Permalänk
Avstängd

Iphone firmware 2.2

Mer info och how-to hittar ni HÄR

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

helt perfekt. inte vill man missa nya iphone uppdateringar!

Permalänk
Medlem

Och fortfarande inte ett spår av den utlovade push-tjänsten. Men den som väntar på något gott...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Och fortfarande inte ett spår av den utlovade push-tjänsten. Men den som väntar på något gott...

vilken push tjänst?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
vilken push tjänst?

"Push Notification Service", som faktiskt kommer att göra diverse IM-program till mer än bara krimskrams. Altså, ge telefonen möjlighet att ta emot meddelanden även när den är i standby eller när du ha något annat program igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Push Notification Service", som faktiskt kommer att göra diverse IM-program till mer än bara krimskrams. Altså, ge telefonen möjlighet att ta emot meddelanden även när den är i standby eller när du ha något annat program igång.

aah den där mojen..
Ja den o flash skulle ju inte vara fel som vanligt..

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Push Notification Service", som faktiskt kommer att göra diverse IM-program till mer än bara krimskrams. Altså, ge telefonen möjlighet att ta emot meddelanden även när den är i standby eller när du ha något annat program igång.

Är det redan implementerat på serversidan så att det bara är klientsidan kvar att rulla ut menar du?
(Ungefär som med visual voicemail som ju är klart server side… eh, nä.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är det redan implementerat på serversidan så att det bara är klientsidan kvar att rulla ut menar du?

Nej, jag menar precis det jag skriver, att alla typer av IM-program fortfarande är i princip värdelösa på iphone, eftersom programmet måste vara igång (detta i kombination med brist på multitasking för tredjepartsprogram), för att du ska kunna ta emot meddelanden.

(Att skärmen måste vara påslagen hela tiden för att kunna nyttja wifi ska vi inte ens gå in på).

Denna push-tjänst utlovades komma först i samband med 2.0, och sköts därefter upp till september.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nej, jag menar precis det jag skriver /.../

Den biten vet vi ju tyvärr om ja.
Men det spelar ingen roll om klientsidan varit där i 2.0 om serversidan ännu släpar.
Och kikar vi på Visual VioceMail så ser vi ju hur svårt det varit att få in en sådan kanonfunktion på serversidan annat än hos AT&T trots att den funnits på klienten i över ett år.

Eller i korthet :
Enda glädjen för dig med att ha fått "Push Notification Service" i 2.0 /2.1 eller 2.2 hade troligen varit att du inte kunde klagat på att det inte fanns i 2.0/2.1 eller 2.2 - och fasen vet om du blivit så glad över det (men på den punkten vet ju du bäst).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Den biten vet vi ju tyvärr om ja.
Men det spelar ingen roll om klientsidan varit där i 2.0 om serversidan ännu släpar.
Och kikar vi på Visual VioceMail så ser vi ju hur svårt det varit att få in en sådan kanonfunktion på serversidan annat än hos AT&T trots att den funnits på klienten i över ett år.

Eller i korthet :
Enda glädjen för dig med att ha fått "Push Notification Service" i 2.0 /2.1 eller 2.2 hade troligen varit att du inte kunde klagat på att det inte fanns i 2.0/2.1 eller 2.2 - och fasen vet om du blivit så glad över det (men på den punkten vet ju du bäst).

Nu fattar jag inte riktigt vad du babblar om? Han skriver ju att det aldrig kom. Som jag förstått det har vi fått en fin push knapp som gör exakt nada.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Eller i korthet :
Enda glädjen för dig med att ha fått "Push Notification Service" i 2.0 /2.1 eller 2.2 hade troligen varit att du inte kunde klagat på att det inte fanns i 2.0/2.1 eller 2.2 - och fasen vet om du blivit så glad över det (men på den punkten vet ju du bäst).

Formulering och läsförståelse är verkligen inte din starka sida.

Apple sa att push-funktionen skulle vara tillgänglig för utvecklare och användare i september, och att den skulle komma med en mjukvaruuppgradering till telefonen. Naturligtvis måste också serversidan fixas, men vad har detta med saken att göra?

Det handlar om utlovad funktionalitet som ännu finns. Om det nu ligger på klientsidan eller serversidan spelar ingen som helst roll för slutanvändaren, alltså dig och mig (nåja, inte mig, eftersom jag äntligen blev av med den idag).

Din liknelse med visual voice mail ser jag ingen som helst relevans i, visserligen gällande det mesta du skriver. Det är apples egna servrar som kommer att tillhandahålla denna funktionalitet, och om jag förstår dig rätt, så menar du att "det är svårt" på något sätt är en "giltig" ursäkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Formulering och läsförståelse är verkligen inte din starka sida.

Lite avis på att du sa det först.
Sen skulle jag ju kunna nämna att det ska vara i operatörens nät osv när det gäller sevrar - men det begriper nog alla andra ändå…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Lite avis på att du sa det först.
Sen skulle jag ju kunna nämna att det ska vara i operatörens nät osv när det gäller sevrar - men det begriper nog alla andra ändå…

Fortfarande, vad fan svamlar du om?

"Push Notification Service" har _ingenting_ med operatörerna att göra. Vet du ens vad det är? Misstar du det för push mail?

Du kanske skriver i fel tråd? Gillar dock att du försöker klämma in lite spydighet medan du ytterligare förtydligar att du har noll koll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Lite avis på att du sa det först.
Sen skulle jag ju kunna nämna att det ska vara i operatörens nät osv när det gäller sevrar - men det begriper nog alla andra ändå…

Får ja fråga dig hur fan det skulle kunna vara operatörens skyldighet med servrar för en online tjänst?
Det är typ som att säga att appstore inte skulle funka om inte telia hade servrar för det i sitt nät.

Men du s.c.s.i... skulle inte du sälja din iphone för ett halvår sen? bara undrar då du verkar vara den mest missnöjda kund apple har.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Men du s.c.s.i... skulle inte du sälja din iphone för ett halvår sen? bara undrar då du verkar vara den mest missnöjda kund apple har.

Nja, jag frågade bara för några veckor i den stora iphone-tråden hur mycket den skulle kunna vara värd. Jag var ju nöjd med stora delar samtidigt som jag var missnöjd med en hel del, så var väldigt tveksam till att sälja den, speciellt eftersom jag ju då skulle förlora en hel del på det. Så har inte använt den på någon månad bara.

La ut en annons på blocket för ett par dagar sedan, och fick den såld för 3000. En väldig lättnad faktiskt. Använder min gamla Samsung U600, och undrar varför jag ersatte den från första början. Jämfört med iphonen så är den _för mig_ sjukt mycket smartare och smidigare. Bara att slippa bära på 150g-klumpen liksom.

Men är ju såklart fortfarande nyfiken på vad som händer med utvecklingen, vad som kommer i nya uppdateringar, osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Får ja fråga dig hur fan det skulle kunna vara operatörens skyldighet med servrar för en online tjänst?
Det är typ som att säga att appstore inte skulle funka om inte telia hade servrar för det i sitt nät

Av den enkla anledningen att det är i telias nät som notifieringen ska ut till den telefonen.
Appstore använder ju bara Telias nät som ett medium då det är en initierad trafik från telefonen.
Jämför med hur det funka när du anropar ett dnsuppslag (eller går in på swec) jämfört med hur det funkar när scanova (elelr vad för nät du har) pingar ditt "bredbandsmodem" för att se om din ip-adress fortfarande är i bruk (dvs. modemet igång).
Är det begripligt nog för att förklara vad jag menar?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Av den enkla anledningen att det är i telias nät som notifieringen ska ut till den telefonen.
Appstore använder ju bara Telias nät som ett medium då det är en initierad trafik från telefonen.
Jämför med hur det funka när du anropar ett dnsuppslag (eller går in på swec) jämfört med hur det funkar när scanova (elelr vad för nät du har) pingar ditt "bredbandsmodem" för att se om din ip-adress fortfarande är i bruk (dvs. modemet igång).
Är det begripligt nog för att förklara vad jag menar?

Apples push-notification-tjänst är på inget sätt beroende av telefonleverantören, då den fungerar även utan sim-kort, om telefonen är uppkopplad via wifi.

Tillverkaren av ett IM-program får köra sina egna servrar som i sin tur skickar en signal till Apples servrar (som telefonen har ständig kontakt mot), som meddelar telefonen. Telefonleverantören ansvarar alltså bara för att datan ska skickas mellan apples servrar och din telefon, och de görs med samma lösningar som används när du idag surfar eller ser på youtube-klipp från telefonen.

