Datormusen fyller 40 år

Permalänk
Melding Plague

Datormusen fyller 40 år

För exakt 40 år sedan såg den första datormusen dagens ljus. Denna uppfinnig revolutionerade sättet att använda datorer, och är än idag världens troligtvis populäraste pekdon.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande av logitech må jag säga!
Själv har jag en Logitech G5 samt ett tangentbord av logitech

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

Logitech G5 samt G15 här

Permalänk
Medlem

Har en Logitech Nano just nu. Har tidigare haft 2 möss från just Logitech. Deras produkter är ju oslagbara Me like!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Snygg den där musen på bilden ;D

Använder själv Logitech MX518 och G15 (V2) :]

Permalänk
Medlem

Jag har en Logicool hemma

Permalänk
Medlem

härligt^^

sitter själv med logitech mx518 och G15 (v2) och kan nästan inte vara nöjdare (skulle vart en G5 (v2) å hade det vart perfekt)

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk

Logitech G9 ftw ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Han stalv väl ideen och vidare utvecklade den rättare sagt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Han stalv väl ideen och vidare utvecklade den rättare sagt?

Nej, han (Lans, missade du att skriva det?) utvecklade ju i princip ett digitaliseringsbord liknande Wacoms brädor idag. Det är inte samma produkt även om även det kan sägas vara ett "pekdon".

Visa signatur

g++

Permalänk
Avstängd

Logitec MX510 har jag ^^, är typ 3år gammal

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Alltid älskat logitechs möss Hade en mx500 i många år tills den avled, då skaffade jag en MX Revolution.
Tangentbordet är dock ett Eclipse II från Saitek.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Avstängd

Skriv kommentarerna om logitech i tråden om företaget. Blanda inte ihop logitech med musens födelse! Logitech är ett 80-talsföretag, musen uppfanns 1968.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

undra vilken dpi musen på bilden har
tar den min razer tro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
undra vilken dpi musen på bilden har
tar den min razer tro

Den har inga dpi för den har ingen optisk sensor.

Alltså på mus med kulor eller som på bilden, med skivor kan man inte mäta dpi på.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

grattis!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Den har inga dpi för den har ingen optisk sensor.

Alltså på mus med kulor eller som på bilden, med skivor kan man inte mäta dpi på.

Klart man kan! Och gör. En kulmus har en encoderskiva för varje led med små hål som avläses av ingenting annat än just optiska sensorer (läsgafflar). En viss sträcka som musen vandrat motsvarar ett visst antal hål som passerar de optiska sensorerna (de är två till antalet, en för X-led och en för Y-led), vilket lätt kan översättas till punkter per tum (DPI).

"DPI" för optiska möss (det vill säga de som har en bildsensor) kan utläsas på två sätt, antingen som punktstorleken på sensorn eller minsta möjliga längdrörelse som kan digitaliseras.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Skriv kommentarerna om logitech i tråden om företaget. Blanda inte ihop logitech med musens födelse! Logitech är ett 80-talsföretag, musen uppfanns 1968.

Idag är vi i början av slutet av 2008.
Logitech har sålt en miljard möss och många har/gillar möss från logitech.
Di menar inget illa.

Själv har jag just nu en Microsoft, min Logitech (numera en synonym till mus?) klarade inte av mina feta, tunga fingrar, vänsterknappen trasade efter en vecka och kuddarna slets loss :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

tja men hur använde man denna mus?

jag trodde inte skärm och dator med mus användes förrän början av 80 talet

Permalänk
Medlem

Re: Datormusen fyller 40 år

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
För exakt 40 år sedan såg den första datormusen dagens ljus. Denna uppfinnig revolutionerade sättet att använda datorer, och är än idag världens troligtvis populäraste pekdon.

Läs nyheten

Får jag påpeka det ganska populära pekdonet pekfingret? Hur bra mössen än blir har dom lite svårt att ersätta fingret

Permalänk

hahahaha fin datormus ser ut som nåt från träslöjden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Idag är vi i början av slutet av 2008.
Logitech har sålt en miljard möss och många har/gillar möss från logitech.
Di menar inget illa.

Själv har jag just nu en Microsoft, min Logitech (numera en synonym till mus?) klarade inte av mina feta, tunga fingrar, vänsterknappen trasade efter en vecka och kuddarna slets loss :/

Haha vad har du för våldsamma händer egentligen?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Logitech Mouseman Dualoptic, runt 7-8 år gammal, fungerar än och hittils har ingen mus släppts som kan tävla med dess underbara placering i min hand.

Visst är den kanske lite "trögare" än vad den var när den va splitterny, den är ju faktiskt helt PLATT på undersidan, men jag får kompensera med väldigt glidvänliga musmattor istället.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Dagen till ära passar jag på att beställa 2x Logitech G5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Logitech Mouseman Dualoptic, runt 7-8 år gammal, fungerar än och hittils har ingen mus släppts som kan tävla med dess underbara placering i min hand.

Visst är den kanske lite "trögare" än vad den var när den va splitterny, den är ju faktiskt helt PLATT på undersidan, men jag får kompensera med väldigt glidvänliga musmattor istället.

vad var det bra för med dual optic?

Permalänk

Lite fina skisser från Engelbarts patent för "X-Y-positionsindikatorn" från 1970:

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när man testar gamla Amiga och Atari möss så undrar man hur i jösse namn man kunde använd en dator på den tiden för dom känns så sega.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Om ni inte har kollat in Engelbart-demon från 1968 så gör det på t.ex. http://www.youtube.com/results?search_query=doug+engelbart+19...

Jag kommer ihåg när man läste i Byte i början på 80-talet om Xerox Star och senare Apple Lisa, men ingen på den tiden verkade känna till att Doug och hans grupp uppfunnit alltihop 15 år tidigare.

Och vad hände med killen efter det egentligen?

Riktigt riktigt fantastiskt att titta på. De var så långt före sin tid att det inte ens går att förstå. De där filmerna borde vara obligatoriska att se!

Permalänk
Medlem

intel 3.0 och razor diamondback here

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk

logitech mx518 Batman limited ed här

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra