EU varnar för högljudda MP3-spelare

Permalänk
Melding Plague

EU varnar för högljudda MP3-spelare

Miljoner människor riskerar att få permanenta hörselskador av allt för ljudliga MP3-spelare, enligt en ny forskningsrapport.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

men fjantigt låt dom som vill lyssna högt få sina hörselskador då, !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är oftast yngre personer som inte har bättre förstånd, så mer regler inom området.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

Har det inte gnällts om detta i många år?

Permalänk
Medlem

Testade att lyssna på maxvolym på min iPod precis... Inte direkt skönt för öronen :/

Menar dom att det finns folk som lyssnar på så hög volym 5 timmar om dagen?

Permalänk
Medlem

Det är verklighet. Inget som händer andra... man får nedsatt hörsel i dom frekvensområden som man lyssnar på och vipps, 'Tyvärr du får inte bli pilot' eller 'Tyvärr du får inte manövrera denna maskin'.

Lyssna aldrig på max och köp ett par hörlurar som kostar lite mer om du nu lyssnar så mycket. Nedsatt hörsel är inget som läker eller kan behandlas. Det är väl mest tonåringarna som förstör sina öron liksom så såna här varningar välkomnas från EU, helt klart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid maxvolym på min Ipod Nano 3Generation. Kan ju inte lyssna på EDM med låg volym Antar att jag har förstört hörseln lite under de 5 år jag spelat hög bas...

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk

jag har aldrig fattat hur man kan lyssna med hög volym, har aldrig gjort det.

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Många kör på hög volym bara för att stänga ute ljudet utanför. Det är bättre att i sådana fall köpa in-ear hörlurar och sänka volymen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man inte ens har någon MP3-spelare då!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Vilken tur att man inte ens har någon MP3-spelare då!

,
inte jag heller, men mobiler börjar bli allt i ett, så snart finns det ingen som inte kan lyssna på mp3.

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ett par lite dyrare in-earlurar (dvs. över 300 kronors klassen på det stället där de är som billigast) som jag inte alls behöver så hög volym på för att få ut samma "upplevelse" som när jag, med de underbara Porta Pro, i slutet på en asbra låt höjer volymen till max för att få gåshud när höjningen eller dylikt kommer. Det blir lite mindre bas, men jag överlever det då jag ändå lyssnar på 99,9% metal...

"Stay true to heavy metal in the night!"

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

de tester som ha utförts med vilka hörlurar har man använd då ? för sunkiga lurar för 100kr skriker ju i öronen men tex portapro som jag tycker är väldigt bra lurar då blir väl ljudet mildare för öronen ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

De testade ljudnivån på en gammal iPod i skolan, ska ju finnas någon spärr - men var ju tydligen borttagen. Enligt testet spelade den i 139dB (uppmätt med riktig utrustning).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Har man ett par bra inear lurar så behöver en ipods ljudgräns inte vara satt högre än 30%. För mig blir det smärtsamt om jag går upp den nivån så jag ligger aldrig högre än det. Allt man skaffar får man ju vara varsam med men med tanke på att hela generationen 80-90 tal är totalt korkad så lär det ju bli ett socialt problem om 30 år dessvärre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Förbjud allt som gör att folk kan göra illa sig!

Permalänk
Medlem

Hmm kanske borde byta upp mig till en iPod snart om de kan spela så högt. Själv har jag en Nokia N73 och tycker den har alldeles för låg volym. Spelar på högsta volym typ hela tiden.

Permalänk
Medlem

På min SE telefon kör jag alltid lägsta volym och det är ganska högt på vissa låtar. Sjukt att vissa spelar så högt.

Permalänk
Medlem

spelar också på lägsta volym på min samsungmobil. tycker det är på tok för högt. i alla fall för att vara lägsta. högsta tror jag aldrig jag använt faktiskt. synd att det bara finns tio steg. borde vara steglöst tycker jag

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Man får nästan skylla sig själv om man har extrema volymer på sin mp3 spelare.

Själv har jag en SonyEricsson W810i och jag lyssnar aldrig på högre än "4" (finns en skala från 1 - 8 man kan välja + en equalizer), vilket är precis lagom imo. Använder den typ en 2-3 timmar om dagen minst.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Förbjud allt som gör att folk kan göra illa sig!

Haha

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt trög om man inte inser att höga ljud förstör hörseln. Det borde man kunna ta ansvar för om man är över typ.. 10. Sluta ha regler för allting och låt idioter bli döva.

Permalänk

pga mitt jobb använder jag mp3spelare 8 timmar per dag. Har funkat i 3 år, lyssnar dock på en lagom nivå, försöker inte spela så högt att musiken stänger ute allt annat ljud. Vill gärna behålla min hörsel iaf ngra år till.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Har man ett par bra inear lurar så behöver en ipods ljudgräns inte vara satt högre än 30%. För mig blir det smärtsamt om jag går upp den nivån så jag ligger aldrig högre än det. Allt man skaffar får man ju vara varsam med men med tanke på att hela generationen 80-90 tal är totalt korkad så lär det ju bli ett socialt problem om 30 år dessvärre.

"Okej" ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Olika hörlurar kar ju olika känslighet, så effekten på MP3 spelare etc, måste ju vara någorlunda, dom orkar säker driva dom lurar som följer med hyffsat (vet dock inte då jag alltid slänger dom ouppackade direkt) men om man använder ett par vanliga bra hörlurar så är det många som kroknar snabbt.
Att försöka då använda max volym på spelaren är inget bra recept då distortionen blir enormt hög och det låter för*****igt, sedan så förstör man hörselen betydligt snabbare när ljudet inte är rent
Dock ett par bra inear lurar är oftast lättdrivna tex bättre shure, samt dom flesta Grado lurar är ok.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

det enda jag använder mp3 spelaren till är usb minne.

Men ska de inte sänka så att alla bilar bara kan köra i 110 max, när gps'n känner av att de inte kör på bana eller autobahn?

man får vell för tusan skulla sig själv om man inte reagerar på att ljudet är högt :S

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

På jobbet är det många som använder "in ear lurar" när de lyssnar på musik och tror då att de dämpar lika bra som hörselskydd. det ironiska är att dom ökar volymen nästan till max för att kunna höra musiken bra när det låter mycket.

Nu jobbar jag på Volvo där vi bygger hjullastare och på en monterings line är det oväsen jämt!

Permalänk
Medlem

Saken är väl den, dem flesta har orginallurarna som alltid är skräp, vid hög volym blir ljudet obekvämt men med låg volym blir det helt enkelt dåligt. Därför jag föredrar Sony Ericsson walkmanmobiler med mina helt najs HPM-75 lurar. Sitter störtskönt och jättebra ljud, ingen anledning att dra upp volymen för de isolerar ju bort omgivningens ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Sinnessjukt trög om man inte inser att höga ljud förstör hörseln. Det borde man kunna ta ansvar för om man är över typ.. 10. Sluta ha regler för allting och låt idioter bli döva.

Problemet är ju bara det att i princip ingen bryr sig om det.
Det ser man ju när det gäller högtalare och liknande - allt under direkt skadligt för öronen anses vara för lågt, och är det någon som klagar så ses det givetvis ner på personen...

När var senast någon här hörde låt säga ett studentfirande där musikvolymen inte var direkt skadlig?

Om det är något skolorna borde ha skräckpropaganda om så är det fanimig öronskador. Spela upp tinnitusljud från ett högtalarsystem under en skolgång någon gång, det hade säkert fått vissa människor att tänka till...

Det är däremot givetvis ett problem om EU drar till med någon fullkomligt sinnessjuk lagstiftning, där volymen blir extremt låg. Det känns som att det hade varit väldigt typiskt att utan lagstiftning är volymen på tok för hög, men med lagstiftning kommer volymen att kapas extremt lågt...

tt problem är ju att man bara ändrar volymen genom att sänka maximal output från spelaren, vilket såklart bara är anpassat för de medföljande hörlurarna.

Byter man till andra hörlurar kanske volymen är mycket lägre eller mycket högre. Då straffas ju alla "seriösa" lyssnare (den lilla minoritet (!) som köper nya hörlurar - människor är för dumma för att lägga tvåhundra spänn på nya hörlurar även när deras mp3-spelare kostar >1000:-).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är väll bra att dom varnar om detta, även om jag anser att reglering mot detta inte är rätt.

Saken är väll den att det är skillnad på den "höga volym" man kanske tycker om och den volym som örat klarar av.

Lagom är bäst, typiskt svenskt men men. . .

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w