Telia (eller någon annan mobiltelefonileverantör) kommer inte att behöva göra någon anpassning för att detta ska kunna fungera, och inte heller behöva köra några extraservrar för det.

http://www.iphonehacks.com/2008/08/push-notificatn.html
http://gizmodo.com/5098887/why-is-apple-iphone-push-notificat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En tjänst byggd så är rätt kass på att hushålla med batteri och bandbredd.
Det är ju som en mailklient inställd på att anropa pop-servern stup i kvarten.
Det finns ju redan en kommunikation mellan telefonen och basstationen som används för att meddela när mms och sms (och samtal) vill till telefonen. Varför använda ytterligare en anslutning?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
En tjänst byggd så är rätt kass på att hushålla med batteri och bandbredd.
Det är ju som en mailklient inställd på att anropa pop-servern stup i kvarten.
Det finns ju redan en kommunikation mellan telefonen och basstationen som används för att meddela när mms och sms (och samtal) vill till telefonen. Varför använda ytterligare en anslutning?

För att den inte kräver något av telefonileverantörerna, naturligtvis, och för att det ska gå att köra utan koppling till mobilnätet.

Jag körde förut icq 24/7 på min gamla WM-smartphone, och det påverkade inte batteriet särskilt nämnvärt. Bandbredden lär ju heller inte vara nåt problem, då det ju ständigt tjatas om att iphone utan "frisurf" är bortkastat. Men även här, men gällande priser, hamnar det på ett par kronor per dag.

Många telefoner kör idag pushmail mot egna, privata exchange-servrar. Hur tror du att det fungerar? Tror du att leverantörerna har något med det att göra?

Det finns mängder av artiklar kring denna funktion (framför allt om dess försening), och inte någonstans nämns någon inblandning från telefonileverantörerna. Allt tyder på att det kommer att fungera via nuvarande dataanslutningar, gprs/3g eller wifi. Men du kanske har någon källa som jag har missat, som menar annorlunda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att den inte kräver något av telefonileverantörerna, naturligtvis, och för att det ska gå att köra utan koppling till mobilnätet.

Du mäörker "tankecirkeln" i första satsen va?
Sen vet du väl att mobilnätet når du från tcp/ip oxå - så du når basstationen från såväl telefon som (i princip) valfri dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag körde förut icq 24/7 på min gamla WM-smartphone, och det påverkade inte batteriet särskilt nämnvärt.

Vilket är underligt då det "energihungrigaste" man kan göra på en telefon är att sända information. Fast jag antar att du hade någon form av specialtelefon då. Hur som haver är iPhonen sådan att den trådlösa kommunikationen är energiboven nummer ett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Många telefoner kör idag pushmail mot egna, privata exchange-servrar. Hur tror du att det fungerar? Tror du att leverantörerna har något med det att göra?

Nej. Har jag antytt det så har det varit ett rent misstag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det finns mängder av artiklar kring denna funktion (framför allt om dess försening), och inte någonstans nämns någon inblandning från telefonileverantörerna. Allt tyder på att det kommer att fungera via nuvarande dataanslutningar, gprs/3g eller wifi. Men du kanske har någon källa som jag har missat, som menar annorlunda?

Är alla artiklarna av samma kvalité som de du länkade så har jag läst nog av sådana och hoppas innerligt att det inte är den tekniken som du (och de) antyder för det komemr göra att push notification kommer dra energi. (Vill du göra en simulering så ha ett mailprogram att popa kontot varje timma och sedan ställer du oim till var femtonde sekund och jämför batteritiderna du får. Jämför gärna på ett mailkonto där du inte får några mail så du slipper den variabeln.)
Med en smärre inblandning av operatören, som vid visual voicemail och liknande, så kan man spara mycket energi och få en trevligare funktion.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
...

Jag ifrågasätter inte att tekniken du syftar på skulle vara bättre, men av allt att döma så verkar det ju uppenbart att de kommer att köra via gprs/wifi.
Men som sagt, har du några mer kvalitativa källor som pekar på motsatsen så läser jag dem gärna (trots att jag inte längre har har iphone).

Tills dess, med tanke på att inte ens Apple har nämnt något om telefonileverantörernas inblandning, så är det bara dina gissningar mot många väldigt mycket mer kvalificerade gissningar.

Visa signatur