HTPC-tävlingen avgjord

Permalänk
Melding Plague

HTPC-tävlingen avgjord

Efter att en mängd mycket kreativa designer strömmat in tog det ett litet tag att sortera ut de allra bästa bidragen. Tre talangfulla medlemmar kan kamma hem påkostade priser från chassitillverkaren Moneual.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Grattis!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Grattis!
dock hade jag nog aldrig köpt en mediadator med inbyggd förstärkare, värme, krångligt om man vill uppgradera, vem gillar inte att ha flera stora fina maskiner?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Grattis!
dock hade jag nog aldrig köpt en mediadator med inbyggd förstärkare, värme, krångligt om man vill uppgradera, vem gillar inte att ha flera stora fina maskiner?

håller med dig i detta fall dock i första hand på värme fronten , för köper man en sån dator så orkar man nog inte med att ha mer en bara ljud. skälv har jag testat det mesta innom förstärkare op nu stannat på ett z5500 system ,för det räcker

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Grattis till vinnarna!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tredjeplatsen tycker jag var helt klart sexigast.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Den stilrena väggmonterade konstruktionen borde vunnit över första.. Den va hur läcker som helst!

Visa signatur
Permalänk

Grattis, men jag är lite besviken på att det bara är designen som vinner numera. De som vann har ju egentligen visat bara helt vanliga htpc chassin med en ny design, förutom han som kom först. Jag hade samma ide som honom men gick in mer i detalj angående funktionaliteten men jag kan inte 3d-rendering osv utan gjorde en sketch i paint på hur det skulle så ut. Det gick som det gick...

Hur som helst grattis till vinnarna.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Den stilrena väggmonterade konstruktionen borde vunnit över första.. Den va hur läcker som helst!

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Tredjeplatsen tycker jag var helt klart sexigast.

Kul att ni gillar den,för det var definitivt roligt att göra.

Var nästan säker på att jag glömt att svara på nån av frågorna så det här var en riktigt kul överraskning. Dessutom så gillade jag designen på just första och tredje priset så det gjorde ju inte saken sämre (1a pris hade ju inte skadat iofs ).

Verkar som om en hel del fina förslag skickats in till er på sweclockers så det vore intressant om ni kunde publicera fler av förslagen.

Sen vore kul om de andra vinnarna kunde slänga in en liten kommentar på hur de skapat sina bidrag. Mitt bidrag skapades med hjälp av sketchup, v-ray och lite småpill i photoshop för att göra collaget.

Edit:
Lite synd att hela beskrivningen av idén inte fick plats (iofs var min kanske lite för detaljerad).

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man ska behöva vara designer för att få vara med och tävla nu för tiden

Permalänk
Medlem

Jag tror inte framtiden ligger i slutsteg i datorn, utan i aktiva högtalare. Därför kändes inte ettan som speciellt framåtsträvande. Tredjepriset får tummen upp dock! Grattis till vinsterna allihopa!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

tvåan var klart sexigast. förstaplatsen kombinerades ju av något som man inte ens vill ha idag. går en del sönder så kan man ju inte använda resterande då den måste lagas..

Hmm hade en bra idee på en stilren htpc fast de gillade väl inte min utförliga 4steg version i paitn med förklaring och allt.

Jaja.. lite synd att det ska avgöras på sina skils i diverse program. Men grattis till vinnarna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Äsh då. Gjorde ju schyssta sketchup modellerna och allt
Tycker andrapriset var läckrast, kanske aningen stor men helt klart fin.
Grattis till vinnarna.

Visa signatur
Permalänk

Först Grattis till vinnarna

2a plats tycker ja förtjänade att vinna, klart nå som passar med mycke annat av dagens elektronik både till design och att det är väggmonterat.
3e plats va ju en liknande idé men passar inte riktigt ihop med dagens övriga apparater, men det är ju en smaksak.
1a plats känns inte helt rätt. Ser ut som vilket annat chassi som hlst och att få en bra förstärkare i en dator skulle ta för mycke plats och jag skulle gissa på störningar från alla förstärkare. En bra förstärkare idag väger ju iaf en 15kg o är minst lika stor som en normal htpc.

Vill personligen se mindra kablar i elektroniken. Allt ska ha en kontakt (+ ström kanske beroende på vad det är) där allt går igenom, nätverk, tangentbord, mus, skärm... Allt går till en router och allt känner av dom andra apparaterna och sen väljer man själ vilka som ska kommunisera med varandra. Vill man kolla film på projektorn från datorn så gör man det, vill man spela nå spel med vanliga skärmen så går det.

Fast igentligen ska ju allt va trådlöst, kablar är trist

Edit:
Sen tycker ja faktiskt Moneual 301 va den snygare av chassina, skulle lätt passa in hemma hos mig

Permalänk

Fan va bittra en del av er låter, klart att färdigheter inom diverse 3D-program är en fördel! Skulle jag kora en vinnare av två personer som har i grund och botten samma idé så väljer jag ju den som har gjort en prototyp och lagt ner tid på att göra den framför den som skissat upp en ritning i paint! När resultaten från dreamhack-tävlingen kommer, ska ni då gnälla över att vissa har använt sina jättegrymma ordbehandlings-skills i diverse kraftfulla ordbehandlingsprogram (Word 2015 med inbyggda super-data-laser-jet-ninja-makron).

Stort jättegrattis till vinnarna, otroligt snygga bidrag! Grymt bra jobbat!

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Fan va bittra en del av er låter, klart att färdigheter inom diverse 3D-program är en fördel! Skulle jag kora en vinnare av två personer som har i grund och botten samma idé så väljer jag ju den som har gjort en prototyp och lagt ner tid på att göra den framför den som skissat upp en ritning i paint! När resultaten från dreamhack-tävlingen kommer, ska ni då gnälla över att vissa har använt sina jättegrymma ordbehandlings-skills i diverse kraftfulla ordbehandlingsprogram (Word 2015 med inbyggda super-data-laser-jet-ninja-makron).

Stort jättegrattis till vinnarna, otroligt snygga bidrag! Grymt bra jobbat!

Så du tycker att utseendet är viktigast?
Det är ju *** produkten i fråga man är intreserad av så du skulle köpa en dator gjord av papper med en 25.7774mhz propp bara för att framsidan vara målad av leonado davinci? Det är ju faktist det du säger.

Häldre köper jag något rostigihopsvetsat chassi av grannpojken för en hundring!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Så du tycker att utseendet är viktigast?
Det är ju *** produkten i fråga man är intreserad av så du skulle köpa en dator gjord av papper med en 25.7774mhz propp bara för att framsidan vara målad av leonado davinci? Det är ju faktist det du säger.

Så du menar att man skulle ha vunnit tävlingen om man beskriver en framtidens dator byggd på den futuristiska plattformen s8184 med Intel i19 och 2TB DDR9 och samtidigt bifogar en .jpg på "designen" i form av en röd rektangel skapad i paint? Det är ju faktiskt det du säger.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

Ja. Bara för att man har en idde om hur något ska se ut så ligger den faktist i framtiden. är den inte gjord nu och görs i morgon så ligger det i framtiden.
går det inte göra idag med tekniken går det kanske göra imorgon istället.
tänk dig starwars.. varför gjordes de i felordnign? jo för att dataanimationerna inte var tillräkligt bra på den tiden.

Det finns många ideer som faktist vara varit ritade på papper.

Kina mm har faktist för flera hundratals år sedan gjort den 'första' raketgeväret' dock något mer primativt än dagens.
Även i en av bröderna cooans film så är det en ring ritad på ett papper. vad tror du det är? efter en förklaring av idden så är det faktist en rockring.
en simpel ring på ett papper som blir en försäljare. dock är det tv men det är faktist så det fungerar ibland.

Bara för att man har tekniken att tex låta en soptunna öppnalocket när en person kommer 2m innom räckhåll så nämner väl inget att vi ens behöver ha det idag?
Idag betalar vi fortfarande för kvalite istället för geggamojja.
Jag lägger häldre dubbla eller tredubbla priset på en ordentlig sak ajg vet kommer hålla många år om inte ens livet ut istället för att köpa en ny var 3dje år då den gått sönder.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tuffa lådor men effektsteg i datorlådan?? Håhå jaja... Bättre att skaffa aktiva högtalare då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ja.

Tack, det var det jag ville veta. Då går våra åsikter isär där och du verkar uppenbarligen misstolkat vad tävlingen gick ut på.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Det har ju kommit nya digitala stärkare som tar väldigt liten plats och nästan utan värmeutveckling. t.ex de några år gamla B&O ICE power modulerna. Men några kortplatser tar de nog allt.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat punschrullar, och den var fin.
Den väggmonterade var nog bäst gjord.
Förstaplatsen är den som nog är smartast om man får bort värmen.

Permalänk
Medlem

Det komiska är att folk säger att "riktiga förstärkare är stora som vanliga datorer" och klagar på värme m.m. Ni har nog missat faktumet att HTPCn ska vara utav FRAMTIDA karaktär. Vi vet inte heller hur långt in i framtiden vi snackar. Det kanske är HTPC-lådor om 5 år? Om 5 år tror jag tekniken har utvecklats såpass mycket att en förstärkare inte ger ifrån sig speciellt mycket värme, samtidigt som den är väldigt liten och av bra kvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Jag har alltid gillat punschrullar, och den var fin.

Haha, jo den påminner faktiskt lite om en punschrulle

Brorsan liknade den vid en söt liten pansarvagn som skulle åka runt och käka upp "pirat" skivor. Så annorlunda formbeskrivningar är jag van vid ;).

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

2 var snyggast, 3 trean hade smarta idér med inbyggd förstärkare, och 1an såg ut som nåt att äta till fika.

Permalänk
Medlem

Vinnaren var sämst, 2:an helt klart bäst med trean hack i häl!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Fan va bittra en del av er låter, klart att färdigheter inom diverse 3D-program är en fördel! Skulle jag kora en vinnare av två personer som har i grund och botten samma idé så väljer jag ju den som har gjort en prototyp och lagt ner tid på att göra den framför den som skissat upp en ritning i paint! När resultaten från dreamhack-tävlingen kommer, ska ni då gnälla över att vissa har använt sina jättegrymma ordbehandlings-skills i diverse kraftfulla ordbehandlingsprogram (Word 2015 med inbyggda super-data-laser-jet-ninja-makron).

Stort jättegrattis till vinnarna, otroligt snygga bidrag! Grymt bra jobbat!

Skillnaden var att jag utvecklade mer på idén och visade hur den skulle se ut rent funktionellt sett medan han utvecklade mer på designen (det är ju till och med inte ens nödvändigt att lägga upp en bild). Om man tänker så så borde ju fokus ligga på själva iden och inte på bilden. I Dreamhack tävlingen så ligger skillnaden i att man inte kan tjäna något extra direkt för att man vet hur man ändrar färg i Wordart. Förstår du hur jag menar. Självklart är det kul med en fin bild till, men när tävlingen utger sig för att ha ideskapande som fokus och när det senare beviserligen inte är så, så tycker jag det är okej att känna sig lite bitter. Jag kritiserar verkligen inte de andra bidragen. De var otroligt snygga men det kändes lite off-topic när det handlade om framtidens htpc och vad det nu kan innebära, och inte designs som är lika B&O senaste linje (dock är de otroligt snygga).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik345
2 var snyggast, 3 trean hade smarta idér med inbyggd förstärkare, och 1an såg ut som nåt att äta till fika.

1an var den med inbyggd förstärkare. 2an och 3an var båda otroligt snygga.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

2an var helt klart vinnaren i mina ögon

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz