New ocz SSD the Vertex

Permalänk

tackar för länken, verkar ju stå sig ganska bra iaf. har dock väldigt låga skriv/läs i början, handlar allt om moderkort m.m?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svantepower
tackar för länken, verkar ju stå sig ganska bra iaf. har dock väldigt låga skriv/läs i början, handlar allt om moderkort m.m?

Ja till största delen, du kan ju laborera med stripsize, minst 128K är en bra tumregel annars.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ja till största delen, du kan ju laborera med stripsize, minst 128K är en bra tumregel annars.

Okej..är inte så jätte hemma på det där, vart ställer man in det isåfall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svantepower
Okej..är inte så jätte hemma på det där, vart ställer man in det isåfall?

Detta gjorde han i tråden där för att nå 400MBps:

YESS!!, finally, thank you lucid for tip, and everyone else for helping me out, i finally got what i was looking for.

Just for the record here is what I did.

1) Fresh flash of each drive FW1275

2) Raid setup strip 128 and align 128 Install Windows 7 x64 beta 7057 and tweaks this guide: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5291...

3) Disable superfetch

4) Disable indexing

5) Disable page file

6) Disable system restore

7) Power options on Performance

8) Latest chipset drivers and IMSM

9) Fresh sata cables in round curves no sharp bends

10) Latest BIOS

11) 1 vertex on sata 1 port 2nd on sata 3 port

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

När kommer vertex IIan då? Någon som vet eller har hört nåt?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ettan släpptes precis så kommer det nog dröja ett tag.

Fast frågan är om det spelar någon roll, för redan nu så är flaskhalsen sydbryggan. En snabbare disk kommer alltså att begränsas av sydbryggan.

Jag tror vi kommer få se fler PCIe diskar istället. Kanske kommer det bättre kontrollers iom den nya SATA versionen.

Tom SATA kablarna spelar roll vid dessa höga hastigheter ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Tom SATA kablarna spelar roll vid dessa höga hastigheter ...

Vilken tur att man beställde den där superduper sata kabeln med organiska aluminiumlegeringar och kryptonit som Sweclockers skrev om för länge sedan.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vad tyst det blivit här.

Alla ni som skaffat en Vertex och kört den ett tag,
hur har prestandan förändrats över tid?

Prestandan på Vertex, och andra SSDs, går ju ner efter ett tags användande. Hur mycket verkar variera och delvis bero på firmware-version.

Hur ser det ut för användarna här, om ni jämför med benchmarks ni gjort efter ni just hade installerat diskarna?

Just detta problem med prestandaförlust är vad som håller mig tillbaka från att köpa en eller två diskar; på andra håll har vissa rapporterat förluster som gör diskarna rejält mycket långsammare än traditionella hårddiskar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nyinköpt, nyinstallerad (rent OS)

Drygt en månad senare

Jag skulle nog säga att den lilla skillnaden i detta fall mest beror på att OS:et har installerats med en massa krafs, program som går i bakgrunden etc...samt allmän skillnad vid olika benchmark-tryck.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Är det samma firmware du använt i bägge fallen?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Ja, 1199 kom med diskarna, har inte gjort någonting.

Om jag uppdaterat firmware skulle allt på diskarna ha raderas.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem


Läste du att detta kommer att fixas snart?

Du ska alltså kunna uppdatera Firmware (~SSD:s 'BIOS')
utan att datan påverkas/raderas.

Blir så.
När vet jag inte.
Inte så ännu på dom OCZ Vertex som säljs nu, vad jag vet.

/halo

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Tja, inte för att jag bryr mig jättemycket...installation av windows tar ingen längre tid. Inte haft några problem alls, så jag har inte sett någon vits med uppdatering hittills.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Dina siffror är intressanta. Och positiva.
Dom visar ju i stort sett ingen försämring alls på 1 månad.

Beror också på hur mycket/många gånger man skriver på sin disk, så klart.

/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Enda problemet jag upptäckt efter att ha haft en vertex i strax över en månad är att man blir så irriterad när man sitter vid den andra datorn som har en slö 7200 varvare

Snart har jag råd med en 60Gb till spelburken, än så länge är det bara HTPCn som har SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av control87th
Enda problemet jag upptäckt
efter att ha haft en vertex i strax över en månad är att
man blir så irriterad
när man sitter vid den andra datorn
som har en slö 7200 varvare

hehe!
Den va' bra.
Mycket BRAAA!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

beställde mig en 1TB samsung 7200 varvare men samtidigt en Vertex 60gb och tänkte ha vertexen som system... mina andra hdds som jag har nu, en del av dom är typ 3-4år gammla nu att det känns när man ska spela...tex bf2 eller bf2142 har jag stora problem att ens installera och kunna spela på servrar...finns alltid nåt problem där och jag vet inte vad det är så jag tänkte då att byta ut hdds eller ja flytta på dom

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu har min disk börjat krångla.. får se om en liten reklamation löser problemet...

Permalänk

Har en fråga....vart kan jag disabla massa grejer som dom säger att man ska göra i OCZ forumet?
Jag har Windows 7 x32...

ser det bra ut när jag bara har installerat win7?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Windows 7 fungerar bättre än andra tidigare OS.
Tydligen ska inte något behövas stängas av, om så vore kanske delfragmentering en sådan om nu inte w7 redan stängt av den.

Varför folk stänger av olika funktioner beror dels på tidigare kontroller som jmicron hade gjorde systemet segt.
mer moderna kontrollers som i vertex har inga sådana bekymmer.

I princip ska du kunna köra som vanligt utan att stänga av något.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Man stänger även ner saker för att spara plats, systemåterställningen är en. För närvarande, förvisso i Vista, käkar den 10 GB av min disk vilket kan kännas lite onödigt. Backup kan man göra på annat sätt.

Permalänk

Okej...Men vad tycker ni om mina bilder då?

Äre bra eller dåligt...flyttade över lite grejer från en hdd till en annan...därför det är 17.9% cpu användning.

Och jag vet inte vilken FW jag har i vertexen

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min gamla 30gb till nyaste 1.7 turbo.. verkar ha blivit bättre iallafall..
IDE

AHCI