Modifiera HD 4870 "problem"

Permalänk
Medlem

Modifiera HD 4870 "problem"

Hej,

Jag har modifierat mitt Sapphire HD 4870 1GB genom att byta ut standardkylaren mot en Arctic Cooling Accelero S1 med Noctua P12.

Att installera Windows var inga problem, allt gick bra tills jag installerade grafikdrivrutinen inkl CCC. Efter att Win startar om så blir det BSOD när CCC startas. Botar jag Win utan CCC aktivt blir det ingen BSOD. Dock får jag BSOD när jag startar CPU-Z. Det gick att starta GPU-Z för att kontrollera tempen och då ligger GPU på 23 grader idle och 39 load (Crysis Benchmark). Dock är inte systemet 100% stabilt då BSOD kan inträffa, dock inte ofta.

Jag trodde det var fel på kortet så jag skulle byta ut det. Skruvade ihop det igen och ansökte om RMA. Detta tog en hel dag så jag hann med att plugga in kortet i en kompis dator och va f-n, det fungerade klockrent, dessutom helt klanderfritt till skillnad från hans Gainward HD4850 "Golden Sample". Jaha tänkte jag, jag testar väl kortet i min dator igen. Och nog f-n fungerade kortet nu klockrent i min också även med CCC aktivt. Jag kontaktade butiken och bad dem riva mitt RMA ärende.

Kortet låg då på 61 grader idle vilket jag bara inte kunde acceptera att köra på det sättet. Jag satte på AC Accelero S1 igen och pluggade i. Startade datorn och ja, BSOD när CCC försöker starta eller när jag startar CPU-Z. Jag höll på att smälla av, klockan var över 1 på natten så jag gick och lade mig.

I sängen funderar jag på vad som skiljer standard mot modifierad lösning. Den enda skillnaden är ju att jag inte använder originalfläktens pins på grafikkortet utan kopplar Noctua P12 till moderkortet. Kan det vara det som orsakar mina BSOD?

Jag gör världens fulaste modifiering och monterar den ATI orignalfläkt på moderkortsplåten och pluggar in kontakten i grafikkortet men har fortfarande kvar AC Accelero. Startar datorn och tro det eller ej, ingen BSOD när jag har fläkten inkopplad.

FRÅGOR:
Varför måste det sitta en fläkt i sockeln på grafikkortet?
Hur kan jag komma runt detta, jag vill inte ha originalfläkten sittandes på moderkortsplåten?

System spec:
MOB: ASUS P5Q Deluxe
GPU: Sapphire HD 4870 1GB
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550
RAM: OCZ Flex 1200 Mhz
PSU: Be-Quite Dark Power Pro 650watt
COOL 1: Thermalright Ultra-120 Extreme (med AC MX2 pasta)
COOL 2: Arctic Cooling Accelero S1 (med AC MX2 pasta)

Tack på förhand
// Daniel

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Den måste inte det men det låter väldigt skummt faktiskt. Vilken version av Catalyst kör du? Testa dem som du fick med kortet om du inte gjort det. Annars kanske det skulle vara smart att se om ett annat bios på kortet ger annorlunda resultat. Kansker är något som Sapphire har lagt till.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Låter mycket skumt, har hört endel problem med Accelero S1 och dess oförmåga att kyla baksidan av HD4870 men att det skulle gå med orginalfläkten avmonterad men ikopplad är ju bara absurt.

Dock tycker jag dina orginaltemps verkar orealistiska, 39 grader load är verkligen lågt även med fläkt på AC S1. Montera små flänsar på baksidan av kortet och se om det hjälper.

Uppdatera drivisar till nyaste versionen om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

fråga, varför koppla grafikfläkten till mobot? varför inte ha den på grafikkortet ist? bara undrar ser ingen skillnad om de inte har me o kunna styra fläkthastigheten? borde funka o styra fläktarna i rivatuner annars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
fråga, varför koppla grafikfläkten till mobot? varför inte ha den på grafikkortet ist? bara undrar ser ingen skillnad om de inte har me o kunna styra fläkthastigheten? borde funka o styra fläktarna i rivatuner annars

Det är inte samma typ av kontakter så då blir det svårt. Dessutom stämmer inte varvtalet överrens med det som fanns på originalfläkten och inte heller spänningarna. Borde (men måste inte) kunna ställa till en hel del besvär för fläktkontrollen.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Låter mycket skumt, har hört endel problem med Accelero S1 och dess oförmåga att kyla baksidan av HD4870 men att det skulle gå med orginalfläkten avmonterad men ikopplad är ju bara absurt.

Tro mig, jag tycker verkligen det är skumt. Vad är det för skillnad här undrar jag dock? Originalkylaren har inte något som kyler baksidan så varför skulle Accelero misslyckas med något som originalet själv inte har dvs vad är det som originalet har som kyler baksida som jag inte sett?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dock tycker jag dina orginaltemps verkar orealistiska, 39 grader load är verkligen lågt även med fläkt på AC S1. Montera små flänsar på baksidan av kortet och se om det hjälper.

Jag tycker också att temperaturerna är ovanligt låga men jag kan inte göra så mycket åt det, jag har ju redan sett att mitt kortet blivt mellan 60 och 90 grader med originalkylaren på så jag tycker mig kunna lita på mätningarna. Dock är jag säker på att Load tempen lär öka om jag lyckas optimera ett benchmark så GPU:n får köra 100% under större delen av testet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Uppdatera drivisar till nyaste versionen om du inte redan gjort det.

Har alltid de senaste drivrutinerna till allt inkl mobo BIOS. Jag har aldrig flashat ett GPU BIOS, kanske blir det dags nu.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Volt regulatorerna blir inte tillräckligt kylda med accellero, det finns en tråd här på grafikkortsforumet om en kille som gjort en custom kylningslösning.

Sammanfattning: originalkylarens platta kyler även voltregulatorerna, så du måste om du vill köra accellero, göra en custom lösning som kyler bla dessa bättre.

Alternativt köra accellero twin turbo som är gjord för 4870

Eller nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Sammanfattning: originalkylarens platta kyler även voltregulatorerna, så du måste om du vill köra accellero, göra en custom lösning som kyler bla dessa bättre.

Jag använder inte de medföljande flänsarna till Accelero S1, jag monterade bort origanlklossen och lät den sitta kvar och fäste Accelero genom samma öppning som originalkylaren låg an mot kärnan.

Inget av detta kan väl ändå vara relevant för det förklarar inte varför kortet fungerar bra när originalfläkten sitter i men inte när fläkten är urdragen. Jag använder ju inte originalfläkten för kylning ens när den sitter i, den sitter helt för sig själv och påverkar inte minnen, regulatorer eller ...möjligtvis kyler den 5 cm av SATA kablarna som går över Mitt problem kan bara inte vara värmerelaterat på något sätt, den högsta tempen jag kan hitta i IDLE med GPU-Z är 28 grader och det är inte varmt.

Finns det ingen som är grym som kan lista ut vad det är som åstagkommer en BSOD när fläkten inte sitter i sin plats, det är summa sumarum. Jag själv förmodar att det bör vara BIOS relaterat men jag nöjer mig med om någon vet ifall man kan bygla kontaktutaget så jag slipper originalets fläkt.

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Hej Key.

Jag förstår ditt problem och det är minst sagt ovanligt, har aldrig någonsin hört talas om att man varit tvungen att anväda sig av standard fläkten inkopplad för att det ska fungera stabilt. Jag menar du har ju en eftermarknads kylare och en super fläkt. Kan det tänkas vara så att din standard fläkt som är en 4-pin måste vara ansluten för att Drivrutinen ska fungera? Kanske det går att loopa sladdarna i så fall.

En fråga bara

* Har du uppdaterat microsofts Vista fix? släptes Jan-07 (Den rättar till BSOD om man använder 4gig minne) Kanske ditt kort fungerade bra i den andra datorn just för att den inte hade 4 gig instalerat.

Du har 1 gig i grafik kortet och 4 i ram.

Visa signatur

Vatten - end of story.

Permalänk
Medlem

Re: Modifiera HD 4870 "problem"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyPakt

System spec:
MOB: ASUS P5Q Deluxe
GPU: Sapphire HD 4870 1GB
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550
RAM: OCZ Flex 1200 Mhz
PSU: Be-Quite Dark Power Pro 650watt
COOL 1: Thermalright Ultra-120 Extreme (med AC MX2 pasta)
COOL 2: Arctic Cooling Accelero S1 (med AC MX2 pasta)

Attans vad bra val du har gjort på dator förresten Jag ska ha exakt samma, fast med Zalman 750 agg, och andra minnen.

Kan du inte skriva lite mer om hur du moddade grafikkortet med att låta klossen sitta kvar, bilder osv?

Kan det vara så att grafikkortet stänger av sig själv för att det kanske tror att det håller på att bli överhettat, om det inte kan styra igång fläkten?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Modifiera HD 4870 "problem"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Attans vad bra val du har gjort på dator förresten Jag ska ha exakt samma, fast med Zalman 750 agg, och andra minnen.

Visst har jag Det är en mycket bra datorkonfig, speciellt sedan ASUS precis släppt en specific BIOS för just Quad propparna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Kan du inte skriva lite mer om hur du moddade grafikkortet med att låta klossen sitta kvar, bilder osv?

Det hela är tämligen simpelt.
1) På baksidan av kortet finns 10 skruvar som håller fast originalkylaren och originalkopparplatta, skruva upp dessa.
2) Lossa fläkten.
3) När dessa skruvar är lossade och fläkten urdragen kan man lossa hela plastkåpan från kortet.
4) Vänd på plastkåpan och skruva upp alla småskruvar så det går att ta bort bottenplattan (klossen) från plastkåpan och kopparplattan.
5) Skruva tillbaka bottenplattan på grafikkortet.
6) Man har nu kylning för samtliga regulatorer och minnen.
7) Testmontera nu Accelero och kontrollera vilka hål som skall mötas när man skruvar fast kylaren. Kontrollera även nu ifall höger heatpipe går emot bottenplattan. Om den gör det så tryck mycket försiktigt upp den lite så ett mellanrum bildas. Det bör dock inte ligga an mot originalplattan så du kan nog skippa böjandet.
8) Torka ren och sedan smeta på ny kylpasta på kärnan.
9) Montera Accelero på kärnan och skruva fast den med de medföljande skruvarna. Det enda du behöver göra med Acceleron i sig är att ta bort tejpen från fötterna som kommer ligga an mot grafikkortet och sätta fast de medföljande "plaststolparna", kontrollera först dock vilka hål som gäller för kortet (kan inte i huvudet).
10) Klart. Efter allt skruvande jag gjort tar denna process ca 5 minuter för mig. I ditt fall om du inte gjort det tidigare så räkna med 1-1,5 timme då man är ganska försiktig i början samt att man kontrollerar så rätt blir rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Kan det vara så att grafikkortet stänger av sig själv för att det kanske tror att det håller på att bli överhettat, om det inte kan styra igång fläkten?

Jag tror faktiskt inte det. Jag kan köra 3DMark Vantage utan BSOD, Crysis plus andra spel utan BSOD. Köra Crysis Benchmark och det ena med det fjärde utan BSOD. Endast och då menar jag endast så sker BSOD när jag försöker starta CCC eller CPU-Z. Kortet borde ju rimligtvis tro att det blir för varmt någon annan gång än under uppstart av dessa 2 program, jag menar GPU aktiviteten är ju 0% när man kör dessa. Om det hela beror på något annat än en väldigt skum GPU BIOS skulle jag bli mycket förvånad.

Jag har kontaktat Sapphire och ganska väntat anser dom sig friköpta från problemet då jag lossat 1 skruv...ok, fler än så...men hur som helst gör de det enkelt för sig. Hade de svarat, ja vår BIOS kräver att fläkten sitter i då hade jag varit nöjd men nu får jag istället relativt långa svar om garantiåtaganden etc, not interested liksom.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hans problem verkade lösa sig om man installerar Catalyst 8.10 .. kanske nåt att testa

Skriv gärna om det löser sig, jag vill också göra en sån kylning isåfall så småningom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Hans problem verkade lösa sig om man installerar Catalyst 8.10 .. kanske nåt att testa

Skriv gärna om det löser sig, jag vill också göra en sån kylning isåfall så småningom

Jag tycker du kan slå till på kombinationen så fort du bara kan oavsett. I och med att vi inte är så många som haft detta problem trots att vi är många som kör Sapphire så känns det ganska riskfritt. Det är rätt uppenbart att detta har uppenbarat sig på grund av att en viss kod i CCC inte rockar med vissa HD 48XX (troligtvis dess BIOS) men att ATI i version 8.10 lyckats ringa in problemet och dessutom löst det.

Jag ska leta upp 8.10 och testa men undertiden ser jag inte varför du inte skulle köpa grejerna redan nu, de är helt enkelt grymma.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Är själv intresserad av detta kort tillsammans med Accelero S1. Hur blev det? Hittade du nån lösning?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Modifiera HD 4870 "problem"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorn190
Attans vad bra val du har gjort på dator förresten Jag ska ha exakt samma, fast med Zalman 750 agg, och andra minnen.

Kan du inte skriva lite mer om hur du moddade grafikkortet med att låta klossen sitta kvar, bilder osv?

Kan det vara så att grafikkortet stänger av sig själv för att det kanske tror att det håller på att bli överhettat, om det inte kan styra igång fläkten?

Tänkte precis detsmama
Jag har också samma fast jag har ett Asus HD4870 istället och andra minnen

Angående problemet så borde du kunna sätta n resister mellan pinsen på grafikkortet och då det att lira. Eller också bara att du sluter de två pinsen kan räcka.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm