gddr3 till 9500gt - värt eller overkill?

Permalänk
Medlem

gddr3 till 9500gt - värt eller overkill?

Letar ett nvidia-kort under 1000-lappen, hyffsat svalt, men med ok spelprestanda. Lutar nu åt ett 9500gt, ser att de allra flesta har ddr2-minnen men sparkle har ett med ddr3: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SPSF-PX9...

Så jag undrar bara, kan man räkna med skillnad mellan ddr2 och ddr3 för ett 9500gt eller flaskar resten av kortet?

Sen funderar jag på om 256M är lagom eller om jag behöver mer, antar att ett graffe i den klassen inte medger några monsterupplösningar hur som helst?

Systemet i övrigt är amd790x med en sempron le-1200 singlecore på 2.1 GHz med 2G ram, väntar på deneb nämligen.

(är total n00b på grafikkort, sitter med geforce4 på agp4x i skrivande stund och har inte haft koll på marknaden sen jag köpte det. Men jag vet så mkt som att radeon inte är aktuellt då jag kör linux rätt mkt.)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kort tycker jag är ett minst lika bra val, och dessutom dubbelt minne
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=375721

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Re: gddr3 till 9500gt - värt eller overkill?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oegat
Men jag vet så mkt som att radeon inte är aktuellt då jag kör linux rätt mkt.)

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

De skall ju ha bättrat på stödet till linux vad jag vet iaf, de släpper nya drivisar varje månad, har jag för mig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som sagt...

Det finns både en proprietär och en open-source-drivare till ati för linux, men ingen av dem fungerar i närheten av så bra som nvidia-drivaren gör i nuläget. Tyvärr.

Varför jag frågar är mest för att jag är nyfiken på om kortet jag sett ut är balanserat i sina specar, samt om ddr3 gör skillnad. Ingen som har en teori eller synpunkt?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)