Lunds öppna stadsnät - Adamo Problem!

Permalänk
Medlem

Lunds öppna stadsnät - Adamo Problem!

Bor på Delphi och har för tillfället feta problem med att anslutningen dör stup i kvarten, någon mer med det problemet?

Nej det beror inte på routern, de verkar som att antingen en switch dött i källaren eller liknande, för jag får ibland interna ip-adresser när jag kopplar direkt i jacket. Fick förut 192.168.1.33 istället för mitt externa IP via Adamo??!??!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det låter som att din granne vänt sin router fel. Om jag minns rätt kunde det hända i nätet (layer 2), dvs fanns inget skydd mot det i switchen/coren.

Kolla vilken macadress (skriv arp -a i kommandoprompten) din gateway har och ring Adamo, så meddelar de stadsnätet så de stänger den jävelns port.

Permalänk

Eller ring Adamo och be dem googla på "dhcp snooping"

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Enligt killen på supporten skulle de va layer3 nät... Vilket leder oss till 2(?) möjligheter:

1. Han har fel
2. En switch är fuckad

En annan snubbe på supporten skulle undersöka saken iallafall och kolla upp det efter att man fått förklara att "JA jag har rensat DHCP-lånen dvs jag har kört ipconfig /release, och ipconfig /flushdns, ipconfig /renew och får en IP-adress av en annan router än min egen då den har ett annat subnät osv..." Då sa han okej, de va konstigt, ska kolla upp det o återkomma. Bra tack

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Låter som ett konfigurationsfel ifrån Adamo eller de som sköter stadsnätet. Förhoppningsvis fixar supporten det.

Ang L2 eller L3 nät så beror det på hur man ser på det hela. Ifall man ser på nätet ur ett helhetsperspektiv eller om man ser på det ifrån en vanlig switch's synvinkel.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i de olika nivåerna på näten, men vet väl på ett ungefär att vad det handlar om, typ att routrar agerar på level 3. Förklara gärna mer dock.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ja det är som du säger att man brukar jämför utrustning med vilken nivå de arbetar i.
Som du säger så är routing i lager 3 och vanliga switchar arbetar på lager 2 osv. Ifall man ser på ett nät med routing rent allmänt så skulle man säga att det är ett lager 3 nät (Tänker inte diskutera MPLS och liknande). Däremot så är förmodligen vissa delar av nätet som enbart arbetar på lager 2.

Så det beror som sagt på hur man ser på det hela.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det är stadsnätet felet ligger hos, inte Adamo. Adamo har ingen kontroll på hårdvaran.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Enligt killen på supporten skulle de va layer3 nät... Vilket leder oss till 2(?) möjligheter:

1. Han har fel
2. En switch är fuckad

En annan snubbe på supporten skulle undersöka saken iallafall och kolla upp det efter att man fått förklara att "JA jag har rensat DHCP-lånen dvs jag har kört ipconfig /release, och ipconfig /flushdns, ipconfig /renew och får en IP-adress av en annan router än min egen då den har ett annat subnät osv..." Då sa han okej, de va konstigt, ska kolla upp det o återkomma. Bra tack

1. Det är Layer3
2. Förmodligen något provisioneringsfel från nätets sida

Kollar på ditt ärende så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Mitt stadsnät på vildanden var stendött under ett par timmars tid igår. Enligt routern var inte ens nätverkssladden inkopplad. Men sen blev det även ett strömavbrott, och när elen kom tillbaka kom även bredbandet tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
1. Det är Layer3
2. Förmodligen något provisioneringsfel från nätets sida

Kollar på ditt ärende så snart som möjligt.

Tackar för det. Det verkar som det fungerar som det ska nu iallafall. Har du någon statusrapport om hur det såg ut, om du får dela med dig av informationen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Mitt stadsnät på vildanden var stendött under ett par timmars tid igår. Enligt routern var inte ens nätverkssladden inkopplad. Men sen blev det även ett strömavbrott, och när elen kom tillbaka kom även bredbandet tillbaka.

Det stod på Adamos hemsida att de höll på och installerade ny utrustning då något gått sönder, därför det låg nere på Vildanden.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Adamo är ruskigt underbemanade, våran dhcp server här rasade men Adamos
ENDA tekniker var på semester så skiten låg still i flera dagar tack vare det.
Jag är verkligen fundersam på detta företag...
Skönare att softa på stranden i Spanien kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjalmarudi
Adamo är ruskigt underbemanade, våran dhcp server här rasade men Adamos
ENDA tekniker var på semester så skiten låg still i flera dagar tack vare det.
Jag är verkligen fundersam på detta företag...
Skönare att softa på stranden i Spanien kanske.

Det låter som det du pratar om är stadsnätets prylar?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag pratar om Adamos dhcp server.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjalmarudi
Adamo är ruskigt underbemanade, våran dhcp server här rasade men Adamos
ENDA tekniker var på semester så skiten låg still i flera dagar tack vare det.
Jag är verkligen fundersam på detta företag...
Skönare att softa på stranden i Spanien kanske.

DHCP servern rasade inte. Vi bytte utrustning, och räknade med att det skulle vara uppe igen efter ca 10min. Dock så blev det fel hos underleverantören där servern står (Släppte bara fram TCP trafik). Men förhoppningsvis så ska det fungera mycket bättre för er nu.

Trycket har varit stort på supporten, och det beklagar vi. Vi har inte en enda tekniker. Dock är det han som är ytterst ansvarig, och vi hade tyvärr inte all information vi behövde för att åtgärda problemet tidigare.

Blir inte mycket softande på stranden.. Regnar mest hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Vi har inte en enda tekniker.

(sorry, jag var tvungen)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frdrkl
(sorry, jag var tvungen)

Haha, oj. Blev lite felformulerat där. Ni förstår nog vad jag menar

Permalänk
Medlem

Kul att lite folk som jobbar på Lunds stadsnät hänger här.
Lite offtopic fråga, men hur är hårdvaran kopplad till de olika husen på vildanden?
Jag har själv 100/100 bredband men får ut runt 60/40 vilket jag är nöjd med ändå. Är detta pga för hög belastning eller nån annan begränsande faktor?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Haha, oj. Blev lite felformulerat där. Ni förstår nog vad jag menar

Är du snäll och kollar upp vad fan som sker egentligen. Fortfarande samma problem med att jag tappar anslutningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux