Knakande ljud hörs från datorn. CPU'n? Minnet?

Permalänk
Medlem

Knakande ljud hörs från datorn. CPU'n? Minnet?

Hej.

Den 15'e eller 16'e november lade min hårddisk av. Nån dag innan detta hände, började datorn knaka. Jag trodde ju då självklart att det var hårddisken som orsakade de irriterande ljuden. Efter en vecka fick jag tag på en annan hårddisk. Datorn hade då varit avslagen under hela denna tid, då jag helst inte vill förlora viktig data som finns kvar på min gamla hårddisk.

Jag trodde knakandet hade upphört med tanke på "ny" hårddisk, men ack så fel jag hade. Ljuden uppstår när datorn måste använda CPU'n och/eller minnena (4st "splitter" nya från Datorbutiken) väldigt, t.ex. i spel. Jag beslöt mig då att göra en riktig grovstädning i datorn, så jag drog iväg till Kjell & Co och köpte en anti-stat-sladd-grejs-mojs som man sätter på handleden som ett armband o knipar fast andra änden på ett element.

Jag skruvade noga ur alla delar förutom CPU'n med fläkt och minnena och dammsög allt jag tog ur plus inne i datorn. Jag skruvade t.o.m. isär nätaggregatet o dammsög i själva hårdvaran. Självklart hade jag en såndär tuss-munstycke på dammsugaren, så att jag inte skulle förstöra något. När allt var klart blev datorn som väntat lite tystare och jag hörde inget knakande. Jippi tänkte jag o körde igång ett spel. Efter kanske 5 minuters spelande började datorn knaka igen. "Helvetes jävla h*r-fan!", skrek jag, men envist nog spelade jag vidare. Till sist hängde sig datorn och jag fick en sån där fint grafikkorts-error-liknande bild över hela datorskärmen (såg ut som ett krossat glas, fast mer rakt. Svårt o beskriva't). Nu vågar jag inte spela fler krävande spel. Counter-Strike 1.6 och Left 4 Dead fungerar klokrent utan några frysningar o annat skit.

Jag har tänkt mig ringa runt till olika företag som erbjuder dator-service så att de kan titta på min dator o laga den. Är dock fattig, så jag ringde till bror min o han sa att det kan vara minnet, men jag tror själv det är CPU'n. Vad tror ni? Knakandet uppstår ju när jag startar ett spel. Ibland även när jag är ute i Windows.

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagg? De kan faktiskt låta en del, när de blir belastade, så kolla om det inte är på bommen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

PSU, minne eller GPU - det är med stor sannolikhet inte CPU:n i alla fall.

Grafik- och minnesintensiva applikationer verkar få din dator på knä - kanske även effekten får PSU:n att vekna.

Minnena eller grafikkortet är förstavalen att titta närmare på då ett dåligt nätaggregat ofta resulterar i omstart eller "död" dator.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är överhetning på grafikkortet.
Såg en som hade problem med samma som du har... det blev 100 grader varmt när han spelade.

http://forums.hexus.net/graphics-cards-monitors/151215-sapphi...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Tack för era svar

Grafikkortet har varit uppe i över +80C i spel, men det har aldrig klagat. Ruggigt stark faktiskt. Tempraturerna på allt annat är förresten "normalt", dvs ca +40C i Windows o över +50C i spel för CPU'ns del. Men det kan alltså lika gärna vara grafikkortet? :S

Har lyssnat vart knakandet låter. Det hörs uppe vid nätaggregatet's och CPU'ns område. Inte nere vid grafikkortet som är iofs nån centimet nedanför CPU'n, men ändå. Knakandet ska ju liksom då höras vid grafikkortet, inte flera centimeter över hårdvaran.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Köp ett nätagg på t.ex. SIBA/PCCITY och testa - det är öppet köp i 30 dagar i alla fall.

Så kan du se om det är nätagget som spökar eller ej!

"Knakande" låter i mina öron lite skumt - enda som brukar "knaka" är diskar som håller på att ge upp.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Köp ett nätagg på t.ex. SIBA/PCCITY och testa - det är öppet köp i 30 dagar i alla fall.

Så kan du se om det är nätagget som spökar eller ej!

"Knakande" låter i mina öron lite skumt - enda som brukar "knaka" är diskar som håller på att ge upp.

Ok, får göra det. Tack.

Jåå, vet, men det är inte sådana knakningar. Hm, lite svårt o förklara. Ska försöka o spela in det.

EDIT Ljudfilen i WMA-format (högerklicka o välj Spara mål som...).

EDIT 2 Testade FurMark och datorn frös till efter +30 sekunder in när jag testade "Stability test". "Benchmarking" gick suveränt, men inte det andra.

Grafikkortet har som sagt fungerat klockrent i både Crysis, Crysis: Warhead och S.T.A.L.K.E.R.-spelen med förvånadsvärt höga grafikinställningar. Jag tog iofs inte bort själva omslaget från grafikkortet. Vågade inte det. Rädd för att jag ska skada grafikkortet eller nått sånt. Aldrig gjort nått sånt tidigare serni. Dammsugaren fiskade dock upp en riktigt tät liten dammtuss från insidan av omslaget.

Är det ofarligt o skruvabort omslaget utan att sabba något på grafikkortet o sedan dammsuga där?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ska man inte sätta den i ett jordat uttag(armbandet)?

Permalänk
Medlem

Det också... Kvittar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om knakandet uppstår vid belastning så är PSUn nog det troligaste alternativet. Skulle ju också kunna vara något problem med grafikkortets fläkt (om den är instabil skulle den kunna fungera bra på låga varv men börja låta på höga varv). Men min gissning är trots allt PSUn.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ha alltid datorn i jordat uttag när ni pillar i den men huvudströmbrytaren av. Ta på chassit innan ni tar på annat. Använd sen jordarmband om ni använder hängslen och livrem i vanliga fall med.
Jag tror fortfarande på GPU överhettning, låna ett skitkort av någon som bytt och testa. För metaller och plaster får ju spänningar om tempen går upp, och spänningar kan ju vandra en del innan de släpper och knakar till.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Ha alltid datorn i jordat uttag när ni pillar i den men huvudströmbrytaren av. Ta på chassit innan ni tar på annat. Använd sen jordarmband om ni använder hängslen och livrem i vanliga fall med.
Jag tror fortfarande på GPU överhettning, låna ett skitkort av någon som bytt och testa. För metaller och plaster får ju spänningar om tempen går upp, och spänningar kan ju vandra en del innan de släpper och knakar till.

Funkar alltid att ta i ett element eller så innan man grejar.

Permalänk
Medlem

Ring Intel och säg att du tog i ett element och vill ha pengarna tillbaka pga malfunction.
Man bör bevaka smalströms tekniken när man pysslar med datorer. (Vissa kallar den småström osv)
Om alla gjorde som jag beskrev över så skulle nog nya processorer kosta hälften av vad de kostar idag. Intels priser baseras på sälj/returer

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Ring Intel och säg att du tog i ett element och vill ha pengarna tillbaka pga malfunction.
Man bör bevaka smalströms tekniken när man pysslar med datorer. (Vissa kallar den småström osv)
Om alla gjorde som jag beskrev över så skulle nog nya processorer kosta hälften av vad de kostar idag. Intels priser baseras på sälj/returer

Nej, det behövs inte. Datorn har aldrig kraschat pga jag har gjort det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Avstängd

Förutsatt att detta inte är ett skämt:

Föreslår att du lämnar iväg burken till någon som kan. Du saknar grundläggande kunskap i hur man förhindrar bland annat esd-skador.

Om det är ett skämt:

Du missade ordet modermodem i första inlägget, det hade gjort skämtet mycket bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du använder dammsugare för att rengöra kan iaf inte jag gå i god för att allting är skadefritt, eftersom den alstrar en väldig massa statisk elektricitet, speciellt den sk. tuss du använde, så det blir till att bita i det sura och köpa nytt och testa efterhand

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara mer CPU fläkt . Har du någon fläkt på moderkortet?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED