Permalänk
Medlem

Att göra router till switch.

Hej alla.

Efter att jag och min flickvän flyttat till en ny lägenhet så har vi inte kunnat använda routern.

Hyresvärdens nätverksgrupp säger följande:
"Mitt tips är att ni konsulterar D-Links hemsida, alternativt manualen och stänger av routingfunktionen i routern så att den istället fungerar som en switch. Detta _kan_ vara en lösning på problemet. Fungerar inte detta får ni skaffa en annan router av annan modell och förslagsvis även märke."

Vad innebär detta? Vad är skillnaden på en switch och en router, och hur gör jag min router till en switch?

All hjälp uppskattas!

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så enkelt att du bara behöver gå in i routern och stänga av DHCP, Skriv in 192.168.0.1 i din webbläsare och leta dig fram.

Permalänk
Medlem

Samt endast använda LAN portar för ansluting, ej WAN.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en router och en switch är att routern är betydligt mer avancerad, istället för att bara fråga varje dator vad den "heter" (MAC-Address) och skicka data vidare till rätt mottagare så får routern en överblick över hela nätverket, och letar automatiskt upp den rätta vägen att skicka allt genom IP-Addressering. Den innehåller dessutom aen hel del andra prylar, såsom DHCP Server, Webserver och Gateway, att stänga av alla dessa funktioner och få routern att fungera som sin "lillebror" Switchen tror jag inte finns som ett val i webinterfacet.

Är också mycket tveksam på "nätverksgruppens" påstående, att detta skulle hjälpa er router att fungera, genom att inte fungera som en router, motsäger sig ju sig själv lite, eller hur?

Är dock mycket nyfiken på petterbergs påstående, vid första anblick verkar det lite dumt, men om man kopplar in även sladden till modemet i LAN portarna så kanske det häder nåt
, även fast jag forfarande är tveksam på att resultatet blir som önskat, enheten är ju trots allt inte designad för att funka som switch, utan som så mycket mer.

För att kunna hjälpa dig ytterligare tror jag att vi behöver mer information, som t ex vad ni har för internetleverantör samt vad routern heter. D-Link har en hel del modeller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Näe det kanske inte hjälper routern men det kanske hjälper funktionaliteten i tjänsten?
Jag antar att deras isp delar ut flertalet ipadresser om dom kläcker ur sig just detta påstående.

Angående switch-konvertering av routrar.
Stänger man av DHCP-servern på routern så delar den inte ut ipadresser, nätverksmaskar eller dnser, den medlar då bara data vidare från lanport till lanport, och sätter man sedan tpn ifrån väggutaget (som jag antar dom har) så sköts all adresstilldelning ifrån ispn.
Routern finns där och har ett internt ipnummer såsom 192.168.0.1 tex, men den medlar inget och stör inget, webservern i den är fortfarande aktiv och kan nås om man matar in ipnummret i en webläsare.

Detta är mina generella erfarenheter ifrån D-Link, dock har jag erfarat att vissa Netgear routrar stänger av även webservern när man fimpar DHCP-servern, en kompis använder en Netgearrouter som accesspunkt till xboxen och laptopen.
Just den routern gjorde på detta vis.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är Chalmers Studentbostäder som är internetleverantören, vet inte vilken leverantör dom har i sig, kanske bbb?

Routern är en D-Link DI-524 det rör sig om.

Men om jag förstått rätt... På något sätt stänga av någon DHCP-grej och istället för att köra in internetsladden i WAN-porten så gör man det i en LAN-port? Funkar detta även om jag vill använda trådlöst?

MVH Axel.

EDIT: Lyckades med att få internetuppkoppling genom LAN-portarna och att deaktivera DHCP, men det har blivit rätt konstigt sedan dess.

På Chalmers Bostäders hemsida måste man registrera en mac. Kan jag bara regga en dator där, eller har routern en mac så att flera datorer kan ha internet genom samma mac?

Kommer inte heller längre åt 192.168.0.1, även fast jag har internet genom routern. Varför?

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte åt 192 adressen pga att du itne längre har en 192 adress på din dator.

Du har nu en extern ip på din dator, alltså samma ip du skulle få om du pluggade datorn rätt in i väggen.

Din router agerar nu switch, alltså i stort sett en grenkontakt.

Tycker det låter som du kopplat routern åt fel håll eller nåt från början.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Fixat, efter ett långt samtal med supporten.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag undrar om jag kunde få förklaring på hur man kopplar flera datorer med ens router, för trådlösa nätverk.
Jag har wireless belkin två staionera och en bärbar dator som jag vill internet ska funka på.
Provat att bara lägga in den andra stationera datorn men det har inte funkat. Vad gör man?

(jag kan inte riktigt orientera mig på alla dessa mappar så jag ställer frågan här)

Mvh DHax

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DHax
Hej,

Jag undrar om jag kunde få förklaring på hur man kopplar flera datorer med ens router, för trådlösa nätverk.
Jag har wireless belkin två staionera och en bärbar dator som jag vill internet ska funka på.
Provat att bara lägga in den andra stationera datorn men det har inte funkat. Vad gör man?

(jag kan inte riktigt orientera mig på alla dessa mappar så jag ställer frågan här)

Mvh DHax

Du bör nog specificera ditt problem lite mer, du vill ha trådlös åtkomst från samtliga datorer(stationÄra/laptops) gentemot routern, är det korrekt?

Ge även info om din utrustning, en förutsättning för att använda trådlös anslutning är t.ex att datorerna har ett trådlöst nätverkskort av något slag.

Vad menar du med ".. lägga in den andra station..", hur och var har du "lagt in" den?

Permalänk
Medlem

Hej allihop

Tack så väldigt mycket metalgubben, det ordna sig. Vi försökte bara igen och nu funkar alla datorer.

Tycker det är otroligt snällt att man kan fråga varandra om hjälp genom forum.

Ha det så bra

Permalänk
Medlem

JAg lånar tråden! JAg har en d-link dir 635 som krånglar, jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag gör om den till en switch. Har just nu enbart sladd in i väggen och datorns mac inskrivet hos leverantören. Jag vill istället kunna ha routerns mac hos leverantören och kunna använda lan portarna på den. Hur löser jag detta?

tusen tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sniz88
JAg lånar tråden! JAg har en d-link dir 635 som krånglar, jag skulle vilja ha lite hjälp med hur jag gör om den till en switch. Har just nu enbart sladd in i väggen och datorns mac inskrivet hos leverantören. Jag vill istället kunna ha routerns mac hos leverantören och kunna använda lan portarna på den. Hur löser jag detta?

tusen tack!

Du tänker nog lite fel.
Routerns MAC-adress spelar bara roll OM du ska ha den som router. Måste du registrera MAC-adressen hos leverantören (idiotiskt btw) och bara får ha 1 sådan (du får ett IP) och vill ha flera så är det just routerfunktionen du ska använda.
Du kan koppla in datorn i en LAN-port på routern och i inställningarna välja att routerns WAN-port ska klona din dators MAC, på så vis behöver du inte meddela någon förändring till leverantören. Sen kopplar du in WAN-porten mot vägguttaget.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG