AMD-kylare sitter fast i cpu:n -> zif-spak oåtkomlig -> fler problem etc...

Permalänk
Medlem

AMD-kylare sitter fast i cpu:n -> zif-spak oåtkomlig -> fler problem etc...

Jahapp, då skulle jag för första gången prova plocka ut min athlon x2 be2300 från moderkortet (ett MSI k9ag neo2). Orsaken var att jag ville testa ett annat am2-kort jag kommit över om det funkade (upphittat, typ). Vilket det inte verkar göra... nåväl. Problemet i korthet är att kylaren (original) på nåt vis sitter fast i cpu:n, så hårt att den inte går att få lös med milt våld. Detta leder till problem med att få lös cpun på ett icke-våldsamt sätt ur sockel, då man inte kommer åt zif-spaken esom kylaren är ivägen!

Bakgrunden är iaf att jag hittade ett am2kort för ett tag sen som var slängt, men det såg ok ut så jag ville ta hem det och testa det (jag brukar göra sånt, en i många fall onödig fetish). Eftersom jag inte hade någon billig am2-cpu liggandes så bestämde jag mig tillslut för att låna en från ett ihopbyggt system, min garderobsserver som av diverse anledningar inte är igång just nu.

Det var där det började... x2an hade originalkylare monterad, när jag byggde systemet för snart ett år sen satte jag bara ihop allt med originalgeggan som följer med kylaren, inga problem. Då skulle jag tidigare ikväll ta lös cpu:n (1a gången sen montering), så jag lossar metallbygeln som håller fast kylaren och försöker lyfta. Då sitter kylaren av någon anledning fast. Det ska den väl inte göra tänker jag, så jag tar i lite. Då lossnar hela paketet, kylare + cpu, från cpu-sockeln, trots att zif-spaken är i låst läge. Det var ju inte planerat men jag kollar benen och de ser ok ut. Kylaren sitter fortfarande som berget i cpu:n, så jag tänker att jag testar sätta allt på plats i andra moderkortet (ett gigabyte m57-sli for the record). Där kan jag ju inte heller använda zif-spaken slår det mig, men jag lägger allt försiktigt på plats och visst, cpun glider i läge trots att zif-spaken är låst. Bra, tänker jag, försäkrar mig om att den verkligen ligger rätt innan jag spänner fast allt med kylarbygeln. Testar kortet med minimalt med grejer inkopplade och det visar inget liv utöver cpu-fläkten, inte ens pip (kopplade i speakern av den anledningen). Tar ut cpun lika lätt som den gled i, kollar benen igen och de är intakta.

Ok. Då ska jag stoppa tillbaka alltihopa (kylare + cpu) på MSI-kortet. Då var det plötsligt inte lika enkelt. Även här är ju zif-spaken låst, och hur jag än lirkar faller cpun inte på plats. Zif-spaken gör uppenbarligen ett bättre jobb här, det gjorde den även då jag slet lös allt för då gav den med sig först efter lite våld (våld ursprungligen riktat mot kylar-lim-geggan, inte mot sockeln!). Så nu har jag en processor som sitter fast i en kylare och som inte vill fastna på moderkoret! Jag vågar ju inte heller ta i och trycka till när den ligger i sockeln för är den inte i läge så böjer jag säkert ben.

Frågorna är väl då -

1), varför sitter kylaren fast? Är det så det ska vara eller? Det verkar ju osannolikt då det inte är ovanligt att folk byter kylare, jag har inte heller hört talas om att det ska vara något problem att få lös en monterad kylare med originalgegga. Men jag kan ha missat nåt...

2) Något tips på hur man får lös den? Kniv? Värme?

3) Jag vet inte alls hur zif-låsningen funkar, några knep för att komma runt den? Uppenbarligen varierar dess effektivitet mycket mellan olika kort.

Rädslan för att böja ben på processorn gör att jag inte vill experimentera för mycket, det är därför jag frågar här. Sen finns ju naturligtvis risken i slutändan att det trasiga moderkortet brännt processorn alldeles oavsett vad, men jag har fått för mig att det är ganska ovanligt nuförtiden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

ta lös med ett rakblad kanske ? jag vred kylaren åt sidan direkt efter jag stängt av dator så pastan fortfarande var varm . det gick as bra .. gjorde som du en gång och drog upp hela skiten ;p men cpu gick lös med ett rakblad mellan cpu och kylare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset... kanske får värma upp flänsen lite försiktigt innan jag går lös med kniven. Sen blir det arctic silver, detta var nog sista gången jag använt amd:s originalgegga. Återkommer med resultat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Har oxo ryckt upp cpu'n några gånger ur låst sockel... lite skitnödig blir man ju
Men som sagt, har kylaren och cpu'n suttit ihop ett bra tag så krävs det nog att man värmer först innan man kan dela på de. Använd en hårtork på flänsen och värm försiktigt så ska du se att det går mycket lättare

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Nu är det fixat i alla fall, tack för tipsen! Jag la flänsen upp och ner på en köksplatta på ettan en stund. Jag hade inga rakblad men jag hittade en tunnbladig filékniv som jag slipade upp ordentligt. Hittade ett hörn där jag kom åt och fick lös den med lite våld.

Sen skrapade jag bort geggan och satte dit ny, nu sitter allt i den ursprungliga maskinen och allt funkar som det ska. Fast behandligen gick lite hårt åt benen ändå, nu i dagsljuset såg jag att alla ben inte var helt raka, men inte mer än att de rätade ut sig när de kom på plats i sockeln

Så jag flyttar nog inte den cpu:n så mycket mer. Slutet gott, det upphittade moderkortet åker ut igen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX