeln som går fram till ljudet från chassit dåligt skärmad, har sökt lite och hittat fler som har problemet.

har ett antec p182 som jag installerade igår

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Har exakt samma problem. Ska försöka mecka lite för att få bort det, dock har jag inga större förhoppningar om framgång.

Känns rätt fattigt att behöva köpa ett nytt ljudkort bara för att komma ifrån dylika missljud. Onboard ljudet är ju för övrigt mkt bra.

Permalänk
Sötast

Skruva upp volymen på datorn och skruva ner ljudet i hörlurarna fysiskt.