Blueschreen vid installation

Permalänk
Medlem

Blueschreen vid installation

Jag har försökt och installera Windows XP på min Hp Pavilion Dv7, men så blir det en bluescreen. Har testar olika versioner av windows, men då blinkar det bara i vänstra hörnet...

--------

Såhär ser det förövrigt ut när jag får bluescreen

http://img367.imageshack.us/my.php?image=wallama6.jpg

Help wanted! Vill inte ha windows vista på min laptop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oftast då jag fått bluescreen vid installation av windows har det varit något fel på minnet eller annan hårdvara.

Men kan vara något så simpelt som felaktig skiva eller liknande.
Ifall du kan låna en annan CD med XP på och testar med den kan du utesluta din skiva. Fungerar det inte där heller får du börja tänka på hårdvarufel.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

bluescreen dyker upp efter alla drivrutiner har läst in. Innan så var det när jag hade precis startat up installationen, men eftersom jag hade återställt min hdd så kom jag längre på installationen, men fortfarande bluescreen.

Har testat med många olika xp skivor, tillochmed windows 2000, men det blir samma problem där. BSOD -.-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men Vista fungerar?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

jag har førsøkt med olika windows xp skivor och windows 2000, men ingenting fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På en bärbar HP 530 ska man in i bios och välj "disable" på "SATA Native mode". Sedan ska det funka att installera utan att hålla på med SATA drivrutiner etc.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=357876

Sedan vet jag inte varför du får blåskärm. Går det att nollställa bios på en bärbar?

Permalänk
Medlem

Disable, hmm ska testa de! Nollstælla bioset vet jag dock inte. jag har tagit ur batteriet dock och væntat 2 min, men det ær ingen skillnad. Men tror ni inte att jag kan ta ut min hdd från laptopen, koppla in den i min stationæra och formatera den dær? Før det liknar vanliga sata kopplingar ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98

Sedan vet jag inte varför du får blåskärm. Går det att nollställa bios på en bärbar?

Oftast genom ta ut batteri och hålla inne startknappen i 30sek

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram har datorn? Är det 4Gb (eller mer) så får du nog plocka ut lite minne och stoppa in det igen efter att installationen är klar.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Hur mycket ram har datorn? Är det 4Gb (eller mer) så får du nog plocka ut lite minne och stoppa in det igen efter att installationen är klar.

Har redan testat det, men får væl la førsøka igen.

Update: Testa och ta ut ett ramminne så jag bara hade 2048 mb, men det fungera inte. Snokade runt i bios och jag hitta ingenting med sata heller. Mailade HP för 3 dagar sedan, men dom har fortfarande inte svarat -.-

Visa signatur